A RAJZOLÁS A GYERMEK SZÁMÁRA TERMÉSZETES KIFEJEZÉSI ESZKÖZ

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A térábrázolás fejlődése gyermekkorban (1-18 év)
Advertisements

A gyermeki rajzfejlődés főbb szakaszai
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
TOLL, SZÍN ÉS VASTAGSÁG.
A kisgyermek vizuális gondolkodása
MUNKAKERETEK Az óvodai vizuális nevelés tevékenységeit a következő munkakeretekbe soroljuk I. Természet utáni II. Emlékezet utáni III. Elképzelés utáni.
„D” modul: Mikrosebészet Célok
4. Feladat (2) Foci VB 2006 Különböző országok taktikái.
DIFFERENCIÁLT MOZGÁSÁBRÁZOLÁS
GRAFOLÓGIAI ELŐADÁSOK MOTIVÁCIÓK YBL MIKLÓS ÉPÍTÉSTUDOMÁNYI KAR
ALAKZATOK TRANSZFORMÁCIÓJA ÚJ KÉPSÍKOK BEVEZETÉSÉVEL
Térábrázolás különböző életkorokban
Színkezelés különböző életkorokban Sajó Borbála MOME,2008
A művészetek születése Bevezetés az irodalomtörténetbe I.
Műszaki ábrázolás alapjai
Programfejlesztési Központ
Szociális tanulás formái
Rokszin Mónika Pszichológus
A jelnyelvi fejlődés kezdeti szakaszai siket és halló gyerekeknél
A FOLYAMATOK AUTOMATIKUS ELLENŐRZÉSE Készítette: Varga István VEGYÉSZETI-ÉLELMISZERIPARI KÖZÉPISKOLA CSÓKA
RENESZÁNSZ FESTÉSZET „A festészet az a művészet, amely arányos vonalakkal és a dolgok természetéhez hasonló színekkel, a perspektíva tényét követve oly.
Negyedik - ötödik előadás
Emelés fejállásba és kézállásba kísérletek
AUTISTA GYERMEKEK RAJZFEJLÔDÉSE
Az érzelmi intelligencia készségei
Speciális tanulási nehézségek
Az óvodás korú gyermekek második legkedveltebb időtöltése a rajzolás,
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Horváth Zsolt Schnádenberger Gábor Varjas Viktor
3.3. Axonometrikus ábrázolások Rövid áttekintés
A 4-6 évesek rajzfejlődése
A 6-10 évesek rajzfejlődése
A 0-3 évesek rajzfejlődése
A konstruáló képesség fejlődése óvodás korban
Vizuális kommunikáció kiskamaszkorban
Baba Etológia.
A 6-10 évesek rajzfejlődése
A 0-3 évesek rajzfejlődése
A 4-6 évesek rajzfejlődése
Kárpáti Andrea KIEMELKEDÔ VIZUÁLIS KÉPESSÉGEKET MUTATÓ AUTISTA GYERMEKEK RAJZFEJLÔDÉSE Kárpáti Andrea
Térszemlélet, időérzék fejlesztése
A „diszes” problémák korai jelei
Prevenció Tudatos előkészület a sikeres iskolakezdéshez.
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
A maszatolástól az írásig Ungár Ágnes
Gyermek újraélesztése
A Kognitív Profil Teszt kiegészítése
1. Anya – gyermek kapcsolat
III. CENTRIFUGÁLIS MŰKÖDÉSEK ZAVARAI összeállította: Pék Győző.
Az alapvető kommunikáció
FENG SHUI Tudod miért hordják a jegygyűrűt a negyedik ujjon?
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
Az elemi mozgásminták fejlődése kisgyermekkorban
3.2. Axonometria – Műszaki rajzok párhuzamos vetítéssel
A vizuális ábrázolóképességek fejlődése
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
A kommunikáció tényezői és funkciói
Térbeli tájékozódás fejlesztése
Magasabb rendű idegtevékenység
Hogyan mozog a föld közelében, nem túl nagy magasságban elejtett test?
Rajzprogramok Bevezetés a Paint program használatába.
Egyenletek.
Az első firkák MOME – VKVT 2009.
A Biblia és a képzőművészet
Az óvodás korú gyermekek második legkedveltebb időtöltése a rajzolás,
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Tárgyak műszaki ábrázolása Merőleges vetítés
Előadás másolata:

A RAJZOLÁS A GYERMEK SZÁMÁRA TERMÉSZETES KIFEJEZÉSI ESZKÖZ A JÁTÉK EGYIK ALFAJÁNAK TEKINTHETJÜK A RAJZOLÁST, AMELY LÉNYEGÉBEN BELSŐ FOLYAMATOK KÖZLÉSE

A firka mozgás-nyom Rajzoló alapmozgások: felülről lefelé irányuló, vertikális irányú, döfő-szúró horizontálisan kilengő, inga-szerű széles gesztus nyomó-toló mozgás A cselekvést fenntartó tényezők: a funkcióöröm az utánzás

A CERUZAFOGÁS FEJLŐDÉSE: 1 éves gyermek: a ceruzát marokra fogja, a szájába veszi, ütöget vele, de spontán nem firkál. 18-20 hónapos: az írószert marokra fogva cikk-cakk vonalat rajzol, jobb és bal kézzel egyaránt végzi. Kb.26 hónapos: a ceruzát a hüvelyk-, a mutató- és a középső ujjal fogja és a papírra merőlegesen tartja. 50-55 hónapos: ceruzafogását és –vezetését már a mutató- és a hüvelykujj tevékenysége kontrollálja. Az iront a hegyéhez egészen közel fogja meg. 6 és fél éves: A rajzeszközt helyesen fogja, jó helyen stabilizálja és mozgásvezérlés fókusza a mutatóujjhoz kerül.

A FIRKÁLÁS SZAKASZAI: Motoros szakasz Szenzomotoros szakasz Szenzomotoros koordinációs szakasz Megvalósul a szem és a kéz ellenőrzött együttműködése (az ellenőrzést az agy végzi)

Az AMORF FIRKA / NEM SZERKESZTETT FIRKA korszaka 8 hónapos kor- 2 éves kor a nyomhagyás érzékelése élvezetet jelent játék, magáért a tevékenységért végzett firkálás, a funkcióöröm tartja fenn. Rajzolás közben a gyermek egész teste mozog, a munkában minden izmával, élénk hangadással, fokozott emocionalitással vesz részt. A kéz „vezeti” a szemet → lendületes, darabos firkák réveteg és határozatlan vonalas firka után megjelenik a lengő firka majd a körkörös gomolyag firka ( 18 hónapos kor után) 1 és fél - 2 év: saját amorf firkák és a valóság alakzatai közti hasonlóságok fellelése → az első címmel ellátott igazi rajz!

Az AUTOMATIKUS SZERKESZTÉS foka 2-3 éves kor a ceruzanyomok helyenként már elrendeződnek - strukturáltság a tér- és tárgyszemléletre jellemző, hogy a mozgásos, tapintásos megnyilvánulások dominálnak telítve szubjektív elemekkel a kéz irányításában egyre nagyobb szerep jut a látásnak → már nem csúszik le olyan könnyen a papírról. a firkálás már szándékos tevékenység→ saját tevékenységét rajzolásnak nevezi a kész rajznak címet ad új firkatípus megjelenése: írást utánzó firka a tömbfirka igazi korszaka – ezen belül zárt firkák rajzolása→ az első spontán önkorrekciók vegyes firkákból egyes formák kiemelkednek és sztereotípiaként begyakorlódnak

HELGA ENG Tömbfirka Lengővonalas Körvonalas I. FORMAI SZEMPONTBÓL: Lengővonalas Körvonalas Különböző formák II. A PAPÍRRAVETÉS SZEMPONTJÁBÓL: Tömbfirka sűrű tömegben a papír közepén Szétszórt firka szétszórva az egész papíron Elszigetelt különálló firkák egyes vonalak formák ismétlése, már bizonyos mértékig előre elgondolt helyen

BURT a SZÁNDÉK szempontjából vizsgálta a firkákat SZÁNDÉKTALAN FIRKA az izommozgás vállból, általában jobbról balra történik SZÁNDÉKOLT FIRKA alkalmi nevet ad a formáknak UTÁNZÓ FIRKA még izommozgás, de már csuklóból, a mozgást próbálja az ujjakra koncentrálni LOKALIZÁLT FIRKA megkísérli egy tárgy bizonyos részleteit megjeleníteni, részben már felismerhetőek

RHODA KELLOGG szakaszolása Firkakorszak ( 2-4 év) Alapfirkák (1 év körül) 2. Motívumszakasz (2 év körül) 3. Formaszakasz (2-3 év körül) 4.. Kompozíciós szakasz ( 4 év körül)

A firka egyik lényeges eleme a ritmikus mozgáslehetőség Amely az író-rajzoló mozgás egyik örömforrása ↓ A FORMA megjelenése 3-4 éves kor ↓ Az ÍRÁS lehetősége 6-7 éves kor A nem firkáló gyerek nagyon nehezen tanul meg írni! ↓ A DÍSZÍTÉS irányába 8-9 éves kor

Victor Löwenfeld rajzfejlődési szakaszai ( Löwenfeld,1970.) Élet- kor Korszak Jellemzők Pedagógiai elvek 1 - 3 Firkakorszak („Scribbling stage”) - a nyomhagyás élményétől a kommunikáció öröméig - gazdag formai repertoár – a komponálás kezdetei - a forma az elsődleges, a szín a másodlagos - ösztönös színpreferenciák - szabad alkotási lehetőségek biztosítása - sokféle eszköz és anyag - kevés, kontrasztos szín