Az olvasástanítás módszertana előkészítés, betű és hangtanítás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az olvasástanítás módszere:
Advertisements

A koordinációfejlesztés lehetősége
MULTIMÉDIA és ELEKTRONIKUS TANULÁS I. (Oktatástechnológia) 2. konferencia.
Kölyökkuckó Napközi Mekényes
TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL 5. évfolyam
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Az anyanyelvi nevelés módszerei
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Magyar gyorsíró billentyűzet
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
A HELYESÍRÁS TANÍTÁSA FEBRUÁR 11. Készítette: Völgyi Péterné.
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Új utak és lehetőségek a középiskolások
Hagyományos szemléltető eszközök
A második nyelv elsajátítás elméletei 2.
A munka világával kapcsolatos tudás
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
Az olvasás helye és megítélése az általános iskola felső tagozatában
…mű lehet: nyomtatott (névjegykártya, prospektus, levélpapír, boríték, jegyzetpapír, plakát) elektronikus (prezentáció, hírlevél, weboldal, multimédia,
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
A ZENEI ISMERETSZERZÉS ÚTJA
“A jó tanító nem saját tudásának gyümölcseit osztja meg a tanítványaival, hanem megmutatja nekik, hogyan arassák le saját gondolataik gyümölcseit.” (Kahlil.
Módszertani megújulás a nevelő munkában
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
A TORNATANÍTÁS, TANULÁS TESTNEVELÉS-ELMÉLETI KÉRDÉSEI
Speciális tanulási nehézségek
Speciális tanulási nehézségek
A szövegértés tanítása I.
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
A szövegértés tanítása II.
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
Játékház Képes olvasókönyv I.
Térszemlélet, időérzék fejlesztése
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Iskolánk pedagógiai programja
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
Meixner Ildikó: Játékház Képes olvasókönyv I.
Kompetencia bevezetésének tapasztalatai egy” integrált” 1. osztályban
A maszatolástól az írásig Ungár Ágnes
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Az anyanyelvtanítás alapozásától a tudatos nyelvhasználatig
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Gyógypedagógiai munkája  váci intézet /Váci Siketnéma Intézet/ tanára  Tanítványai a „kezdő magyar siketnémák”  1808-tól igazgatója  Simon.
Alma a fán – az iskola nyitott világa Dr. Laczkó Mária
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
1. Rész: óvodai matematikai nevelés
Nyelvtan és helyesírás tankönyvek
Pedagógus értékelési rendszer
Munkaszervezési formák
TIOK IKT – tesztelés 1. osztály Pap Ágnes. A csoport bemutatása 6-7 éves korosztályon teszteltem a tananyagot. /12 fő,előképzettség nélkül,tagozat nincs,de.
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
Tanulási nehézségek 5/3.
Matematika és szövegértés Raátz Judit ELTE BTK Mai Magyar Nyelvi Tanszék.
Varga Noémi Judit. Mi köze a szövegnek a matematikához?
A labirintus A krétai mondakör
A LISTENING SPAN TESZT A RÖVID TÁVÚ VERBÁLIS SZERIÁLIS MEMÓRIA VIZSGÁLATA.
MÁSSALHANGZÓK GYAKORLÁSA
Szülői értekezlet 2. osztály szeptember 19..
A kommunikáció tényezői és funkciói
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Önértékelési projektterv
Szövegszerkesztési alapfogalmak
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
Hogyan készítsünk előadást?
Előadás másolata:

Az olvasástanítás módszertana előkészítés, betű és hangtanítás

Vázlat: Az olvasás tanítása és a tanterv Az olvasástanítás módszerei Az olvasástanítás folyamata Az írás-olvasástanítás előkészítése Hangtanítás, betűtanítás Az összeolvasás tanítása Az olvasástechnika fejlesztése

Olvasás a kerettantervben Az olvasás és az írás előkészítése, az olvasás jelrendszerének meg-tanítása (család) 2. o. A folyamatos olvasás fejlesztése (kisebb közösségek) 3. o. Helyes tagolás és hangsúlyozás. Értelmező olv., folyamatolvasás. (nagy tört.-i eseményeink, jelképei, ünnepeink 4. o. A kifejező olv. előkészítése (ua.+ XX.sz. híres emberi, példaképeink)

Az olvasástanítás egyszerű modellje: Íráskép látása Szöveg kimondása Jelentés megértése

II. Az olvasástanítás módszerei: 1.Szintetikus (építkező) módszer Hang-betű-szótag-szó 2.Analitikus (lebontó) módszer Szavak globálisan-szófelbontás 3.Analitikus-szintetikus (kombinált módszer Program kiválasztása: Kiegyensúlyozottság, gyermek-központúság, több érzékszervre építés, következetesség, esztétikus megjelenés

III. Az olvasástanítás folyamata: I. Az olvasás-írás előkészítése II. Hangtanítás, betűtanítás III. Az összeolvasás tanítása IV. Az olvasástechnika fejlesztése V. A szövegértő olvasás fejlesztése

IV. Az olvasás-írás előkészítése

V. Hangtanítás, betűtanítás Lépései: 1. Képolvasás 2. Hangtanítás 2/a. Analízis: mondat, szó, hang 2/b. Hangfelismerési gyakorlatok 2/c. Szintézis: hangösszevonás 3. Betűtanítás 3/a. Analízis: ismeretlen betű kiválasztása (pozíció-, szeriális analízis) 3/b. nyomtatott kisbetű alakjának elmagyarázása

V. Hangtanítás, betűtanítás 3/c. A betű felismerése, hangoztatása 3/d. A betű kapcsolása

Az összeolvasás tanítása A legnehezebb feladat A beszédszervek igazodása (tö, ta, ti…) Lépései: Szótagolvasás Szóolvasás Hangoztatás jelentősége A jelentés felismerése

Az olvasástechnika fejlesztése Napi gyakorlás (hangos és néma) A másfél óra elve Csak előre kiválasztott, céljainknak megfelelő, érthető szövegek A gyerekeknek tisztában kell lenni a gyakorlás pontos céljával 1. A hangos olvasás fejlesztése Helyesejtés gyakorlása is Egyéni, páros, kórus Stafétaolvasás

Az olvasástechnika fejlesztése Egyéni gyakorlás: Stafétaolvasás Versenyolvasás Javító olvasás (következő gyerek) Szótagnyelő, kihagyásos, töredékes, transzformáló olvasás Csaliolvasás: „Peti belenyúlt kabátja festésébe.”

Az olvasástechnika fejlesztése Válogató olvasás Szerepek szerinti olvasás Kórusban gyakorlás: Különböző csoportok Apasztó-dagasztó Ütemezett (gyorsított, lassított) rádiózó

Az olvasástechnika fejlesztése 2. A néma olvasás gyakorlása Követő olvasás (szubvokáció segítése) Kérdések az olvasott szövegre Szövegértés ellenőrzése Bemutató olvasás Szintetizáló és részenkénti olvasás

Az olvasás gyakoroltatásának egyéb ajánlott módszerei: Páros vagy segítő olvasás: két vagy több gyerek egyszerre olvas (hasznos a nehézséggel küzdő gyerekeknek is) Dörmögő olvasás (Cunnigham 1978) Suttogó olvasás: gondosan ejtjük ki a szavakat, de suttogva (egy gyerek hangosan, a többi így követi) Utánzó olvasás: a tanár felolvas egy rövid részt, a szöveghez illeszkedő, megváltoztatott hangon, a kiválasztott gyereknek, gyerekeknek ezt kell utánozni a bemutatott módon és tempóban Olvasás kórusban: segít fokozni a szöveg izgalmát, hangsúlyozni egyes részeket Cloze-féle hangos olvasás A tanár olvas, a gyerekek követik. Amikor a tanár elhallgat a gyerekek hangosan kimondják a hiányzó szót, szavakat

Az olvasástechnikai hibák javítása Tolerancia, türelem!!! Hang- és tetűtévesztés : jelentés értése Betű- vagy tagszórecse Fehérlófia-fehérfólia : figyelem, sorrend, irány, (írás?) Betű- és szótagkigyás, betololdás: szóanalízis, lassabb tempó, figyelem A már olvasni-írni tudók helyzete

Kérdések Mutassa be, értelmezze az olvasástanítás egyszerű modelljét! Melyek az olvasástanítás alapvető módszerei? Mely területeken zajlik az olvasás-írás előkészítése? Melyek a hangtanítás lépései? Melyek a betűtanítás lépései? Mi a különbség a pozíció- és a szeriális analízis között? Hogyan történik az összeolvasás tanítása? Ismertesse az olvasástechnika fejlesztésének módszereit! Melyek a legtipikusabb olvasástechnikai hibák és hogyan javítjuk ezeket?