A magyar szakképzési rendszer makroszintű tervezése, európai kitekintéssel dr. Vámosi Tamás egyetemi adjunktus Pécsi Tudományegyetem Felnőttképzési és.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
STRATKOM Kft ÖSSZEFOGLALÓ A SZAKKÉPZÉS IRÁNYAIRÓL ÉS ARÁNYAIRÓL FOLYÓ ESZMECSERÉKRŐL "A kormány szakképzés-fejlesztési koncepciója az új szakképzési törvény”
Advertisements

Pásztor Tibor főosztályvezető
Ifi István ügyosztályvezető november 2 4. Esélyegyenlőség a fővárosi TISZK-ekben.
A TÁMOP projekt intézményi hatásai a Somogyi TISZK-ben Kispéter Sándor Főigazgató-helyettes Kispéter Sándor Főigazgató-helyettes.
ÚJ TENDENCIÁK A MAGYAR SZAKKÉPZÉSBEN
AZ ISKOLAI RENDSZERŰ SZAKKÉPZÉS JÖVŐJE
A Kormány intézkedései és tervei
A szakképzés fejlesztés irányai évfolyam beiskolázási létszáma 2009/2010.
A kamara megnövekedett szerepe a szakképzésben
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
TOVÁBBTANULÁS 2012 Felvételi eljárás a középfokú intézményekbe a es tanévre.
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
A szakképző iskolai intézményrendszer változásai és új képzési utak
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI NAPOK
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
TISZK-ek Miért kellettek, és miért kellenek? Múlt, jelen, jövő Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Marcali, május 18.
A TISZK SZEREPE A SZAKKÉPZÉS SZERVEZÉSÉBEN, A TISZK-BEN REJLŐ LEHETŐSÉGEK Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ (1146 Budapest, Thököly.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
A képzett szakemberekért Fejlesztés és szolgáltatás a szakképzésben. Budapest augusztus 27.
Változások a közoktatásban és szakképzésben Setényi János 2011 Naszály-Galga TISZK, Vác.
FELVETÉSEK A SZAKKÉPZÉS ÁTALAKÍTÁSÁHOZ Előadó: Szymczak Judit.
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szakképzési fejlesztési munkája
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Mi a TISZK? T: Térségi I: Integrált SZ: Szakképző K: Központ.
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
Az FSZ-, a felsőoktatás és a munkaerőpiac Bánhidyné Dr. Szlovák Éva CSc. főiskolai tanár, igazgató Hajdúszoboszló Február 7. Budapesti Műszaki Főiskola.
EURÓPAI FOGLALKOZTATÁSI STRATÉGIA
Szakképzési Tanévnyitó Konferencia október 3. Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke A főváros oktatáspolitikájának időszerű kérdései.
KÖZOKTATÁS, SZAKKÉPZÉS, A MUNKA VILÁGA MSZT HÁROMSZÉKI Tagozata Sepsiszentgyörgy szeptember 29. Dr. Szenes György elnök.
A szakképzés helyzete Magyarországon
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
Régió gazdasági kilátásai, szakember igény, szakképzés
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
NAK, Szakképzési Igazgatóság
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
A Békéscsabai Központi Szakképző Iskolai tapasztalatok a vasútgépészeti szakmák képzésében április 29.
Az új típusú szakképzési rendszer főbb jellemzői MÁV konferenciasorozat 2. rendezvény április 29. Dr. Szivi József SZMM Felnőttképzési és Szakképzési.
Milyen perspektívákat nyit az új OKJ rendszere? Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Tanácsadási osztály Nádráné Tóth Borbála.
Átalakul a szakképző intézmények fenntartása
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Takács Erika Zádori Zoltán
A MAGYAR KERESKEDELMI ÉS IPARKAMARA SZAKKÉPZÉSI STRATÉGIÁJA
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
A gazdaság szerepvállalása a képzési és beiskolázási szerkezet alakításában Budapest április 29. Dr. Szilágyi János.
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Az Országos Képzési Jegyzék és a szakmai és vizsgakövetelmények Bruckner László.
Learning by working! Dualizáció Magyarországon „A holisztikus megközelítés” Dr. SZILÁGYI JÁNOS Képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Magyar.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
SZAKKÉPZÉSI REFORM ÉS A FELNŐTTKÉPZÉS MEGÚJÍTÁSA Dr. Vartman György Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály Szakképzési osztályvezető.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
A foglalkoztatáspolitika aktuális kérdései Győr,
Vázlat a faipari szakképzés helyzetéről Koronka Lajos a Kozma Lajos Faipari Szakközépiskola igazgatója.
A köznevelési intézményi rendszer változása, Szakképzési Centrum és Kamara együttműködése a kamarai garanciavállalás sikeres megvalósításáért Kalmár Andrea.
Munkaerő-piaci képzések megközelítése. Törvényi változások n a szakképzésnek és a felnőttképzésnek a munkaerő-piaci igényekkel való összehangolása, n.
Őszi Attila főigazgató. ELŐZMÉNYEK A szakképzés kezdetei városunkban  Dunaújváros – új, tervezett, város  A szakképzés kezdete 1953 Technikum/(1969)Főiskola.
Vörös-Gubicza Zsanett oktatási és képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara október 10.
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
A szakiskolai képzés és az érettségi követelmények
Határokon átívelő projektek.
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
Foglalkoztatás, szakképzés, jó gyakorlatok
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
Előadás másolata:

A magyar szakképzési rendszer makroszintű tervezése, európai kitekintéssel dr. Vámosi Tamás egyetemi adjunktus Pécsi Tudományegyetem Felnőttképzési és Emberi Erőforrás Fejlesztési Kar Szak- és Felnőttképzési Tanszék Marcali, 2011. november 24.

I. Néhány jellemző a szak- és felnőttképzési rendszer jelenlegi helyzetéről Iskolarendszerű képzést tekintve: Szakmunkásképzés csökkenő aránya Felsőoktatás elszívó hatása Kontraszelekció Alacsony vállalkozói aktivitás Folyamatos változások, alacsony presztízs Finanszírozási gondok Bonyolult vizsgarendszer Gazdasági szféra igényei nem tiszták …

Felnőttképzést tekintve: Állami szerepvállalás: egy évre kivonult az állami a munkaerő-piaci képzésekből Plusz annak drasztikus átalakítása és átpolitizálása Versenyszféra: fizetőképes kereslet csökkenése Felnőttoktatás (alap és középfok utólagos pótlása): alacsony részvétel Állami stratégia szinte teljes hiánya …

Társadalmi-gazdasági környezet: Alacsony foglalkoztatási szint (53-54%), magas munkanélküliség és inaktivitás Képzetlen rétegek bevonása Szakképzett humán erőforrás hiánya mint beruházási gát Demográfia

A bruttó hazai termék (GDP) alakulása a régiókban és a fővárosban (millió Ft)

megfelelő korúak %-ában Korcsoport Iskolai végzettség és szakképzettség 1990 2005 megfelelő korúak %-ában 15 évesnél idősebb általános iskola 8. évfolyam 35,6 29,2 középiskola érettségi nélkül, szakmai oklevéllel 15,0 18,7 18 évesnél idősebb középiskola érettségivel 19,9 29,1 20 évesnél idősebb egyetemi, főiskolai oklevél 9,7 14,0 összesen, 15 évesnél idősebb legalább szakmai oklevél vagy érettségi 34,6 61,8

Iskolai oktatásban részesülők felnőttoktatási keretek között, 1990-2009 (fő)

II. Rendszerről beszélünk… Amire hat minden, ami a társadalmi-gazdasági és politikai térben történik Az oktatási és képzési rendszerek két legfontosabb funkciója: Társadalmi kohézió megteremtése, Szakképzett munkaerő biztosítása a munkaerőpiac számára A szakképzési funkció része a közoktatási rendszernek, ugyanakkor belső differenciáltsága sokkal nagyobb mint más területé Szoros kapcsolata van a munkaerő-piaccal, foglalkoztatáspolitika részeként is megjelenik

A felnőttképzés legszűkebb funkciója a személy foglalkoztathatóvá tétele, munkaerő-piaci relevanciájának elősegítése és integrációjának növelése Kettős cél: Folyamatos karbantartás Felzárkózás, legalább első szakképesítés megszerzése Ágazatai: Iskolarendszerű felnőttoktatás Iskolarendszeren kívüli felnőttképzés

III. Erőterek vonzásában I. – hol a szakképzés helye? Közoktatás (nevelés?), felsőoktatás, felnőtt-oktatás - NEFMI Szakképzés és munkaerő-piaci - NGM De elsősorban a pénzügyi szempontok diktálnak A rendszerek fejlesztése „önálló” pályán halad, „lobbisúly” dönt NSZFI átalakul, HIVATAL

III. Erőterek vonzásában II. – kamarai szerepvállalás A kamara gazdasági érdekvédelmi szervezet A szakképzett munkavállaló a vállalkozói szféra egyik fontos erőforrása A képzési rendszer fenntartása állami feladat, de a hatékonyság növelése miatt bevonhatók partnerek

Folyamatos kamarai tevékenység: Tanulószerződés (kb. 48 ezer) Tanuló fogadásával kapcsolatos tanácsadás Ellenőrzési rendszer Szakképesítések tartalmi gondozása Vizsgadelegálás Szintvizsgák a szakképző iskolákban Szakma Kiváló Tanulója Verseny szervezése Területi koordináció, RFKB Szakmai döntés-előkészítés

2010 őszén paktum az „új” kormánnyal: Megerősíti az eddigi feladatokat 125 szakképesítés átadása (KP, SZVK) SZKTV, Wordskill, Euroskill szakmai versenyek szervezése (némi forrással) Átadott szakmákban pályaválasztás és tanácsadás

Ami még ennél is fontosabb, szak- és felnőttképzési rendszert érintő döntésekben kamarai előkészítés

III. Erőterek vonzásában III. – európai elvárások Nincs közös oktatáspolitika, nemzeti rendszerek és hagyományok vannak, de vannak irányelvek és elvárások (pl. végzettségi ráták) Fő alapelv: a szakképzés a gazdasági növekedés és társadalmi integráció alapja 3%-os részvételi arány az Eurostat szerint – egyszerűen nem igaz… Európa 2020, „Új készségek és munkahelyek menetrendje”

Komplex stratégia (munkahelyteremtés, munkaerő-piaci politikák, munkafeltételek javítása stb.), amiben hangsúlyos elem a képzés (lifelong learning) Két fontos indikátor: korai iskolaelhagyók csökkentése és felsőfokú végzettségűek arányának növelése A képzés befektetés, felismerve azt is, hogy a részvétel nem egyenletes Készségek, kompetenciák és foglalkozások európai keretrendszere (ESCO)

IV. Új utakon a szakképzés… Duális rendszer megteremtése (iskola és vállalkozások közös feladatvállalása) Hároméves szakiskolai szakképzés Szakközépiskolák átalakuló funkciója, szakmai érettségi (munkakör betöltése) Felzárkóztatás Felnőttoktatás erősödő szerepe OKJ átalakításának keretei TISZK

Tanulószerződés megerősítése, szakmai vizsgára történő felkészítés gyakorlati részének felelőse a gazdálkodó, nem az iskola Regionális helyett megyei szinten a képzési bizottság Beiskolázási szerkezetről a kormány dönt Pályaorientáció felértékelése, pályakövetés alapjainak megteremtése FSZ kikerül az OKJ-ből, felsőoktatási szakképzés lesz helyette (4-5 félév)

V. Újra duális képzés Amikor a szakképzési feladatok felelősségén és költségein a kölcsönös érdekek elismerése alapján megosztozik az állam és a gazdaság, duális szakképzésről beszélünk. A tanulók heti 1-2 nap járnak iskolába, az átlagosan 3-3,5 éves képzési idő elején ez heti 16-17 tanórát, azaz kettő tanítási napot, később 8-9 tanórát, azaz egy tanítási napot jelent. Itt kétharmad részben szakmai elméleti oktatásban részesülnek, egyharmad időt általános műveltségük gyarapítására fordítanak (német modell). Lesz-e ennyi vállalkozó? Ki a „jó” szakmunkás?

VI. Előzetes bírálatok (MSZT) Szakiskola: kevés a 3 év, újabb zsákutca, képtelen lesz továbbtanulni Nem minden szakképesítés elsajátítására elegendő a 3 év Szakközépiskola: kevés a 4 év érettségire és munkakörre való egyszerre történő felkészítésre TISZK: nem működik a holland modell, mert nem csak szakképzés folyik, hanem közismereti képzés is, „gyerekgyárak”

MPA képzési alaprész, fejlesztési támogatás megszűntetése Egyértelműen hiba a tankötelezettség 16 évre történő csökkentése (hátrányos helyzetűek) Egységes középiskolai érettségi kell, nem külön gimnáziumi és szakközépiskolai OKJ újbóli gyors, elkapkodott átalakítása Iskolák államosítása

Összefoglalás helyett: Valóban tenni kell, hogy ne ez legyen a magyar szakmunkásképzés „produktuma”! Köszönöm a megtisztelő figyelmüket! vamosi@feek.pte.hu