Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Biblia Levelez ő Iskola „Idegen vagyok a földön, ne rejtsd el el ő lem parancsaidat”
Advertisements

A m ű v é s z e t e k A művészet a görög tekhné és technika,
A filozófia vizsgatárgy története Világnézetünk alapjaiBevezetés a filozófiába 1990-től bizonytalanság: kötelező - nem kötelező Részt vettünk a nemzetközi.
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
RÁD GONDOLUNK... Emlék - Megemlékezés - Kiállítás El Kazovszkij festőművész kiállítása
A művészet autonómiája a tömegkultúra és szépség határán
Történeti episztemológia
Művészet By: Turi Krisztina.
„Egy kép többet mond ezer szónál!”
Miért érdemes sok kultúrában kutatni a Williams szindrómát?
Tudás, közösség, hatalom
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Van Gogh: Parasztcipők – Heidegger: A műalkotás eredete
Esztétika.
Esztétika.
Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
Fogalma, története, „Fí” szám értéke
Oktatás, kutatás és fejlesztés a PPKE BTK-n Cser András PhD habil. tudományos és kutatási dékánhelyettes.
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar
„A tárgy elnyeri formáját”. Iparművészeti Múzeum (1896) Az öltés művészete - Nemzetközi kortárs hímzések január március 22. Ezt.
Térábrázolás különböző életkorokban
Kultúra – nemzet – emlékezet
A reneszánsz.
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
A tudományos munka néhány szerzői jogi vonatkozása
F. Bacon ( ) és a modern tudományok alapvetése.
Ápolásetika.
A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged
Bevezetés az épülettervezésbe Előadó: Dr. Tiderenczl Gábor Felhasznált irodalom: Dr. Bitó János: Lakóházak Tervezése Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály.
A fordítás és a fiktív fordítás vizsgálata hermeneutikai szempontból
A TUDOMÁNY KOGNITÍV MODELLJEI: elnöki zárszó MTA november 7 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék MTA-BME Neuropszichológiai és Pszicholingvisztikai.
A 2. ZH eredményei.
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
Strike Egy új magazin bemutatása. Kiadó: Építész Szakkollégium Cél: tematikus számok megjelentetése, elemzések városról, emberről, az életünkről, épített.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
ANDRAGÓGIATÖRTÉNET.
Az avantgárd művészeti irányzatok
A metatudat tere: a transzcendentalista kultúra The Space of Meta- Consciousness: the Transcendentalist Culture László Márfai Molnár (HU)
Kertész Imre: Sorstalanság
A csillagászat keletkezése
Bevezetés a filozófiába
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
Általános művészetpszichológia 1. I. rész Illés Anikó ELTE TáTK, Társadalmi Kapcsolatok Intézete, Szociálpszichológia Tanszék Művészetterápia.
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék.
Információelméleti alapok Adat és információ. Szemléletmód Fogalomalkotás Kommunikáció - konvenciók Az ismeret rokonai - adat, információ Az adatkezelés.
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
Algoritmikus gondolkodás és fejlesztésének lehetőségei
Kant ( ) a szépről és a zseniről
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
Hans-Georg Gadamer ( ) hermeneutikai művészetelmélete
Hegel ( ) művészetfilozófiája
Hagyományok, népművészet Magyarországon
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Esztétika.
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
Lehetőségek az esztétikai nevelésben - esztétikai nevelés és drámajáték -
A forma fogalom használatai A forma mint elrendezés – A pythagoreusoknál alakult ki. – Rend, arány(ok), mérték („a szépség a részek világosan meghatározott.
Tehetséggondozás mozgóképkultúra és médiaismeret
Poltrona di Proust | 1978 Alessandro Mendini Fiktusz Lilla.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Logika szeminárium Barwise-Etchemendy: Language, Proof and Logic
Kant ( ) filozófiája.
Az ókori kultúrák.
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
ÜZLETI ETIKA I. Az etika tudományának fő területei
Az enciklopédia szó jelentése
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Előadás másolata:

Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz Filozófia és Tudománytörténet Tsz E. ép. 608. kerekgyartob@filozofia.bme.hu Server.filozofia.bme.hu/~kerekgyarto

Esztétika A görög αἰσθητική "aisthetike" aisztheszisz szóból származik, amely észlelést és érzékelést jelent. Kezdeteit Európában a görög gondolkodáshoz, s elsősorban két nagy klasszikusához, Platónhoz és Arisztotelészhez kapcsoljuk, akik összefoglalói és továbbfejlesztői a korábbi elképzeléseknek. „Az esztétika (a szabad művészetek elmélete, az alsóbb megismerés elmélete, a szépen gondolkodás művészete, az ésszel analóg gondolkodás művészete) az érzéki megismerés tudománya.” (Baumgarten: Esztétika. Prolegomena 1§. Atlantisz Kiadó 1999, 11). Az alsóbb megismerési képességek körébe Baumgarten a korabeli felfogást követve a következőket sorolta: érzékelés, képzelet, a kitalálás képessége, emlékezet (felejtés, visszaemlékezés), a dolgok átlátásának képessége, előrelátás, ítélőerő, jelhasználó képesség.

A szép, a szépség Mint fogalom a széppel, illetve a művészettel való elméleti foglalatoskodást jelenti. A szépről gondolkodásnak gazdag hagyománya van a különböző kultúrákban.

Az esztétika mint filozófiai diszciplina A 18. századi angol és német gondolkodásban vált önálló diszciplínává. A fogalmat első alkalommal Alexander Gottlieb Baumgarten használta hasonló című munkájában. Az ízlés filozófiája. Shaftesbury, Hume Kant választja el egymástól a megismerés, az erkölcsiség és az esztétika, az igaz, jó és szép területeit.

A művészet elméleti kontextusai Esztétika Művészetfilozófia Művészetelmélet Művészettörténet Műkritika

Művészettörténet A művészet (műalkotások, korszakok, művészek) történetének elrendezése De mi adja az alkotások belső kapcsolatát? Stílustörténet? Vö. Marosi Ernő előadása a Mindentudás Egyetemén: Művészettörténet – az emlékezés tudománya? http://www.mindentudas.hu/marosi/index.html

Mű(vészeti) kritika Konkrét művek, jelenségek értékelő megítélése. A születő minőség, kiválasztás: érzék, gyakorlat, szakértelem

Mit nevezünk művészetnek? Azokat a dolgokat, amelyeket a művészek művészetnek neveznek. Azokat a dolgokat, amelyeket a műértők (a műkritikusok) művészetnek neveznek. Azokat a dolgokat, amelyeket én művészetnek nevezek. Azokat a dolgokat, amelyek kiállítótermekben láthatók. Azokat a dolgokat, amelyeknek belső művészeti értékei vannak. Azokat a dolgokat, amelyek művészi hatást váltanak ki a szemlélőből. Azokat a dolgokat, amelyeket a közvélekedés művészetnek tart.

„nevezünk” Definíció, gyakorlat („nyelvjáték”, családi hasonlóság) Alkotó – mű - befogadó Alkotó: mesterség és alkotás. A zseni: szabályok nélkül alkot. (A befogadó oldaláról: beleérzés.) A mű: az alkotóról levált, önállósult, önmagában tanulmányozható mű. Értelmezés, kritika (hermeneutika: a Biblia értelmezéséből. Közvetítés szükséglete. A jelentés nem magától értetődő. Többértelműség. Struktúra, nyelv Befogadó: nincs mű olvasat, befogadás nélkül. Hatástörténet. Változó olvasatok. Van-e önálló jelentés vagy én látom bele. Intézmények: galériák, múzeumok, iskola, tudomány, kritika. Közvélemény, közvélekedés Idő

Kis Varsó 1994-től elsősorban két művész (Gálik András és Havas Bálint) kezdeményezéseként működik. A ~ elnevezés egy szabadon szerveződő, nyitott csoportosulás tevékenységét jelöli. Tudatosan kezelik azt a tényt, hogy művészeti tevékenységüket Kelet- Közép-Európában folytatják. Ezt a helyet, tapasztalati világukat és munkájuk színterét nem provinciának, hanem perifériának tekintik. (Bordács Andrea)

A művészet médiumának változásai Festészet – fotó – film: Moholy-Nagy László

A művészet intézményrendszere Múzeumok, kiállítóhelyek, galériák. Kritika és kutatás (elmélet, történet) Oktatás

Művészet-e az építészet? Igen, mert… Nem, mert… Bizonyos részei, így … Bizonyos feladatok, épülettípusok, így … Bizonyos korszakok, így … Bizonyos alkotók, … De a modern építészet/a kortárs építészet…/A modern/a kortárs építészetben…