Emberi és állati kultúrák

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ÖKO-Pack Nonprofit Kft.
Advertisements

Hogy is volt akkor valójában?
Az emberi élet előzményei, A mai ember kialakulása
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
A kompetencia alapú oktatás elterjesztéséért Szolnokon (TÁMOP-3. 1
Kognitív nyelvészet Készítette: Molnár Dániel és Herczeg Renáta.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Személyészlelés Az első benyomás kialakítása: jelek, értelmezések és következtetések Kognitív reprezentációk Az első benyomások nyersanyaga Az emberek.
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
1-2.óra: Bevezetés a biológiába
ŐSKOR.
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
A FÖLD egyetlen ökológiai rendszer
2. témakör: Az állatok kommunikációja
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
Szocializáció Fogalmak:
A nevelés tartalma. a tanulás iránti igény is társadalmilag meghatározott, ezért az iskolai munka minőségi mutatója nem lehet pusztán a tanulók igényeinek.
A számítógép veszélyei és káros hatásai
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
A munka világával kapcsolatos tudás
Szociális tanuláselmélet
Isten?.
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Albert Einstein idézetek.
A TUDÁS TÁRSADALMA A TUDÁSTŐKE TÉRNYERÉSE PARADIGMAVÁLTÁS: –A nemzetgazdaságok szerkezeti átalakulása: az ipar és a mezőgazdaság részarányának csökkenése,
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Kultúra és Szocializáció
A kulturális intelligencia
Az emberi tanulás.
Az ‘ősi lélek’ és a mai társadalom Előadás a MEH-MTA humánetológiai fórumon február 27 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszéke és MTA.
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
Kultúra és kultúrák Humánetológia
Kultúra és kultúrák Az emberi kultúra mint evolúciós rejtvény.
Az ember mint evolúciós rejtvény
A szövegértés tanítása II.
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
EGYETEMES ÉS MAGYAR AGRÁRFEJLŐDÉS DR KOVÁCS JÁNOS.
Magyar Könyvtárosok Egyesülete 42. Vándorgyűlése ajánlásai.
A szomatikus marker feltevés
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Evolúcióbiológia és asztrobiológia
Y generáció Viselkedési jellemzők és változások az Információs Korban.
A deviancia értelmezési kerete
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Harmadik matematikakönyvem
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Matematika Kompetenciaterület
Adatbáziskezelés. Adat és információ Információ –Új ismeret Adat –Az információ formai oldala –Jelsorozat.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
Eger /16. második félév Komenczi Bertalan
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Komenczi Bertalan Információelmélet
Kultúra és kommunikáció
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Emberi és állati kultúrák Az egyedfejlődés legfontosabb lépései Michael Tomasello elbeszélésében

Az előtörténet Az első, két lábon járó korai emberfélék mintegy 5-6 millió éve jelenhettek meg Kelet- vagy Közép-Afrikában (több faj). olyanformán élhettek, mint a mai szavannai páviánok. Az orangután ősei kb. 12-14 millió éve (a késő miocén idején) válhattak el a hominidáktól (a molekuláris biológiai vizsgálatok szerint) -> Rudapithecus hungaricus; Az ember és a mai csimpánzok közös ősei mintegy 6-7 millió évvel ezelőtt élhettek; A még viszonylag majomszerű, két lábon járó Australopithecus-fajok legkésőbb 4 millió éve megjelentek A legkorábbi kőeszközök (olduvai ipar) mintegy 2,5 millió évesek; 1,8 millió évvel ezelőtt Homo erectus. Tüzet pedig mintegy 700 000 éve kezdte el használni. Homo Sapiens 200 000 évvel ezelőtt.

A rejtély 200.000 év alatt jelentős új kognitív képességek, melyeket a létrehozott alkotások reprezentálnak: Iparok (kőeszközöktől a számítógépig) Változatos társadalmi szervezetek örökítése, módosítása (oktatás, kormány, kereskedelem, szertartások) Nyelvi és művészi szimbólumrendszerek, kommunikációs módok a társadalmi élet megszervezésére (az ékszerektől a matematikai jelrendszerekig) Hogyan lehetett elég ehhez a döbbenetes változáshoz ennyi idő ?

A rejtély és a megoldás Az ember–csimpánz genetikai távolság pontosan akkora, mint más rokon nemzetségek között (patkány-egér) 6 millió év kevés ekkora kognitív és egyéb változáshoz, genetikai idővel mérve. Ráadásul az igazán komoly változások az utóbbi 0.5 millió évre tehetőek! Az egyetlen magyarázat a kulturális átadásra való biológiai képesség – ez nagyban gyorsítja az evolúciót! Miért? – Lamarcki jelleg (szerzett tulajdonságok átörökítése, lásd Lamarck vs. Darwin)

Szociális és kulturális tanulás A kulturális tanulás a szociális egyik esete. Nem egyszerűen másoktól, hanem másokon keresztül tanulni. Képesség arra, hogy mások helyébe képzeljük magunkat. Hűséges másolás Társas, együttműködéses találékonyság, kreativitás Ezek eredménye a szociogenezis Több egyén valami olyat hoz létre, amit egyikük sem tudott volna egyedül Csak az emberek képesek társaikat önmagukhoz hasonló intencionális ágensnek tekinteni. Van egy speciális egyedfejlődési szindróma embereknél, ami képtelenné tesz a kultúrában való részvételre = autizmus

„Not by genes alone” A kifejlődés annál kockázatosabb, minél tovább tart, a hosszú kifejlődés eredménye lehet viszont a rugalmas fenotípus. Minél inkább változó a környezet, annál inkább lehet előnyös a rugalmas fenotípus. Trivers, szülői ráfordítás. A szülő segíthet a gyermekek életben maradásában. Ha segít akkor: Extra tudásra lehet szert tenni, a kockázatmentes próbálkozások nagyobb számának eredményeképpen. Extra tudást lehet kapni a szülőktől, ami adott környezetben valszeg eleve adaptív. Ezek a kettős öröklés lehetőségét teremtik meg.

„Not by genes alone” Hogy az emberi kognícióban mennyire fontos az ontogenetikus fülke, azt jól mutatja, mi történik, ha: Valaki kulturális termékek között nő fel, de nem tudja őket felhasználni (autista, csimpánz) Valaki az elsajátítás képességével, de kulturális környezet nélkül nő fel. „Farkaskölyök”, Maugli. Aki rendelkezik a képességgel és a környezettel, az megtanulhatja, hogyan osztották föl és értelmezték a világot a korábbi generációk, vagyis a világról alkotható perspektívák készletét kapja. A nyelv például kifejezetten perspektívafüggő reprezentációk rendszere.

„Not by genes alone” Az ember a törzsfejlődés során kialakította a fajtársakkal való azonosulás képességét. A történelem során a szociogenezis folyamatában a tradíciók sorozatos módosulásokat halmozhattak föl. Az egyedfejlődés során a gyerek a kulturális tárgyak és szokások világában nő fel, lehetővé téve, hogy: hozzájusson a csoportja által felhalmozott tudáshoz és képességekhez perspektívákon alapuló, nyelvi reprezentációkat alakítson ki reflexív gondolkodási technikákat sajátítson el. Beindul az ún. lendkerékhatás: a kulturális evolúció időskálája sokkal-sokkal gyorsabb, mint a génállomány evolúciója, és sokkal több tapasztalaton alapul, mint ami egyedileg elsajátítható volna. vö. Newton: „Csak azért láthattam messzebbre másoknál, mert óriások vállán álltam”.

„Not by genes alone” Sok kognitív képességünk kulturális alapú, a szociogenezis eredménye (írás, deduktív logika, sajátos világlátás). Ahhoz, hogy megértsük, hogyan alakítják a társadalmi-kulturális folyamatok az emberi gondolkodást, az emberi egyedfejlődést kell vizsgálni. Ez egy sajátos ökológiai fülkében, a megújuló tárgyak és szociális gyakorlatok világában történik, amin szüleinkkel, rokonainkkal osztozunk, közös örökségünket képezik. A kultúra mint ontogenetikus fülke = a teljes adott közösség által felhalmozott és az egyedfejlődést is meghatározó kulturális bölcsesség. 9-12 hónapos kortól van bejárásunk ebbe a világba. közös figyelmi képesség megjelenése azonosulás másokkal Ezt nevezi Tomasello kognitív forradalomnak az egyedfejlődésben

Miben különleges az ember? Két kérdés: Főemlősök tanulása miben különbözik a többi emlősétől? Az ember tanulás miben különbözik a többi főemlősétől?

Miben különleges egy főemlős? A főemlősök: Tudják mi, hol van (kognitív térkép - útvonalak, tárgyak) Átmennek a tárgyállandósági teszten A tárgyakat perceptuális hasonlóság alapján képesek 1 dimenzió mentén osztályozni Értik a kis számokat (már a csókák is) Találékony problémamegoldók Vannak speciálisan szociális képességeik: Felismerik csoportjuk egyedeit Baráti, szövetségi viszonyokat létesítenek Van közös problémamegoldás Érzelmi állapot és mozgásirány alapján tudnak viselkedést bejósolni. Társas és kommunikatív stratégiák (machiavelliánus IQ) az erőforrások megszerzésére. Szociális tanulás különböző formáit alkalmazzák

Miben különleges egy főemlős? Harmadik személyű, külső társas viszonyok, kapcsolatok megértése. Rokonsági és dominanciaviszonyok megértése triadikus relációkban: - Szövetségen kívüli egyed Domináns egyed + + A domináns szövetségese

A relációkban való gondolkodás képessége a társas világ kezelésére alakult ki. Nehéz a fizikai világban olyan problémát elképzelni egy állat számára, ami ezt a képességet kikényszerítené. Ez az a speciális dolog, amiben a főemlősök eltérnek más elmősöktől. Intencionális értelmezésre ehhez viszont még nem képesek. Még nem mögöttes fogalmak értelmezik viszont a világot. (mentális állapot, okság, stb.)

Vajon mire képesek természetes környezetben? Fajtársak manipulálása, megtévesztése. Anekdotikus adatok, nem elégé meggyőző információk. (nincs egyezség abban, mik a tények) Nem világos, mikor van szükség ezekhez a trükkökhöz intencionalitásra? Vajon mire nem képesek? Mások számára nem mutatnak tárgyakra Nem mutatnak másoknak tárgyakat Nem próbálnak másokat elvezetni helyekre, hogy ott valamit megfigyeljenek közösen Nem úgy adnak át tárgyak, hogy másik felé tartják Nem tanítanak szándékosan tárgyakat (vitatható)

A főemlősök korlátozottak az okság megértésében! Kísérlet eszközhasználattal: Ha az állat puszta perceptuális felmérés után helyesen használja az eszközt, akkor jó oksági következtetésben. A legtöbb főemlős ebben rosszul teljesít. (kapucinusmajmok, csimpánzok) Ugyanebben a helyzetben egy 2-3 éves embergyerek már jobban teljesít! A főemlősök nem értik az okság időbeliségét sem. (rejtési kísérlet) Amit valószínűleg nem értenek: előzmény > közvetítőerő > következmény

Főemlősök szociális tanulása: Hogy a közvetítőerőket, intencionalitást, okságot is megértjük, annak előnye lehet: Gyorsabb rugalmasabb problémamegoldás Jelentősen átalakítja a szociális tanulás szerkezetét. Főemlősök szociális tanulása: Expozíció: új tapasztalatok fajtársak követéséből (mi hol van, stb.) Ingerfokozás: A kölykök érdeklődnek minden után, amivel a többiek foglalkoznak (tárgy) Mímelés: adaptív spec. bizonyos viselkedések utánzására (madárének, stb.) Utánzásos tanulás: egy példaként szolgáló egyed pontos utánzása, megegyező céllal.

Makákók krumplimosása és a kultúra: Nem különösebben ritka viselkedés A használók szaporodásával a terjedés nem gyorsul. Ha a mechanizmus utánzásos, akkor a sebességnek növekednie kell. Itt egyéni tanulás lehet a háttérben. Emulációs tanulás: nem a fajtárs viselkedési stratégiájára összpontosít, hanem a lejátszódó eseményekre, állapotváltozásokra, amit a másik okoz (ilyen erővel a széltől is tanulhatna...).

Az emberek mindig látott kísérletet utánoznak. A csimpánzok a bemutatott elérési módtól függetlenül próbálkoznak. Az emberek az észlelésük során elválasztják egymástól a cél és a kivitelezés eszközét.

Majomgesztusok Tanítási viselkedés: Kultúrált majmok Ontogenetikus ritualizáció Ismételt kölcsönös interakció eredménye Senki sem reprodukálja itt a másik viselkedését A jel diadikus Tanítási viselkedés: Kisszámú rendszertelen adat (diótörés) Kultúrált majmok „Figyelmi szocializáció” Az embergyerekeket így is alulmúlják Szándékos tanítás még itt is nagyon ritka