Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Sztoczek J. u. 2-4. fsz. 2. Társas lény.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette: Ötvös Zsolt 13DK. Oktober.6.án indultunk 6-an Németországba gyakorlatra Márton Zsuzsanna tanárnővel. Hosszú út után megérkeztünk észak-németországba.
Advertisements

A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
A kölcsönös befolyásolás
ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
A gyakornokok beilleszkedése
8 Klikkelj az egérrel!.
Etikai Kódex.
Szinte lehetetlen??? DWIGHT D. EISENHOWER generálisnak igaza volt akkor, amikor megparancsolta, hogy minél több képeket és filmeket készítsenek a holokausztról.
Demokratikus iskola mozgalom International Democratic Education Conference (IDEC) 1993 European Democratic Education Community EUDEC 2008
Érvek, érvelés.
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Tedd fel a kérdést magadnak: Miután elolvastad a levelet!!!
Jézus (tudományos) halála
(A tudomány szemszögéből)
A történelem legnagyobb személyisége Jézus Krisztus volt.
E-learning és a multimédia
Tanárszakos hallgatók nézetei a fiatalkori bűnelkövetésről Előadás a Don Bosco Pedagógiai Szakkollégiumban.
 Klikkelj az egérrel! :20:48
A számítógép veszélyei és káros hatásai
A tanulók társas helyzete az iskolában
Isten?.
ANOREXIA "....amíg az ember eszik, iszik nem fog rajta a szomorúság" (Cervantes)
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Alfred Adler individuálpszichológiája
Szigor vagy engedékenység a gyermeknevelésben
Közösségi portálok használata
Neveléstudományi doktori iskola A tapasztalatok hatása a pedagógusok szakmai életútjára (Nádasi Mária – Hunyady Györgyné) Speciálkollégium november.
Előítéletmentesen a hajléktalanokkal szembeni előítéletekről
MENEKÜLTEK INTEGRÁCIÓJA A MAI MAGYAR TÁRSADALOMBA ÁPRILIS 15. Készítette: Majer Zsuzsanna Konzulens: Kóbor Krisztina.
„Irodalom és bölcselet” november 21. Réz Anna Miért felelős Oidipusz király?
KÉT FÜGGETLEN, ILL. KÉT ÖSSZETARTOZÓ CSOPORT ÖSZEHASONLÍTÁSA
Vényköteles gyógyszerek expediálásakor végzendő betegoktatás
Szituációk és ideológiák
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 10. óra.
Készítette: Serly Dániel
Olvasd lassan és csendben!.
Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége PATHWAYS II. Záró konferencia Fogyatékossággal élő fiatal felnőttek társadalmi.
Konformitás A viselkedés változása abból a célból, hogy ragaszkodjon a létező társas normákhoz Társas normák – széles körben elfogadott szabályok melyek.
Kőbe vésve ....
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
Pozitív gondolatok.
A demokrácia problémája a településfejlesztésben Rövid és hosszú távú gondolkodás Miskolc Szegénységellenes Világnap 2014, okt. 17.
Amikor én még… Ha az 50-, 60- vagy 70-es években voltál gyerek, hogyan vészelted át a gyermekéveidet ?
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Olvasd lassan és csendben!
Sajátos képzési igényű hallgatók számára nyújtott szociális szolgáltatások a Szegedi Tudományegyetemen Horváth Hajnalka SZTE ETSZK IV. évf. Szociális munka.
Bölcsességek, aforizmák
Engedelmesség Milgram kutatása A kísérleti személyek 2/ 3-a úgy volt irányítva, hogy azt higgyék sérülést okoznak más emberi lénynek Az eredmények megismétlődtek.
Kutatásmódszertani dilemmák
Munkakörelemés és –tervezés röviden
Tedd fel a kérdést magadnak: Elfussak ? Miután elolvastad a levelet!!!
A társas lény 2-3. óra A helyzet hatalma Liska – Szemere
A társas lény 2-3. óra A helyzet hatalma Bíró – Szemere
8. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
Társas lény – 2 A helyzet hatalma 1.
Társas lény – 2 A helyzet hatalma 1.
A Milgram-kísérlet háttere
A társas lény A helyzet hatalma 1 1.
A kutatómunka etikai kérdései
Liska – Szemere - Ziegler
A társas lény 2-3. óra A helyzet hatalma Szemere – Bíró
A kutatás etikai vonatkozásai
A társas lény A helyzet hatalma
A társas lény A helyzet hatalma
A társas lény A helyzet hatalma
Liska – Szemere - Ziegler
10. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
Előadás másolata:

Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Sztoczek J. u fsz. 2. Társas lény

Filozófia 2 Milgram: a kísérlet háttere 1961: Eichmann per A televíziós közvetítésben a várt szörnyeteg helyett egy hétköznapi embert lehetett látni, aki arra hivatkozott, hogy csak parancsra tette. Hannah Arendt: „a gonosz banalitása”

Filozófia 3 Engedelmeskedés a tenkintélynek Vetítés: Kepes-Milgram (06-48) Konzekvenciák, körülmények, kiváltó okok: Ha Adolf Eichmann, aki zsidók millióinak megsemmisítését koordinálta, unalmas, középszerű, nem agresszív bürokrata volt, aki magát egy gépezet kicsiny fogaskerekének tekintette, akkor ki volt a felelős a holokausztért? 1969, Vietnam, amerikai katonák My Lai faluban civilek tömegét gyilkolnak meg, és aztán azt mondják, parancsot teljesítettek, ki a felelős?

Filozófia 4 Milgram-kísérlet (1963) Cél: az engedelmesség vizsgálata Minta: újsághirdetésre jelentkezett év közötti férfiak Független változók: Távolság az áldozattól Távolság a tekintélytől Tekintély Stb.

Filozófia 5 Milgram: eredmények A résztvevők 68%-a elment a végsőkig, a 450 voltig. Senki nem áll meg 300 volt alatt, amikor a tanuló elkezdi a falat rugdosni mi hozza lére az engedelmességet? a tekintélynek való engedelmesség nélkülözhetetlen része a közösségi életnek (iskola, szülők, üzleti élet)

Filozófia 6 Tényező 1: szociális normák A kísérleti személyek válaszoltak a hirdetésre, jóváhagytak egy implicit megállapodást a kísérletvezetővel való együttműködésről – komoly szociális norma kényszerít mindkét az ilyen megállapodások betartására a kísérlet megerősíti ezt, mert ártatlanul kezdődik, csak fokozatosan fajul el (mikor kéne kiszállni?), csapdába esnek, mert amikor ki kellene szállniuk, a kís vezető már nem támaszt újabb igényeket, csak azt hogy folytassák, be kéne ismerniük, hogy hibáztak, amikor elkezdték a kísérletet mennyivel különböző volna az engedelmeskedés, ha a legerősebb áramütéssel kellett volna kezdeniük a potenciális kilépő szembenéz azzal, hogy felrúgja az udvariasság normáját, a kilépés = annak a vádja, hogy a kísérletvezető erkölcstelen mennyivel erőteljesebb lehetett a nyomás, ahol nagyobb büntetést von maga után a kilépés: hadsereg, náci Németország, stb.

Filozófia 7 Tényező 2: felügyelet a kísérletvezető állandó jelenléte ha elhagyja a szobát és telefonon adja ki az utasításokat, az engedelmesség 65%-ról 21%-ra esik vissza, meg csalnak is az áramütők

Filozófia 8 Tényező 3: Áttételek Bár a kísérleti személyek tudják, hogy erőszakos cselekedetet követnek el, de a számos áttétel elhomályosítja a kapcsolatot: „tanuló” másik szobában, kívül a látótéren, nem képes kommunikálni Képzeljük el mi lett volna ha személyesen kell behúzni a leszíjazott arcába Visszaesik az engedelmeskedés 40%-ra, ha egy szobában vannak, Még jobban visszaesik, ha a kísérleti személy maga kell, hogy gondoskodjék arról, hogy a tanuló a kezét az elektródán tartsa háborús helyzetben is sok az áttétel Eichmann csak közvetve készítette elő a haláltáborok működését Milgram: ha a kísérleti személy csak utasít egy kapcsolóval egy másik tanárt, hogy adjon áramütést, az engedelmesség növekszik: 93% Bár rosszabb emberek ezreit egy gombnyomással bombával megölni, mint egyetlen embert halálra verni egy kődarabbal, mégis könnyebb megtenni

Filozófia 9 Tényező 4: ideológiai igazolás Ideológiai igazolás ami legitimálja a cselekedetet (náci ideológiában a felsőbbrendűség, amerikaiak Vietnamban: nemzetbiztonság) Mi a az ideológia a Milgram kísérletben? a tudomány, a tudományos kutatás fontosságába vetett hit ha nem a Yale egyik kutatótermében, hanem egy lepusztult irodában a városban, lecsökken az engedelmesség

Filozófia 10 Engedelmesség a mindennapi életben Szolgálatban lévő nővér (kísérleti személy) telefonhívást kap egy orvostól, hogy mire megérkezik egy bizonyos betegnek már be kell adni egy Astroten nevű szerből 20mg-ot (ez a szekrényben van, ráírva: napi max adag 10mg) „10 percen belül fent vagyok” – mondja az „orvos” – „aláírom a rendelést” Számos szabályt ért meg: az adag túl nagy, telefonon kiadott utasítás a gyógyszer beadására nem megengedett, ismeretlen személy adja az utasítást Mindezek ellenére a nővérek 95 % előkészíti a gyógyszert (egyébként placebó) Utólagos interjúkban azt mondják sokszor megesett már ilyesmi, az orvos mérges lenne, ha a nővér akadékoskodna

Filozófia 11 Börtönkísérlet Vetítés: Kepes – Philip Zimbardo (10-17) Véletlenszerűen osztják őket rab-börtönőr kategóriákba, váratlanul veszik őket őrizetbe, vesznek tőlük ujjlenyomatot, formátlan rabruha, stb. Nő az őrök kegyetlensége, a rabok passzivitása és dehumanizálódása A kutatók elvesztették a kísérlet irányítása feletti uralmukat, depressziós és pszichotikus tünetekkel bocsátják el napról napra a rabokat, majd a tervezett időtartam felének letelte előtt abbahagyják Zimbardo: a viselkedést az őrök ill. a rabok intézményes szerepei okozzák, és nem az eredetileg normális jól alkalmazkodó férfiak személyisége

Filozófia 12 Etikai problémák Milgramat rögtön bírálták, a vitának egész könyvet szentelnek azóta kritika 1: Milgram elfogadhatatlan mértékű stresszt okozott a kísérletével (maga Milgram is hatalmas stresszről számol be, ideges oda nem illő nevetgélés, körmök karba mélyesztése) Kritika 2: hatalmas csapás ez a kísérleti személy önértékelésére, hosszú távú pszichológiai hatás: egy személy megtapasztalta, tudna adni halálos mértékű áramütést valakinek kihasználtnak és nevetségesnek érezhetik magukat, amikor megtudják milyen kísérlet volt ez

Filozófia 13 Etikai problémák Milgram válasza: a kísérlet után jól elbeszélgetett a kísérleti személyekkel, bemutatta nekik az „áldozatot”, aki megnyugtató beszélgetést folytatott velük, pszichiáter lekezelte a személyeket, akik utólag úgy nyilatkoztak örülnek, hogy részt vettek, csak 1.3 százalék sajnálja, hogy részt vett Zimbardo szinte minden – persze később kodifikált – szabályt megszegett: szinte semmit nem árultak el a kísérleti személyeknek, összezavarta és lehangolta őket a vizsgálat, intenzív kínt élhetnek át, ha potenciális károkozásba vonják be őket, felizgathatja őket a saját reakciójuk, ha azt tapasztalják, hogy milyen könnyen válnak brutálissá

Filozófia 14 Szabályzat Ma már van erre szabályzat: Amerikában minden szövetségi támogatást élvező intézet fel kell, hogy állítson egy etikai bizottságot Mo-n: Magyar Pszichológiai Társaság etikai kódexe Az etikai bizottságnak hatalma van elutasítani, vagy a tervek megváltoztatására kérni a kutatót minimális kockázat elve: a kutatás elvárható kockázata nem lehet nagyobb, mint amilyennel a mindennapi életben is találkozhatunk, természetesen nem érheti fizikai fájdalom, stb. de azt el kell dönteni, hogy mekkora fizikai stresszt igazolhat egy kísérleti eredmény mikor igazolható etikailag, hogy egy kutató szorongást kelt egy emberben?

Filozófia 15 Szabályzat informált hozzájárulás elve: a személyeknek önszántukból kell részt venniük a kísérletben, és lehetővé kell tenni, hogy a hozzájárulásukat bármikor bántódás nélkül visszavonhassák, időben előre minden olyan mozzanatról be kell számolni, amely befolyásolhatja az együttműködési hajlandóságukat tájékoztatni kell őket arról, h milyen tapasztalaton mennek majd keresztül, pl személyiség kérdőívek kitöltése, erotikus jelenetek megtekintése videón, csoportvitában való részvétel ha a kísérleti személy egyetemi hallgató, biztosítani kell, hogy a jegy más módon is megszerezhető legyen a számára Ha mindez nem teljesíthető, alapos magyarázattal és utókezeléssel meg kell szüntetni minden esetleges negatív hatást

Filozófia 16 Miért nem teljesíthető? Mert sokszor nem szabad beszámolni a kísérlet valódi céljáról, hipotéziséről, hiszen ez befolyásolná a végkimenetelt - megtévesztés Pl. összehasonlítunk olyan személyeket, akik szavakat tanulnak semleges hangulatban olyanokkal, akik szavakat tanulnak dühös vagy zavart hangulatban – erről nem lehet informálni őket, mert nem vezetne érvényes következtetésekre a kutatás Vagy: a faji előítéletnek a segítő viselkedésre gyakorolt hatásának vizsgálatát sem lehet felfedni előre anélkül, hogy ne torzuljon a végeredmény segítségnyújtás, faji vagy nemi előítélet, agresszió, konformitás is ilyen témák Utólag el kell nekik magyarázni a megtévesztést, úgy kell kezelni a dühüket vagy frusztrációjukat, hogy a kutatásról alkotott véleményük inkább javuljon A kísérleti alany feltehet kérdéseket, megfogalmazhatja aggályait

Filozófia 17 Szabályzat Személyiségi jogok elve: a személyről a kutatás során gyűjtött adatokat bizalmasan kell kezelni Csak kóddal szabad összekapcsolni a személyes adatokat a vizsgálati eredményekkel Olyasmik derülhetnek ki vkiről, amiket nem szeretne publikussá tenni