Algoritmikus munkafolyamatok az irodalomórán Valaczka András, 2009.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egy kreatív tanulási eszköz
Advertisements

Az olvasástanítás módszere:
Irány a középszintű informatika érettségi
Thalatta! THALATTA! Thalatta!.
Egy ötlet megvalósítása
A SZÓBELI PREZENTÁCIÓ KÉSZÍTÉSÉNEK SZABÁLYAI
Tájékoztató az Anglisztika MA-ról Cser András PPKE BTK Angol Intézet október 9.
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Weszely Orsolya Bertalan Tamás
Az érettségi rendszer változtatási lehetőségei
Szövegértés-szövegalkotás
Elsősegély-oktatás az iskolákban, vagy a klubokban
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP /
Matematika kompetenciaterület
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Szövegértés-szövegalkotás „B” Természetismeret
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS.
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
Az olvasás helye és megítélése az általános iskola felső tagozatában
Sokszínű Digitális Tanítás főszerkesztő-helyettes
Az olvasás olyan piknik, ahová a szerző hozza a szavakat,
Lázár Balázs diája Bevezetés A vita témájának meghatározása Bemutatkozás.
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
A mérhető és a mérhetetlen Kompetenciafejlesztés az Ikerkönyvekkel.
TÁMOP ÚJ Oktatásszervezés -és várható hatásai Nagy Anna Magdolna Eger, szept.03.
Prezentáció készítés MS PowerPoint segítségével
„Sztárok” az irodalomban
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
Miért jó az informatika a hallássérülteknek?
KÖZÖSSÉGI SZOLGÁLTATÁSOK - MÉRÉS-ÉRTÉKELÉS ALTERÜLET Liptákné Czakó Ildikó Országos Egyházi TISZK Nonprofit Kft. © Szöllősi és Társai.
Az ember futhat, de nem menekülhet a megmérettetés elől. Az egyetlen gyerek se maradjon ki a mérésből jelszavát hangoztató korban az oktatásban dolgozóknak.
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
„Ment-e a könyvek által a világ elébb?”
Kötelező, közös, kölcsönös olvasmány – Hagyomány és megújulás az iskolai olvasmányok kánonjában Dr. Gordon Győri János elnök Magyar Olvasástársaság.
Irodalomtanítás – de meddig? Egy lehetséges válasz: irodalom_12_11_10_9 Fűzfa Balázs – Irodalomtanítás a harmadik.
Gyermekvilág régen és ma
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
A NEMZETI ALAPTANTERVHEZ ILLESZKEDŐ TANKÖNYV , TANESZKÖZ ÉS NEMZETI KÖZOKTATÁSI PORTÁL FEJLESZTÉSE TÁMop B/ Műhely
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
A VÍZ. A témahét célja az volt, hogy: a mindennapi órák és a tanagyag szorításán engedve a kijelölt célcsoportba tartozó diákok (9/a, 9/b) egy héten át.
Morális kérdések a XX. század világirodalmában
Gyakorló óra 5/12.
Matematika és szövegértés Raátz Judit ELTE BTK Mai Magyar Nyelvi Tanszék.
A magyar nyelv és irodalom Készítette: Raátz Judit és Sályiné Pásztor Judit Szolnok–Budapest és 16.
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM Tanulási karrierutak a Váci Szakképzési Centrumban.
AZ ÉRTÉKELÉS RENDSZERE Soproni Szakképzési Centrum Porpáczy Aladár Szakgimnáziuma, Kollégiuma és Általános Művelődési Központja 9431 Fertőd, Joseph Haydn.
Érettségi élő idegen nyelv
Szülői értekezlet
Tehetséggondozás mozgóképkultúra és médiaismeret
VÁCI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM
Új tendenciák a történelem-tanításban
Hatékony és pontos munkavégzés
Határon túli magyar társadalmi adatok elemzése
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
nagy mennyiségû ismeretanyag átadása helyett produktív képességek fejlesztése a matematikára vonatkoztatva azzal a következménnyel jár, hogy az egyenletek,
Mit kell megtanítani, mit lehet kihagyni?
Programjaink fizikából a es tanévben
Hatékony és pontos munkavégzés
1./ A magyar közoktatás rendszere
Előadás másolata:

Algoritmikus munkafolyamatok az irodalomórán Valaczka András, 2009

Megoldandó nehézségek A muzeális irodalom elidegeníti a témát, túl későn jutunk el a jelenkorig Túl sok a közlés, nem különül el, mi a megtanulandó Kevés a saját aktivitásból fakadó ismeretszerzés Nem épül be a vizuális nyelv és az elektronikus eszközrendszer Nem kompatibilis a tantervi anyag az érettségi struktúrával Nem kompatibilis a tananyagszerkezet a tanórai szerkezettel

Elsődleges rendezőelv: tanórai szerkezet 32 tanítási hét (maradjon elveszíthető időkeret) Heti 3 irodalom (ha a szövegértés is benne van) Egyik órán: 1 oldalas folyó szöveg + azt feldolgoztató oldal Másik órán: 1 oldalnyi műszöveg, műrészlet + feladatsor Harmadik órán: motivikusan kapcsolódó mai novella (kilencedikben a poentírozott novella a legmotiválóbb) (ezek elhagyhatók, az ütem tartását is lehetővé teszik)

Hogy épülhet fel egy algoritmizált óra: A/ vetítés A nagy téma egy részlete prezentációban megjelenítve Mindig perc: 4 szöveges dia kép A kép visszakérdezi a szövegben elhangzottakat A diák tudja, hogy mindez nem megtanulandó A cél a motiváció, a plasztikusság, periférikus látómezőbe kerülő műveltségi anyag Jegyzetelnek, mert a motívumok adhatják esszéikhez a kulturális háttéranyagot Felerészben csoportmunkában készítik, felerészben tanári összeállítás Keretekbe szorított és kontrolált kiselőadás

Hogy épül fel egy óra: B/ szövegfeldolgozás Mindenki egyszerre aktív A tanár lehetőséget kap az egyéni kommunikációra Kompetenciafejlesztés – értékes irodalmi anyagon Gondolkodásfejlesztés: struktúrák alkotása Fogalomhasználat: definíció a szöveg alapján Gondolatérképek: a vizualitás bekapcsolása A műrészleteknél: keretek, mikrocselekvések Otthoni munka: szövegalkotási feladatok

Hogy épül fel egy óra: C/ ellenőrzés A helyes válaszok kivetítése A megtanulandó mindig ugyanaz és ugyanannyi -Strukturált vázlat -Fogalmi meghatározások -Memoriter (nagyon kevés, viszont nem átfolyatjuk, hanem mindig mind visszakérdezhető) (a táblázatok egyben a felelés vezérfonalai is) (szövegalkotás: mondatokká formálni a vázlatot)

Makroszerkezet 9.: teljes irodalomtörténeti ív, felszínes, de koordinátarendszert teremt 10.: műfajok szerinti áttekintés: epika, dráma, líra (mai novellák helyett adott műfajú mai művek) 11.: stílustörténeti áttekintés, a műelemzés igazán itt lép be 12.: a hat életmű megtárgyalása + portrékból, látásmódokból ami belefér (közelebb kerül a fő érettségi téma az érettségihez) (legjobb orvosság a konstruált életrajziság ellen) (valójában így is előrehaladunk az időrendben)

Megoldandó nehézségek A muzeális irodalom elidegeníti a témát, túl későn jutunk el a jelenkorig Túl sok a közlés, nem különül el, mi a megtanulandó Kevés a saját aktivitásból fakadó ismeretszerzés Nem épül be a vizuális nyelv és az elektronikus eszközrendszer Nem kompatibilis a tantervi anyag az érettségi struktúrával Nem kompatibilis a tananyagszerkezet a tanórai szerkezettel - Mai művek első perctől fogva + mind a négy ívben eljutunk a jelenkorig - Bőség a vetítésben, határoltság a vázlatokban - 15 perc fix aktivitás - Gondolattérkép + vetítés - az érettségi központi témái közelebb kerülnek időben az érettségihez - algoritmikus óravezetés