Magyarország a régióban Eltérések és közös pontok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Advertisements

Merre tart a magyar foglalkoztatáspolitika? Garzó Lilla.
„Létrehozzuk a magyar vállalkozások bankját.” Gyurcsány Ferenc, január 30.
Jó gyakorlatok a norvég foglalkozási rehabilitációban Kihívások és válaszok konferencia Szombathely Støren- Váczy Blanka szociálpolitikus.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
Családtámogatások, rugalmas munkavégzési formák és társadalmi kohézió
Munkaerő-felmérés (MEF) Labour force survey (LFS)
JÓL-LÉT Közhasznú Alapítvány let.com A munkavállalást befolyásoló egyéb tényezők • Kereslet a csak a munkafeladatra koncentráló, ahhoz időben.
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
1. A családpolitika társadalmi hatásai
Foglalkoztatás, iskolázottság és képzettség
Fazekas Károly Iskolázottság, munkaerő-piaci rugalmasság
1 Bérezési tanulmány  Munkaerőköltségek és nemzetközi versenyképesség Dirk Wölfer december 11.
A félév programja Dátum Témakör Előadó február 6.
MAKROÖKONÓMIA GTK Gazdálkodási és menedzsment,
Határon átnyúló munkaerőpiac Komárom térségében
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
Borbély-Pecze Tibor Bors Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH A jelenlegi magyar munkaerő- piaci helyzet Borbély-Pecze Tibor Bors, Ph.D. Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH.
Borbély-Pecze Tibor Bors Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH Az ÁFSZ felépítése, a jelenlegi magyar munkaerő-piaci helyzet Borbély-Pecze Tibor Bors Szakmai tanácsadó.
Munkaerő-közvetítés recesszió idején Munkaerő-piaci ismeretek EURES hazai tréning 2009 Borbély-Pecze Tibor Bors, FSZH.
Az érettségit nem adó szakképzés válságtünetei
Munkanélküliség.
A SZEGÉNYSÉG ÉS KIREKESZTÉS VÁLTOZÁSA, 2001–2006 Ferge Zsuzsa beszámolója MTA MEH 2006–2007-ben végzett stratégiai kutatások eredményeit bemutató ülésszak.
Oktatás és gyermekesély kerekasztal március 20. Köllő János (MTA KTI)
>Cseres-Gergely Zsombor (MTA KTI, CEU)‏
Évtizedes csúcson a magyar foglalkoztatás!? Látjuk, de nem értjük (egyelőre) Cseres-Gergely Zsombor MTA KRTK KTI “Munkaerőpiaci Tükör 2012” bemutató.
A rejtett foglalkoztatás kiterjedtsége és tényezői Magyarországon Tóth István János „A magyar munkaerőpiac jövője” Magyar Tudományos Akadémia – Kisterem.
Munkaerőmigránsok és hazatérők - kísérlet a válság hatásának mérésére
Alapkészségek és foglalkoztatás Az IALS tanulságai
ÁLLÁSKERESÉS ÉS MUNKAPIACI INFORMÁCIÓK Cseres-Gergely Zsombor – Bódis Lajos – Galasi Péter.
A közcélú munka hatása a települési tartós munkanélküliségre
A munkapiaci-előrejelzések gyakorlata: kitől tanulhatunk? Cseres-Gergely Zsombor, MTA KTI.
A kötet felépítése és a főbb javaslatok Scharle Ágota Budapest Szakpolitikai Elemző Intézet Az eltűnt egymillió munkahely nyomában április 11.
Részmunkaidő és egyéb „atipikus” formák
A gazdaság kifehérítését célzó kormányzati intézkedések és a rejtett gazdaság: az EVA és az AM könyv hatásai c. prezentációhoz (szerzők: Semjén A., Tóth.
Roma inclusion and impact evaluation …. Adamecz et al. Szirák, november 16.
Növekedési dilemmák Simor András Műhelybeszélgetés az Európai Társadalmi Jelentés apropóján 2008 június 10.
GKI Zrt., Az alacsony foglalkoztatási ráta okai, a foglalkoztatás bővítésének gazdaságpolitikai összefüggései Független Szakszervezetek Demokratikus.
A nők és férfiak közötti társadalmi egyenlőség november 11.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő-kínálat,
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
A magyar gazdaság várható helyzete
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon
EURÓPAI FOGLALKOZTATÁSI STRATÉGIA
A magyar gazdaság növekedési kilátásai, prognózisok Hamecz István.
Ifjúsági munkanélküliség Magyarországon
Az adórendszer hatása a munkaerőpiacon Scharle Ágota Pénzügyminisztérium Gazdaságpolitikai főosztály.
A nők foglalkoztatása, családi napközi, atipikus foglalkozatás,
Társadalom- és foglalkoztatáspolitikai stratégiák hatása és hatékonysága Scharle Ágota Budapest Szakpolitikai Elemző Intézet Budapest, november 12.
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon.
Közép-Dunántúl, Veszprém megye és Várpalota munkaerő-piaci helyzete
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Helyi Esélyegyenlőségi Program Nők munkaerő piaci helyzetfelmérése Bükön 2014.augusztus 27.
ROMA GYEREKEK AZ ISKOLÁBAN, ROMA FELNŐTTEK A MUNKAERŐPIACON
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Bérek és vállalati alkalmazkodás Kónya István Magyar Nemzeti Bank Magyar Nemzeti Bank, augusztus 29.
Miért és mit – a program céljai és várható eredményei Galasi Péter, MTA KTI.
Hol áll és merre mehet még a gazdaság? Hamecz István.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
A munkaerő-felmérés módszertana
Hol áll és merre mehet még a gazdaság? Hamecz István „Mindannyian tudjuk, hogy mit kell tennünk, csak azt nem tudjuk, hogy hogyan nyerjük meg a választásokat.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Mennyire és miért hiányzik a 3 év alatti gyerekek napközbeni ellátása? Scharle Ágota Budapest Szakpolitikai Elemző Intézet RECWOWE konferencia | Budapest,
Tárgy A foglalkoztatás növekedése hét európai országban A változások értékelése az előrejelzési kockázatok szempontjából Nem célja megmagyarázni,
A foglalkoztatáspolitika és egyéb politikák
Magyarország a régióban Eltérések és közös pontok
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat
Előadás másolata:

Magyarország a régióban Eltérések és közös pontok Köllő János MTA KTI Termelékenység és növekedés – a munkaerőpiac szerepe – MNB 2008. augusztus 29.

Foglalkoztatási ráták (15-64 évesek), 2000-2007 Forrás: Eurostat. Éves adatok, 2007-ben: 2. negyedév

- Kelet-nyugati eltérések a foglalkoztatás szerkezetében Keresleti oldal? - Kiszámítható környezet, gyorsabb növekedés, stb. Rugalmasság? A szokásos intézményi indikátorokkal dolgozó elemzések (Riboud et al 2002, Cazes - Nesporova, 2003, Rutkowski et al. 2005) igen rugalmasnak mutatják a magyar munkaerőpiacot. A bérrugalmasságra (Kőrösi 2005, Köllő 2001), munkahely-forgalomra (Kőrösi 2005) az alkalmazkodási költségekre (Kőrösi-Surányi 2002) vonatkozó becslések sem jeleznek nagyfokú rugalmatlanságot Ugyanakkor EU-LFS: perzisztens U, N (Magyarország 7. és 1.-5./19) Két, a helyzetértékelés és a foglalkoztatáspolitika számára fontos kérdés - Kelet-nyugati eltérések a foglalkoztatás szerkezetében - Eltérések Mo és más KKE országok között, különös tekintettel a kirívó mértékű inaktivitásra és a jóléti rendszerre Zömmel: EU-LFS

Szerkezeti sajátosságok

Viszonylag nagy foglalkoztatási lemaradás a 15-64 éves népességben* HU -9.4 % (2005, vs EU-15) Erős a nyugdíjrendszer hatása: a lemaradás lényegesen kisebb a „legjobb munkavállalási korú” (15-59 éves, nem tanuló) népességben HU -3,1% (2005, vs EU-15) Nincs lemaradás, sőt, ha csak a referenciahéten ténylegesen dolgozókat tekintjük és a ledol-gozott munkaidejüket is számításba vesszük HU 7.2% (2005, vs EU-15) Az adat magába foglal  18-20% rejtett foglalkoztatást. Augusztinovics-Köllő (2007), Elek et al. (2007)

ILO-OECD foglalkoztatott: dolgozott legalább 1 órát vagy ideiglenesen volt távol a munkahelyétől Ténylegesen dolgozott-e legalább egy órát? Mennyit dolgozott? FTE = dolgozott-e legalább egy órát*(munkaidő/40) Minta: 15-59 éves, nem tanuló népesség

Fogl. Dolg. 1 órát FTE

Éles a határvonal a foglalkoztatás és nem-foglalkoztatás között  A legjobb munkavállalási korban lévőknél a munka-input nem alacsony a potenciálishoz képest A 15-64 éves népességben mért lemaradás egyrészt a korai effektív nyugdíjkorhatárnak tulajdonítható (beleértve a rokkantnyugdíjat) Másrészt, a legjobb munkavállalási korú népességben is viszonylag kevesen dolgoznak, viszonylag sokat. A foglalkoztatási szintet a teljes (és más adatokból tudhatóan: tartós) távollét csökkenti. Éles a határvonal a foglalkoztatás és nem-foglalkoztatás között 

Részmunkaidő, rugalmas munkarend, otthoni munka A rugalmas formák megteremtésére irányuló politikának azonban nem csak a hasznai kétségesek (v.ö. a „work-sharing” kudarcai), a hiányukat kiváltó okokat sem ismerjük

Fix költségek? Kínálati oldali probléma, munkavállalási költségek?

Inaktivitás és a magyar munkaügyi/jóléti rendszer sajátosságai

Különösen éles kontraszt Mo és Lengyelország illetve Szlovákia között Alacsony aktivitás, különösen a férfiaknál (relatív értelemben). 15-64 évesek 26%, 15-59 évesek 18% (>13%) Különösen éles kontraszt Mo és Lengyelország illetve Szlovákia között Összefügg a jóléti rendszer és a foglalkoztatási szolgálat sajátosságaival 2005

Zsákutcás szociális segélyezés (9%) Kiterjedt korai nyugdíjrendszer, erős munkaerő-piaci hatások, minimális mértékű visszalépés (39%)* Cseres-Gergely 2007, Scharle 2006, 2007 Kivételesen hosszú fizetett távollétet biztosító gyermektámogatási rendszer, sokéves igénybevétel, erős munkaerő-piaci hatások (17%) OECD Family Database, Bálint-Köllő (2007) Zsákutcás szociális segélyezés (9%) Galasi-Nagy (2001), Elek at el. (2007), Szalai (2006), Kertesi (2006), Bódis et al. (2008) Marginálissá vált biztosítási járadék (5%) Nagy (2001) Szűk hatókörű foglalkoztatási szolgálat  *) Részarányok a 15-59 éves, nem tanuló, nem dolgozó népesség támogatásában. Nem részesül a fenti transzferekben 30%

A foglalkoztatási szolgálat hatóköre és kapcsolata az ügyfelekkel, 2005 nem fogl

A foglalkoztatási szolgálat hatóköre és kapcsolata az ügyfelekkel, 2005

(2005)

A regisztráltak álláskeresési intenzitása Mo-n annak ellenére is alacsony, hogy a hosszú ideje nem dolgozók igen kis részét regisztrálják Regisztráltak aránya az állásvesztés óta eltelt hónapok függvényében, 2005 Regisztráció és keresés: nyilvánvaló „bevallási torzítás” (kirívó példa Szlovákia 2005-2007), de Magyarországon (2005):

Alapvetően a sajátos munkaügyi rendszer magyarázza az alacsony foglalkoztatás ellenére is alacsony munkanélküliség jelenségét A keresési intenzitás nem életkor, nem, iskolázottság vagy a munkanélküliség hossza szerint tér el az átlagostól, hanem a regisztrált-nem regisztrált, segélyezett-nem segélyezett dimenziók mentén (MT 2008)

Akadály-e az álláskeresés hiánya? Nem, ha erős „discouraged worker” hatás érvényesül A „csak akarók” munkapiaci kötődésével kapcsolatos empirikus eredmények vegyesek Flynn – Heckman (1983), versus Juhn et al. (1991), Murphy – Topel (1997), a csak akarók kötődéséről pld. Jones – Riddell (1999), Sorrentino (2000-2006, több tanulmány) Mikro-adatok: a keresés a nőknél növeli az elhelyezkedési esélyt, a férfiaknál a szezonális iparágak indulásának időszakában nem (a keresők és „akarók” elhelyezkedési esélye azonos). Más időpontra vonatkozó mérés szerint a keresés a férfiaknál is számít. Micklewright-Nagy (1999), Köllő (1999) Makro-adatok: „discouraged worker” hatásra inkább a nők esetében mutattak jelek (1997-2000, 15-55 évesek, de ez is összefügghetett a nyugdíjkorhatár emelésével.) Férfiaknál az eltolódások egyértelműen a munkanélküliség és a foglalkoztatás között történtek. Nemzetközi adatok: a mukavállalási korú férfi inaktivitás kirívó mértékben perzisztens (Magyarországon a legzártabb az inaktív kategória)

A képzetlenek munkanélküliségének „kezelése”

15-59 éves, nem tanuló népesség, 2005

Strukturális meg nem felelési indexek különböző munkanélküliség- -definíciókkal, négy iskolázottsági szintre, 1993-2004 (MEF 5.-52. hullám) Népesség: 15-55/59, nem tanul

„Foglalkoztathatóság” (1) Az alapkészségek sokat számítanak, de: IALS 1998: nagy szóródás azonos teszteredmények mellett IALS 1998: Az írás-olvasási teljesítmény interkvartilis sávja a 0-10 osztályt végzett, 15-59 éves magyaroknál 187-252 pont. A foglalkoztatási ráta 46.4%, a sávba esőknél 51.6%, alatta 33.5%. Más alapkészségek, szociális jártasságok?

Foglalkoztatási ráták (15-64 évesek, ISCED 0-2: 15-59 évesek) „Foglakoztathatóság” (2) Foglalkoztatási ráták (15-64 évesek, ISCED 0-2: 15-59 évesek) Forrás: Eurostat. Éves adatok, 2007-ben: 2. negyedév

Foglalkoztatáspolitikai alternatívák (különös tekintettel a képzetlenekre)

Kiindulópontokat kell választani olyan esetekben is, amikor hiányoznak a robosztus kutatási eredmények és tartalmas adatok Ha a munkanélküliek jó része „nem foglalkoztatható”, és az álláskeresés hiánya nem akadálya a foglalkoztatás bővítésének  „monoki gondolat” és előzményei Ha ellentétesek a kiindulópontok 

Javítaná a piacra való visszatérés esélyét, ha (a) a nagy jóléti transzfereket minél nagyobb mértékben sikerülne megszabadítani a munkanélküli segélyezési funkcióiktól Korai nyugdíjazás: részben „megoldódik”. Gyermektámogatások: nem (b) bővülne a mára erősen visszaszorult biztosítási segélyezés (szélesebb hozzáférés, hosszabb periódus, magasabb összeg), szigorúbb ellenőrzés és aktívabb szolgáltatás mellett. (c) az aktív kiadások sokkal nagyobb része irányulna oda, ahol a piaci alkalmazkodást nehezítik az adminisztratív korlátok, a magas munkavállalási költségek és a hiányos képzettség  rugalmas formák (d) Oktatás: ma évente  18,000 olyan gyerek, aki nem fog 8 általánosnál többet végezni, és  25,000 funcionális analfabéta végzett – erősen lassítja a kínálat minőségének javulását Ellenpélda Lengyelország, PISA: 17 pontos javulás 2001-2003-ban, 11 pontos 2003-2006-ban, főleg alul. Szegregáció, pedagógiai fatalizmus, eszköztelenség az alapkészségek és szociális jártasságok átadásában. A jelenlegi iskolafenntartási, tanárképzési és bérezési rendszerben nincs remény komoly változásra  OKA Zöld Könyv (e) „Minimálbér és segélyek”