A tűzoltás, műszaki mentés alapvető feltételeinek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tűzvédelmi alapismeretek
Advertisements

Tűzvédelmi oktatás március.
Passzívház.
Hulladékudvar hatása a pápai gyűjtőkörzet hulladékgazdálkodási helyzetére Készítette: Kanozsai Gábor 2013.
Automatikus diabemutató!
Készítette: Dr. Szabó Péter Főosztályvezető
Az áruházak üzemeltetőinek tűzvédelmi feladatai
Munkahelyi egészség és biztonság
Tűzvédelem a kereskedelemben
Katasztrófavédelmi Oktatási Központ
Tűzvédelmi ismeretek Tűzriadó gyakorlás.
Munkahelyi egészség és biztonság
Információk Gyakorlatvezető: Hajnik Tünde, PhD
A tűzvédelmi bírság
Bérczi László tű. ezredes BM OKF tűzoltósági főfelügyelő
A civil lakosság kapcsolódási, önkéntes szerepvállalásának lehetőségei
Az OTSZ használati szabályainak főbb változásai
Sándor Roland tű. alezredes BM OKF Tűzvédelmi Főosztály
GAZDASÁGI ÉS MŰSZAKI FŐIGAZGATÓSÁG
Tisztelettel köszöntjük megbízotti hálózatának tagjait!
VEGYÉSZETI-ÉLELMISZERIPARI KÖZÉPISKOLA CSÓKA
E-hulladék Csipet-csapat. Elektronikai hulladékok a háztartási hulladék között Az elektronikus berendezések hulladékai veszélyes anyagokat tartalmaznak,
Kiürítés a valóságban és a papíron
Tűzoltás vezetés GPS-el?. Sajátosságok Nagy terület - nehezen átlátható Terjedési sebessége, iránya gyorsan változik. Jelentős erő- és eszközigény Gyakori.
A tűzoltók beavatkozásának biztonságát növelő technikai és szervezeti megoldások Fővárosi Tűzoltóparancsnokság, Tűzoltási, Mentési és Katasztrófaelhárítási.
tűzvédelmi tapasztalatai
a MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zrt.
A kitelepítés, kimenekítés, befogadás, visszatelepítés
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
TŰZVÉDELMI ISMERETEK.
17. tétel.
Érces Ferenc tű. ezredes főosztályvezető
Tűzjelző és tűzoltó berendezések általános követelményei
Nukleáris biztonság és tűzvédelem Siófok, Hotel MAGISTERN TSZVSZ közgyűlés Bokor László.
Tűzoltó vízforrások felülvizsgálata
Munkahelyi egészség és biztonság
előadó: Varga Tamás MO csoportvezető
ESZKE Egyedi Szennyvízkezelési Munkacsoport Az egyedi szennyvízkezelés helye a vizek jó állapotának biztosításában Fésűs András KSZGYSZ-ESZKE munkacsoport.
Nemzetközi és hazai előírások az e-jármű tervezésekor és jármű átalakításkor Németh Erika
„Infrastruktúra-fejlesztés az egészségpólusokban” TIOP-2.2.7/07/2F.
KRIMINAL EXPO BUSINESS ÉS BIZTONSÁG a tervezés és az üzemeltetés konfliktusa a bevásárlóközpontok esetében.
A veszélyes hulladékok kezelésének általános szabályai
Wagner Károly tű. alezredes
Ellenőrzés, karbantartás, felülvizsgálat
EDR a lakosság riasztásának szolgálatában Budapest, Tanka László tű. ezredes BM OKF.
Az új OTSZ-ről Kiürítés
KUTATÁS-MENTÉS.
Szabados László tű. alezredes kiemelt főreferens
Tűzvédelem: megelőzés, jelzés, menekülés
TŰZVÉDELMI ISMERETEK.
A tűz-, a polgári- és a katasztrófavédelem kérdései Hoffmann Imre tű. ddtbk. Hatósági Főigazgató-helyettes.
OLTÁSI MÓDOK: Éghető anyag eltávolításán alapuló
Menekülési útvonal: » Az útvonal rajza ki van függesztve az iskola tantermeiben és egyéb helyiségeiben. Kérjük, hogy megérkezéskor a menekülési útvonal.
A tűzoltás szabályai A tűzoltás általános szabálya:
KÜLSŐ ÉGÉSI LEVEGŐS KANDALLÓK ÉGÉSTERÉNEK SZERKEZETI FELÉPÍTÉSE
Környezetvédelem: olyan tevékenységek és intézkedések összessége, amelynek célja a környezet veszélyeztetésének, károsításának, szennyezésének megelőzése,
BajaTűz 2003 Okt és Szolg Bt. Alkalmazott tűzoltás Robbanóanyagok tüzeinek oltása.
Fehérvári Tűzoltó Egyesület. Egyesületünk február 09-én alakult azzal a céllal, hogy javítsa városunk tűzvédelmét. Tagjaink aktív és nyugállományú.
Olaj- és gázkutak tüzeinek oltása. Kőolaj tulajdonságai: kőolaj fő alkotói /keverék/: ►paraffinok, CnH2n+2, ►nyílt szénláncú hidrogén vegyületek, ►cikloparaffinok.
1 TŰZVÉDELMI ISMERETEK. Tűzvédelem: Tűzesetek megelőzése, tűzoltási feladatok ellátása, tűzvizsgálat, valamint ezek feltételeinek biztosítása. 2.
Innovációk a tűzoltásban és a műszaki mentésben Az OKF Tudományos Tanácsa és a Magyar Tűzvédelmi Szövetség konferenciája április 13. Valóságos füstnek.
SZINHÁZAK TŰZOLTÁSA A taktikai jellemzőket alapvetően a nézőszám, és az építési megoldások határozzák meg Nagy tömeg befogadására alkalmasak, pánik kialakulásának.
MARCALI KvK. Marcalim HTP Mezőgazdasági termények betakarítási munkáinak tűzvédelme és erdőtüzek megelőzése 2016.
TŰZVÉDELMI ISMERETEK. 2 Tűzvédelem – alapfogalmak.
Lobbanáspontok Definíció : – A lobbanáspont az a legalacsonyabb hőmérséklet, 760 mm Hg nyomásra korrigálva, amelyen gyújtóforrás alkalmazása az anyagminta.
Tűzvédelmi Szabályzat
ADR 2017.
Tűzvédelmi ismeretek Tűzriadó gyakorlás.
Csarnok jellegű épületek tűzoltási sajátosságai
Tüzvédelem.
Előadás másolata:

A tűzoltás, műszaki mentés alapvető feltételeinek biztosítása mélygarázsok esetében Bérczi László tű. alezredes Tűzoltósági tanácsos Főosztályvezető-helyettes

95 HÖT, 3127. település Bp. 1.775.203 fő Mo. lakosságának 30 % A FŐVÁROSI TŰZOLTÓPARANCSNOKSÁG elsődleges működési körzete és segítségnyújtási körzete 95 HÖT, 3127. település Bp. 1.775.203 fő Mo. lakosságának 30 %

Tűzoltási mentési parancsnokságok és a tűzőrségek elhelyezkedése a fővárosban ► Észak-budai TMP Dél- budai TMP Észak-pesti TMP Közép-pesti TMP Dél-pesti TMP

Az FTP riasztható egységeinek díszlokációja meglévő parancsnokság tervezett parancsnokság felújítandó parancsnokság lefedetlen terület szintidőn belül elérhető terület szintidőn belül két parancsnokságról elérhető terület tervezett parancsnokság által lefedett terület Budapest közigazgatási határa Duna folyó

AZ EGYSÉGES RIASZTÁSI RENDSZER SZERÁLLAPOT JELZŐ MONITOR KÉPE 14

Hírközpont

LÉTESÍTMÉNY HELYSZÍNRAJZ Budapest, 1051 Bp. Szt. István tér Jelmagyarázat: LÉTESÍTMÉNY HELYSZÍNRAJZ Szent István Téri Mélygarázs Budapest, 1051 Bp. Szt. István tér I Fali tűzcsap Áramtalanító Főkapcsoló F Gáz főelzáró L É Veszélyeztetett terület Méretarány : 1:200 K 150 Hercegprímás utca Gépjárműfecskendők felállítási helye K 150 Magasból –mentő felállítási helye Gépészet Gépjármű liftek Tűzjelző központ Gépjármű liftek Tűzjelző telefon Körbe lehet járni Kijárat Gépjárművek részére Bejárat Gépjárművek részére F K 150 Porta Porta Sas utca K 150 K 150 K 150 Az épületben gáz nincs. Budapest, 2008.01.15. Készítette: Berecz György hdgy.

„Passzív közlekedés”, parkolás feltételeit csakis a parkolóházak, mélygarázsok tudják biztosítani.

Gépesített mélygarázs

„Hagyományos” mélygarázs -5 szint

Mélygarázsok veszélyforrásai: Legfőbb veszélyforrás maga a tárolt gépjármű. A beavatkozásoknál a garázsokban tartózkodók maximális számánál 1fő/gépjárművel számolhatunk, a kiürítés feltételei is ennek megfelelően kerülnek meghatározásra. Gépesített mélygarázsok esetében csakis a karbantartás miatt ott tartózkodók minimális létszámával kell számolnunk, továbbá a helyszínre érve létszámukról, pontos helyükről megbízható információkkal rendelkezhetünk.

A gépjárműtüzek jellemző keletkezési okai: Elektromos berendezések meghibásodásai: Ezek keletkezhetnek szikraképződésekből vagy túlmelegedésből. Testzárlatot okozhatnak. A biztosítékok az elektromos hálózat legfőbb védelmét jelentik, az úgynevezett „patkolás”, túlbiztosítás a gépjárműtüzek keletkezésének legfőbb okai. Fontos továbbá a biztosítékok védőburkolatának felhelyezése Az akkumulátoroknál az eloxidálódott, elszennyeződött kábelsaruknál jelentős túlmelegedést okozhat. Elektromos berendezések karbantartására kiemelt figyelmet kell fordítani.

A gépjárműtüzek jellemző keletkezési okai: Üzemanyagtartály, üzemanyag-ellátó rendszer: A gépjárművek üzemanyagai potenciális tűzveszélyt jelentenek. A tele tank égni, az üres -de tisztítatlan- robbanni képes. Ezért érdemes mérlegelni azt az álláspontot, miszerint a parkolóba leállított gépjárművek tankját közel teletankolt (95 %-os feltöltés a hő tágulás miatt) állapotban kell hozni, mert így nem hagyunk teret a robbanásra képes gőzöknek a veszélyes koncentráció kialakulására. Az üzemanyaguk szerint is meg kell különböztetnünk a gépjárműveket, hiszen míg a benzin I. tűzveszélyességi fokozatú, addig a diesel III. tűzveszélyességi fokozatú. A gázüzemű vagy az úgynevezett vegyes üzemeltetésű gépjárműveket, (veszélyességük miatt) ki is tiltották a terepszint alatti létesítményekből.

A gépjárműtüzek jellemző keletkezési okai: Gumiabroncsok: Az előírtnál alacsonyabb belső nyomás, valamint a nagy terhelés és tartós nagy sebesség esetén a gumiabroncs rendellenesen túlhevülhet és kigyulladást okozhat. Parkolók, a gépjárművek tárolásának veszélyforrásai: A járművekből – főleg az üzemanyagtankból illetve a motorról és hajtóműről – rendszerint jelentős mennyiségben csöpög le tűzveszélyes folyadék, amely olajsár formájában összefüggő réteget alkot és adott esetben a tűz terjedésében jelentős szerepet játszik. A folyadékfelitató anyagok elhelyezését, legalább szintenként egy gépjármű maximális üzemanyag mennyiségének megfelelően. (40-60 liter). A hidrofób és oleofil tulajdonságokkal rendelkező felitató anyagok a vizet taszítják, és csak az olajos karakterű folyadékokat szívják fel. Természetesen átmeneti megoldást nyújthat a homokkal történő letakarás is de, ezt követően feltétlen intézkedni kell a terület mentesítéséről is.

Tűzoltói beavatkozás lehetőségei mélygarázsokban keletkezett tűzeseteknél Mivel a járműtüzek jellemzője a rendkívül heves és nagy hő-intenzitású égés ezáltal a keletkezett tűz rendkívül gyorsan terjed. Egy személygépkocsi égése során a szakirodalmi adatok alapján feltételezhető füstfejlődési intenzitás (80.000 – 100.000 m3 / óra). Ezen adatok alapján megállapítható, hogy csakis a gyors jelzés és a gyors beavatkozás lehet garanciája a sikeres, hatékony beavatkozásnak. A tűz gyorsan átterjedhet a tűzszakasz egész területére, sőt a tűzszakasz határokon történő átvezetéseknél is, ha ott elégtelen a védelem kialakításának módja. A védelem nélküli vezetékek (csatorna, víz, elektromos, stb.) gyorsan elvesztik szilárdságukat és leégve, lecsepegve további gyújtóforrásként tüzet okoznak a tűzszakasz távolabbi pontjain is.

Mélygarázsban keletkezett tüzek

Tűzoltói beavatkozás lehetőségei mélygarázsokban keletkezett tűzeseteknél Kedvező kialakítást jelent, ha a le- és felhajtók szabad térről nyernek kialakítást (utcáról, udvarról stb.) Ezáltal biztosított, hogy a keletkező hő és füst nem terjed át a folyosókra, lépcsőházakba, ezáltal közvetetten nem veszélyeztesse a kiürítési útvonalakat. Továbbá több jól megközelíthető behatolási pontot biztosít. Amennyiben az, szükséges gondoskodnunk kell a keletkezett hő – és füst elvezetéséről. A behatolást sugárvédelem mellett, kötél vagy tömlőbiztosítással és folyamatos kommunikációs kapcsolattal történjen. Jogszabályban előírt folyamatos rádió kommunikáció feltételeinek biztosítását. Fontos továbbá, hogy az a jelenleg még alkalmazott analóg rendszerre vagy a bevezetendő EDR rendszerre kell biztosítani. Mivel az új rendszernek a zökkenőmentes bevezetés is csakis párhuzamosan képzelhető el, így a kialakítás is (ámbár ez több lett költséget jelent) párhuzamosan lehet hatékony.

Tűzoltói beavatkozás lehetőségei mélygarázsokban keletkezett tűzeseteknél Behatolás sugárvédelem mellett: Fontos kérdés, hogy a kellő nyomással rendelkező fali-tűzcsapok (4-6 bar), illetve úgynevezett száraz „leszálló” vezetékek rácsatlakozási pontjai hól kerülnek elhelyezésre. Amennyiben az adott tűzszakaszon belül, akkor a beavatkozó tűzoltók védelem nélkül hatolnak be, és ha az ott tapasztalt körülmények megengedik, ilyen körülmények között szerelnek sugarat védelemre és a kialakult tűz oltására. Ha tűzszakasz határ előtt kerülnek a csatlakozási pontok kialakításra, akkor már szerelt, oltóanyaggal megtáplált sugarakkal — védelem mellett — tudnak behatolni. Ekkor viszont a bevitt tömlő nem engedi az ajtót becsukódni, amin keresztül a hő és a füst is bejuthat a védett tűzszakaszba, lépcsőházba. Megítélésem szerint különbséget kell tenni a tűzcsapok kialakításában és elhelyezésében. Ezáltal a tűzoltók beavatkozását segítő tűzcsapokat („C” sugarak szerelését lehetővé tevő 52-es csatlakozási lehetőségek), még a védett térben (Pl.: füstmentes lépcsőház) szükséges elhelyezni. Ezzel párhuzamosan az ott dolgozók elsődleges beavatkozását elősegítő falitűz-csapokat pedig a tűzszakaszon belülre kell elhelyezni a teljes lefedettséget biztosító mennyiségben.

Tűzoltói beavatkozás lehetőségei mélygarázsokban keletkezett tűzeseteknél Oltóanyagok és alkalmazásuk: Elsősorban a kombinált oltási módokat kell alkalmazni (por, hab, víz, oltógázok). A motortérben, hajtóműben keletkezett tüzek oltásánál a jármű újbóli üzemképessé tétele érdekében az oltóporok használatát mellőzni kell! A mélygarázsokban jelenleg a készenlétben tartott tűzoltó készülékek többsége oltóport tartalmaz, Tűzoltó készülék jelenleg nem kötelező „felszerelés” a 3,5 tonna alatti járművek esetében. Az oltást legalább két sugár szerelésével végezzük. Amennyiben az oltást kézi tűzoltó készülékkel végre tudjuk hajtani, akkor is legalább egy sugarat készenlétbe kell állítani.

Tűzoltói beavatkozás lehetőségei mélygarázsokban keletkezett tűzeseteknél Az életmentéssel és a tűzoltással egy időben intézkedni kell a tűz által érintett területen (tűzszakaszban) lévő még nem égő járművek veszélyzónán kívülre történő elszállíttatásáról, vagy azok sugárvédelméről. Az üzemanyagtartály esetleges robbanás elhárítása érdekében azt hűteni szükséges. Amennyiben a tűz az üzemanyag-ellátó rendszerben keletkezett, akkor a motort azonnal le kell állítani, megszüntetve ezzel az üzemanyag további szállítását. Az utómunkálatoknál nagy figyelmet kell fordítani szerkezetek átvizsgálásra, az esetleges izzások, parázslások végleges eloltására. A felmelegedett alkatrészeket vissza kell hűteni. Feltétlenül figyelmet kell fordítani a másodlagos károk elkerülésére is, így az esetlegesen felgyülemlett víz eltávolítására intézkedni kell.

Köszönöm a megtisztelő figyelmüket!