Iskolai könyvtárak külföldön. Kezdetben közös fejlődés  USA és Európa – 19-20.sz. közös fejlődés a közművelődési könyvtárakkal Németország, Dánia, Franciaország,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Advertisements

TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Az Iskolai Könyvtári Világnap Dömsödy Andrea Seresné Barta Ibolya.
Az e-tanulás. •Az e-tanulás csírái már a múlt század 40-es éveiben megjelentek. –Amikor Budapesten gyakoriak voltak a légiriadók, „feltalálták” a rádió-iskolát,
A könyvtárak szociális funkciói. Visszatekintés  70-ES ÉVEKTŐL - “MŰVELŐDÉSI HÁTRÁNY”  MANFRED NAGEL(1982) - SZOCIÁLIS FUNKCIÓ MEGHATÁROZÁSA - “ KÜLÖNLEGES.
Gyermekkönyvtárak kialakulása
TÁMOP A/ projekt:„SZIGET, AMELY BEFOGAD” – AZ INKLUZÍV ELLÁTÁS EGYÜTTMŰKÖDŐ, EGYMÁSRA ÉPÜLŐ MODELLJE SZOLNOKON.
Könyvtárhasználati verseny
Alap és járulékos szolgáltatások A dokumentumok és szolgáltatások rendelkezésre bocsátásának formái és eszközei.
Az iskolai könyvtár új modellje -
Globalizáció és oktatás
JÓ GYAKORLATOK AZ IKT ISKOLAI ALKALMAZÁSÁBAN
Az iskolai könyvtárhasználat hazai innovatív példái
A kolozsvári Báthory Líceum
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
E-learning és a multimédia
Karinthy Frigyes Gimnázium
COMENIUS school partnership Together for our planet! project OROSHÁZA, HUNGARY Orosháza Város Általános Iskolája és Pedagógiai Szolgáltató Intézménye.
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
A hazai iskolai könyvtárak fejlődéstörténete
BLK Könyvtármenedzsment III. 1. előadás 1 Könyvtármenedzsment III. Szolgáltatások szervezése.
Public relations/ learning community relations tevékenység az iskolai könyvtárban.
Mi leszek, ha nagy leszek?
Könyvtár-pedagógiai program készítése
A nevelési-oktatási program előzményei
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
A könyvtár szociális funkciója Nemzetközi és hazai kitekintés.
E-learning Kovácspál Eszter.
Kultúrák találkozása a könyvtárak olvasásfejlesztő tevékenységében
FOGLALKOZTATÁSPOLITIKAI ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM I. TÁVMUNKA KONFERENCIA A REGIONÁLIS MUNKAERŐFEJLESZTŐ ÉS KÉPZŐ KÖZPONTOK FELADATAI A TÁVMUNKA PROGRAMBAN.
A kerettantervek fejlesztése
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Személyközpontú diáktámogatás a Dobbantó programban Győrik Edit Kongresszus után – a változások folyamatában Budapest, május
Tanulási célú migráció a világban és itthon
Pályaorientációs program SNI tanulók számára Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Pécs.
és segíteni az embereket, akik hozzá akarnak férni ezekhez.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A könyvtári szolgáltatások rendszere: helyi és közvetített szolgáltatások.
A TÖRVÉNYEKBEN ELŐÍRT SZOLGÁLTATÁSOK
Nevelési Tudásdepó Csík Tibor projektmenedzser. Az országos lelőhely-nyilvántartás számára rekordok Magyar közoktatás tankönyvei Gyermek- és ifjúsági.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
Pedagógiai szakmai szolgáltatás
P E D A G Ó G I A I K A R. Alapképzési (BA) s z a k o k Nappali tagozat SzakKöltségtérítésKépzési idő (félév) Andragógia Ft6 Gyógypedagógia 110.
Digitális, vagy információs? Műveltség! Koltay Tibor.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Tanári kompetenciák október 6. Caroline Kearney
ügyvivő szakértő, országos versenyszervező
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Az UNESCO programja UNESCO Information for All Program (IFAP, I4-all) Az ismeretterjesztés és az élethosszig tartó tanulás előmozdítása érdekében könyvtárosok,
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
Sonnevend Péter Új munka indult:
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
„Walls talk” projekt „Walls talk” projekt Katedra Gimnázium,
Az UNESCO Asszociált Iskolák Mintaiskolájaként végzett jó gyakorlatok.
Centralizáció és specializáció az Onkológiai sebészetben
Erasmus+ tapasztalatok
Magyar könyvtárügy 1945 után.
Belépés a hálózati/virtuális információs világba
AZ EURÓPAI UNIÓ TÁMOGATÁSÁVAL, KORSZERŰ, AKADÁLYMENTES ÉPÜLET
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
ERASMUS PLUS TANÁRI MOBILITÁS
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
Kompetencia alapú szakoktatás
Készítette: Werb Józsefné Regionális konferencia: KECSKEMÉT Külföldi tanulmányút: Mérés-értékelés fejlesztési terület NORVÉGIA OSLO október 14 -
SZÁMALK-Szalézi Szakgimnázium
Előadás másolata:

Iskolai könyvtárak külföldön

Kezdetben közös fejlődés  USA és Európa – sz. közös fejlődés a közművelődési könyvtárakkal Németország, Dánia, Franciaország, Mo. – népiskolák könyvtárai népkönyvtári funkciók Angolszász országok – public library kihelyezett letéti gyűjteményei tantermekben A diákok olvasásra nevelése, nem az oktatás

20. század első fele  Kialakulnak a mai értelemben vett iskolai könyvtárak  Segítik a reform pedagógiai törekvések – az önálló ismeretszerzésre való nevelés  Az as évektől három fejlődési utat különböztetünk meg

Angolszász fejlődési út - USA  A 20. század elején a semmiből nőnek ki a forrásközpontok (school library media center/ media resource center/media specialist) Intenzív pedagógiai igénybevétel Tantervesült könyvtárhasználati képzés Központi elhelyezés Tágas terek, a tanulók %-ra méretezett Jól képzett személyzet Magas színvonalú informatikai felszereltség

Angolszász fejlődési út - GB  Hasonló fejlődés  19. sz. vége iskolai könyvtárak szervezése, 20. századtól szervezett fejlesztés – főként a középiskolákban, ált. isk. tantermi letétek  Norman BESWIK – 1967 – USA tanulmányút 70-es évektől korszerű iskolai könyvtárak DE szerényebb változatban

Skandináv fejlődési út  Kezdetben együtt, majd a funkciók különválása, és kialakult a fiatalok kétcsatornás könyvtári ellátása  Dánia Legmagasabb szintű könyvtári ellátás Magas állami támogatás Központi szolgáltatások Könyvtárostanár képzés Fő feladat a könyvtárpedagógiai használat megtervezése A könyvtári eszközök használata a tanulási- tanítási folyamat része

Németország  NSZK és NDK külön fejlődés  A közkönyvtárak feladatköre az iskolák ellátása  Tartományi szintű szabályázások, rendelkezések, fejlesztési statégia– nincs egységesítés országon belül  Nagyobb városi könyvtárak hatásköre az iskolai könyvtárak módszertani gondozása

Nemzetközi ajánlások, irányelvek  IFLA/UNESCO The school library manifesto,1999 – IFLA és UNESCO közös iskolai könyvtári nyilatkozat  IFLA/UNESCO The school library guidelines  Információs műveltség és oktatásügy:Nemzetközi szemle, OFI-OPKM, School library in teaching and learning for all Az iskolai könyvtár mindenki számára a tanulás és tanítás színhelye