Egyetemi kormányzás: globális és európai trendek „Menedzsment kultúra a felsőoktatásban III.” Halász Gábor ELTE PPK.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Finanszírozási reformok a felsőoktatásban: nemzetközi összehasonlító elemzés „Felsőoktatás finanszírozás – egyetemi gazdálkodás” Budapesti Corvinus Egyetem.
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
Ifjúságpolitika - A fiatalok, mint erőforrás -
Kormányzás a felsőoktatásban A felsőoktatás modernizációja workshop 2007 október 10.
1 Kormányszóvivői tájékoztató Az új felsőoktatási törvény március 9. Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének.
A MAB AKKREDITÁCIÓ értékelési szempontjai Dr. Veress Gábor 1Veress
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
Tanulmányi rendszerek kommunikációs szerepe a felsőoktatási intézményekben. FELSŐOKTATÁS NYILVÁNOSSÁGA KONFERENCIA, 2005.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Felsőoktatás a közjó szolgálatában Dr. Vass László CSc. rektor, főiskolai tanár
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Minőségi oktatás, versenyképesség, oktatási innováció A Microsoft magyarországi innovációs napja Magyar Tudományos Akadémia 2009 november 30 Halász Gábor.
EU alapismeretek E-Learning.
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
A stratégiai tervezés történeti háttere
Az adórendszerek változásai az elmúlt évtizedekben Halmosi Péter.
Stratégiai tervezés.
Egészségpolitika.
Győr, NYME Minőségbiztosítási Bizottság munkaértekezlete Az EFQM modell - rövid ismertetés- Vas Beatrix Minőségfejlesztési és Informatikai Központ.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
Felsőoktatás-kutatás és szakpolitikai hasznosulás Magyarországon Tényeken alapuló (evidence based) szemlélet a felsőoktatásban „Adatalapú döntéshozatal.
A lokalitás szerepe a munkaerőpiaci folyamatok alakításában László Gyula Pécs, május 19.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
Magyar Controlling Egyesület 1113 Budapest, Bartók Béla út 152. Telefon / fax: 06/1/ Honlap: Számviteli.
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
Átalakulási prognózisok Temesi József egyetemi tanár, Bologna tanácsadó „Mesterképzések Magyarországon” Országos oktatási konferencia Felvételi Információs.
2008. november 20. Az európai uniós integráció és a magyar gazdaság; avagy esélyek és kockázatok a magyar gépjármű szektor beruházási lehetőségeiben Dr.
MTA Regionális Kutatások Központja Regionális fejlesztéspolitika régiók nélkül? Pálné Kovács Ilona MTA RKK MTA Regionális Kutatások Központja.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
Strukturális és Kohéziós Alapok
A Közös Agrárpolitika reformja és a magyar vidékfejlesztés Podmaniczky László Szent István Egyetem, Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat “A magyar vidékfejlesztés.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
A világgazdasági régiók növekedése (előző év = 100)
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 3. Az Európai Unió politikái.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Balatonszemes Az Európai Unió szintű szociális párbeszédben való részvétel tapasztalatai.
A VIR ÉS DPR RENDSZEREK SZEREPE AZ ÁGAZATI IRÁNYÍTÁSBAN DR. NÁDAI LÁSZLÓ főosztályvezető Tudománypolitikai Főosztály.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
1 A kötöttpályás szakma perspektívái – Egész életen át tartó tanulás?! Perspektíva és jövőkép Zsoldos Marianna Humán Erőforrás Igazgató MÁV Zrt.
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
Dr. Iván Gábor, Külügyminisztérium, szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza – szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
HEINNOVATE OECD-EU partnerségi projekt Magyarország részvételével, 2016 Kovács István Vilmos, ELTE PPK Felsőoktatási és innovációkutató csoport.
Dél Baranya Határmenti Települések Egyesülete Siklós, A Közös Agrárpolitika jövője Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató.
REKTOR Előadó: Dr. Mészáros Tamás, rektor, egyetemi tanár Egyetemi stratégia bizonytalan környezetben.
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
A politika feladatai a kutatásban, a fejlesztésben és az innovációban
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Egyetemi kormányzás: globális és európai trendek „Menedzsment kultúra a felsőoktatásban III.” Halász Gábor ELTE PPK

Amiről szó lesz Mit értünk „egyetemi kormányzás” alatt és miért kell erről beszélnünk?Mit értünk „egyetemi kormányzás” alatt és miért kell erről beszélnünk Milyen globális és európai trendek jellemezik ezt a területet?Milyen globális és európai trendek jellemezik ezt a területet A hazai reformok a globális és európai trendek perspektívájábanA hazai reformok a globális és európai trendek perspektívájában

Köszönöm a figyelmet!

Mi az „egyetemi kormányzás”? Egyetemi kormányzás = felsőoktatási irányítás Miért használjuk az irányítás helyett inkább a kormányzás (governance) fogalmát? –Autonóm, egymásra is ható szereplők…, –…akiknek a viselkedése közvetlenül nem alakítható. A kormányzás szintjei –A rendszer kormányzása –Egyes szervezetek/intézmények kormányzása

Miért kell az „egyetemi kormányzásról” beszélnünk? E területen jelentős és nagymértékű változások zajlanak A változások nem átmenetinek tűnnek –sokféle okuk van, amelyek jelentős része a felsőoktatás rendszerén kívül van,sokféle okuk –az okok egymást kölcsönösen erősítik, –és ezeket a legtöbb országban tudatos reformpolitikák támogatják E változások nyomán értékelődik fel a felsőoktatási menedzsment

A változások okai Mennyiségi növekedés, expanzió és ezzel együtt járó strukturális változások Átfogó közigazgatási és kormányzási reformok Állami költségvetési nyomás Az oktatás mint új gazdasági ágazat, oktatási piac Egész életen át tartó tanulási és szakképzési politikák hatása Globalizálódás, nemzetközi integráció Nemzeti K+F+I politikák hatása Információs és kommunikációs technológiák Egyéb okok (pl. egyetemi MBA programok)

Globális trendek és európai válaszok Globális trendek: az OECD most lezáruló felsőoktatási tematikus vizsgálata ehhez egyedülállóan gazdag információs bázist nyújt…Globális trendek: … de vannak egyéb új források is. Az Európai Unió új felsőoktatási politikája: három pillér, amelyek közül az egyik az egyetemi kormányzás reformjaAz Európai Unió új felsőoktatási politikája

OECD felsőoktatási tematikus vizsgálat A vizsgálat weblapja Egyéb források is vannak

Globális trendek az egyetemi kormányzásban A kormányok és az intézmények közötti kapcsolatok átalakulása Jóval határozottabb stratégiai jellegű állami irányítás Nagyobb intézményi önállóság/felelősség Ez egy új kormányzási paradigmaEz egy új kormányzási paradigma… aminek erős strukturális vonatkozásai is vannak

Határozott stratégiai jellegű állami irányítás Nemzeti döntéshozatali és konzultációs keretek (a konszenzusteremtés, a politikaalakítás és az „új társadalmi szerződés” megkötésének keretei) Explicit, rendszeresen megújított nemzeti ágazati stratégia Indirekt irányítási eszközök gazdag repertoárja (pl. érdekeltségi eszközök, teljesítmény standardok, szerződéses viszonyok, erős értékelési-minőségbiztosítási rendszerek) Evidenciabázis, monitorozás (pl. rendszeres célzott adatfelvételek, országos információ- menedzsment rendszerek)

Intézményi önállóság/felelősség Erős intézményi jogi pozíciók megteremtése (új közjogi konstrukciók, alapítványi és társasági formák) Intézményi gazdálkodás kivonása a kormányzati gazdálkodásból (tulajdon, hitelfelvétel, saját bevétel önálló gazdálkodás stb.) Intézményi munkáltatói jogosítványok Intézményi belső menedzsment fejlesztése –Erős, kis létszámú irányító testületek külső szereplőkkel –Erős, gyakran kinevezett belső végrehajtó személy (president, vice-chancellor, rektor) –Belső menedzsment kapacitások erősítése, vezetés-fejlesztés

Az erős szabályozó állam (regulatory state) Erős állam Szabályozó állam Igazgató állam Gyenge állam Keresletvezérelt rendszerek autonóm szereplőkkel és erős standardokkal, amelyek betartását az állam garantálja. ►►

A kormányzási reformok strukturális vonatkozásai Egységes felsőoktatási rendszer (a korábban elkülönült intézményi szektorok intézményei egy egységes poszt-szekunder oktatási piacon találják magukat, amelyet átfogó nemzeti kvalifikációs és kreditrendszerek szabályoznak) A diverzitás nagymértékben nő (Az egységes kereteken belül az állami politikák a szolgáltatások, a programok, a profilok sokféleségét támogatják)

A kormányzási reformok két típusa A kormányzási reformoknak látszólag két típusa van… –1. típus: (ahol korábban erős állami kontroll volt, ott a nagyobb intézményi önállóság/felelősség megteremtése van az előtérben)1. típus: –2. típus: (ahol korábban már nagyobb intézményi önállóság volt, ott az erősebb állami stratégiai vezetés és elszámoltathatóság + diverzitás van az előtérben)2. típus: … valójában e két típus két eltérő „fejlődési stádium” egyazon trenden belül

1. típus/a Franciaország (1990-tól): finanszírozási szerződések bevezetése (contractualisation) Svéd reform (1993): önálló intézményi státus, célokkal és eredményekkel történő kormányzás Norvégia – „Quality Reform” (2003) (az egyetemek maguk alakíthatják ki a belső vezetési struktúrájukat - egy részükben a karok önállósága megszűnt, nincs többé kari testület, a dékánok kinevezett személyek lettek) Osztrák egyetemi reform: ( ): új közjogi státusOsztrák egyetemi reform

1. típus/b Dán egyetemi törvény: külső tagokkal működő igazgatótanácsok (2003) Japán (2004): az állami egyetemek társasággá alakításaJapán (2004): az állami egyetemek társasággá alakítása Finnország (2008): a japánhoz hasonló megoldást célzó reformjavaslatok Portugália (2008): több egyetem alapítvánnyá alakulhat

2. típus Ausztrália, Kanada, Hollandia, Írország, Új- Zéland, Dél-Afrika, Egyesült Királyság, USA –A gazdaság versenyképességet hangsúlyozó állami stratégiák –Teljesítményindikátorok, teljesítményfüggő finanszírozás, szerződés-alku az állam és az egyetemek között –„Vállalkozó egyetem” modell támogatása (menedzsment, intézményi marketig, versenystratégia, külső finanszírozás) Hollandia (1997): egyetemi kormányzási reform (a „vállalati jellegű” vezetési modell radikális bevezetése - NPM elvek térhódítása már a nyolcvanas évektől kezdve) Nemzeti stratégiai és intézményi stratégiák összekapcsolása (pl. Új-Zéland)Nemzeti stratégiai és intézményi stratégiák összekapcsolása (pl. Új-Zéland)

Az osztrák egyetemi kormányzási reform 90-es évek: piaci alapon, vállalkozásként működő főiskolai (Fachhochshule) szektor létrehozása (az új kormányzási modellt itt „tesztelik”) 1993-tól: New Public Management elvek térhódítása 2001: az oktatók köztisztviselői státusa megszűnt (egyetemi alkalmazottak lettek) és tandíjat vezettek be 2002-es egyetemi törvény –Teljesen önálló új jogi státus (közjogi rendszeren belül) –5-9 fős Tanács (tagjai felét a kormány nevezi ki - ez nevezi ki a rektort és fogadja el az alapvető stratégiai és szervezeti dokumentumokat) –Erős rektor - a korábbi testületek szerepének redukálódása –Finanszírozás: hároméves szerződések alapján (2006-tól)

Az egyetemek társasággá alakítása Japánban 2004-es döntés: az állami egyetemek kivitele az állami jogi keretek közül (incorporation) Intézményi menedzsment rendszerek megerősítése (pl. igazgatótanács, erős elnök) Egyetemek az infrastruktúra és épületek tulajdonosai lettek Megszűntették az oktatók köztisztviselői státusát Nem állami (önkormányzati) intézmények helyi döntéssel válhatnak társasággá 2007-ben 33 társasági formában működő egyetem (public university corporation) működött

Állami irányítás megerősítése Új-Zélandon Ötévenként állami stratégiai irányvonalak kiadása Három évente intézményi szintre lebontott irányelvek Minden intézmény stratégiai dokumentumot alkot Az intézményi stratégiai dokumentumot évente megvitatják egy nemzeti testülettel (Tertiary Education Commission) Az intézményi stratégiai dokumentum elfogadása feltétele az állami támogatásnak Cél az állami stratégiai irányítás és az intézményi sokszínűség egyidejű erősítése

Egyetemi kormányzás az EU felsőoktatási politikájában A felsőoktatás aktív bevonása a Lisszaboni folyamatba 2003 utánA felsőoktatás aktív bevonása a Lisszaboni folyamatba 2003 után Az új közös politika három pillére: –Vonzóvá tétel (minőség és relevancia)Vonzóvá tétel –KormányzásKormányzás –FinanszírozásFinanszírozás

A felsőoktatás aktív bevonása a Lisszaboni folyamatba Javasat az új politikára: bizottsági vitairat (2003) Az új politika megfogalmazása: bizottsági közlemény (2005) Politikai-jogi döntés: tanácsi határozat (2005) Implementációs dokumentum (2006) A politikai-jogi döntés megerősítése: új tanácsi döntés (2007)

Vonzóvá tétel (a képzési tartalom minősége és relevanciája) A felsőoktatást a társadalom és főleg a gazdaság számára kell vonzóbbá tenni A képzés minőségének, nemzetközi versenyképességének javítása A képzési tartalmak munkaerő-piaci relevanciáját erősíteni A kvalifikációs rendszert átláthatóbbá tenni a gazdaság számára A képzést egész életen át tartó tanuláshoz jobban hozzákapcsolni

Kormányzás Állam és intézmények kapcsolata –Az állam mikro-menedzsment helyett stratégiai irányítást végezzen… –…és intézmények önállóbbak (alkalmazkodásra képesek) legyenek, nagyobb felelősséggel és elszámoltathatósággal Belső vezetésre vonatkozó konkrét elvek –Saját stratégia meghatározása, erőforrások ehhez rendelése –Emberi erőforrásokkal való önálló gazdálkodás –Saját tantervi programok meghatározása –Infrastruktúrával és forrásokkal önálló gazdálkodás Ehhez professzionális intézményi menedzsment kell, amit képzéssel kell támogatni Részlet a „2005/C 292/01 sz.” Tanácsi Határozat szövegéből

Finanszírozás A társadalom (gazdaság) több pénzt ad, de cserében relevánsabb képzés kér Az igénybevevők nagyobb szerepet kapnak a finanszírozásban (hozzájárulnak de ellenőrizni is akarnak) A források felhasználását hatékonyabbá kell tenni

A hazai reformok és a nemzetközi trendek Van-e felsőoktatási kormányzási reform Magyarországon? Történt-e elmozdulás a globális/európai trendek irányába? –Van-e erős stratégiai állami irányítás? (nemzeti stratégia, konzultáció, információs rendszer, monitorozás, finanszírozás - hároméves finanszírozási szerződések – minőségértékelés) –Van-e erős intézményi önállóság/felelősség? (státus, tulajdon, intézményirányító testület, erős, kinevezett végrehajtó vezető, stratégiaalkotás - intézményfejlesztési terv, K+F+I stratégia, minőségfejlesztési program, képzési program - belső szabályok - SZMSZ, követelményrendszerek) A stratégiai szintű állami irányítás gyenge és az intézmények jelentős hányada nincs felkészülve az önállóságra Szükséges a menedzsment kapacitások és a vezetés fejlesztése