Educatio Nonprofit Kft.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Prof. Dr. Veress Gábor egyetemi tanár
Advertisements

Urbán Ferenc Ábel: A KIR megújítási lehetőségei
A felsőoktatás fejlesztési lehetőségei
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
A november 18-i workshop napirendje
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
Felsőoktatási Fejlesztési Tájékoztató Konferencia Budapest, április 16. Intézményi Diplomás Pályakövetési Rendszer.
Ágazati adatszolgáltatás és nyilvántartások stratégiai fejlesztése TÁMOP Felsőoktatási szolgáltatások rendszer szintű fejlesztése, második ütem.
A központi oktatási információs rendszerek most és a jövőben november 26. Kerekes Gábor Educatio Nonprofit Kft.
A Szociális Ágazati Portál (SZÁP)
Adattárház alapú vezetői információs rendszer
A MAB AKKREDITÁCIÓ értékelési szempontjai Dr. Veress Gábor 1Veress
A felsőoktatás (hozzáadott) értéke
Az Educatio az ágazati oktatási informatika szolgálatában
Törökbálint város környezeti GIS alkalmazásainak megvalósítása
TÁMOP 4.1.3/2 Felsőoktatási szolgáltatások rendszer szintű fejlesztésének célkitűzései és intézményi együttműködésének tervei Németh Antal felsőoktatási.
VERSENYKÉPES DEBRECENI EGYETEM
Győr, NYME Minőségbiztosítási Bizottság munkaértekezlete Az EFQM modell - rövid ismertetés- Vas Beatrix Minőségfejlesztési és Informatikai Központ.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
(A biztosítási jogviszony nyilvántartás múltja, jelene, jövője. )
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer Bángi-Magyar Attila és Fejérvári Bence Educatio Nkft. Nyitórendezvény október 18. Projekt megnevezése:
Diplomás pályakövető rendszer TÁMOP és TÁMOP kapcsolata Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató március 4-6.
Felsőoktatási szakok részletes bemutatása tanulható tantárgyak, választható specializációk, elsajátítható kompetenciák FELVÉTELI TÁJOLÓ 2009.
Intézményi pályakövetés központi támogatása - TÁMOP Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató Budapest, március 24.
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR) Kerekes Gábor ügyvezető Educatio Kht január 21. TÁMOP – Felsőoktatási szolgáltatások rendszer.
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR)
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR) - intézményi interfész adattartalom validálás március 18.
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
Új eszköz a tényeken alapuló oktatáspolitikában - AVIR Központi Adattár működése február 24.
Adattár Alapú Vezetői Információs Rendszer Központi program (online) szolgáltatásai az intézményeknek december 8. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató.
Adattár Alapú Vezetői Információs Rendszer Az adatküldés aktuális kérdései szeptember 14. Fejérvári Bence.
A felsőoktatási ágazati nyilvántartások fejlesztési irányai – TÁMOP Stéger Csilla Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű.
Felsőoktatási és akadémiai mutatószámok Dr. Fábri György PhD.
2009. december Előadó: Farkas Krisztina december
Felsőoktatási Információs Rendszer Kerekes Gábor.
Adatintegráció, adatok felhasználása Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2. ütem (TÁMOP / )
Adattár Alapú Vezetői Információs Rendszer Az ágazati AVIR fejlesztés és intézményi VIR-ek kapcsolata és a közös fejlesztések tapasztalatai november.
TÁMOP fenntartás és további fejlesztések tervek november 17. Szeged Németh Antal Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási osztályvezető.
ETR kapcsolat a Felsőoktatási Információs Rendszerrel (FIR) Molnár István Budapest, január
Felsőoktatási Információs Rendszer Kerekes Gábor április 10. Stratégiai tervek.
Felsőoktatási tanügyigazgatás Bakonyi László elnök, Oktatási Hivatal.
Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem
Nemzetközi összefogás az ökológiai gazdálkodás e-learning oktatásáért
1 Milyen a magyar egészségadatok minősége VI. Egészséginformációs Fórum május Király Gyula / 8.
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
1 NÉHÁNY GONDOLAT AZ (INTÉZMÉNY) AKKREDITÁCIÓ MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS KÉRDÉSEIRŐL Dr. Veress Gábor egyetemi tanár MAB, január 22.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
A Nógrád TISZK nyomonkövetési és pályakövetési rendszer modelljének, ezen belül a partneri igény és elégedettség mérési rendszerének kidolgozása. Salgótarján.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
Az Oktatási Hivatal és a felvételi eljárás
A felsőoktatási szolgáltatások rendszer szintű fejlesztése: diplomás pályakövetés és vezetői információs rendszerek (TÁMOP 4.1.3) december 7. Fejlesztés.
A VIR ÉS DPR RENDSZEREK SZEREPE AZ ÁGAZATI IRÁNYÍTÁSBAN DR. NÁDAI LÁSZLÓ főosztályvezető Tudománypolitikai Főosztály.
FEMIP „Minőségfejlesztés a felsőoktatásban” TÁMOP / Bángi-Magyar Attila szakmai vezető OFI Szakmai Napok december 7.
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer fejlesztése a Miskolci Egyetemen Bordás Katalin Miskolci Egyetem Számítóközpont.
Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások rendszerszintű fejlesztése 2. ütem (TÁMOP / ) Főkedvezményezett: Educatio Társadalmi.
TÁMOP D IPLOMÁS P ÁLYAKÖVETŐ R ENDSZER. Pályakövetés – Miért is hasznos? definíció: pályakövetés=pályakövető kutatások+alumni szolgáltatások; intézményi.
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
Központi és az intézményi vezetői információs rendszerek kapcsolata Csulyák Gábor Informatikai Igazgató Educatio Kht január 21. TÁMOP – Felsőoktatási.
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR) Fejérvári Bence március 26.
Adattár Alapú Vezetői Információs Rendszer Az elkészült felsőoktatási AVIR központi adattár: az alapok december 8. Kerékgyártó Sándor ügyvezető.
Minőségmenedzsment a felsőoktatásban UNI-EFQM Vas Beatrix ügyvivő szakértő Minőségfejlesztési és Informatikai Központ
A Felsőoktatási Információs Rendszer (FIR) Országos Felsőoktatási Konferencia október 26. Csulyák Gábor.
Microsoft alapú VIR megoldás az egyetemeken Lénárt Marcell.
Barcsák Marianna KPSZTI
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Hauser Zoltán szakmai vezető Oktatási Hivatal EFOP VEKOP
A Diplomás pályakövetŐ rendszer megújítása
Előadás másolata:

Educatio Nonprofit Kft. Felsőoktatási központi informatikai rendszerek jelene, jövője, különös tekintettel az AVIR-ra 2009. december 8. Kerekes Gábor Educatio Nonprofit Kft.

Központi oktatási információs rendszerek Felsőoktatási felvételi rendszer Diákigazolvány rendszer Felsőoktatási információs rendszer (FIR) Diplomás pályakövető rendszer (DPR) Adattár alapú vezetői információs rendszer (AVIR)

Minőség a felsőoktatásban Cél a felsőoktatásban: minőségjavulás a csapból is ez folyik de vajon mi a minőség a felsőoktatásban rangsorok? kutató egyetemek? munkaerőpiac? emelt szintű érettségi? minimum pontszám emelése? milyen a minőségi intézmény?

Hogy csinálják külföldön? A felsőoktatási minőségfejlesztés európai szervezete (ENQA) Minőségfejlesztési Alapelvek és Útmutatások az Európai Felsőoktatási Térségben 1988 – Bologna 2001 – Prága 2003 – Berlin 2005 – Bergen 2007 – London

Európai Minőségi Alapelvek és Útmutatások Minőségpolitika és kapcsolódó eljárások Formális belső mechanizmusok a képzési programok jóváhagyására, követésére, értékelésére Hallgatók értékelése Oktatói kar minőségbiztosítása Erőforrások biztosítása a képzési programokhoz Információs rendszerek Adatok közzététele

Európai Alapelvek és Útmutatások Információs rendszerek Az intézménynek gondoskodnia kell a szükséges információk szisztematikus gyűjtéséről, elemzéséről és felhasználásáról. Adatok közzététele Az intézmények rendszeresen közzé kell tegyenek naprakész és objektív, kvantitatív és kvalitatív információkat a képzési programjaikról.

A FIR jogszabályi tartalma, funkciója A Felsőoktatásról szóló 2005. évi CXXXIX. Tv. 35. §-a szerint a Felsőoktatási Információs Rendszer (FIR) - központi nyilvántartás keretében - a nemzetgazdasági szintű tervezéshez szükséges fenntartói, intézményi, foglalkoztatási, hallgatói, oktatói és más alkalmazotti adatokat tartalmazza. A 79/2006. (IV.5.) Kormányrendelet szabályozza a FIR létrehozásának és működésének részleteit A FIR-be az intézményfenntartók, illetve a felsőoktatási intézmények kötelesek adatot szolgáltatni. A FIR működtetője az oktatói, kutatói, tanári munkakörben foglalkoztatottaknak, illetve a hallgatóknak egyedi, 11 karakter hosszú azonosító számot ad. A hallgatók esetében az azonosító végigkíséri a személy köz- és felsőoktatási életútját. A nyilvántartandó adatkört szintén a jogszabályok határozzák meg, melyek az oktatók és a hallgatók esetében eltérőek. A FIR működtetője tartja nyilván a kiadott okleveleket, oklevélmellékleteket és doktori fokozatokat.

FIR stratégiai célkitűzések fontos és megbízható adatokat szolgáltasson az oktatáspolitikai döntéshozók – később kialakítandó – vezetői információs rendszeréhez, többek között a nemzetgazdasági szintű tervezés érdekében; vegye át a hatóságok felé történő, illetve a statisztikai adatközlések feladatát – legalábbis annak nagyobb részét – a felsőoktatási intézményektől; szolgáltasson megbízható adatokat a felsőoktatás szereplői finanszírozásának ellenőrzéséhez, illetve a finanszírozás tervezéséhez; nyújtson információt az oktatáspolitikai döntések hatásairól, eredményeiről, a felsőoktatásban szereplők mozgásáról. *ÁSZ jelentés alapján

2009. júliusi ÁSZ jelentés legfontosabb megállapításai alacsony feltöltöttség, egyes alkalmazások nem, vagy csak részlegesen működnek, nem megfelelő a szakmapolitikai felügyelet, Intézmények: többletfeladat, többletköltség, nincs ellentételezés (számukra nincs szolgáltatás).

FIR költségek, 2007, 2008 (Teljes költség: 2 évre 730 M Ft)

A FIR felépítése I. Intézménytörzs (IT): intézmények alapító okiratában foglaltak (szervezeti egységek, tisztségviselők, megállapodások, fenntartók) intézményi kapacitásadatok tárolása akkreditált képzések adatai intézmények szakindítási nyilvántartása Személyi nyilvántartás (SzNy): Személyes adatok személyes törzsadatok címadatok értesítési adatok, előnyben részesítési adatok (hallgatók) nyelvtudás, nemzetközi szervezeti tagságok, szakképzettségek, tudományos címek (oktatók) Jogviszony adatok hallgatói, kollégiumi, doktorjelölti, vendéghallgatói jogviszonyok hallgatók képzési adatai kiadott oklevelek, doktori fokozatok oktatói jogviszonyok munkakör, foglalkoztatás típusa, heti óraszám

A FIR felépítése II. Személynyilvántartás (SzNy) folytatás Oklevél, Oklevélmelléklet adatszolgáltatás, bejelentés az intézmények által, tanulmányi rendszerekből a tanulmányi rendszerek által előállított PDF-ek tárolása a FIR SzNy-ben használthoz hasonló módon történő működés Országos Doktori és Habilitációs Nyilvántartás adminisztrációs modul (bejelentés, karbantartás) lekérdező funkciók Webmodul adatbejelentő és karbantartó felület biztosítása azon intézmények számára, amelyek nem rendelkeznek a FIR-be történő adatbejelentésre alkalmas elektronikus tanulmányi rendszerrel lekérdező funkciók biztosítása Fóka a Személynyilvántartásban tárolt oktatók és hallgatók adatainak megjelenítése az intézményi adatszolgáltatás során felmerülő adminisztratív feladatok informatikai támogatása intézményi kapcsolatokhoz tartozó adminisztrációs felület Állampolgári lekérdező felület saját jogviszony- és személyes adatok lekérdezése Ügyfélkapus azonosítás alkalmazása

FIR: már működő szolgáltatások és előnyök képzések nyilvántartása: naprakész, teljes körű, felvételi tájékoztató forrása, adatszolgáltatás OEP, NYUFIG, MÁK adatbejelentés: 2009 tavasztól (intézményi bejelentés helyett) Oktatói nyilvántartás: közel teljes, adatszolgáltatás (MAB akkreditáció) FIR személyes adatok ellenőrzése az Ügyfélkapun keresztül: www.magyarorszag.hu Jelentősen javult az adatminőség az intézményi oldalon

FIR: tervezett szolgáltatások Adatminőség, ellenőrzés: intézményi adatok lekérdezése, OEP, MÁK, NYUFIG jelentés technikai fejlesztése Központi DPR adatintegráció (munkaügyi nyilvántartásokkal), Adatkapcsolat az ágazati vezetői információs rendszerrel (AVIR), OKM statisztikai adatszolgáltatás kiváltása Felvi.hu/Hivatali ügyek– statisztikai jelentések megújítása

FIR aktuális statisztika Hallgatók: Aktív hallgató: 230 818 (OKM Stat., 2008: 371 377 - 62,2%) Passzív hallgató: 354 081 (nincs OKM Stat.) Kijelentett (lezárt) hallgató: 190 593 Oktatók 21 056 fő (OKM Stat., 2008: 22 475, 93,7%) 2009. november 16-i adatok alapján

„Feltöltési rangsor-hallgatók” Intézmény FIR aktív OKM2008/FIR2009 Széchenyi István Egyetem 10 465 97,5% Pannon Egyetem 10 158 96,9% Kodolányi János Főiskola 6 062 94,1% Budapesti Műszaki és Gazd. Egyetem 20 656 89,5% Budapesti Corvinus Egyetem 15 034 83,4% Budapesti Kommunikációs és Üzleti F. 2 527 82,3% Dunaújvárosi Főiskola 3843 81,3% Szent István Egyetem 11 106 79,4% Kecskeméti Főiskola 3819 79,2% Budapesti Műszaki Főiskola 8874 77,6% Zsigmond Király Főiskola 3123 77,0% Szolnoki Főiskola 3627 76,1% Károly Róbert Főiskola 9721 72,7% Szegedi Tudományegyetem 20 617 71,6% Kaposvári Egyetem 2492 71,0% Semmelweis Egyetem 7440 70,2% *FIR aktív hallgató, 3000 főnél több, 70% körüli vagy azt meghaladó feltöltési arányok

FIR aktív hallgató (2009)/OKM Stat. (2008)

AVIR - hangsúlyok Az Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR) az OKM és a felsőoktatási intézmények napi döntéshozatalát és a hosszú távú stratégia kialakítását segíti azáltal, hogy naprakész és megbízható információkat biztosít az intézmények működéséről.

Hasznosulás a TÁMOP 4.1.3-ban AVIR - előzmények Év Megbízó Feladat Hasznosulás a TÁMOP 4.1.3-ban 2001-2005 OM felsőoktatási ágazati kontrolling rendszer kari szintű adatok, adatgyűjtés elemzése 2004-2006 BSC alapú felsőoktatási ágazati mutatószámrendszer javaslat AVIR koncepció HEFOP 3.3.1 intézményi folyamatmodell leírások VIR kézikönyv: funkcionális területek, céltérkép 2008 FTT A három éves fenntartói megállapodásokban szereplő teljesítménymutatók elemzése, javaslatok ezek megújítására, illetve a monitoringra Intézményi és ágazati mutatószámok A háttéranyagok egy része megtekinthető az AVIR site TUDASTÁR rovatában: www.felvi.hu/felsooktatasimuhely/avir

AVIR - előzmények Miben más a TÁMOP az eddigi AVIR – kezdeményezésekhez képest? korábbi kezdeményezések feldolgozása, dokumentum elemzése, hasznosítása komplex megközelítés (pénzügy, oktatás, K+F, FM, DPR) – korábban csak egy részterület volt a fókuszban (kontrolling, mutatók, ágazati BSC) meglévő forrásrendszerekre (intézményi és központi) építi fel az ágazati adattárat jelentős UMFT források intézményi és központi oldalon, a megvalósítás pályázati követelményei adatminőség, fogalomtár előtérbe helyezése

Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR) projekt céljai intézményi VIR (ajánlások, megvalósítás szakmai támogatása) központi adattár kialakítása központi adatbázisok (FIR, felvételi, KIR, stb. ), intézményi adattárak és a központi adattár közötti adatátvitel, interfész támogató környezet: adatminőség, fogalomtár, stratégia tervezés

Mit nyújt a program az ágazati irányítás számára? információigény esetén közvetlen adatforrás – gyors válasz ad-hoc kérdésekre párhuzamosan folyó intézményi lekérdezés kiváltása ellenőrzött intézményi adatgyűjtés – pontos, megbízható információk stratégiai mutatókhoz adatforrás adatok, elemzések, háttér támogatás Átláthatóbb és hatékonyabb ágazati tervezés, működés!

Mit nyújt az intézményeknek? ad-hoc jellegű, központi adatszolgáltatások kiváltása intézményi rendszerekben (tanulmányi, gazdálkodási, K+F, FM) a meglévő adatokra épít, nincs szükség az adatok körének bővítésére pályázati forrás és központi szakmai segítség a bevezetéshez elősegítse a stratégia mérését, mutatószámrendszerek készítését

A központi adattár lehetséges céljai ágazati mutatószámok előállítása: intézményi monitoring, teljesítményértékelés és stratégiai tervezés támogatása adatokra épülve, intézményi adatszolgáltatás az AVIR-n keresztül, hazai és nemzetközi OKM külső adatszolgáltatás.

A központi adattár további fejlesztési céljai (TÁMOP 4.1.3 után) Intézményi költségvetési modellek készítése Intézményi indikátorok gyűjtése és az indikátorok pontosságának ellenőrzése Kapacitásakkreditáció támogatása Intézményi minőségmenedzsment Ágazati stratégiai tervezés támogatása a gazdasági szféra igényeinek figyelembevételével Felsővezetői stratégiai mutatószámrendszer kialakítása az ágazati stratégiai célok teljesülésének mérésére Felsőoktatási rangsorok készítése Felvételizők, gazdasági szereplők, társminisztétiumok, állampolgárok, kutatóintézetek számára elérhető információk (és adatok) biztosítása, tájékoztatások Intézmények számára a központilag kezelt információk biztosítása (a saját intézményről részletes, más intézményekről aggregált szinten)

Európai Minőségi Alapelvek és Útmutatások Minőségpolitika és kapcsolódó eljárások Formális belső mechanizmusok a képzési programok jóváhagyására, követésére, értékelésére Hallgatók értékelése Oktatói kar minőségbiztosítása Erőforrások biztosítása a képzési programokhoz Információs rendszerek Adatok közzététele

Köszönöm a figyelmet! kerekes.gabor@educatio.hu www.felvi.hu