Pályakezdő diplomások munkába állási stratégiái

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A magyar felsőoktatás.
Advertisements

Átlépés a felsőoktatásba – a tipikus és a rendhagyó hallgatói utak jellemzői Bander Katalin A felsőoktatási struktúrába kódolt egyenlőtlenségek.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Frissdiplomások Szemerszki Marianna Tanulási utak és képzési tervek a felsőoktatásban.
„Bérek, adók és transzferek” szakmai konferencia
Friss diplomások a versenyszektorban
A MŰSZAKI-INFORMATIKAI ÉS GAZDASÁGI VÉGZETTSÉGŰ PÁLYAKEZDŐK TÉRBELI MOBILITÁSA ÉS ELHELYEZKEDÉSE A VERSENYSZFÉRÁBAN Várhalmi Zoltán - Czibik Ágnes- Dörgő.
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
Informatikai szakképzés és munkaerő-piaci tendenciák BUDAPEST, január Budapest, Montevideo utca 9. | Telefon: | Fax: +36.
EUROSTUDENT V A felsőoktatás szociális dimenziója Kiss László Educatio Nonprofit Kft.
A tanári munka értékelése
Tanulmányok szerepe a karrierben Kozellné Szabó Csilla Ozeki Informatikai Kft.
Frissdiplomások a munkaerőpiacon - a jövedelmet befolyásoló tényezők
DPR adatok AVIR-ban való megjeleníthetőségének lehetőségei július 4. Nyüsti Szilvia Educatio Nonprofit Kft. Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások.
Zsigmond Király Főiskola OTDK Társadalomtudományi Szekció versenye
A pályakövetés nemzetközi trendjei – hol tartunk most? TÁMOP projekt második szakasz - Nyitókonferencia október 18. Veroszta Zsuzsanna Educatio.
Pályakezdők munkával való elégedettsége Kiss Paszkál ELTE PPK Társadalom- és Neveléspszichológiai Tasznék.
A diplomások jellemzőiről és előre- menetelükről készített felmérés Olaszországban prof. Andrea Cammelli Bolognai Egyetem AlmaLaurea igazgatója Konferencia.
„Alacsony státusú szakok” – Kísérlet a diplomák munkaerő-piaci értékkülönbségeinek alternatív magyarázatára Kiss László Projekt megnevezése: Felsőoktatási.
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
A nemzetközi hallgatói mobilitást befolyásoló társadalmi és felsőoktatási tényezők Kiss László.
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
Változások a felvételi eljárásban Előadó: Németh Péter hivatalvezető.
A Pécsi Tudományegyetem eredményei a Diplomás Pályakövetési Rendszer első évében DPR Szakmai fórum Pécsi Tudományegyetem április 12. Veroszta Zsuzsanna.
1 A VAJDASÁGI PÁLYAKEZDŐ DIPLOMÁSOK MUNKÁBA ÁLLÁSI MODELLJE 7. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia Újvidék, november Jenei Ervin.
Új dolgozóval bővül szalonja. Milyen járulékfizetési kötelezettségei vannak? Hasonlítsa össze a mellékletek segítségével egy START kártyás foglalkoztatott.
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Iskolai életutak az alacsony végzettségűek körében
Intézményi pályakövetés központi támogatása - TÁMOP Educatio Kht. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató Budapest, március 24.
Jelentkezési Tendenciák Kutatás —Műhelykonferencia Budapest, június 16. Fábri István: Jelentkezési és felvételi tendenciák Magyarországon
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Friss diplomával a munkaerőpiacon DPR Szakmai Nap III. - Diplomás pályakövetés - nemzetközi és hazai gyakorlatok június 10. Budapesti Corvinus Egyetem.
Társadalmi háttér és mobilitás Educatio – DPR Február 8. Budapest.
Széchenyi István Egyetem, Győr
A mesterképzésig juttató erők A felsőoktatási bachelor/master átmenet szelekciós tényezői Veroszta Zsuzsanna Frissdiplomások kötetbemutató.
DPR 2011 – országos eredmények „Pályakövetés, döntéstámogatás, hallgatói szolgáltatások fejlesztése a felsőoktatásban – eredmények és további tervek „
Vándorló diplomások, diplomáért vándorlók Frissdiplomások kötetbemutató Budapest, március 7. Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások.
1 Felsőoktatási jelentkezés A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: Educatio Kht. – OFIK, Felvi.hu
VII. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra" szeptember Balatonalmádi Fiatal group leaderek Facebook használati.
Szakképzési rendszer és munkaerő-piac Az állami felsőoktatási férőhely-allokáció hatékonysága a felsőfokú végzettségűek munkaerő-piaci helyzetének tükrében.
Magyar Szociológiai Társaság Változás. Válság. Váltás. Hu éves konferencia és közgyűlés november Debreceni Egyetem (4032 Debrecen, Egyetem.
Az élettársi kapcsolatban élők házasságkötése - az értékek és beállítódások szerepe a párkapcsolatok (ki)alakulásában Spéder Zsolt Kapitány Balázs KSH.
Értelmi Fogyatékossággal Élők és Segítőik Országos Érdekvédelmi Szövetsége PATHWAYS II. Záró konferencia Fogyatékossággal élő fiatal felnőttek társadalmi.
Számít, hogy 0,61 m2 ? A pedagógusok élet-, és munkakörülményei, a pedagógus életpálya teljességének tükrében Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
A nők foglalkoztatása, családi napközi, atipikus foglalkozatás,
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Az intézmény partnerségi kapcsolatainak.
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Péter Katalin December 2. Aszód.  Hol dolgozik?  Hogyan?  Kikkel?  Milyen tevékenységeket végez?  Milyen eszközöket használ?  Mit szeret csinálni?
Pedagógusok egy nemzetközi tanárvizsgálat (OECD TALIS) tükrében
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010.
Álláskeresőként történő nyilvántartás
Néhány szó az új felsőoktatási képzési rendszer bevezetéséről A Magyar Köztársaság Országgyűlése október 10-én elfogadta a felsőoktatásról szóló.
Pályakövetéses vizsgálat DPR konferencia, Veszprém márc. 11. A Pannon Egyetemen végzettek szakmai életútja – a kezdetek Formádi Katalin
Statisztikák. TáTK-n végzettek munkaadó cégformája szerint (ELTE Diplomás pályakövetés adatai 2010)
A külföldi hallgatók egyetemválasztási szempontjai
A KÜLFÖLDI HALLGATÓK INTÉZMÉNYVÁLASZTÁSI SZEMPONTJAI TÁMOP C-12/1/KONV Losoncz Annamária Szegedi Tudományegyetem Nemzetközi Igazgatóság.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet1 Fehérvári Anikó Munkapiaci elvárások FSZ- és BA-hallgatók körében ONK november.
Felnőttképzés és felnőttoktatás a felsőoktatásban Fekete Ilona Dóra Eger 2011.
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
Munkaerőhiány és foglalkozási mobilitás Magyarországon
Andragógusok a pályán, miben segíthet a múzeumandragógia?
A Diplomás pályakövetŐ rendszer megújítása
A hallgatók szociális helyzetének vizsgálata
Toborzás forrásának azonosítása, tervezése (sourcing)
Előadás másolata:

Pályakezdő diplomások munkába állási stratégiái Sági Matild Frissdiplomások 2011 kötetbemutató Educatio Nonprofit Kft. Budapest, 2013. március 7.

Elméleti keretek, korábbi eredmények

Intézményi környezet: Oktatási rendszer munkaerőpiac Belső munkaerőpiac (ILM) szervezeti elrendeződés (angolszász országok) Foglalkozási munkaerőpiac (OLM) kvalifikációs elrendeződés (Németország) A magasabb szintű képzés önmagában, az általános képzettségi szint emelése révén növeli a munkaerő produktivitását A munkaerőnek (tovább)képezhetőségét tételezi fel, és ezt követően belső munkahelyi képzésekkel teszi alkalmassá őket az elvárt feladatok ellátására Az oktatási rendszer legfőbb feladata a munkaerőpiachoz való hozzáférés szabályozása Sorbanállási modellek A munkahely termelékenységét csak az alkalmazottak szakma-specifikus jártasságai növelik Speciális feladatokra kiképzett szakembereket keres Direkt illeszkedés a képzés és a munkahely között Magyarországot az elmúlt évtizedekben a kétféle szerveződés közötti lassabb, vagy gyorsabb elmozdulások jellemezték - folyamatosan változó intézményi környezet.

A munkába állás folyamata A munkaerőpiaci átmenet egy sztochasztikus illeszkedési folyamat. A potenciális munkaadók és munkavállalók a másik félnek nem az abszolút, hanem a relatív pozícióját figyelik. Az munkalehetőségek hozamát az álláskeresők nem egyetlen dimenzió mentén értékelik. ( közeg, karrier, stabilitás szakmaiság) A kedvezőtlen környezeti feltételekre való lehetséges munkavállalói reagálások: Az igényeknek, elvárásaiknak kevésbé megfelelő állás elfoglalása A „siker” átértelmezése, a dimenziók átsúlyozása Kivárás A környezeti feltételek megváltoztatása: nemzetközi mobilitás Jelentősen elnyúlik, és egyre komplexebbé válik a munka világába való integrálódás folyamata.

Eredmények

Adatok 2011 évi DPR adatfelvétel nappali munkarend az abszolutórium után közvetlenül a diplomájukat is megszerezték a 2008-ban és a 2010-ben végzettek együtt súlyozott elemszám: N= 9030

Gyakoriság az összes frissdiplomás körében A felsőoktatásból a munkaerőpiacra való átmenet vizsgált tevékenység-szegmensei   Gyakoriság az összes frissdiplomás körében % Az abszolutórium megszerzését követően keresett munkát 60,6 Főállású munkaviszonya volt a diploma megszerzésekor 15,3 Munkaviszonya nem volt, de a szakmában dolgozott a diploma megszerzésekor 4,8 A diploma megszerzésekor megvolt az állása, csak el kellett foglalnia 1,4 Diploma után továbbtanult: másik diplomát is szerzett, vagy most is részt vesz felsőfokú képzésben, vagy azért nem keresett állást, mert továbbtanult 39,4 Diploma megszerzését követően tanult külföldön 5,8 Diploma megszerzését követően dolgozott külföldön 11,3 Még soha nem volt állásban 16,7 Több munkahelye is volt végzés óta 29,1 Tanulmányaihoz kapcsolódó munkatapasztalat a képzés előtt vagy közben 57,7 Tanulmányaihoz nem kapcsolódó munkatapasztalat a képzés előtt vagy közben 63,9 Külföldi munkatapasztalat a képzés előtt vagy közben 13,6 Volt diplomája, amikor megkezdte ezt a képzést 5,1 A végzettség megszerzése előtt tanult külföldön 16,0 A végzettség megszerzése előtt dolgozott külföldön Képzési szint: MA/MSC, osztatlan, egyetem 47,0 N 9030

És mindezek változatos kombinációi: A friss diplomások csupán kevesebb, mint kétharmada (60,6%) keresett az abszolutórium megszerzése után közvetlenül munkát. Az állást nem keresők nem kizárólag azok köréből kerülnek ki, akik a képzést követően továbbtanulnak, vagy már egyetemista korukban munkába álltak, illetve, akik a diploma megszerzésekor határozott állás-ígérettel rendelkeztek. A friss diplomások 15%-a a diploma megszerzésekor tovább akart tanulni, és egyben állást is keresett, míg 25%-uk úgy kívánt továbbtanulni, hogy ekkor még nem kívánt belépni a munkaerőpiacra Minden ötödik frissdiplomás már a diploma megszerzését megelőzően belépett a munkaerőpiacra , de csak 9% tekintette magát megállapodottnak a diploma megszerzésének idején. Jellemzően azoknak volt több állásuk is, akik a diploma megszerzésekor már rendelkeztek munkahellyel. Közülük csak minden második (56%) maradt meg a korábbi munkahelyén, 44%-uk egy, vagy több másik munkahelyet is kipróbált a diploma megszerzését követően. A pályakezdő diplomások álláshoz jutásának valószínűségét jelentős mértékben növeli a tanulmányokkal összefüggő korábbi munka-tapasztalat, illetve a külföldi munkatapasztalat . Tíz frissdiplomás közül csupán négy (43,6%) volt a diploma megszerzését követően „hagyományos” álláskeresőnek tekinthető.

A szegmensek kombinációi alapján: A pályára állás nem egyszeri, és lezárt folyamat, nem feltétlenül a diploma megszerzése körül kezdődik, és nem is fejeződik be ekkor. Az elnyúló átmeneti időszakra jellemző a tanulói és a dolgozói státusz váltakozása, és ezek átfedése is A pályakezdés időszakában fokozott foglalkozási-, és nemzetközi mobilitás – útkeresés, helyezkedés

Tipikus munkábaállási stragégiák (főkomponens-elemzés alapján) 6 tipikus faktor: intenzív munkatapasztalat, erőteljes hazai és nemzetközi mobilitás továbbtanulás külföldre aspirálódás tanulás melletti „bedolgozás” családi háttértámogatás hagyományos pályára állás

A pályaválasztási stratégiák választását befolyásoló tényezők (OLS regresszió elemzés alapján) Intenzív munkatapasztalat, erőteljes hazai és nemzetközi mobilitás: Magas kulturális státuszú családi háttér Magas szintű felsőoktatási képzésben részt vevő Intenzív hazai és a külföldi tanulmányi és munka-aktivitások váltogatása IGEN: gazdasági vagy informatikai végzettség. NEM: jogi, a természettudományi és a nemzetvédelmi jellegű képzések Továbbtanulás: Mint az előző – csak alacsonyabb képzési szintről (BA/BSC) indulva Külföldre aspirálódás: A családi háttér hatása megegyezik az előzőekkel De a képzési terület hatása éppen ellentétes ezzel: IGEN: az egészségügyi, és a természettudományi képzés NEM: gazdasági és az informatikai végzettségűekre. Tanulás melletti „bedolgozás”: Csak nagyon kevés, általunk vizsgált külső tényező befolyásolja, s a modell magyarázó ereje is nagyon kicsi. NEM választják ezt a bölcsész, az informatikai és a természettudományi képzési területeken diplomát. Családi háttértámogatás: Jó anyagi helyzetű szülői háttér, Magas képzési szint (MA/MSC vagy osztatlan egységes képzés vagy hagyományos egyetemi képzés) Szülők kulturális státusza nem számít Nincs munkatapasztalat Hagyományos pályára állás: Nincs családi háttértámogatás Magas képzési szint, Jó tanulmányi eredmény

Munkába állási stratégiák sikerének megítélése Kétutas Pearson féle korrelációs együtthatók (A jelenleg állásban levők körében, csak a szignifikáns hatások jelölve)   Szakmai, tartalmi elemek A szakmai előmenetel Presztízs Jövedelem, juttatások A munka-körülmények Tárgyi körülmények Együtt Intenzív munkatapasztalat, erőteljes hazai és nemzetközi mobilitás 0,026 0,094 0,083 0,165 0,036 0,084 0,081 Továbbtanulás 0,050 0,062 0,070 0,030 0,041 0,048 Családi háttértámogatás 0,043 0,072 Tanulás melletti “bedolgozás” Külföldi aspirációk -0,05 -0,026 -0,036 Hagyományos pályára állás -0,059 -0,025 -0,02

Intenzív munkatapasztalat és erőteljes hazai és nemzetközi mobilitás: SIKER Továbbtanulási út: SIKER Külföldre aspirálódás: Az előzőek sikertelen variánsa Tanulás melletti „bedolgozás”: HIÁNYÉRZET Családi háttértámogatás: HIÁNYÉRZET Hagyományos pályára állás: ELÉGEDETLENSÉG

Összegzés Leginkább sikeresnek a magas kulturális státuszú családból származó, magas szintű felsőoktatási képzésben részt vevő, az intenzív tanulmányi-, és munkatapasztalatokat felvonultató fiatalok bizonyultak. Úgy tűnik, hogy ők a hazai és a külföldi tanulmányi és munka-aktivitásaik váltogatásával, széles spektrumú kombinációival egy olyan „kompetencia-csomagot” állítanak össze maguknak, amelyből a különböző munkaerőpiaci igényeknek megfelelően válogatni tudnak, így kimagasló mértékben tudnak alkalmazkodni különböző kihívásokhoz, megfelelni különböző elvárásoknak. Önmagában, intenzív munka-tapasztalat nélkül a magas kulturális családi háttérrel támogatott magas szintű tanulmányok akkor sem eredményeznek sikert és elégedettséget, ha ez intenzív külföldi tanulmányi tapasztalatokkal társul. A hagyományos pályára állási modell családi háttér-támogatástól független, nyitott mindenki számára, aki felsőoktatási tanulmányokat folytat – viszont kicsi a valószínűsége, hogy kimagasló sikerű munkába való átmenethez vezetne. Bizonyos képzési területek – kiemelten a gazdaságtudományok és az informatika – jelentős mértékben megnövelik a sikeres pályára állási stratégiák kiválasztását és megvalósítását, míg mások (az egészségügy és a természettudományok) a sikeres track munkatapasztalat szerinti negatív tükörképét formáló „külföldre vágyakozók” sikertelen csoportjába való bekerülést valószínűsítik.