Budapest, 2009. május 20,27 1 Változó uniós szabályrendszerek Fekete Imréné.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Van félnivalónk? Avagy a Közfelügyelet kiemelt szerepe a közérdeklődésre számot tartó gazdálkodók könyvvizsgálatának minőségellenőrzésében Agócs Gábor.
Advertisements

Balatonalmádi, szept A Könyvvizsgálói Közfelügyeleti Bizottság tevékenysége, célkitűzései, különös tekintettel a közérdeklődésre számot tartó.
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
Gordos Márta Európai Együttműködési Programok Igazgatósága
Változások a Számvitelben
„Igazságügyi könyvszakértés és a könyvvizsgálat kapcsolata”
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A lions hazai szervezetének megújulása a Civil törvény kapcsán.
A hitelintézeti számvitelre vonatkozó szabályozás
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Az Európai Unió KKV politikája Mikro-, kis-, és középvállalkozók első országos fóruma Bakodpuszta, május 6. Németh István, Európai Bizottság.
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
Az ETT tagi jóváhagyási eljárás magyar sajátosságai és a tagállami jóváhagyó hatóságok gyakorlatai Előadó: Dr. Csonka Ernő Területi Közigazgatásért és.
A tételek eljuttatása az iskolákba
EU KÖLTSÉGVETÉS MEGÁLLAPÍTÁSA ÉS SZERKEZETE. IDŐZÍTÉS Április 1-ig: tervezett összegek Július 1-ig: becslések Szeptember 1-ig: előzetes költségvetési.
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program ( ) folyamatos és félidei értékelése Tájékoztató a évi értékelési tevékenységről a Monitoring.
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
1 Belső modellek a QIS4-ben Boziné Kristóf Katalin március 20.
11 MKVK Komárom-Esztergom Megyei Szervezete A Magyar Könyvvizsgálói Kamaráról, a könyvvizsgálói tevékenységről, valamint a könyvvizsgálói közfelügyeletről.
Budapest, december 9. 1 A könyvvizsgálói közfelügyelet szerepe és a Közfelügyeleti Bizottság tevékenysége ben Fekete Imréné.
Átláthatósági jelentések követelményei, tapasztalatok
MKVK Konferencia Változások az IFRS-ben
Társaságirányítási jelentés könyvvizsgálati kérdései
Könyvvizsgálat Az ügyfél szemével
Fekete Imréné KKB tag A közfelügyeleti rendszer súlypontjai Cegléd, július 6 1.
XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Balatonalmádi, szeptember
1 MER ellenőrzés ek egységes értelmezése Budapest, szeptember 5. Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
1 XI. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés Budapest, szeptember 5. SZAKMAI AKTUALITÁSOK - KÉRDÉSEK Előadó: dr. Ladó Judit MKVK Szakmai alelnök.
1 Könyvvizsgálói megbízások minőségellenőrzése Eger Puskás István.
A könyvvizsgálói szakma kihívásai a válság tükrében dr
CESR ajánlása alapján a tőzsdei kibocsátók IFRS szerint elkészített éves jelentéseinek PSZÁF általi – 2008-ban induló – monitorozása Előadó: Farkas Anita.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
szakmérnök hallgatók számára
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
Határon átnyúló vitarendezés. Bevezetés határon átnyúló viták nehézségei különböző nyelv jogismeret hiánya, fogyasztói jogvitákban különösen.
A szakképzési jogcím rendelet (139/2008. (X. 22.) FVM r.) módosítása (2010. okt. 1.) Készítette: Wayda Imre vez. főtanácsos vez. főtanácsos Földművelésügyi.
Magyar Controlling Egyesület 1113 Budapest, Bartók Béla út 152. Telefon / fax: 06/1/ Honlap: Számviteli.
Co-rand Logo Az IFRS beszámolók anya- és leányvállalati kontrollingot érintő kérdései Magyar Controlling Egyesület konferenciája Szeptember 30. Horvath.
A munkavállalói FB tagság
EURÓPAI ÜZEMI TANÁCSOK KONFERENCIÁJA 2009 Budapest, november 17. ÜZEMI TANÁCSOK TÁRSASÁGI SZINTŰ EGYÜTTMŰKÖDÉSI FÓRUMA.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Vasútszabályozási Osztály
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
Kézdi Árpád Államháztartási Szabályozási Főosztály
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
Az európai és hazai vasúti szabályozás aktuális kérdései
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika június 13.
A könyvvizsgálók helyzete Németországban
Belső ellenőrzés az önkormányzatoknál
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
Könyvvizsgálók tevékenységére vonatkozó tapasztalatok XIII. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés - Siófok Vámosi Anikó
A SZÁMVITELI TÖRVÉNY VÁLTOZÁSAI Készítette: Szűcs Krisztina.
1 XIV. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés MER ellenőrzések módszertana Siófok, Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
A kamara jövőképe – lehetőségek és korlátok 1 Dr. Pál Tibor elnök.
FÜGGETLENSÉG Készítette: Szabó Gabriella. Nemzetközi szabályozás A Könyvvizsgálók Nemzetközi Szövetsége (IFAC) által kiadott Könyvvizsgálói Etikai Kódex.
A pénzügyi szolgáltatások közvetítőit érintő jogszabályi változások
A könyvvizsgálók tevékenységének értékelése az MNB ellenőrzések során, együttműködés a könyvvizsgálókkal Vámosi Anikó főosztályvezető Módszertani igazgatóság.
A SZÁMVITELRŐL SZÓLÓ ÉVI C. TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
A Minőségellenőrzési Eljárási Szabályzat
Dr. Nagy Dóra Adriána ügyvéd
A SZÁMVITELI TÖRVÉNY évi C. törvény
Könyvvizsgálói jelentés – kulcsfontosságú könyvvizsgálói kérdések
KÖNYVVIZSGÁLÓI KÖZFELÜGYELET
Dr. Nagy Dóra Adriána ügyvéd
Előadás másolata:

Budapest, május 20,27 1 Változó uniós szabályrendszerek Fekete Imréné

Budapest, május 20,27 2 Számvitel Harmonizáció szükségessége A számviteli szabályozás szintjei Számviteli egyenértékűség a globális piacokon

Budapest, május 20,27 3 Számviteli szabályozás főbb szintjei az EU-ban Jegyzett (tőzsdei) társaságok szintjén azonos kötelezettség = IFRS szerinti beszámolás Nem jegyzett társaságok szintjén elvek és néhány konkrét előírás az irányelvekben (minimális harmonizáció) + nemzeti előírások (jogszabályok, standardok)

Budapest, május 20,27 4 Számviteli harmonizáció Harmonizáció szükségessége: – Piacok átjárhatósága, befektetők, hitelezők, felhasználók igénye Harmonizáció a globális piacokon – Eszköz: globális számviteli standardok (IFRS, US GAAP) Harmonizáció az egységes uniós piacon (IFRS)

Budapest, május 20,27 5 Meghatározó számviteli jogszabályok az EU-ban Irányelvek: – 4-es (78/660/EGK) az egyedi beszámolóról és a 7-es (83/349/EGK) a konszolidált beszámolóról – 86/635/EGK a bankok, és a 91/674/EGK a biztosítók beszámolásáról Irányelvek tagállami átültetése kötelezettség (lásd Sztv) Rendelet: – 1606/2002/EK a tőzsdei cégeknél az IFRS kötelező használatáról Nincs szükség átültetésre, hatályos a tagállamokban is

Budapest, május 20,27 6 A 4-es irányelv átdolgozása Számos módosítás miatt nehezen áttekinthető 30 év alatt a körülmények, az igények megváltoztak Az EB célja az adminisztrációs terhek jelentős (25 %-os csökkentése) ∑ Az irányelv megérett a teljes átdolgozásra (2009. III.n.év) gyorsított eljárásban Célok: – A tagállami opciók (jelenleg 40) csökkentése – Egyszerűsítés, terhek csökkentése (számvitel és könyvvizsgálat az admin.terhek csökkentésének kiemelt területe)

Budapest, május 20,27 7 Vállalkozások megoszlása az irányelv szerint az EU-ban Mikro (tervezet szerint) KicsiKözepesNagyJegyzettÖsszes %21 %3 %1 %0,1 %100 %

Budapest, május 20,27 8 Mikro vállalkozások mentesítése az irányelv alól Párhuzamos az irányelv korszerűsítéséről szóló javaslattal Új számviteli mikrokategória bevezetése Határérték átszámítás a hatálybalépéskori árfolyamon Tagállami mentesítés lehetősége az irányelv hatálya alól (= nincs könyvvizsgálat sem) Önkéntes alapon továbbra is készíthető Feltételek folyamatos ellenőrzési kötelezettsége Hatásvizsgálat jan.27-án jóváhagyva – Beszámolási köt. „ára” átlagosan 1558 EUR/vállalkozás – Ebből a mikróknál a külsők tájékoztatása 25 % – Várható megtakarítás EU szinten 6,3 Md EUR

Budapest, május 20,27 9 Uniós kategóriák és határértékek a számviteli irányelvben Határérték kategória Mikro (javaslat) Kisvállk.KözepesNagy Mérleg- főösszeg ≤ € 0,5 M≤ € 4,4 M≤ € 17,5M>€ 17,5M Nettó árbevétel ≤ € 1 M≤ € 8,8 M≤ € 35 M> € 35 M Átlagos létszám ≤ 10 fő≤ 50 fő≤ 250> 250 fő

Budapest, május 20,27 10 Az éves beszámoló jelenlegi követelményrendszere az irányelvben KicsiKözepesNagyJegyzett Mérleg egyszerűsítve bizonyos egyszerűsítéssel Er.kim Üzleti jel mentesíthető Könyv.jel mentesíthető Konsz. mentesíthető

Budapest, május 20,27 11 Javaslatok az irányelv korszerűsítésére A szabályozást „fejéről a talpára” állítani = kicsik követelményeiből kiindulva Besorolási határok nem változnának Mikro vállalkozásokra nem vonatkozna Kisvállalkozás továbbra is mentesíthető az audit alól Eldöntendő a közepes kategória jövője Eldöntendő a kötött beszámoló formák szükségessége Beszámoló többcélú felhasználása (adó, statisztika) Lehetőségek az értékelési elvek egyszerűsítésére A rendkívüli tételek indokoltságának megfontolása Egyszerűbb nyelvezet, fogalomrendszer 4-es és 7-es irányelv összevonása

Budapest, május 20,27 12 A számviteli irányelv(ek) jövője Az EB szerint továbbra is szükség van a beszámolási alapelvek, értékelés, közzétételi követelmények, stb. egységes szabályozására A számviteli irányelv(ek) a nem jegyzett társaságok beszámolási rendszerének alapját képezik A tagállamok továbbra is szabhatnak szigorúbb követelményeket

Budapest, május 20,27 13 Egyenértékűség a számvitelben uniós szemmel Jegyzett társaságok 2005.jan.1-től kötelezően IFRS szerint az EU-ban Egyenértékűségi szabályok az EU-n kívüli, u.n. „harmadik országok”-ra – 1569/2007/EK rendelet szerint az EB dönt az egyenértékűségről – dec.12. EB (2008/961/EK) határozat és 1289/2008/EK rendelet az átmeneti szabályokról: Japán és US GAAP egyenértékű az IFRS-szel jan.1-ig elfogadható Kína, Kanada, Korea, India standardjai szerinti beszámoló

Budapest, május 20,27 14 Egyenértékűség a számvitelben uniós szemmel Fokozódó konvergencia – USA standardbizottsága (FASB) és az IASB 2006-os szándéknyilatkozata a két rendszer közelítéséről (IFRS elfogadása az amerikai tőzsdéken egyeztetés nélkül) Szélesedő kötelezettségvállalás az IFRS-hez való közeledésre a nemzetközi piacokon

Budapest, május 20,27 15 Könyvvizsgálat Könyvvizsgálati szabályozás aktuális témái: – Könyvvizsgálati kötelezettség jövője – Közérdeklődésűek előtérben – Változó minőségbiztosítás – Nemzetközi könyvvizsgálati standardok általános alkalmazása – Egyenértékűség – Piaci koncentráció, a könyvvizsgáló cégek tulajdonlása

Budapest, május 20,27 16 A könyvvizsgálati kötelezettség változásának tendenciája A kötelezettség értékhatárának fokozatos emelkedése a számviteli irányelvben (tagállami opcióval) ☺További emelést nem tervez az EB ☻A mikrovállalkozások kiemelése az irányelv hatálya alól = a könyvvizsgálati kötelezettség nincs Eltérő (szigorúbb) szabályok, nagyobb figyelem a közérdeklődésre számot tartó társaságok könyvvizsgálóira

Budapest, május 20,27 17 Könyvvizsgálati irányelv 2006/43/EK irányelv a jogszabály szerinti könyvvizsgálat szabályozásáról „A közérdeklődésre számot tartó jogalanyokat nagyobb figyelem kíséri és gazdaságilag jelentősebb szerepet töltenek be, ezért éves vagy összevont(konszolidált) beszámolóik jog szerinti könyvvizsgálatakor szigorúbb követelményeket kell alkalmazni.”

Budapest, május 20,27 18 Közérdeklődésre számot tartó jogalanyok az EU-ban Tőzsdei kereskedésre befogadott papírokkal rendelkező jogalanyok Hitelintézetek és biztosítók A tagállam szerint közérdeklődésűnek minősítettek

Budapest, május 20,27 19 Közérdeklődés a KKt szerint 2. §19. a) az a gazdálkodó, amelynek átruházható értékpapírjait az Európai Gazdasági Térség valamely tagállam szabályozott piacán kereskedésre befogadtak, b) minden olyan az a) pont hatálya alá nem tartozó gazdálkodó, amelyet jogszabály közérdeklődésre számot tartónak minősít.

Budapest, május 20,27 20 Speciális követelmények az irányelv szerint Éves átláthatósági jelentés az üzleti év végét követő három hónapon belül a könyvvizsgáló cég honlapján, Audit bizottság a közérdeklődésre számot tartó jogalanyoknál, (állhat az ügyviteli szerv nem ügyvezető tagjaiból, vagy a felügyeleti bizottság tagjaiból, illetve azok is betölthetik független elnök mellett) Éves jelentéstétel a megbízó audit bizottsága felé (lsd.később) Az aláíró könyvvizsgáló 5 évenkénti rotációja, 2 év várakozással Gyakoribb minőségellenőrzés

Budapest, május 20,27 21 Átláthatósági jelentés Törvény szerinti tartalom: - gazdálkodási forma, tulajdonviszonyok, - hálózat bemutatása, - irányító struktúra és a belső ellenőrzési rendszer leírása, nyilatkozat a rendszer hatékonyságáról, - az utolsó kamarai minőség-ellenőrzés ideje - auditált közérdeklődésű gazdálkodók felsorolása - nyilatkozat a függetlenségi gyakorlatról, annak belső ellenőrzéséről - nyilatkozat az aláíró könyvvizsgálók folyamatos képzéséről - főbb pénzügyi adatok (teljes árbevétel szolgáltatások szerinti bontásban) - a könyvvizsgálók díjazásának elvei A cég képviselőjének alá kell írnia a jelentést.

Budapest, május 20,27 22 Az átláthatósági jelentés készítésének kezdete A hatálybalépés: január 1. A hatálybalépés értelmezése az eltérő üzleti évet használóknál: A január 1-jei hatálybalépés a PM értelmezése szerint 2008-ban induló üzleti évet jelenti

Budapest, május 20,27 23 Jelentés az audit bizottságnak* A megbízótól való függetlenség éves írásos igazolása Beszámolás a jogszabály szerinti könyvvizsgálat mellett nyújtott további szolgáltatásokról A függetlenséget érintő veszélyek és az óvintézkedések éves megvitatása Jelentés az audit során felmerült lényeges kérdésekről, főleg a belső ellenőrzés beszámolással kapcsolatos jelentős hiányosságairól *ha nincs, akkor annak feladatát ellátó testületnek

Budapest, május 20,27 24 Rotáció az irányelvben és a Kkt-ben Ugyanazon gazdálkodónál a megbízás max. 7 évre szólhat (Magyarországon 5 év) és további 2 évig nem vehet részt a vizsgált jogalany könyvvizsgálatában Amennyiben cég szerződött, a rotáció a magánszemély aláíró könyvvizsgálóra vonatkozik A könyvvizsgáló (partner) megbízás lejárata után 2 évig nem lehet tagja az érintett gazdálkodó irányító (vezető) szervének

Budapest, május 20,27 25 Minőségbiztosítás Minőségbiztosítási ellenőrzések gyakorisága: – általában: legalább 6 év – a közérdeklődésre számot tartó gazdálkodók könyvvizsgálóinál: 3 év

Budapest, május 20,27 26 Változó minőségbiztosítási követelmények az EU-ban Európai Bizottság májusi 6-i ajánlása a közérdeklődésre számot tartó jogalanyok jog szerinti könyvvizsgálóinak minőségbiztosításáról Cél – a 2006/43/EK (=8-as) irányelv szerint működtetett külső minőségbiztosítási rendszer egységes értelmezésére – a tagállamok közötti együttműködés megalapozása – pénzügyi piacok iránti bizalom megteremtése, fenntartása Megoldás: a közfelügyeleti szervek aktívabb szerepe az ellenőrzésben

Budapest, május 20,27 27 Új minőség-ellenőrzés a közérdeklődésűek könyvvizsgálóinál? Az ajánlás lényege: Végső felelős a szakmától, szakmai szervezettől független közfelügyelet A közérdeklődésűek könyvvizsgálóinál csak a közfelügyelet folytathat ellenőrzést Az ellenőrzést független inspektorok végzik, gyakorló könyvvizsgálók csak szakértőként vonhatók be A rendszer finanszírozása független a szakmától

Budapest, május 20,27 28 Hazai megfontolások Uniós tapasztalat: EU tagállamokban jellemzően független inspekciós rendszer létezik legalább a közérdeklődésűek könyvvizsgálóira A szakma hazai és nemzetközi megítélése alapvetően a tágabban értelmezett közérdeklődésre számot tartók könyvvizsgálatának színvonalától függ A harmadik országokkal való egyenértékűség elbírálásának alapja a minőségbiztosítás és a közfelügyelet Következtetés: KKB javaslata a törvény módosítására

Budapest, május 20,27 29 Nemzetközi könyvvizsgálati standardok uniós befogadása Az új 8-as irányelv 26 cikke szerint a cél az ISA-k befogadása és általános alkalmazása az EU-ban standardokra + 1.sz.Minőségellenőrzési standardra vonatkozik Feltétel: minőségi fordítás, egységes tartalom Előzmény: tanulmányok a költséghatékonyságról és az ISA és az USA könyvvizsgálati standardjai közötti eltérésekről EB által koordinált eljárás (fordítás, lektorálás, közfelügyeleti kontroll + EB felülvizsgálat Befogadás, hivatalos kihirdetés Határidő: vége

Budapest, május 20,27 30 Együttműködés a tagállamokkal Könyvvizsgálati irányelv 36.cikk: EU-n belül kötelező az információcsere, bizalmas könyvvizsgálati munkaanyagok is átadhatók, megállapodás nem szükséges Kivételek: – Állambiztonsági okok – Folyamatban lévő bírósági eljárás – Jogerős ítélet az érintett ügyben Megválaszolandó kérdések: – A másik tagállamban más hatóságnak tovább adhatók-e – Az inspekciós jelentések tervezetben is átadhatók-e – Csoportok könyvvizsgálatánál hogyan működik a rendszer – Stb. EGAOB (Könyvvizsgálati Felügyeleti Testületek Európai Csoportja) foglalkozik a részletekkel

Budapest, május 20,27 31 Egyenértékűség a könyvvizsgálatban Tagállamok között az egyenértékűség adott, szabályozást nem igényel Könyvvizsgálati irányelv 45. cikk:harmadik országbeli jegyzett cégek könyvvizsgálóinak nyilvántartásba vétele (= Kkt §). Feltétel az egyenértékűség (függetlenség, közfelügyelet, minőségbiztosítás) – Nyilvántartásba vétel =saját minőség ellenőrzés +szankciók alkalmazása EB értékeli az egyenértékűséget Tagállam a minőségbiztosítási ellenőrzés tekintetében köthet együttműködési megállapodást EB határozat az átmeneti időszakról (2008.júl.29.) – 34 megnevezett ország könyvvizsgálóit nyilvántartásba veheti ha azok a szükséges információkat megadják – az átmenet jún.29- és 2010.júl.1-ig kezdődő évekhez kapcsolódó könyvvizsgálói jelentésekre vonatkozik

Budapest, május 20,27 32 Egyenértékűség a könyvvizsgálatban (folyt) Könyvvizsgálati irányelv 47. cikk: feltételek a könyvvizsgálati munkaanyagok átadására harmadik országok hatóságainak (inspekciók, vizsgálatok kapcsán) – EB az illetékes hatóságokat megfelelőnek (egyenértékűnek)nyilvánította – Viszonosságon alapuló megállapodások vannak a harmadik ország hatósága és a tagállam közfelügyelete között EB határozat tervezet jan.29. a munkapapírok átadásáról – Kanada, Japán közfelügyeleti, minőségbiztosítási és ellenőrzési rendszere megfelelőnek minősülne és a tagállamok megállapodhatnának a papírok átadásáról – Átadás csak a tagállam hatóságán keresztül – Csak közfelügyeleti, minőségbiztosítási és vizsgálati céllal A döntést az EB febr. 19-án felfüggesztette. Ok: USA oldaláról nem biztosított az egyenértékűségen alapuló bizalom

Budapest, május 20,27 33 Könyvvizsgáló cégek tulajdonlása EB által megrendelt Oxera tanulmány (2007.dec) vizsgálati célja: – Könyvvizsgáló cégek tulajdonlása, irányítása és a piaci koncentráció (Big 4 aránya) és annak veszélyei Jelenlegi helyzet az EU-ban: – Szavazati jogok többsége könyvvizsgáló(cégek) kezében – A válság hatására a koncentráció további növekedését prognosztizálták Nagyobb hálózatok kialakulásának nehézségei – Hálózat alapítási költségek: technológia, módszertan, ellenőrzés, stb.

Budapest, május 20,27 34 Könyvvizsgáló cégek tulajdonlása (folyt) Megoldási lehetőségek: – Tulajdonosi korlátok oldása → tőkebevonás (pénzügyi befektetetők? dolgozói tulajdon?) Aggályok: – Eltérő megtérülési igények – Etikai-függetlenségi problémák – Kisebb cégek (hálózatok) felzárkózása a tulajdonlási, tőkebevonási rendszer változásától nem várható EB nyílt konzultáció a piaci korlátok lebontásáról 2008.december → hozzászólások (65) értékelése, javaslatok

Budapest, május 20,27 35 …….és ami mellett nem lehet elmenni 2009-ben…… Néhány gondolat a válság kapcsán……

Budapest, május 20,27 36 Könyvvizsgálat és a válság Hatások: – Valós értékelés támogatásának megerősödése – Standardalkotók gyors reakciója (IASB útmutatás, IAS 39 és IFRS 7 módosítása, IAASB figyelemfelhívás) – Európai Bizottság sürgős befogadása október – Számviteli törvény dec.10-i módosítása – Fokozott figyelem a vállalatirányításra (audit bizottságok, vezetés hozzáállása), ezek szerepe a kockázatkezelésben – Nincs általános elmarasztalás a könyvvizsgálók felé A könyvvizsgáló jelentése a beszámoló készítése és a jelentés kiadása időpontjára vonatkozik – Növekvő elvárás a beszámolók információtartalma iránt

Budapest, május 20,27 37 Kérdések, észrevételek ????

Budapest, május 20,27 38 Köszönöm a figyelmet!