Készítette: Harangozó Richárd.  Hayes-Rooth féle osztályozás:  Interpretáció  Előrejelzés  Diagnózis  Objektumtervezés  Tevékenységtervezés  Őrzés/monitorozás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Reklámállítások megítélése Balogh Virág május 5.
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Hatékonyságvizsgálat, dokumentálás
Médiapedagógia.
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
C++ programozási nyelv Gyakorlat hét
Rendszertervezés GIMP.
Készítette: Ősz Edina október 31.
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) Hanyecz Lajos.
Szakértő rendszer problématípusok és a tudásalapú rendszerépítés jellegzetességei Horváth Milán Sántáné-Tóth Edit: Tudásalapú technológia, szakértő rendszerek.
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Tanfolyam megszervezése Képzés módszerei SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet 2009/2010. I. félév Szeged.
Képességszintek.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
NCA - Önkéntes projektek tervezése és megvalósítása
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
E-learning és a multimédia
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
Programozás alapjai A programozás azt a folyamatot jelenti, melynek során a feladatot a számítógép számára érthető formában írjuk le. C++, Delphi, Java,
Bevezetés a gépi tanulásba február 16.. Mesterséges Intelligencia „A számítógépes tudományok egy ága, amely az intelligens viselkedés automatizálásával.
TUDÁSALAPÚ RENDSZEREK ILCV441, ILDV443 Előadó: Kovács Zita 2013/2014. I. félév december 6.
Előadó: Kovács Zita 2013/2014. II. félév TUDÁSALAPÚ RENDSZEREK Bevezetés.
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. VII.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Mintavétel Mintavétel célja: következtetést levonni a –sokaságra vonatkozóan Mintavétel.
Informatika.
A projekttervezés első lépései
1950-es évek 1960-as évek 1970-es évek 1980-as évek 1990-es évek
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
A virtuális technológia alapjai Dr. Horv á th L á szl ó Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar, Intelligens Mérnöki Rendszerek.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Döntéselőkészítés, döntéstámogatás
Szoftvertechnológia Rendszertervezés.
ISMERETALAPÚ RENDSZEREK SZAKÉRTŐ RENDSZEREK
Ismeretalapú rendszerek alaptechnikái I. Szabályalapú rendszerek.
Ismeretalapú rendszerek alaptechnikái
Szakértő rendszer alaptechnikák, elemi problématípusok és a tudáslapú rendszerépítés jellegzetességei Forrás: Sántáné-Tóth Edit: Tudásalapú technológia,
Ismeretalapú rendszerek alaptechnikái I. Szabályalapú rendszerek.
Vezetői Információs Rendszer Kialakítása a Szegedi Tudományegyetemen Eredmények - Tapasztalatok Vilmányi Márton.
dr. Koós Tamás szeptember 18. Budapest
Projektek monitorozása. Elvek és módszerek
Adatbázisrendszerek jövője
 mesterséges intelligencián alapuló szoftver rendszer  a felhasználó által szolgáltatott adatok alapján képes viszonylag bonyolult problémákat megoldani,
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2004/2005. tavaszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
3.2. A program készítés folyamata Adatelemzés, adatszerkezetek felépítése Típus, változó, konstans fogalma, szerepe, deklarációja.
A változások menedzselése, szervezetfejlesztés
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
Térinformatika adatok tudásbázisán alapuló kereső- motor IKTA / 2000.
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
Algoritmikus gondolkodás és fejlesztésének lehetőségei
GRAFO-LIFE hatékony segítség a mindennapokban. GRAFO-LIFE A hétköznapokban felmerülő stressz- és krízishelyzetek három csoportba vezethetőek vissza: 1.
Információs rendszer fejlesztése 4. előadás
Programozás, programtervezés
Kutatásmódszertani dilemmák
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
WP-Dyna: tervezés és megerősítéses tanulás jól tervezhető környezetekben Szita István és Takács Bálint ELTE TTK témavezető: dr. Lőrincz András Információs.
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Munkakörelemés és –tervezés röviden
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
Kutatási beszámoló 2002/2003 I. félév Iváncsy Renáta.
AZ ON-LINE ELEMZÉSI SZOLGÁLTATÁSOK FEJLESZTÉSE A MEZŐGAZDASÁGI VÁLLALKOZÁSOK SZÁMÁRA Pisartsov Andrei Nik.
 MoodleMOT  Duális képzés 2014  „A duális képzés célja, hogy a hallgatók a leendő szakképzettségüknek megfelelő munkahelyen, munkakörben összekapcsolják.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Mesterséges intelligencia
Nagy Roland | Robotika PMB2530, PMB2530L Nagy Roland |
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
Előadás másolata:

Készítette: Harangozó Richárd

 Hayes-Rooth féle osztályozás:  Interpretáció  Előrejelzés  Diagnózis  Objektumtervezés  Tevékenységtervezés  Őrzés/monitorozás  Hibaelhárítás  Javítás  Oktatás  Szabályozás

 Procedurális problémák  Diagnosztizáló problémák  Monitorozó/őrző problémák  Konfiguráló vagy objektumtervező problémák  Tevékenységtervező problémák

 Jellemző megvalósítási alaptechnika:  Hagyományos programozás  Miért használjunk tudásalapú rendszert  Nagyon gyorsan és inkrementálisan szeretnénk fejleszteni  A programot majd gyakran kell módosítani  A rendszerfejlesztő és/vagy a módosítást végző szakember nem ismeri a hagyományos nyelveket

 Jellemző típusjegyek:  A szakértő egyrészt saját megfigyeléseire, másrészt más ember megfigyeléseire alapozza következtetéseit  A szakértő egy vagy több lehetséges okot választ ki egy jól meghatározott listából, és megpróbálja azt igazolni az észlelt és kapott adatok alapján  Jellemző megvalósítási alaptechnikák:  Szabályalapú technika  Hibrid technika

 Jelek/jelzések folyamatos figyelése során akcióba lépés, ha a kívánttól eltérő szituáció áll elő, vagy hibás jel-minta adódik  Jellemző megvalósítási alaptechnikák  Szabályalapú technika  Hibrid technika

 A szabályalapú rendszereknél alkalmazott cél- és adatvezérelt stratégiák erőteljesek és flexibilisek:  Legtöbb szabályalapú rendszer kombinálja a kétféle láncolt technikát  Hibrid rendszereknél a stratégiát megadó, átfogó stratégia a célvezérelt

 Jellemző problématípusok:  minden típus, kivéve az egyszerű eseteket  A hibrid technikát felhasználó eszközök sokszínűek, univerzálisak, azonban felhasználásuk nem javasolható a hagyományos nagy rendszerek, ill. bizonyos egyszerű, kisméretű tudásalapú alkalmazások esetén

 Feladat elemzés: milyen a feladat külső természete. Ez a feladatvégzés környezetének elemzésével határozható meg, amikor is megvizsgáljuk, hogy a jelenlegi körülmények közötti feladatvégzés esetén milyen a feladatvégző ember és a szakértő viselkedése.  Feladat szerkezet meghatározás: milyen a feladat struktúrája, belső természete. Mi megy végbe a feladatvégző ember és a szakember fejében, miközben a feladatot megoldja

 Intelligens feladat megoldásai segédletként  Intelligens tanácsadó rendszer, PC-N  Intelligens tanácsadó rendszer, nagygépen működtethető szakértő rendszer fejlesztése  Nagy stratégiai rendszer kifejlesztése  Beágyazott szakértői rendszer

 Mikor célszerű feladatmegoldó segédletekkel dolgozni?  A válaszidő nagysága nem olyan fontos, mint a válaszadás pontossága  Viszonylag ritkán fordul elő, hogy meg kell oldani problémákat  Kis hibák, súlyos következményekkel járhatnak  Kézikönyvek, egyéb segédletek használata nem okoz hatékonyságcsökkenést  A feladatmegoldás sok lépésben, vagy bonyolult döntéshozatali folyamat során valósulhat csak meg

 A feladatmegoldó segédletek következő típusai:  Információ szolgáltatás: neveket, számokat segít megkeresni  Eljárás alkalmazásban segítségmegoldás: a felhasználót lépésről-lépésre vezeti egy eljárás alkalmazásában  Algoritmus döntéshozatalnál segítségadás: a felhasználót vezeti egy döntési folyamat elvégzésénél  Heurisztikus jellegű döntéshozatalnál segítésadás

 Tárgyköri szakértő rendelkezésre állnak  Eset-adatok rendelkezésre állnak  Szűk problémakörből vett, jól definiált a feladat  Procedurális a feladat  Strukturált elemzéssel oldható a feladat

 Köznapi tudás kezelését  Az analógián alapuló következtetéseket  Az érzékeléssel összefüggő ismeretek kezelését  A nagyon gyakran változó tárgyterületeket  Azokat a feladatokat, ahol a szakértők egyetértése nem biztosítható  A bonyolult geometriai és térbeli következtetéseket  A bonyolult oksági, vagy időkezelést igénylő következtetéseket

 Fel kell mérni, hogy  A leendő felhasználók igényelnek-e egyáltalán támogatást  Ismeri-e a felhasználó a számítógépet, milyen esetekben használja  Milyen szoftvereket ismernek a felhasználók, és melyeket használnak rendszeresek  Rendszerrel szemben támasztott követelmények  Sebesség  Elfogadható pontosság  Magyarázatadás igénye

 A feladatvégzés környezetének elemzése: megvizsgáljuk, hogy milyen a feladatvégző ember és a tárgyköri szakértő viselkedése és ebből kiindulva érdemes-e tovább foglalkozni a feladattal.  A feladatelemzés szempontjai:  Milyen problémájuk van az embereknek, miközben a feladatot végzik  Milyen okokra vezethető vissza  Egy hagyományos adatfolyam elemzés segítene-e az elemzésben

 Az első interjúk addig tartanak, amíg nem tisztáztuk teljesen a feladat-végrehajtás lényegét  Eközben válaszolni kell a következő kérdésekre:  KI lesz a szakértő rendszer felhasználója?  MI CÉLBÓL fogják használni a rendszert?  HOL fogják a rendszert használni?  MIKOR fogják használni?  MIÉRT fogják használni a rendszert?

 Olyan személy, aki tudásalapú/szakértő rendszert tervez és fejleszt. Általában magasan képzett informatikai szakember, aki jártas az MI módszereinek és eszközeinek alkalmazásában.  A jó tudásmérnök legfontosabb tulajdonságai:  Kíváncsiság, türelem, kitartás, személytelenség, jó kommunikációs képesség  A szakértővel szembeni tisztelet, kritikusság  Hit a munka fontosságában és sikerességben

 A szakértővel való együttműködés főbb problémái:  A jó szakértő megtalálása  Egy vagy több szakértő bevonása a munkába  A felhasználók bevonása  A rendszertesztelő szakértő kiválasztása  Kommunikációs problémák

 A tudásszerzés vagy ismeretszerzés nem csak a szakértő rendszer fejlesztés végéig tartó folyamat, hanem a tárgyterület változásait figyelembevevő, folyamatos tudásbázis aktualizálásának is elengedhetetlen összetevője  A tudásszerzés a következő tevékenységekre terjed ki:  A tudásalapú rendszer által kezelendő tárgyterületi ismeretek forrásainak feltárása összegyűjtése, elemzése, rendszerezése, finomítása  Az összegyűjtött ismeretanyag formalizálása, megvalósítása

 A tudásszerzés folyamatának szereplői:  Tárgyterületi szakértő  Tudásmérnök  Rendszerszervező  Tudásbázis-adminisztrátor

Tudásszerzési módokRendszerépítési fázisok Kezdeti interjúk a szakértővel vagy szakértőkkel és a felhasználókkal Projekt kiválasztás Kezdeti tudásszerző interjúkElemzés, tervezés Esetek tesztelése és további tudásszerző interjúk Prototípus fejlesztés Tesztelés felhasználókkal és további szakértők bevonásával Rendszerfejlesztés

 Közvetlen módszerek: a szakértői ismeretanyag emberi segédlettel történő kibocsátása  Direkt módszerek: a tudásmérnök a probléma megoldásának folyamatát figyelve, arra vonatkozó kérdések segítségével igyekszik megszerezni az ismereteket.  Indirekt módszerek: a tudásmérnök a rejtett szakértői tudást igyekszik felderíteni, különleges pszichológiailag átgondolt feladatok elé állítva a szakértőt

 Közvetett vagy automatikus módszerek: adott információkból számítógéppel történő „tudáskigyűjtés”, általában a gépi tanulás eszközeinek felhasználásával  Induktív eszközök: egyik legismertebb az ID3 algoritmus, amely objektumok adott tulajdonságok szerint osztályozásával optimális döntési fát generál  Adatbázisokból való automatikus tudásszerzés: adatbányászat, tudásfelfedezés

 Leggyakrabban az általános elvek tisztázásával kell kezdeni  Nem szabad kényszeríteni a szakértőt a számára szokatlan formalizmusra  Nem helyes megszakítani a szakértőt  Célszer magnóra/videóra venni a beszélgetést  Írásos és egyéb forrásokból is célszerű tájékozódni

 Célszerű a prototípus technika alkalmazása:  A rendszerrel támasztott követelmények meghatározásnál  Egy lehetséges megoldás megtervezésnél  A fejlesztés részvevőinek együttműködési készségének eldöntésére  A felhasználói felület és szolgáltatások kikísérletezésére  A tervezett rendszernek az alkalmazói környezetre való hatásának vizsgálatára  A felhasználók betanításánál, mint segédeszköz  Marketing célú demonstrációk tartására