KNOW&POL 2008. november 21. Budapest Szeminárium/ Workshop Erőss Gábor: Tudatlan tudósok és tudós politikusok az oktatás- és egészségügyben.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Számadás a talentumról
Advertisements

Szervezeti hatékonyság javítása a megyei közszolgáltatásban. Szervezeti hatékonyság javítása a megyei közszolgáltatásban. „Változtatni nehéz, a közigazgatást.
Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
Területi koordinációs kapacitások vizsgálata Szepesi Balázs A területfejlesztési értékelések bemutatása – workshop április 2 5.
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A tanári munka értékelése
Gondolatok Sárospatak iskolavárosi helyzetéről Sárospatak, okt. 20.
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
Az országos mérések megújult rendszere
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007.
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
Oktatási reform – 2007 Dr. Hiller István
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
Értékelés 2009.szeptember Túlélni a szepszist program Hol tartunk most?
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
Pedagógiai Értékelési Konferencia
Indikátorok a Magyar Egészségadattárban
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika június 21.
Tanítók: egy szakmacsoport az adatok tükrében Nagy Mária, Országos Közoktatási Intézet Tanítóság: szakma, mesterség, hivatás Előadóülés. MTA, június.
Felsőoktatás-kutatás és szakpolitikai hasznosulás Magyarországon Tényeken alapuló (evidence based) szemlélet a felsőoktatásban „Adatalapú döntéshozatal.
Felsőoktatási és akadémiai mutatószámok Dr. Fábri György PhD.
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia január 26.
Esélyegyenlőség a dokumentumokban és a gyakorlatban Budapest, November 10.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
1 Közoktatás fejlesztési elképzeléseinek háttere 2007.
A közoktatás alapkérdései Radó Péter Oktatáspolitikai Elemzések Központja (2008.)
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS: JAVASLATAINK ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
Placebó vagy védőoltás? Tartós megoldást jelentenek-e a reformlépések, vagy csak hiszünk bennük? november 14. Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
A mérési iskoláktól az iskolák méréséig - Szakértői tudás és politika kapcsolata az Országos Kompetenciamérés kialakulása során Berényi Eszter, ELTE TÁTK.
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika június 13.
Kis és nagy iskolák HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
A tanulói jelentés.
ONK 2011 Békési Kálmán Budapest november 3-5. A prezentált eredmények alapja a TÁMOP kutatási projekt. A projekt az Oktatáskutató és.
KI FIZET A VÉGÉN ? Dr. Csiba Gábor elnök Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért Budapest, november 10.
Gazdaság, politika, egészségügy- a furcsa háromszög Dr. Pusztai Erzsébet Egészségpolitikus, MDF.
Megszorítások, reformok, versenyképesség – Magyarország 2006.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika december 8.
Példa egy ppt prezentációhoz
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
Az országos mérések megújult rendszere
Sásdi Faodu Egyesület 2001 – től napjainkig. A kezdetektől vállaljuk a sásdi térségben élő hátrányos helyzetű fiatalok összefogását és támogatását, a.
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
A PISA és az Országos kompetenciamérés tanulságai
Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása Társadalmi Megújulás Operatív Program „Fény vagy Te is ragyogj hát” TÁMOP /
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A GDP-n túl:a gazdasági teljesítmény és a társadalmi jól-lét mérése …
And what else?... Leszakadó gyerekek.
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Báthory Zoltán: Pedagógiai értékelés (A mérés, értékelés szerepe a pedagógiai folyamatban és az intézmény-rendszerben). MÉCS konferencia, Kecskemét,
Előadás másolata:

KNOW&POL november 21. Budapest Szeminárium/ Workshop Erőss Gábor: Tudatlan tudósok és tudós politikusok az oktatás- és egészségügyben

Miért kell „a tudás” egyáltalán?  A modern állam a racionális kormányzás ígéretét teszi polgárainak (Voßkuhle 2008: 14)  A modern alrendszerek és a közöttük lévő kapcsolatok nagy fokú komplexitása - miközben az erőforrások végesek  Az iskolázottsági szint növekedésével és a jóléti állam kialakulásával előtérbe kerülnek a minőségi, pusztán a vásárlóerő növelésével nem kompenzálható igények  Ny-Európában a későkapitalizmus válsága óta sokfelé meggyengült (Habermas 1973), K-Európában pedig mindig is gyenge volt az állam legitimitása – a döntések hátterének megmutatása, a transzparencia ezt elvileg növelheti  Nyugaton a mindenkori válság miatt, nálunk a rendszerváltás óta: az egyes társadalmi alrendszerek alapvető átalakításra szorulnak (állítják politikusok és szakértők egyaránt), márpedig a reform „tudásalapot” igényel  …Tekinthető úgy is, hogy a tudástermelők megtermelik a piacukat, nélkülözhetetlenné teszik magukat.

A tudásalapú politika kiskátéja  Statisztikák (hagyományos tudásalap)  Governance (többek között: érintettek, szakmai és civil szervezetek stb. bevonása), public action (!)  Poszt-bürokratikus irányítás, new public management  Minőségellenőrzés  Jó gyakorlatok, ajánlások (good/best practice; what works)  Tényekre alapozott közpolitikák  Benchmarking  Targeting  Indikátorok  Mérés-értékelés  Hatástanulmányok  „Mode 2”

Ajánlja magát a szociológus  Az egyenlőtlenségek elleni küzdelemmel való érvelés legitimitást kölcsönözhet a politikai döntéseknek (vö.: Zöld könyvek!) -Társadalmi  -Területi  -Generációs   Célcsoportokat azonosít (targeting), indikátorokat talál -Hátrányos helyzetűek/ romák -Leszakadó kistérségek (Kitekintés: bevándorló-gyerekek a francia iskolákban)

Tudatlan tudósok  A tudomány saját mércéje szerinti „megbízható tudás” egyre ritkább, mert -A tudományos mező autonómiája sérül (Bourdieu, 2002) -A tud. nyilvánosság gyengülésével, a toborzási és tud.finanszírozási mód átalakulásával a tudósok „elbutulnak” -…A decentralizált állam is „elbutul” (márpedig a hivatalos, állami statisztikákon alapul/na sok kutatás) -A „szakértő” gyakran maga is laikus

Mérés-értékelés a gyakorlatban (oktatás)  Különböző szereplők a legkülönbözőbb mérés-értékelési (monitorozási) rendszereket dolgozták ki, nagyrészt koordinálatlanul (Halász G. 2007)  A magyar közoktatásban zajló mérések megbízhatatlanságának 10 legfőbb oka (Kertesi G. 2008): 1. A mérési eredmények kiértékelése a 6. évfolyamon korlátozott, a 10. évfolyamon megbízhatatlan. A tesztelés eredményei, központi kódolás és rögzítés hiányában jelentős részben elvesznek. 2. A mérés a sajátos nev. igényű tanulóknak csak kis részére terjed ki. 3. A mérést a felmért osztályok csak egy kis részében ellenőrzik független mérőbiztosok. 4. Az iskolai és telephelyi háttérkérdőív ki nem töltését nem szankcionálja semmi. 5. A nagyobb intézmények úgy is teljesíthetik a követelményeket, hogy közben a tanulók egy-egy alcsoportjára – például a halmozottan hátrányos helyzetű tanulókra – nézve megsértik azokat. A rendszernek nincsenek rétegfüggő standardjai.

Mérés-értékelés (folyt.): „sok mérés semmiért” 6. Az intézmények hozzájárulását a tanulói teljesítményekhez a múltbeli családi és iskolai ráfordítások és hatások elkülönítése nélkül mérik, így hamis eredményekre jutnak 7. A mért adatok – főként a kis létszámú intézmények esetén – ki vannak téve a véletlen tényezők okozta ingadozásoknak, torzításoknak 8. Kevés erőfeszítés történt a mérési eredmények sokoldalú kiértékelésére és a mérési rendszer továbbfejlesztésére képes tudományos kapacitások kiépítésére. […], 9. A parlamentben rendszeresen megfogalmazódnak durva szakmai félreértések: összekeverik az egyéni szintű pedagógiai beavatkozásokra alkalmas diagnosztikus teszteket az iskolaértékelési célokra alkalmas, de egyéni szintű beavatkozásokra nem alkalmas szummatív értékelésekkel. 10. A mérési-értékelési rendszer súlyosan alulfinanszírozott.[…] …persze, ha hatékonyabb volna a mérés, abból még nem következne, hogy az azon alapuló szakpolitikák „jobbak” volnának

Nem-tudás és „régi-új” tudásformák  A tudás bővülésével a nem-tudás, a bizonytalanság is egyre bővül (Weingart, 2003: 9; Voßkuhle 2008: 17; Nassehi 2008: 182; Law 2003).  Ez a „nem-tudás” (nem-strukturált-tudás) új és „régi- új” tudások felértékelődéséhez vezet: -Szakpolitikai tudás (különösen: e.ügy) -Szakértői és politikai „intuíció” -Személyes és hallgatólagos tudás -Tapasztalati tudás -„Megtestesült” tudás -Helyi tudás

Tudós politikusok 1. A megtestesült tudás és a karizmatikus legitimitás konstrukciója (háttérben a szakértők) „És amikor én képbe kerültem, és nekem az ajánlatot megtette a Magyar Bálint, azt faji és esélyegyenlőségi okok miatt tette meg: egy olyan személyt keresett, aki nő, aki fiatal, aki jól néz ki, aki tud nyilatkozni a televíziónak […] Tartotta magát ahhoz, hogy neki mindenképpen, ha nem is nő, de mindenképpen olyan cigány kell, akin látszódik, hogy cigány, mert ő szerepeltetni akarja a nyilvánosság előtt.“ (Miniszteri Biztos)

Tudós politikusok 2.: tapasztalati tudás - A kórházi (nozokomiális) fertőzésekkel kapcsolatosan van-e adatgyűjtés? -Van, de ez az országos Statisztikai Adatgyűjtési Program, ezt nem ide jelentik. (…) Én speciel nem bízok ebben. Azért nem bízok az adatokban, mert én voltam orvos is. És akkor sebész voltam, és ott ez (…) egy elég lényeges dolog volt. Mi a nozokomiális jelentést, amikor még beosztott orvos voltam, úgy csináltuk, hogy elővettük az előző évi KSH-t, és megnéztük, hogy országosan a nozokomiális az 1,3, akkor az osztályvezető főorvosunk eldöntötte, hogy most nekünk 1,32 lesz, vagy 1,26 lesz, és ennek szellemében legyártottuk az adatot. …

Idézet folytatása az előző oldalról „…Nekünk a jelentésekből, azért össze lehet [az adatokat] vadászni. Például a fekvőbeteg ellátás jelentés adataiban benne vannak a szövődmények, az ehhez tartozó BNO-kód, tehát ha, és amennyiben korrektül jelent az intézmény, akkor ebből tudunk leválogatásokat csinálni. Most nem véletlen mondom azt, hogy ha, és amennyiben […] Meg nyilvánvalóan azért ezeket össze lehet futtatni különféle halálozási adatokkal. A halálozási adatokban nincs tévedés, meg ennek nincs köze semmilyen finanszírozáshoz, tehát ilyen értelemben azért ki lehet szűrni a dolgokat. Nagyon jól látjuk azt, hogy ha módosul ez a HBCS rendszer, tehát valamilyen betegségcsoporthoz több pénzt rendelünk hozzá, akkor általában megindul egy növekedés. …be lehet lőni, hogy mi az, amit most inkább az új kódra kódolnak a régi helyett. […] hogy ha van egy jó regressziós görbénk […] akkor ezzel megint csak ki lehet szűrni mindent. Tehát ezek ilyen részben trükkök, részben statisztikai módszerek…” (Vezető egészségpolitikus)

Trendek?  Az „autentikus” (tapasztalati, megtestesített stb.) tudás felértékelődik  A tudományos tudások versengenek egymással  A helyi és nemzetközi tudás fel-, az „állami” tudás leértékelődik (ld. évtizedek óta vészharangot kongató tudósok versus PISA-eredmények hatása)  A tudás érvényességének tudományon kívüli kritériumai válnak meghatározóvá - Hordozók legitimitása -Alkalmazhatóság - az államtudományokra ez persze mindig is jellemző volt (vö.: „Mode 2”, OTKA versus NKTH) -Népszerűség…

…köszönöm a figyelmet!