A TUDOMÁNY KOGNITÍV MODELLJEI: elnöki zárszó MTA november 7 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék MTA-BME Neuropszichológiai és Pszicholingvisztikai Kutatócsoport
Jogok és keretek Hogyan, milyen jogon jelenik meg a kognitív megközelítés a tudományról? Pszichológiai, folyamatközpontú, tudományelméleti és tudományszociológiai megközelítések
Fontosabb visszatérő mozzanatok listája Történetiség és jelen A rekapituláció kérdése. Van-e hasonlóság a gyermek és a tudománytörténet között? Megismerés és érdek viszonya. Van-e tisztán kognitív folyamat a tudományban?
A tudomány belső rendszere és a megismerő egyének Kumulatív és elméleti alapú szerveződés – a tudományban s a gyermeki tanulásban Konstrukcionista és deduktív rendszerek. Honnan származik a struktúra? Kiemelkedik vagy kiindulásként adva van? Egységes és területspecifikus tudások a tudományban s a pszichológiában
Egyének és intézmények A társas kritika és szkepszis szerepe a tudás szervezetében A működő eljárások a tudományos változásban Az intézmények építése sajátos egyéni vonásokra s eljárásokra A kutatási erkölcs természete: Hatékony elvek s nem ‘különb’ egyének A tudományos intézmények révén válik az állandóan változó tudás megbízhatóvá