Az óvodapedagógusok hazai társadalmi elfogadottsága, az óvodai munka szakmai felügyelete és minőségbiztosítása Villányi Györgyné Jutka tudományos munkatárs ORSZÁGOS KÖZOKTATÁSI INTÉZET
Magyar vicc a hálón Pistike meséli az óvodában az óvó néninek: – Képzeld az én apukám havonta Ft-t keres! – Nahát, az majdnem háromszor annyi, mint az én fizetésem – mondja az óvó néni. – Jó, jó, de ő azért a pénzért dolgozik is, te meg csak itt játszol!
OECD ország-háttértanulmány 2002 A bölcsődei gondozónők alacsonyabb iskolai végzettségük miatt a társadalmi elismertség alacsony fokán állnak, bérük is alacsony. Az óvoda, a közoktatás intézményrendszerének legalsó elemeként bér és szakmai elismertség tekintetében a legalsó fokán áll.
Részletek egy kutatási anyagból 2005
Összehasonlító táblázat
A pedagógus szakma elismertségét nagymértékben tudná segíteni a hozzáállás milyensége: Oktatási ágazaton belüli integrált megközelítés Pedagógusi önértékelés Önkormányzati szemléletváltás Finanszírozási tekintetében Cél: a jó minőségű kisgyermekellátás és nevelési szolgáltatások megteremtése OECD jelentés 2004
Kiemelkedő svéd teljesítményről: A kisgyermekek nevelésével összefüggő minden szolgáltatást és intézményt egyetlen minisztérium alá rendeltek Munkakörök átláthatók ( egyszerűsítés, ésszerűség) A szolgáltatások óvodai jellegűek és magas a szakmai elvárás Nagy a társadalmi megbecsültség, elfogadottság Óvodapedagógus képzettsége, bére, megbecsülése azonos az iskolai pedagóguséval
OECD jelentés 2004 Problémák okai Alapozó szint alábecsülése Magyarországon A kutatás és értékelés nem szolgálja megfelelő módon a gyermeknevelést Hiányos adatgyűjtés Információáramlás gyengeségei
OECD jelentés ajánlásai Felkészült önkormányzati közigazgatás működtetése Minőségbiztosítás és monitoring erősítése Kutatás –fejlesztés támogatásának növelése Finanszírozás erősítése
Amerikai Üzleti Kerekasztal közleményéből A kisgyermekkori gondozás és nevelés nem pusztán válaszintézkedés a munkaerőpiaci igényekre, hanem hosszú távú befektetés egy nemzet egészségvédelmébe, nevelésébe, és a jövő humán erőforrásába. A jó minőségű kora gyermekkori nevelés segíthet a hátrányok lefaragásában. A hosszú távú pozitív eredmények többek között jobb iskolai teljesítményt, kevesebb különleges iskolában való elhelyezést, a kimaradás arányának mérséklését, valamint az élethosszig tartó tanulmányok lehetőségeinek bővítését foglalják magukban.
Óvodai tanulási környezet
.