A turizmus hatásai 2. Az ifo környezet hatásai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Magyar Fesztiválszövetség közgyűlése Százhalombatta, november 25. Dr. Faragó Hilda.
Advertisements

A helyi termékek szerepe a gazdaságfejlesztésben TAPASZTALATOK, PÉLDÁK, A FEJLŐDÉS LEHETSÉGES IRÁNYAI.
A Turizmus sajátosságai a marketingben
Turizmus gazdaságtan 12..
Turizmus gazdaságtan 5..
Felelősségteljes idegenforgalmi fejlődés Bükön
Bozzay Andrásné főosztályvezető
Gondolatok Sárospatak iskolavárosi helyzetéről Sárospatak, okt. 20.
Turizmuspolitika Turizmus irányítási eszközei: Turizmuspolitika
A szabadidő fogalma.
A TÁRSADALMI ALAPFUNKCIÓK TÉRBELI RENDSZERE Wood, G.: Stone City, Iowa, 1930, Joslyn Art Museum, Art Institute of Omaha Collect.
II. A turizmus rendszere
A nemzetközi és a hazai turizmus területi folyamatai, piaci tendenciái a globalizáció korában Dr. Aubert Antal – Berki Mónika PTE TTK Turizmus Tanszék.
A turizmus rendszer környezete
A piac Szakiskola.
Készítette: Bekk Éva Cseri Cserne Olasz Orsolya. 2  A turizmus társadalmi és kulturális hatásai azt fejezik ki, hogy milyen módon járul hozzá a turizmus.
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
Regionális gazdaságtan 4.
A gazdasági fejlettség mutatói
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Nemzetgazdaságunk ágazati megoszlása a GDP%-ában
A vállalkozások környezete
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
A turizmus gazdasági hatásai
A külső környezet elemzése
TELEPÜLÉSHÁLOZATUNK. FALVAK ÉS A TANYÁK
Az ipari forradalom.
(1) A marketingkörnyezet
Településmarketing Értékaudit.
Szállodagazdálkodás és vezetés I (2007 ősz)
Dr. Csapó János Egyetemi tanársegéd PTE-TTK-FI Turizmus Tanszék
 2002 október – december  Post szeptember 11-i kampány  Cél: bemutatni az amerikai muzulmánok boldog életét, meggyőzni a világot, hogy ne utálják az.
A nemzeti számlák rendszere
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Rekreáció és turizmus a Duna mentén
Városi turizmus. Város A turista szemében a város szabadidős termék, amelyet arra használ fel, hogy élményei, tapasztalatai bővüljenek. Így - marketingszempontú.
Önkormányzatok turisztikai feladatai
A vidéki tér sikertényezői
Globális problémák.
Munkaerőpiaci számítások szeminárium
Az EEM helye a menedzsmentben
A Dél-Dunántúli régió gazdaságában rejlő potenciál – a KKV-k szerepe a gazdaságfejlesztésben.
Turizmus gazdaságtan 4.. Szálláshely-statisztikai megfigyelések Előny Helyettesítheti a határstatisztikai megfigyeléseket (részben) Legtöbb országban.
Turizmus gazdaságtan 3..
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
A kulturális turizmus trendjei és a
Falusi és agroturizmus jelene – jövője
Menedzsment alapjai V.előadás
A Föld lakosságszámát meghatározó tényezők II. A migráció
Menni vagy maradni – mit tanácsol a modern közgazdaságtan? Varga Attila PTE KTK KRTI Teret adó miliő? Pécs, november 25.
Regionális gazdaságtan 7.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
A PIAC.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
HELYI TURIZMUSFEJLESZTÉS „Társadalmi Innovációk generálása Borsod-Abaúj-Zemplén megyében” TÁMOP D-15/1/KONV ) A turizmus.
A FOGYASZTÓI PIAC ÉS A VÁSÁRLÓI MAGATARTÁS ELEMZÉSE.
A külső környezet elemzése
A határtérség.
Az életszínvonal és a kereskedelem kapcsolata
A Föld lakosságszámát meghatározó tényezők II. A migráció
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
A jövő kérdései: Mi lesz az NFT II.-ben?
TÁRSADALMI ÉS GAZDASÁGI HELYZETKÉP
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
24. AZ IPAR.
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Előadás másolata:

A turizmus hatásai 2. Az ifo környezet hatásai Készítette: Havellant Zsuzsanna Balla Renáta

Turizmus hatásainak kategóriái Gazdasági Társadalmi-kulturális Fizikai hatások

Turizmus hatásai Gazdasági hatás: a küldő- és a fogadóterületek gazdaságának jellemzőiben, gazdasági struktúrájában a turizmus fejlődése következtében végbemenő változás. Fizikai hatás: a fogadó desztináció természeti és épített környezetében a turizmus fejlődése miatt bekövetkező változások. Társadalmi hatás: a turizmus fejlődése következtében a fogadó népesség életminőségében bekövetkező változás.

Turizmus gazdasági hatásai Befolyásoló tényezők: Régió szempontjából fontos tényezők: Földrajzi fekvés Fekvés és lakosság Erőforrások Infrastruktúra Gazdasági struktúra a turisztikai szolgáltatók szempontjából fontos tényezők: Termékfejlesztés Specializáció A helyi gazdaság öntámogatása Turizmus mint regionális szektor

Turizmus gazdasági hatásai 2. a turisták szempontjából fontos tényezők: Költési struktúra Turistaforgalom Szezonalitás Húzó és taszító tényezők Küldő területek

Kedvező hatások Kedvezőtlen hatások munkahelyteremtés szezonális foglalkoztatás, magas fluktuáció multiplikátor-hatások migráció infrastruktúra fejlesztése infláció árfelhajtó szerep pl: telekárak árfelhajtó szerep pl: élelmiszerek import növekedése pl: fejlett technológia import növekedése pl: hazait felváltó termékek GDP/GNP növekedése erőltetett fejlődés (kiegészítő) jövedelemforrás függőség kialakulása regionális fejlődés, egyenlőtlenségek csökkentése regionális egyenlőtlenségek növekedése

A turizmus társadalmi - kulturális hatásai 1. A turizmus fejlődését befolyásoló társadalmi tényezők: a népességnövekedés a növekvő urbanizáció és a városi életmód a kommunikációs és információs technológia fejlődése a mobilitás növekedése a folyamatosan növekvő szabadidő és a fizetett szabadság időtartamának hosszabbodása a nemzetközi gazdasági kapcsolatok fejlődése

A turizmus társadalmi - kulturális hatásai A társadalmi hatások csoportosítása: Népességre gyakorolt hatások Munkaerőpiac átalakulása Közösség jellemzőinek, szerkezetének átalakulása Hatások egyéni és családi szinten Hatások a természeti, kulturális erőforrásokra

Népességre gyakorolt hatások Pozitív Negatív Népességre gyakorolt hatások Népesség növekedése Szezonális munkaerő beáramlása kívülről Üdülőtulajdonosok jelenléte A betelepülés következtében a kor, nem, faj, etnikum szerinti megoszlás megváltozása Népesség urbanizációja

Munkaerőpiac átalakulása Pozitív Negatív Munkaerőpiac átalakulása Új munkahelyek létrejötte Szezonális munkahelyek számának növekedése Új típusú foglalkozási lehetőségek a turizmusban Szakképzetlen munkahelyek létrejötte Szakképzettség, nyelvtudás felértékelődése Munkaerőhiány a hagyományos szektorban A turizmus kiegészítő gazdasági tevékenységként diverzifikáló tényező Fokozott gazdasági egyenlőtlenségek a közösségen belül Elmaradott régiók felélesztése

Közösség jellemzőinek, szerkezetének átalakulása Pozitív Negatív Közösség jellemzőinek, szerkezetének átalakulása Szolgáltatási szektor súlya nő Nem állandó lakosok arányának növekedése Társadalmi, kulturális élet felélénkülése Konfliktusok az üdülőtulajdonosokkal Föld/ingatlan értékének növekedése Ingatlanhoz, földtulajdonhoz jutás nehezebb Infrastruktúrabővülés Ingatlanárak emelkedése Bővülő vásárlási lehetőségek Áremelkedés, infláció Desztináció image-ának javulása Kulturális identitás elveszítése Közösség büszkeségének növekedése Erkölcsi normák gyengülése, értékrendszerek átalakulása Előítéletek csökkenése, sztereotípiák eltűnése, tolerancia növekedése Vallási konfliktusok A turizmustól való túlzott függés kialakulása Zsúfoltság Közlekedési problémák Társadalmi osztályrendszer átalakulása

Hatások egyéni és családi szinten Pozitív Negatív Hatások egyéni és családi szinten Társadalmi mobilitás növekedése Társadalmi hálózatok felbomlása Szabadidő-eltöltés lehetőségeinek bővülése A turizmusba bekapcsolódók életritmusának felborulása Életszínvonal-emelkedés Veszélyérzet növekedése Nyelvtanulás, tanulás Idegenellenesség kialakulása Jövedelem a turizmusból Vendégszeretet kommercializálódása Munkához való hozzáállás javulása, udvariasság, jó modor erősödése Deviáns viselkedések erősödése Helyi nyelv visszaszorulása Szexuális szabadosság növekedése Demonstrációs hatás Családszerkezet megváltozása Fogyasztási szokások átalakulása Lakásviszonyok megváltozása

Hatások a természeti, kulturális erőforrásokra Pozitív Negatív Hatások a természeti, kulturális erőforrásokra Kiemelkedő szépségű, ritka természeti erőforrások védelme Helyi szokások, hagyományok eltűnése Helyi művészetek, kézművesség, kulturális események újjászületése Kultúra kommercializálódása Helyi építészeti stílusok újjáéledése Szemetelés, szennyezés

A turizmus társadalmi-kulturális hatásainak modellje A turisták jellemzői: létszám típus költés tartózkodási idő motiváció tevékenységek demográfiai és szocio- ökonómiai jellenzők viselkedés A fogadó közösség jellemzői: létszám demográfiai jellemzők életmód, hagyományok értékrendszerek kultúra ellenállóképessége turizmustól való függés turizmussal/turistákkal kapcsolatos attitűdök Kapcsolat: általános jellemzők gazdasági és kultu- rális távolság interakció típusai A turizmus fejlettségének jellemzői: attrakciók jellege a fejlődés típusa és üteme a turizmus gazdasági jelentősége helyi lakosság bekapcsolódása a turisztikai kínálat jellemzői, szerkezete Technológiai – Kulturális - Társadalmi – Politikai – Gazdasági - Társadalmi környezet

Az idegenforgalmi szálláshelyek hatása a környezetre Turizmus ott lehetséges, ahol élvezhető a környezet A tömegturizmus megterheli a környezetet A turizmus káros és pozitív hatása a természeti környezetre Magyar Szállodaszövetség 1995-ben hirdette meg „Az év Zöld Szállodája” pályázatot. A Magyar Turizmus Zrt. 2006-ban csatlakozik a Környezettudományi Központhoz

Az idegenforgalom pozitív és negatív hatásai Az idegenforgalmi statisztikák bevételekre gyakorolt hatása A nemzetközi turizmus legnagyobb piaca Kevés szó esik a negatív jelenségekről A turisztikai javak egy szolgáltatáshalmazként foghatók fel Az utas előre fizet A fogyasztói érdekek érvényesítése

Felhasznált irodalom Puckó L. – Rátz T. (2002): A turizmus hatásai, Aula, Bp, Tasnádi József (2002): A turizmus rendszere, Bp, Aula Kiadó,