Dr. Faragó Hilda, az Országos Idegenforgalmi Bizottság titkára I. Szentgotthárdi Kulturális Turizmus Fórum Szentgotthárd, 2007. január 29. A kulturális turizmus fejlesztése a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia keretében Dr. Faragó Hilda, az Országos Idegenforgalmi Bizottság titkára
A Nemzeti turizmusfejlesztési stratégia Fő cél az életminőség javítása a turizmus által. A turizmus járuljon hozzá a fenntarthatósághoz A turizmus gazdasági jelentősége igen lényeges, de a turizmus haszna több, mint a devizabevételek megjelenése a nemzetgazdaságban. Új megközelítés: a turizmus nem csak egy gazdasági ágazatként jelenik meg, hanem az élet részeként.
feltételeinek javítása A hazai turizmus versenyképességének növelése A turizmus életminőségre gyakorolt hatásainak optimalizálása Emberközpontú és hosszú távon jövedelmező fejlődés A turistafogadás feltételeinek javítása Attrakciófejlesztés Termékfejlesztés Desztináció fejlesztés Kiemelt desztinációk fejlesztése A turisztikai attrakciók elérhetőségének javítása A turisták komfortérzetének növelése N T S 2005-2013 Hatékony működési rendszer kialakítása Emberi erőforrás fejlesztés Az oktatási rendszer munkaerő-piaci igényeknek megfelelő átalakítása Stabil foglalkoztatási környezet kialakítása Szemléletformálás Helyi desztináció menedzsment szervezet kialakítása Regionális intézményrendszer átalakítása A turisztikai intézményrendszer piramisának talpra állítása
NTS kiemelt termékei Egészségturizmus Örökségturizmus (kulturális turizmus) Kongresszusi turizmus Mi bennük a közös? Tartózkodási időt hosszabbít, szezont széthúz, bevételt növel, sokfajta szakképzett munkaerő együttműködését igényli, egyedi élményt ad …
A kulturális turizmus fogalma I. Belső kör Kulturális örökség Művészetek II. Külső kör Életstílus, életminőség Kreatív iparágak I. II. Forrás: UNWTO, ETC
A kulturális örökség, mint turisztikai termék elemei Önálló vonzerőt jelentő tárgyi- és szellemi kulturális örökségek (attrakciók) Kulturális rendezvények, fesztiválok Különféle művészeti ágak (népművészet, képző-és előadó művészetek) megjelenése a turisztikai kínálatban Múzeumok, gyűjtemények, technikai örökség Oktatatáshoz, képzéshez kötődő utazások Vallási emlékek, események
Magyarországra utazó turisták motivációja ! ! ! Forrás: KSH 2005
A kultúra feladata ma Értékmegőrzés, fenntartás Bemutatás, tapasztalatok átadása Örökséghez való hozzáférés lehetőségének megteremtése ennek eszköze a turizmus
A kulturális turizmus előnyei gazdasági hatás: fajlagos költés, adóbevételek, szálláshelyek folyamatos töltése, programok eladhatósága munkahelyteremtés és multiplikátor hatás hírnév, nemzetközi együttműködés közérzet, feltöltődés életminőség turisztikai hatás: desztináció ismertsége
Nemzetközi tendenciák Idősebb (kultúra érzékeny) korosztály utazásainak növekedése Európában Élénkülő kereslet az évenkénti többszöri, rövidebb utazások iránt Az európai kulturális városok, központok szerepének erősödése Aktivitás és kultúra iránti igény „Kíváncsiság turizmus”
Kulturális alapú turizmusfejlesztés céljai Komplex turisztikai termékek előállítása Kulturális tematikájú utazási programok, turisztikai termékek fejlesztése Kulturális témaparkok Világörökségi helyszínek fejlesztése, számuk lehetőségek szerinti növelése Múzeumok, közgyűjtemények látogatóbarát szolgáltatásainak bevezetése A kulturális alapú turisztikai termékek marketingjének jelentős fejlesztése (piackutatás, marketing-kommunikáció)
Az uniós tervezési rendszerben egy integrált fejlesztési politika intézményrendszerébe kell illeszkednie mind a kultúrának, mind pedig a turizmusgazdaságnak.
Az állami turizmuspolitika eszközei Jogszabályi háttér Kutatás Termékfejlesztés Marketing Monitoring
Feladatmegosztás – kompetenciák a turizmus állami irányításában ÖTM Turisztikai Szakállamtitkárság állami feladatok kijelölése tárcaközi koordináció termékfejlesztés pályázatkezelés pályázatok koordinálása EU integrációs programok
Európai Uniós fejlesztési források (Mrd Ft) 100 200 300 400 500 600 700 800 900 Milliárd Ft 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013
ROP turizmusfejlesztési forrásai Regionális Operatív Program: a turisztikai fejlesztések legfontosabb forrása Turisztikai fejlesztésekre 300 Mrd Ft-ot fordítanak a régiók turisztikai attrakció, kapcsolódó szolgáltatás desztináció-menedzsment fejlesztések
2. Magyar Turizmus Zrt. Központ: Régiók: nemzeti marketing és promóció régiók és külképviseletek koordinálása kapcsolattartás nemzetközi és országos szervekkel Régiók: hangsúlyos belföldi marketing kapcsolattartás helyi szervezetekkel
A legfontosabb marketingeszközök 2007-ben Internet Tanulmányutak Rendezvények Kiállítások Kiadványok Hirdetések
A kulturális turizmus kezelése a Zrt. marketingtevékenységében Kutatásokon alapuló döntések, Az ország imázs fejlesztése, brand építés, arculatunk aktualizálása, Magas színvonalú termékek kiemelése a promócióban, A marketingkommunikációs eszközrendszer hangsúlyainak áthelyezése, Szakmai partnerségi viszonyok hatékonyabbá tétele, Források koncentrálása, Hatékonyságmérés.
Például egy idei program: Vendégbarát Múzeum Program Felhívást teszünk közzé hazai múzeumok, gyűjtemények, emlékházak, galériák, képtárak és kulturális intézmények részére, látogatóbarát tevékenységük marketingjének támogatására A program célja, hogy látogatóbarát fejlesztéseik híre eljusson a belföldi és a külföldi potenciális vendégekhez. A program szakmai és anyagi támogatást biztosít a nyertes pályázóknak a sikeres marketing akciók megtervezéséhez és lebonyolításához. A pályázat sikerességéről a múzeumok látogatói döntenek, internetes szavazás keretén belül. A múzeumok két kategóriában versenyeznek egymással, (regionális, illetve országos jelentőségű), a pályázó dönthet arról, hogy mely kategóriában kíván indulni.
Új kiadványok Kulturális imázs kiadvány 200 ezer pld, angol + német Világörökség leporelló 10 ezer pld, magyar
Tájékoztatás az eseményekről
Együttműködés az Oktatási és Kulturális Minisztériummal Piacorientált események Olaszországban, Nagy Britanniában, Romániában, Spanyolországban, Franciaországban, USA-ban, Oroszországban, Kínában, Szlovákiában, Németországban: kiállításokon közös megjelenés, együttműködés a kulturális intézetekkel, rendezvények, információs füzet stb.
Belföldi és nemzetközi PR Havonta Hírlevél a Zrt. külképviseleteire Kiemelt rendezvényekre rendszeres újságíró study-tour-ok Külföldi médiahirdetések Hírértékű PR-riportok a külképviseletek segítségével Hazai médiában folyamatos programajánló
Sok kulturális élményt kívánok, mindannyiunk örömére Köszönöm a figyelmet Sok kulturális élményt kívánok, mindannyiunk örömére