„Mindenki mondja a magáét”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata
Advertisements

A vitakultúra kialakítása, fejlsztése
ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
Konfliktusok fogalma, okai, kezelése
Az egészségstílus Szegmentáció és barométer a hatékony egészségügyi kommunikáció támogatásához Szonda Ipsos.
K ONTROLLÁLATLAN VÁGYAK, KISZÁMÍTHATATLAN HISZÉKENYSÉG, KIALAKULATLAN ÉRZÉSVILÁG Avagy a reklámok hatásai a kisiskolásokra Készítette: Tóth Ivett Anna.
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
A térkép és a propaganda kapcsolata Bobák Szilvia.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Konfliktus és kooperáció
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Picasso: Festival Mondial HUNGART ©
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
Nemzetközi tárgyalási technikák
A szóbeli közlés felépítése
Közösségfejlesztés a debreceni városrészekben
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
A DISPUTA, MINT SZEREPJÁTÉK. TÖRTÉNELMI LEVEGŐ JÓ INTÉZMÉNYI ADOTTSÁGOK.
Motivációs kérdezés technikája
7. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Kommunikáció.
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Szociális tanulás formái
Közönségkapcsolatok (PR)
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
A kommunikáció elmélete és gyakorlata
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Ápolásetika.
Az érvelés.
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
Egyéni döntések a szervezetben
JOGI ALAPTAN ESA november 7..
Együtt egymásért és magunkért
A kulturális intelligencia
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
A meggyőző érvelés pszichológiája
Személyes eladás Személyes eladáson az eladó személyes, aktív közreműködésével kialakuló üzletkötést és az ahhoz kapcsolódó folyamatot értjük. Jelentősége.
2. Argumentációs szabályok (É 50−55) argumentációs szabályok meghatározzák, hogy mi mellett és mivel kell érvelni 1. a feleknek érveléssel indokolniuk.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
A pszichológia mint tudomány
Személyiségelméletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
TÁMOP /A Tanulás, képzés, önfejlesztés Az elmúlt időszak fejlődési üteme, amely az élet minden területét jellemzi, elengedhetetlenné.
A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői
A szövegszerkesztés menete
Agresszió elleni program Millenáris. Valami hiányzik, és mástól követeljük.
Elégedett ügyfél – sikeres üzlet Terjesztési konferencia Disicimus Üzleti Akadémia 2004.május 28.
1 Vitatípus A helyzetet meghat. konfliktus CélEszközKövetkezmény Veszekedés Érzelmi, morális, anyagi konfliktus A másik legyőzése, feszültség levezetése.
Útmutató Tippek, típushibák, megoldások és némi statisztika.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Felelősen, egészségesen, biztonságosan
Az alapvető kommunikáció
Az Élet Igéje szeptember.
Az egyén társadalmi integrációja Dr. Skrabski Árpád Apor Vilmos Katolikus Főiskola.
Kutatásmódszertani dilemmák
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
..
A kommunikáció alapjai. Nem lehet nem kommunikálni Többcsatornás: verbális, nonverbális Többszintű: információközlés, viszonymeghatározás. Körkörösen.
Tárgyalás és kommunikáció a tanácsadó és az ügyfél kapcsolatában Szociálpszichológiai szempontok Dr. Dévényi Márta Egyetemi adjunktus Pécsi Tudományegyetem.
UGYE TE IS AKAROD? Sas István Kommunikációs Akadémia A befolyásolás titkai a társadalmi célú reklámban.
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
A játékkonfliktus, mint a magatartás eltérés jelzője
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Kommunikációs technikák
Kognitív és emotív jelentés
Kultúra és kommunikáció
Kommunikáció típusai.
Kommunikációs gyakorlatok Koncz Katalin egyetemi tanár
Előadás másolata:

„Mindenki mondja a magáét” A vita és a meggyőzés: - A vita - A meggyőzés - A manipuláció

A vita Mit értünk vita alatt?! A vita érvek ütköztetése, célja a vitapartnerétől eltérő vélemény igazolása, a partner meggyőzése. A vita a versengő magatartás jellemzője Tulajdonsága: Mindig két fél vesz részt benne Vélt, vagy valós ellentéteken alapszik Hogy hová vezet/mivé fajul, a vitában résztvevőktől függ (milyen eszközöket használnak, betartják-e a vita jórészt íratlan szabályait.

A vita Igaz-e a megállapítás?! A vita jellegét a kiváltó ok/konfliktus határozza meg. Kiváltó okok lehetnek: Valóságos tárgyi alapon nyugvó ellentét: Érdekellentétek Felfogásbeli és kulturális ellentétek: Ízlésbeli különbségek Alapvető nézetkülönbségek Eltérő erkölcsi normák Eltérő értékítéletek IGAZ

A vita Az eszményi vita sajátosságai A vitatkozó felek érveiket tárgyilagosan adnák elő Figyelnének egymás állításainak tartalmára Mérlegelnék a másik által elmondottak helytállóságát Nem sértenék meg egymást Eredménye: konfliktusaink feloldása, vagy kompromisszum létrehozása A valóság ma: A viták tele vannak durvasággal Ezek egyre újabb konfliktusokat teremtenek A felek érveléséből hiányzik a logika Egymás iránti elemi tisztelet hiánya

A vita Hallgassuk meg egymást! Ha ez nem történik meg: A vita témája megváltozik – részletkérdések előtérbe kerülése Egyszerre beszélnek – hogy ne kelljen a másik érveit „meghallani” Hiányzik a vitából egymás mondanivalójának megértése Érvek hamar kifogynak – ugyanazt ismételgetik Ilyen feltételek között soha nem jön létre egyesség

A vita Alapvető stratégiák: - „A kölcsönös feszültségcsökkentés stratégiája” (Osgood) (engedmények/gesztusok szerepe) - Problémamegoldó stratégia lépései: - a konkrét konfliktus megfogalmazása (az ellentétek tárgya, jellege, mélysége) - milyen erőfeszítések kellenek a probléma megoldásához - a problémát tudatosan megoldani akaró magatartás

A vita Vitatípusok: Kompetencia vita ( a partnerek helyzetével kapcsolatos) Definíciós vita ( a nézeteltérés pontos körülhatárolása) Tétel vita (állítás cáfolása) Érdemi vita (eset, ügy, nézeteltérés lezárása) Elvi vita (módszertani, világnézeti eltérés esetén)

A vita A vita szakaszai: Konfrontációs szakasz (A véleménykülönbség felszínre kerül, a vitázók azonosítják egymást) Nyitó szakasz (A vitázók szerepei/elköteleződései nyilvánossá válnak; elhangzanak a vitatott állítások és ezek bizonytalanságai; ezek teszi lehetővé a véleménykülönbségek feloldását) Érvelési szakasz (kritikai ellenvetések megtétele, ezek visszaverése, vagy elfogadása) Záró szakasz közös következtetések, következmények: egyetértés, kompromisszum, külső személy döntésével; véleménykülönbség fennmaradásával

A vita A vita és vitázó viszonya Mikor tárgyilagos egy vitázó?! - állításait független vagy külső forrással alátámasztja - érvelése következetes, racionális, tárgyhoz kapcsolódó - a vitapartner állításait követi, és reagál azokra - lehetőséget ad az ellenérvek kifejtésére - elismeri a tévedés lehetőségét

A vita A vita és vitázó viszonya Mikor személyeskedő egy vitázó? - a vitapartnert sértően jellemzi - a vitapartner korábbi tevékenységei állnak érvelése középpontjában - a vitában résztvevő társadalmi helyzetére, előítéletre alapozza érveit, viselkedését - a vitapartner érveléseinek akadályozására, megzavarására törekszik - a partnert nem tekinti egyenrangúnak

A vita Meggondolandó! Durva sértő megjegyzések Durva közbevetések – személyeskedések Az egyik fél vitatkozási stílusa hat a másik fél stílusára Az előző vita stílusa kihat az elkövetkezőkre A metakommunikatív jelzések szerepe: nem mondjuk ki érzelmeinket, de tükröződnek rajtunk A tárgyról a személyre tolódik a hangsúly (Érzelmileg közelállók sértegetése – tettlegesség) Érvelések hatása egy vitában: Az elsőt jegyezzük meg, az alapján ítélünk Disszonancia – mást érzek és mást cselekszem Kognitív disszonancia – cselekvések utólagos igazolása

Meggyőzés Mit is jelent a meggyőzés?! Azt a folyamatot nevezzük meggyőződésnek, melynek során egy közlés befogadójának vélekedése, attitűdje (viselkedése) megváltozik a közlés hatására. Lehet szándék nélkül (pl. modell-követés), és szándékosan viselkedést befolyásolni Fontos kritériuma: Tudatos tevékenység mindkét fél részéről! Miért? Ha nem akkor az már nem meggyőzés, hanem manipuláció!

Meggyőzés A sikeres meggyőzés fő tényezői kommunikációs szempontból A kommunikátor Az üzenet A hallgatóság A csatorna Minél megbízhatóbb a forrás, annál meggyőzőbb Személyes kötődések Példakép

Meggyőzés A sikeres meggyőzés fő tényezői kommunikációs szempontból Az üzenet Akkor érhet célba, ha van megfelelő motiváció és kapacitás a kognitív munkára (személyes érdekeltség) Ismerősségi hatás – sok ismétlés miatt egyre kedvesebb lesz számunkra Kétoldalú meggyőzés – tartalmazza a lehetséges ellenérvek cáfolatát is „Beoltás” elmélet (McGuire) – aki még soha nem volt kitéve ellenérveknek, azt az erős „támadás” befolyásolhatja Negatív hatású üzenet: Egyoldalú meggyőzés Erős kognitív disszonancia

Meggyőzés A sikeres meggyőzés fő tényezői kommunikációs szempontból Hallgatóság A motiváltsági szint Kognitív kapacitás Személyes érdekeltség növelése Csatorna Közvetlen csatorna: személyes találkozás Közvetett csatorna: sajtó rádió, televízió internet

Meggyőzés A meggyőzés folyamatmodellje Első kidolgozója: Arisztotelész 1. forrás (ethos) Mutatkozzék egyenes jelleműnek, és megbízhatónak 2. üzenet (logos) A közönség már meglévő hiedelmeinek a figyelembevételével kell kifejteni 3. a közönség érzelemi (pathos) Feltétlenül vegyük figyelembe, mert másképp reagál a mérges és a jókedvű ugyanarra. Egy üzenet meggyőző hatása legalább őt lépés eredménye (McGuire): 1. Figyelem 2. Megértés 3. Elfogadás 4. Megtartás 5. Viselkedés

Meggyőzés Mikor lesz eredményes a meggyőzés?! Tanulás elméleti modell szerin akkor, ha mind a négy szakaszban eléri a befogadót: Az üzenet ragadja meg a befogadó figyelmét Az üzenethordozó érveket a közönség értse meg A befogadó sajátítsa el az érvelést, és fogadja el igaznak Mindig a „tanultaknak” megfelelően viselkedünk, amint erre ösztönöz valamilyen előny

A vita A vita szakaszai: Konfrontációs szakasz (A véleménykülönbség felszínre kerül, a vitázók azonosítják egymást) Nyitó szakasz (A vitázók szerepei/elköteleződései nyilvánossá válnak; elhangzanak a vitatott állítások és ezek bizonytalanságai; ezek teszi lehetővé a véleménykülönbségek feloldását) Érvelési szakasz (kritikai ellenvetések megtétele, ezek visszaverése, vagy elfogadása) Záró szakasz közös következtetések, következmények: egyetértés, kompromisszum, külső személy döntésével; véleménykülönbség fennmaradásával

Meggyőzés Meggyőző módszerek A kognitív csúsztatás a manipulációs eljárások egyik alapelemeként az a bedobott szó, ami elindítja a befogadót a kívánt irányba. Erénykapcsoló: - alkalmazása során eredeti jelentésükben pozitív szavakkal társítják a felépítendő terméket, személyt; demokrácia, szabadság, fejlődés, haza, igazság stb. Méregkapcsoló: - a szókapcsolatokban negatív, félelmet, elutasítást keltő elemeket használnak fel: háború, népirtás, diktatúra, hegemónia stb. Tanúbizonyság kapcsoló: használata során valamilyen megfellebbezhetetlen igazságra (tudomány), köztiszteletben álló tekintélyre véleményformálóra vagy történelmi személyiségre való hivatkozással próbál célt elérni Konformitás kapcsoló: - ebben az esetben a szolidaritásra, a kollektív cselekedetekre, a tömegek megnyerésére, a közösségi érzelmek felkorbácsolására próbálnak a befolyásgyakorlók hatással lenni. Különösen a politikai mozgalmak rendezvényein alkalmazzák ezt a technikát.

Manipuláció Mi a különbség meggyőzés és manipuláció között? A meggyőzés mindkét fél részéről tudatos szándékos, míg a manipuláció csak a manipulátor részéről tudatos és szándékos! Mi is a manipuláció? Tulajdonképpen olyan hatások kiváltása, melyek az emberek megtévesztésén vagy félrevezetésén alapszanak.

Manipuláció Mi szükséges az eredményes manipulációhoz? A pszichológiában való jártasság, hogy előre lehessen jelezni a tevékenység által kiváltott hatást. A legtöbb esetben a manipuláció információk eltitkolásán vagy töredékes tájékoztatáson alapszik: Olyan embereket lehet legkönnyebben manipulálni, akiknek nincs meg a lehetőségük (vagy képzettségük) a problémával kapcsolatos teljes körű tájékozódásra, ezért nincs ellenérvük a manipuláló állításaival szemben. A manipuláció lényege, hogy úgy valósítjuk meg céljainkat valakin keresztül, hogy azt az ő sajátjaként tüntetjük fel.