2560/2001/EK rendelet Prágay István. Az Egységes Euró Övezet jogi szabályozása a Belső Piacon n A jogi szabályozás céljai (a felülvizsgált Pénzügyi Szolgáltatások.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A hatályos és a január 1-jén hatályba lépő közbeszerzési szabályozás
Advertisements

1 Nem fizethető ki az osztalék előleg devizában,
EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
A 17/2010. (III. 4.) FVM rendelet a családi gazdálkodók által igénybe vehető átmeneti állami támogatásról Szeged, március 31.
Közbeszerzési tudnivalók.  A évi CXXIX tv. szerint kell eljárni a közbeszerzési eljárásokban, amelyeket az ajánlatkérőként meghatározott szervezetek.
CREDEURO & ICP Zabó László. CREDEURO Standard n Az Európai Fizetési Tanács (EPC) által kibocsátott „üzleti szabvány” a kisösszegű, határon.
Nemzetközi pénzügyi ügyletek
EU alapismeretek E-Learning.
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
Az Európai Unió és Magyarország
1 Általános forgalmi adó január 01-től módosul a belföldön nem letelepedett adóalanyok adó-visszatéríttetésére vonatkozó eljárásának rendje (a.
1Kőszeg, december 12. Ellenőrzés, kifizetés folyamata Szabó András.
A nemzeti vámjogszabályok
Közbeszerzési alapismeretek – Széchenyi István Egyetem Európa-tanulmányi Központ Ponácz György Márk © 2006 Közbeszerzés az Európai Unióban és Magyarországon.
Az elektronikus aláírás állami elismerése
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
A vasúti ágazatot érintő aktuális szabályozási feladatok
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
Tájékoztatás az Európai Gazdaságélnkítő Csomagról ÚMVP MB Budapest, június 29. ÚMVP MB
Gazdasági kihívások az egészségiparban; Budapest, január Csatlakozás az Európai Unióhoz: iparjogvédelmi hatások az egészségiparban Ficsor Mihály.
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika június 21.
EBA STEP2 Az első pán-európai elszámolási rendszer a kisösszegű euró átutalások teljesítésére Bartha Lajos február 23.
1 JOGHARMONIZÁCIÓ AZ EURÓPAI UNIÓ SZABÁLYAIVAL Prágay István Pénzforgalmi, Emissziószabályozási és –szervezési főosztály.
A LÁTHATATLAN PÉNZ TITKAI
Vince Péter MTA Közgazdaságtudományi Intézet
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Európai Parlament kontra az Európai Közösségek Tanácsa és az Európai Közösségek Bizottsága C-181/91. és C-248/91.
dr. Szöllősy András UCP Osztály július 29.
Magyar Controlling Egyesület 1113 Budapest, Bartók Béla út 152. Telefon / fax: 06/1/ Honlap: Számviteli.
Az Európai Közösség vámjoga
Az ÁFA törvény módosulásának következményei a programra „Integrált helyi fejlesztési akciók ösztönzése” című 2002/2003. évi területfejlesztési Phare program.
Integrált helyi fejlesztési akciók ösztönzése” c. 2002/2003 évi Phare program FIZETÉSI KÉRELMEK TIPIKUS HIBÁI Hayde Nóra, pénzügyi menedzser VÁTI Kht.
A magyar gazdaság várható helyzete
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Európai Menekültügyi Alap évi allokációja SZAKMAI RÉSZ Pályázható célkitűzések és tevékenységek Célcsoportok Változások A pályázók tájékoztatása,
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
Közbeszerzési tudnivalók
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Polgári Légiközlekedési Hatóság
A nemzeti eljárásrend szabályozása -uniós kitekintés
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika június 13.
Az Európai Unió költségvetése Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd Az Európai Unió pénzügyei2006/2007. tanév.
Fizetési művelet, fizetési számla, pénzforgalmi számla, fizető fél
TÁJÉKOZTATÓ A KENŐOLAJOKKAL ÉS KENŐANYAGOKKAL KAPCSOLATBAN
Magyar Ekvivalencia és Információs Központ
Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP)
Az Európai Unió.
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika december 8.
Allergének jelölése a nem előre csomagolt élelmiszerek esetében
40/2006. (VI. 26.) GKM rendelet BIZTONSÁGI JELENTÉS & ÉVES BESZÁMOLÓ.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
Pénzforgalmi elszámolás az általános forgalmi adóban.
Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló törvény tervezete
A közbeszerzések elméleti háttere I. A szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
SIMANECZ TÜNDE FŐTANÁCSOS ADATSZOLGÁLTATÁS ELLENŐRZÉS BÍRSÁGOLÁS HADITECHNIKAI ÉS EXPORTELLENŐRZÉSI HATÓSÁG.
1. A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló évi CXL. törvény (Ket.)
A pénzügyi szolgáltatások közvetítőit érintő jogszabályi változások
Egyszerűsített foglalkoztatás szabályai
Az új rendeletek hatálya az uniós tagállamokra
Az állami támogatások versenyszempontú ellenőrzése Magyarországon
Közbeszerzési tudnivalók
A jogforrási rendszer II.
A Minőségellenőrzési Eljárási Szabályzat
ETS-létesítményeket, EU-ETS hitelesítőket
Minden az azonnali fizetési rendszerről
Nemzeti Élelmiszer Nyomon Követési Platform
AZ EURÓPAI UNIÓ JOGA NKE.
ECRIS-TCN dr. Borza Gabriella Nemzetközi és Belső Koordinációs Osztály
Előadás másolata:

2560/2001/EK rendelet Prágay István

Az Egységes Euró Övezet jogi szabályozása a Belső Piacon n A jogi szabályozás céljai (a felülvizsgált Pénzügyi Szolgáltatások Akció Terv része) n Fizetési forgalom Belső Piaca = belföldi piac n A hatékony és biztonságos fizetési eszközök és rendszerek támogatása n A fogyasztóvédelem és ezáltal a fogyasztók fizetési eszközök iránti bizalmának fokozása n A tisztességes és kiegyensúlyozott verseny biztosítása

Jogforrások n Nemzeti szinten: a tagországok jogszabályai és adminisztratív rendelkezései n EU/EEA szinten: Egyezmény, Rendeletek, Irányelvek, az Európai Parlament és Tanács Ajánlásai, a Bizottság, az Európai Központi Bank.... n Nemzetközi szinten:UNCITRAL, Bank for International Settlements...

Az EU fizetési forgalomra vonatkozó és egyéb kapcsolódó jogi szabályozásának rendszere

EU-LEGISLATION ON PAYMENTS AND OTHER RELEVANT LEGAL ACTS

Tagországok közötti euró pénzforgalomról szóló rendelet n 2560/2001 (OJ L 344 of 28/12/2001) számú rendelet n A csatlakozó országok csatlakozási időpontjától azonnal alkalmazható n Miért? Euró miatt Magas költségek Egységes pénzforgalmi övezet 1990 óta nincs javulás

Háttér n 2002 január 1: € hivatalos születése n 304 millió EU állampolgár nemzeti valutaként használja n Meg kell őrizni az € iránti bizalmat n A bizalmat aláássa a nemzetközi euró fizetések magas költsége, különösen a belföldiekhez képest

Tagországközi fizetési megbízások ára n 100 € EU-n belüli átutalására: átlagosan 23,93 € 1993-ban átlagosan 25,41 € 1994-ban átlagosan 24,09 € 2001-ban n Egy 100 €-s elektronikus fizetési művelet esetén átlagosan 4 € készpénzfelvételekre átlagosan 0,5 € kártyás fizetésekre

1. Cikkely: tárgy és hatály n A rendelet az EU-n belüli, tagországok közötti, euróban lebonyolított, € alatti fizetési forgalomra terjed ki. n Célja: a tagországok közötti fizetési forgalom díja azonos legyen az euróban lebonyolított hazai fizetési forgalom díjával. n Csekkre nem vonatkozik. n Nem terjed ki a pénzügyi intézmények saját átutalásaira.

3. cikkely: megkülönböztetés tilalma n Tagországon belülre irányuló és tagországok közötti (EU+EFTA=EGT) eurónál kisebb értékű, euró fizetési műveletek után felszámított díj nem lehet különböző: n július 1. után elektronikus fizetésekre n július 1. után átutalásokra n január 1-ével az értékhatár euróra emelkedik

3. cikkely értelmezése n Euró fizetés  ha a megbízás pénzneme euró n Nem euró fizetés  más EU valutában adott megbízás n Azonosság (megkülönböztetés tiltása) ügyfél/termék szinten értelmezhető

3. cikkely értelmezése n ÁTUTALÁSRA Euró övezeten belül  u.a. mint belföldön küldőnél és fogadónál Euró övezetbe  a küldő díja, mint belföldi euró műveletre (+átváltás díja), fogadónál mint belföldire Euró övezetből  a küldőnél ua. mint belföldre, a fogadónál mint belföldi euró műveletre (+átváltás díja) Euró övezeten kívül  a küldő díja, mint belföldi euró műveletre (+átváltás díja), fogadónál mint belföldi euró műveletre (+átváltás díja)

3. cikkely értelmezése n KÁRTYÁS VÁSÁRLÁSRA Euró övezeten belül  u.a. mint belföldön birtokosnak és kereskedőnek Euró övezetbe  a birtokos díja, mint belföldi euró műveletre (+átváltás díja) (valószínűtlen), elfogadónak mint belföldire Euró övezetből  a birtokosnak ua. mint belföldre, elfogadónak mint belföldi euró műveletre (valószínűtlen) Euró övezeten kívül  igen valószínűtlen

3. cikkely értelmezése n KÁRTYÁS KÉSZPÉNZFELVÉTELRE Euró övezeten belül  a birtokosnak u.a. mint belföldön Euró övezetbe  birtokos díja, mint belföldi euró ATM készpénzfelvételre (+átváltás díja) (valószínűtlen) Euró övezetből  a birtokosnak ua. mint belföldön (valószínűtlen, hogy felvehet eurót) Euró övezeten kívül  igen valószínűtlen

4. cikkely: áttekinthető díjszabás n Előzetes, írásos tájékoztatás a belföldi és EU-n belüli díjakról n Módosításokról is a fentihez hasonló, előzetes tájékoztatás szükséges n Előzetes és utólagos tájékoztatás az átváltás díjáról (ha a számla pénzneme nem euró)

5. cikkely: rásegítő intézkedések n Kérésére az ügyféllel közölni kell az intézmény BIC kódját és az IBAN számát n Az átutalónak kérésre közölnie kell a jogosult számlájának IBAN számát és a számlavezető BIC kódját n július 1-től a kivonaton, illetve mellékletén fel kell tüntetni az IBAN és BIC számokat n Az export számlákon az eladónak fel kell tüntetnie a BIC és IBAN számokat

6. cikkely: tagállamok kötelezettségei n július 1-től meg kell szüntetni a euró alatti összegű műveletek fizetési mérleghez történő statisztikai adatbejelentési kötelezettségét n július 1-től meg kell szüntetni továbbá minden olyan előírást, ami a fizetések automatizált teljesítését megakadályozza.

7. cikkely: szankcionálás n A rendelet betartását nemzeti szinten, hathatós, arányos és visszatartó erejű büntetéssel kell biztosítani.

8. cikkely: felülvizsgálat n A Bizottság 2004 január 1-ig jelentést terjeszt az Európai Parlament és Tanács elé az infrastruktúra fejlődéséről, a piaci versenyhelyzetről, a szabályok belföldi díjakra gyakorolt hatásáról, a 6. § (1)-ben meghatározott értékhatár emelés célszerűségéről n A jelentés – ha szükséges – fogalmazzon meg módosítási javaslatot

9. cikkely: hatálybalépés n Az Európai Közösség Hivatalos Lapjában történő kihirdetést követő harmadik napon lép hatályba n Más tagállam pénznemére is kiterjed, ha ez úgy határoz és döntéséről értesíti a bizottságot. Az értesítés megjelenik az Európai Közösség Hivatalos Lapjában. A kiterjesztés a kihirdetést követő 14. napon lép hatályba

9. Cikkely értelmezése n júliustól a svéd koronára is kiterjed n Ahol a rendelet eurót ír, ott svéd koronát is érteni kell, de az értékhatárok euróban értelmezendők n Forintot és más csatlakozó ország devizáját is be lehet jelenteni május 1. után.

9. cikkely: diszkrimináció tilalma n Eurózónából érkező forint átutalás Az euróövezeti (pl. osztrák) ügyfél ugyanannyit fizet, mint egy belföldi (ausztriai) forint átutalásért. A magyar ügyféltől annyi díjat lehet levonni, mint a belföldi forgalomban érkező forint jóváírásáért. n Eurózónába irányuló forint átutalás A magyar ügyfél annyit fizet az átutalásért, mint egy belföldi átutalásért. Az osztrák ügyfél számára felszámított díj megegyezik egy ausztriai belföldi forintátutalás esetén levont díjjal.

9. cikkely: diszkrimináció tilalma n Eurozónán belüli forint átutalás A művelet két végén az ügyfelek számára felszámított díj nem lehet más, mint amit egy belföldi forint átutalás esetén fizetnek n Vásárlás, illetve készpénzfelvétel kártyával Az osztrák ügyfél Magyarországon vásárol, vagy készpénzt vesz fel, olyan díjat köteles fizetni, ha ugyanezt forintban Ausztriában tenné (leszámítva a konverzió díját). A kereskedő által fizetett díj annyi, mint a belföldi kártyák esetén

9. Cikkely: A 4-8. §-ben előírtak alkalmazása n 4. cikk: forint átváltásáról is előzetes információt kell adni. n 5. cikk: IBAN és BIC a forintátutaláshoz is szükséges, és fel kell tüntetni a kivonatokon n 6. cikk: a fizetési mérleg statisztikai jelentési kötelezettség alóli mentesség a forint műveletekre is kiterjed n 7. cikk: szankciók a forint fizetésekre is alkalmazandók n 8. Cikk: a felülvizsgálati jelentés a forintforgalom helyzetét is számbaveszi