Bevezetés a nonprofit szervezetek gazdálkodásába

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Etikai Kódex.
Advertisements

A civil szervezetek működését szabályozó jogi környezet kihívásai a gyakorlat szemszögéből.
A magyar civil jogi szabályozás várható változásai, Kormányzat – Civil Szektor – Információs Társadalom Dr. Latorcai Csaba Nemzetiségi és Civil Társadalmi.
ÖSSZEFOGÁS JÁSZBERÉNYÉRT. KÖZBIZTONSÁGUNK A probléma nem más, mint megoldandó feladat…
A BDSZ jogi szervezetei és ezek gazdálkodási és beszámolási feladataik
Olcsóbb és több demokrácia! A Fidesz- Magyar Polgári Szövetség javaslatai az olcsóbb választásért.
Civil szervezetek Magyarországon
Civil szerepek és civil szereplők Salgótarján, január 29.
Civil szerepek és civil szereplők
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
Megtakarításokról közérthetően mindenkinek
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
A kollektív munkajogi szabályozás az új munka törvénykönyvében
Kitekintés a közösségi ellátás fejlődésére
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
Miért fontos a fiatal korosztályok pénzügyi jártasságának fejlesztése? Simor András a Magyar Nemzeti Bank elnöke október 6.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Népfőiskola a helyi tudás megtöbbszörözésére, a településfejlesztés eszközeként Lakitelek, március 26. Lakitelek, március 26.
Adózási alapismeretek 5.2 konzultáció Helyi adók
A nonprofit szervezetek információforrásai Készítette: Pál Marietta és Simon Orsolya.
Közigazgatási alapismeretek
Bevezetés a nonprofit szervezetek alapításába, gazdálkodásába
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
A társasági adóról szóló évi LXXXI. törvény 2008/2009/I.
Megújulás és folytonosság a jogi személyek szabályozásában
Pénzügytan II. – február 23. Dr. Farkas Szilveszter
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar A vidék fejlesztésének titka, a sikeres vidéki térségek és települések Nyugat-Magyarországon.
Új szabályok a civil szférában
Szolnok, február 22. Összeállította: Dr. Túróczi Imre Forrás: NAV Információs levelek 13. szám.
NEA szakmai támogatások (2014) Budapest, november
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató „A közpénzek felhasználásáról és a köztulajdon használatának nyilvánosságáról, átláthatóbbá.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
A Nemzeti Civil Alapprogram szerepe a civil szektor fejlesztésében
A jogi szabályozás alakulása
Alapfogalmak, definíciók
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 2.
MIT TUDUNK AZ IFJÚSÁGPOLITIKÁRÓL? Kvíz. ISTEN HOZOTT BENNETEKET EGY RÖVID KVÍZBEN, MELY SOK MINDENRE VONATKOZIK, AMI A FIATALOKAT ÉRINTI...
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
Alapfogalmak, definíciók ÁVF Civil társadalom és nonprofit elméletek 1.
Civil szervezetek kapcsolatai Egészségügyi Szakdolgozók Együttműködési Fórum Alapítás 2001.
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
Szórvány és nemzetépítés – Nemzetközi konferencia – Civil szerepek és önépítkezés szórványban Kovács Katalin – Szórvány Alapítvány Temesvár, május.
 Egyszerűsödnek és jobban igazodnak a civil szervezetek működési sajátosságaihoz a megszüntetés, illetve az átalakulás szabályai  Egyszerűbb lesz a.
Az önkéntesség társadalomfejlesztő ereje Dr. Czike Klára, nonprofit szakértő.
Civil szervezetek szerepe a nevelési és oktatási feladatok ellátásában Harmóniában a környezettel=egészséges életmód.
A civil szektor helyzete Békés megyében; hálózatépítési technikák Kondoros április 24.
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivata.
Személyi jövedelemadó 1+1% felajánlása, fogadása Simon Réka adóügyi ügyintéző NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága Eljárási Osztály Eger, április.
CIVIL SZERVEZETEK, EGYÉB SZERVEZETEK SZABÁLYOZÁSA, A KÖZHASZNÚ JOGÁLLÁS CIVIL SZERVEZETEK, EGYÉB SZERVEZETEK SZABÁLYOZÁSA, A KÖZHASZNÚ JOGÁLLÁS Ferenczi.
A Nemzeti Civil Alapprogram 4 éves működése, a törvénymódosítás indokai, az alapprogram jövőképe CIVIL PARTNERSÉG REGIONÁLIS KONFERENCIA SZOMBATHELY 2007.
A tudatos fogyasztói magatartás kultúrájának terjesztése, a civil kezdeményezések fontossága Boczné Lakatos Vanda Pécsi Zöld Kör Egyesület – egyesületi.
Civil törvény és civil információs centrumok a közösségek megerősítéséért Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár február 6. Emeri Erőforrások Minisztérima.
A Polgári törvénykönyv vállalkozásokat érintő legfontosabb változásai Előadó: Dr. Halmos András ügyvéd 3300 Eger, Széchenyi u. 2.
A SZAKSZERVEZETEKRE VONATKOZÓ ÚJ SZABÁLYOZÁS Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
A Közösségi Alapítványokról Lekeny Hajnal Kárpátok Nemzetközi Alapítvány
 Üzleti szervezetek, vállalkozások, vállalatok fogalma  Üzleti szervezetek: azok a fogyasztói igényt kielégítő szervezetek, amelyek gazdasági erőforrásaikkal.
Egyházak számvitele Horányi Márton. 296/2013. Korm. rendelet évi CCVI. tv Törvényi háttér:
A járási rendszer megújítása
A szövetkezet mint sui generis vállalkozási forma
A szövetkezet mint sui generis vállalkozási forma
Vállalkozások pénz és költséggazdálkodása
NONPROFIT SZERVEZETEK, CIVIL SZEKTOR
A civil szervezetek támogatása és a vonatkozó jogszabályi változások
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal
Lorem ipsum.
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivata
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
Előadás másolata:

Bevezetés a nonprofit szervezetek gazdálkodásába

Nonprofit szektor definiálása A nonprofit szektor politikai szempontból az állam és a polgári (civil) társadalom összefüggésében helyezhető el, gazdasági szempontból pedig a haszonérdekelt/nem haszonérdekelt szektorra való felosztásban. Így alakult ki a nonprofit , illetve nem kormányzati megjelölés.

A nonprofit szektor jogi és statisztikai fogalmának kapcsolata

Jellemzői: a kormánytól való függetlenség, a magánszektor része a profitszétosztás tilalma a kormánytól való függetlenség, a magánszektor része intézményesültség, önálló jogi személyiség (elkülönülés a az informális szektortól) ezek a kritériumok különítik el a piaci, állami, ill. informálisszektortól önkéntesség, öntevékenység, jótékonyság, civil kezdeményezés ezek a kritériumok jelentik azokat az elemeket, amelyeket felhasználunk a társadalmi tőke méréséhez pártpolitikai tevékenység kizárása egyházi szervezetekben zajló hitéleti tevékenység kizárás

Elnevezések: NGO (non-governmental organization): az államtól és a politikától való elhatárolódást emeli ki. Civil szervezetek : az állampolgári kezdeményezések fontosságát hangsúlyozzák. Ebben a megközelítésben a nonprofit/civil szervezetek a civil társadalom szervezeti oldalát foglalják magukban Öntevékeny (voluntary) szervezetek vagy társadalmi önszerveződések Harmadik szektor: az intézmény együttes önálló szektorként való megjelenésének hangsúlyozása Jótékonysági , filatróp szervezetek: ez a meghatározás a közjót szolgáló jellet, közhasznúságot, közösségi célokat, motívációkat hangsúlyozza  

Nonprofit szektor kialakulásának oka: válasz a választási lehetőségek és a szabadság szűkülésére   a mindennapi munka nem elégíti ki őket és keresik az önkifejezés lehetőségeit az emberek, mint a szervezetek tagjai megszabadulnak az állami gyámolítás kizárólagosságától, átélik a társadalmi összetartozás érzését

A keresleti oldalról megfogalmazott magyarázatok: többletkereslet és a kereslet differenciáltsága a piaci szolgáltatók iránti fogyasztói bizalmatlanság  információhiány

Kínálati oldalról megfogalmazott magyarázatok: Nonprofit vállalkozások motívációja -  profitmotívum státusteremtés,a presztizs, vagy a politikai befolyás növelése ideológiai indíték

A nonprofit szervezetek szerepe: a.  társadalmi a demokrácia intézményei, megjelenítik az autonóm , szabad cselekvés jogát, a civil társadalmi törekvéseket és a pluralizmust b. gazdasági: a piacgazdaságok tökéletesítésének eszköze, mérhető gazdasági teljesítményt hoznak létre, megjelennek mint foglalkoztatók és a redisztribuciók fontos intézményei az állami elvárások és a piaci igének összehangolása

A nonprofit szervezetek szerepe II. Politikai: a hatalmi döntések befolyásolói, kontrolljai (őrkutya), jól működő társadalmakban számottevő aktorok (az állampolgári részvétel szervezeti kereteit hozza létre)

Nonprofit szervezetek lehetnek: adományozó (zömmel alapítványok, közalapítványok) adománygyűjtő ( alapvetően alapítványok) szolgáltatásokat gyújtó (alapítványok, egyesületek, közhasznú társaságok) érdekvédelmi szervezetek (egyesületek, köztestületek) felhalmozási célú, önsegélyező jellegű (főként egyesületek) társadalmi érintkezést szolgáló (egyesületek) korábbi államigazgatási tevékenységet átvállaló köztestület

A nonprofit szervezetek létrehozása és működtetése  ÖNKÉNTESEN HOZOT TUDATOS DÖNTÉSEK  EREDMÉNYEK ÉS HÁTRÁNYOK MÉRLEGELÉSÉN ALAPULÓ VÁLASZTÁSOK EREDMÉNYE

A nonprofit szervezetek gazdálkodását befolyásoló főbb jogszabályok A mindenkor hatályos adótörvények A számviteli törvény A 114/1992. Kormányrendelet a társadalmi szervezetek gazdálkodásáról A 115/1992. Kormányrendelet az alapítványok gazdálkodásáról A 8/1996. Kormányrendelet a számviteli törvény szerinti egyéb szervezetek éves beszámoló készítésének és könyvvezetési kötelezettségeinek sajátosságairól 1996. évi CXXVI. és az 1997. Évi CXXIX. A személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti közcélú felhasználásáról szóló törvények Az 1997. évi CLVI. törvény a gazdálkodás alapelveit és szabályait rögzíti a nonprofit szervezeteknél

1. tábla A nonprofit szektor elemzéséhez használt főbb formális statisztikai ismérvek Jogi forma Tevékenység Hatókör Településtípus Bevételnagyság Alapítványok - (magán)alapítvány - közalapítvány Társas nonprofit szervezetek - egyesület - köztestület - szakszervezet - szakmai, munkálta- tói érdekképviselet - közhasznú társaság - nonprofit intézmény (- politikai párt, - egyház, - önkéntes biztosítópénztár) - kultúra - vallás - sport - szabadidő, hobbi - oktatás - kutatás - egészségügy - szociális ellátás - polgárvédelem, tűzoltás - környezetvédelem - településfejlesztés - gazdaságfejlesztés - jogvédelem - közbiztonság védelme - többcélú adományosztás, nonprofit szövetségek - nemzetközi kapcsolatok - szakmai, gazdasági érdekképviselet - politika - egy intézmény támogatása, konkrét cél elérése - kisebb lakó-, munkahelyi körzet - egy település - több település - egy megye - több megye - régió - Magyarország - több ország, nemzetközi - főváros - megyeszékhely - egyéb város - község - 50 ezer Ft alatt - 50 ezer–500 ezer Ft - 500 ezer–5 millió Ft - 5 millió(–-50 millió Ft - 50 millió) Ft felett

A nonprofit szektor jogi szabályozásának legfontosabb elemei: Egyesület Köztestület Alapítvány Közalapítvány Közhasznú társaság Alapítók Jogi és magánsze-mélyek Törvény Jogi és magánsze-mélyek, kivéve az országgyűlés, kormány, helyi önkormányzatok Országgyűlés, kormány, helyi önkormányzatok Jogi és magánszemélyek Csatlakozás lehetősége, tagság Belépés önkéntes, befogadás az alapszabály szerint Törvényben előírt kötelező tagság vagy önkéntes belépés A csatlakozás önkéntes, elfogadása alapító okirat szerint Társasági jog szerint Cél, alaptevékeny-ség Alapszabályban meghatározott cél Tagsághoz kapcsolódó közfeladat Tartós közérdekű cél Jogszabály alapján állami vagy önkormányzati feladat A társadalom közös szükséglete kielégítése Gazdasági tevékenység lehetősége Csak kiegészítő tevékenységként Az alapító törvénynek megfelelő Elsődleges tevékenység Jogi személyiség megszerzése Bírósági bejegyzés Bírósági bejegyzés és hivatalos közzététel Cégbírósági bejegyzés Törvényességi felügyelet Ügyészség Az alapító törvényben megjelölt hatóság Ügyészség és Állami Szám-vevőszék Cégbíróság A vagyon sorsa megszűnés után Alapszabály rendelkezése, vezetőség döntése szerint, azok hiányában közérdekű célra Alapító törvény szerint Alapító okirat rendelkezése, bírósági döntés alapján hasonló célú alapítványba Az alapító döntése szerint A gazdasági társaságokról szóló törvény szerint Megszüntetés Feloszlás, egyesülés, feloszlatás útján Törvénnyel Alapító okiratban meghatározott cél megvalósul, idő eltelik, feltétel bekövetkezik, ill. megszüntetés egyesítés útján Közfeladat-ellátása iránti igény megszűnt, vagy más módon hatékonyabban kielégíthető

A döntési mechanizmusok öt nagy csoportja: a törvényben rögzített elosztási mechanizmusok állami és magánszférában hozott újraelosztási döntések részvételi, kapcsolódási jellegű döntések fogyasztói, vásárlói döntések pénzpiaci mechanizmusok

A törvényben rögzített elosztási mechanizmusok jellemzői - az egyes nonprofit szervezeteknek semmi befolyásuk sincs a normatívák alakulására - bizonyos automatizmusokat és kiszámíthatóságot visz a finanszírozásba - a szervezetek nincsenek kiszolgáltatva az állami döntéshozók kényének-kedvének - érdekeik érvényesítésére akkor van esélyük, ha nem versenytársakként, hanem szövetségesként viselkednek. - viszonylag személytelen, a szervezetek csak nagyon ritkán kerülnek közvetlen kapcsolatba a döntéshozókkal

Az állami és magánszférában hozott újraelosztási döntések jellemzői nem személytelen elosztási mechanizmus minden döntésben elkerülhetetlenül szubjektív elem jelenik meg hiányoznak a garanciák bizonytalanság a sok egymástós független szereplő és a rugalmasan alakítható támogatási politika lehetővé teszi, hogy a támogatást kereső nonprofit szervezetek több különböző irányban, különböző adományszerző stratégiákkal próbálkozzanak. Az innovatív törekvések nagyobb eséllyel találhatnak finanszírozóra, mint egy merevebb rendszerben Az adományok összege felfele is elmozdulhat, s nem kizárt, hogy az egyébként egymással versenyző kérelmezők mégsem csak egymás rovására tudnak támogatáshoz jutni

A részvételi, kapcsolódási jellegű döntések jellemzői - stabilitás - ha a kapcsolódási döntés egyszer megszületett, akkor újabb döntésre már csak a tagsági viszony felbontásához van szükség, A tagság megőrzéséhez a szervezetnek nem kell rendkívüli erőfeszítéséket tennie, általában elegendő, ha céljaival összhangban, magas színvonalon működik. - a befolyt tagdíjakat érdemes az alapvető szolgáltatások és a működés állandó költségeinek fedezésére használni - nincsenek megcímkézve, mint a támogatások legtöbbje, azokkal a szervezet teljesen szabadon rendelkezhet, felhasználásukról csak a tagjainak tartozik elszámolással, akik rendszerint nem várnak többet a zökkenőmentes működésnél

Fogyasztói, vásárlói döntések jellemzői a döntések nyomán piaci kapcsolatok jönnek létre a fizetett ár ilyen meghatározott ellenszolgáltatás fejében érkezik a szervezethez, amelynek ebben az összefüggésben pontosan ugyanazok a kötelezettségei, mint bármely forprofit vállalkozásnak az alaptevékenység ár- ill. díjbevételeire alapozott finanszírozás viszonylag problémamentes a szektor azon területein, hol a szolgáltatásokat igénybe vevők képesek és hajlandók minimum az önköltségi, de gyakran a piaci ár megfizetésére is, s a kevésbé fizetőképes rétegek távolmaradása nem jár szociális feszültségekkel

Pénzpiaci mechanizmusok nyereségérdekelt piaci szereplőként kell viselkedni Vigyázni kell a kockázatra Probléma, hogy általában a nonprofit szervezetek nem alkalmazhatnak befektetési szakértőket, vezetőik között is ritkaságszámba mennek az olyan képesítéssel és tapasztalatokkal rendelkező szakemberek, akik el tudnak igazodni a pénzügyi világ útvesztőiben. A bevételek alakulását szubjektív elemek nem befolyásolják. Semleges tőkepiaci mechanizmusok útján viszonylag kiszámítható bevételekhez jutnak, nincsenek kiszolgáltatva az adományozók és/vagy fogyasztók változó ízlésének