„Irodalom és bölcselet” 2009. november 21. Réz Anna Miért felelős Oidipusz király?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Isten célja a gyülekezettel 2: Közösség
Advertisements

Közérdekből közkedvelt közreműködést Avagy közreműködői szerződés és szakmai felelősség.
“Nincs semmi, ami oly mértékben pusztítaná a testet, mint az aggodalom, és ha valaki hisz Istenben, akkor szégyellheti magát, ha bármi miatt aggodalmaskodik.”
A szabad akaratról I. V. Rész
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
A Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnázium és Kollégiumban
Tisztelet - dicsőség Jon Palmer.
Húsvét az élet ünnepe.
Mikor még semmi nem létezett..
Idézetek Carl Gustav Jungtól ( )
Először megtűrnek téged, később nevetnek rajtad, később harcolnak ellened, megtűrnek téged, később nevetnek rajtad, később harcolnak ellened, majd győzöl.
Szeress úgy, mintha Téged még soha senki sem bántott volna meg!!!
PÉLDÁK, ÖTLETEK VITÁZÁSHOZ
Isten?.
A szabadság kérdése a filozófiában
ÉLETBÖLCSESSÉGEK Picasso illusztrációkkal.
Szent Teréz rózsakertje
Jogviszony és jogi felelősség
Helyi örökség iránti felelősség a globális turizmus korában (Responsabilităţi în era turismului global)
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Isten akarata-e, hogy megházasodjam? A házastárs kiválasztása.
A GYŐZTES.
Csernus doktor 10 aranyszabálya
SZEMBENÉZÉS ÉS SZEMBESÍTÉS Politika, etika és irodalom Lengyel József műveiben XXX. OTDK Társadalomtudományi Szekció Zsigmond Király Főiskola április.
Pozitív gondolatok "Megígérem magamnak... Automatikus.
Drága Édesanyámnak, kit a világon
Magyar Könyvvizsgálói Kamara XVIII. Országos Konferenciája II. Módszertani szekció szeptember – óra.
Kártérítési felelősség
Fél lábbal a börtönben …?. Megelőzés - Reagálás nem lehet verseny…
Oidipusz király 15/C.
10. óra A HIBA -- esetek.
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 3. óra.
Margitay – Mérnöketika A MÉRNÖKI FELELŐSSÉG -- ESETEK 11. óra.
Margitay – Mérnöketika KENŐPÉNZ ÉS KORRUPCIÓ 12. óra.
Albert Schweizer A nagy titok
1 A CSOPORT NEHÉZSÉGEK KEZELÉSE A csoportmegbeszélés alatt, figyelj fel hogy mikor kezdenek a tagok eltávolodni a kijelölt témától. Egy csoport tag elkezd.
A három agy elmélet Biblikus értelmezése
Kórházi eredetű fertőzések-kártérítési felelősség
Gary Chapman & Jennifer Thomas:
Folyamodjatok az Úrhoz,
Uram, mérhetetlen Isten, Hozzád kevés minden szó, a Te dicsőséged, fényed meg nem fogalmazható. Megint szótlan állok itt, nem értem, mért szeretsz… Más.
A fény Királya Õ, fenségbe öltözött
Mediátor képzés Kártérítés.
Attitűdök – viselkedés – kognitív disszonancia Mikor kényszerülünk saját tetteink – attitűdjeink konzisztenciájának vizsgálatára?
Kicsoda Isten? 4. prédikáció
Az Élet Igéje június „Ne hasonuljatok a világhoz, hanem gondolkodástokban megújulva alakuljatok át, hogy felismerjétek, mi az Isten akarata, mi.
Első Analitika I.1. Az állításelmélet újrafogalmazása „Protaszisz az a mondat, ami valamit valamiről állít vagy tagad.” „Lehet egyetemes, részleges (en.
Egyszer, ha gyermekem elég nagy lesz ahhoz, hogy megértse, mi motivált engem, mint szülőt, ezt fogom mondani: Annyira szerettelek, hogy mindig megkérdeztem.
2010. október 21. III. FELSŐOKTATÁSI MARKETING KONFERENCIA 1 A felsőoktatási marketing folyamatok minőségügyi támogatása Koczor Zoltán - Gáti József –
Az Élet Igéje november „Könnyebb a tevének átmenni a tű fokán, mint a gazdagnak bejutni az Isten országába.” (Mt 19,24)
Hiszek egy Istenben, mindenható Atyában, mennynek és földnek Teremtőjében.
Felelősen, egészségesen, biztonságosan
Az Élet Igéje január A világ sok részén január 18. és 25. között tartják az imahetet a keresztények egységéért, más helyeken Pünkösdre teszik ezt.
Az Élet Igéje szeptember.
Kegyelem által Élet Világosságban.  Jn20,30-31 Sok más jelt is tett Jézus a tanítványai szeme láttára, amelyek nincsenek megírva ebben a könyvben. Ezek.
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
Válságkommunikációs stratégiák. Céljuk ► A szervezet imázsának a védelme, visszaállítása ► Az ügyfelek bizalmának a visszanyerése.
A földön túl a boldog drága hon vár, Hol annyi szent az üdvös körben él; Hol széráf, kérub áldást zeng a trónnál, Himnusz és Sanctus nem szűnve kél; A.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
„Ne tanúskodj hamisan!” A 9. parancsolat (2.Mózes 20, 16)
Picasso: Festival Mondial HUNGART © LEGE ARTIS Felnőttképzési Intézmény E – /2014 A „rossz osztály” Iskolai mediációs eset bemutatása 2015 október.
Az érzelmi zsarolás.
Harmatozzatok égi magasok
ÜZLETI ETIKA I. Az etika tudományának fő területei
9. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége I.
A két világ Feladat: Magyarázza el a két gondolkodási módot!
8. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
8. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége I.
10. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
Előadás másolata:

„Irodalom és bölcselet” november 21. Réz Anna Miért felelős Oidipusz király?

MORÁLIS FELELŐSSÉG Morálisan felelősnek lenni egy cselekedetért annyit tesz, hogy a cselekedet alapján megfelelő alanyai vagyunk a dicséretnek vagy hibáztatásnak. Jellem, mulasztás, érzelmek, hitek, mások vétkei, etc.

Morális felelősség  Morális igazolás Milyen körülményeknek kell fennállniuk ahhoz, hogy valaki megfelelő alanya legyen a morális ítéletnek? Vagy más szóval: Mikor igazolt valakit morálisan felelősnek tartanunk?  A felelősnek tartás feltételei: mi alapozza meg a cselekvő felelősségét? (normatív versus metafizikai elméletek)

Felelősség – Vétkesség  Hibáztathatóság ¬ Felelős  ¬ Hibáztatható  Hibáztatható  Felelős De igaz-e megfordítva? Felelős  Hibáztatható  ¬Hibáztatható  ¬ Felelős

A felelősségvállalás formái Bűntudat Bocsánatkérés Kompenzáció  Olyankor is felmerülnek, amikor a cselekvőt nem tartjuk vétkesnek

Oidipusz király morális státusa a) Nem felelős – „az istenek játékszere” b) Felelős és vétkes  a karakteréért, a mulasztásaiért, etc. c) Felelős, de nem vétkes – mi alapozza meg a felelősségét?

E. R. Dodds: On Misunderstanding Oedipus Rex (1966) a) Determinista értelmezés: Determinizmus  szabad cselekvés: anakronisztikus szembeállítás – Oidipusz „nyomozása” az igazság után szabad cselekedet b) Moralizáló értelmezés – Oidipusz vétkessége: nem igazolható szövegszerűen – a drámában senki nem utal sem Oidipusz rossz jellemére, sem esetleges mulasztásaira

Felelősség vétkesség nélkül c) Oidipusz felelős az általa elkövetett bűnökért (apagyilkosság, vérfertőzés), de nem vétkes – Mi alapozza meg a felelősségét? Dodds javaslata: saját tett fölötti sajnálkozás (agent regret)  Oidipusznak akkor is vállalnia kell a felelősséget a tetteiért, ha szubjektíve ártatlan A dráma „üzenete”: „ (…) bizonyos értelemben minden ember ugyanúgy a sötétben tapogatózik, ahogy Oidipusz, nem tudván ki ő és mit kell elszenvednie; mindannyian látszatvilágban élünk, amely egy ki tudja milyen borzalmakkal teli világot takar.” (48. o.) Probléma: Hol van ebben szerepe a próféciának?

Jóslat és felelősség Houlgate (1968): vétkes hanyagság versus vakmerőség: „Egy cselekvő vakmerően jár el egy adott káros következménnyel kapcsolatban, ha tudatosan és igazolatlan módon semmibe veszi (kiemelés tőlem – R.A.) annak kockázatát, hogy a kár bekövetkezhet. Ezzel szemben egy cselekvő akkor jár el hanyagul egy káros következménnyel kapcsolatban, amikor igazolatlan módon nincs tudatában annak (kiemelés tőlem – R.A.), hogy cselekedeteivel kockáztatja a káros következmény bekövetkezését.”  Ha Oidipusz vétkes, akkor vakmerő és nem hanyag, hiszen a jóslat fényében tisztában volt a kockázattal

Vakmerőség vagy igazolt kockázatvállalás? DE! Valóban igazolatlan-e Oidipusz viselkedése?  Nem – nem tudunk rámutatni egyetlen olyan döntésére sem, amely semmibe vette volna a jóslatot (+ doddsi érv: egyetlen szereplő sem hánytorgatja fel Oidipusznak, hogy óvatosabban kellett volna eljárnia) Mindazonáltal az a tény, hogy Oidipusz tisztában volt a rá leselkedő veszéllyel, megalapozza Oidipusz felelősségét az apagyilkosságért és a vérfertőzésért

Összegzés Oidipusz morális státusának megértése nagyban hozzájárul a drámai hatás megértéséhez Oidipusz: morálisan felelős, de nem vétkes az apagyilkosság és a vérfertőzés elkövetéséért Oidipusz morális felelősségét a jóslat tartalmának ismerete alapozza meg, amely lehetőséget adott neki arra, hogy elkerülhesse „végzetét”

Köszönöm a figyelmet!