A könyvtár szerepe a tehetséggondozásban Zentai Péterné Pedagógiai és Közművelődési Intézmény Eger, 2011. március 9. Műhelyfoglalkozás 2010/2011
Mi a tehetség? Régen: élenjárók, jó tanulók, sikeresek, magas IQ, Ma: összetettebb, nem annyira egyértelmű „Mindenki tehetséges valamiben” – részben igaz ígéret, esély, lehetőség valamely emberi tevékenységi körben, társadalmilag hasznos, megelégedettséggel, örömélménnyel, sikerélménnyel jár elérője számára
Fogalma – Harsányi István Klasszikus fogalom: „Tehetségen azt a velünk született adottságokra épülő, majd gyakorlás, céltudatos fejlesztés által kibontakozott képességet értjük, amely az emberi tevékenység egy bizonyos vagy több területén az átlagosat messze túlhaladó teljesítményeket tud létrehozni.”
Renzulli-féle modell Négy összetevő: átlag feletti általános képességek - intelligencia átlagot meghaladó speciális képességek - Kreativitás (eredetiség) feladat iránti elkötelezettség (szorgalom, kitartás, motiváció) + teljesítményhez vezessen
Fogalma Tehetségesnek tehát azok tekinthetők, akik kiváló adottságaik – a négy fenti összetevő ötvözeteként - alapján magas szintű teljesítményre képesek az élet bármely tevékenységi területén.
Mönks-modell
Czeizel Endre modellje
Czeizel modellje Czeizel modelljében a kivételes teljesítmény négy faktor (speciális mentális adottságok, általános értelmi adottság, kreativitás és motivációs adottságok) együttes meglétén alapul, amelyek a genetikai és a környezeti adottságok függvényében alakulnak ki. A kivételes tehetségnek belülről jövő, de külső feltételei vannak: család, iskola, kortárscsoportok és a társadalmi környezet – itt lép be a könyvtár + sorsfaktor + Etikai-morális aspektus
A könyvtár szerepe - kritikus pontok Felismerés: a szunnyadó tehetség rejtekezik A képesség és a teljesítmény két különböző dolog Minél több forrásból szerezzünk információt - együttműködés Tehetségfejlesztés célkitűzései: Erős oldalának fejlesztése Gyenge oldalának fejlesztése Légkör megteremtése Szabadidős, lazító programok, feltöltődés, pihenés
A könyvtár szerepe - kritikus pontok Tanórai és tanórán kívüli formák összekapcsolása a hatékonyság érdekében (délutáni foglalkozás, szakkör) hétvégi programok, nyári kurzusok) Gazdagítás, dúsítás: az ismeretek és az elsajátítási folyamat kötelező tananyagon túllépő kiszélesítése Együttműködés a családdal
A könyvtár szerepe Alapismeretek az egyes tantárgyak keretében – iskola Ismeretszerzés, ismeretbővítés a tudományok rendszerében - könyvtár a mozaikok összeálljanak, egymásba illeszkedjenek, egymásra épüljenek – rendszerben találkozhat a gyermek az ismeretekkel (a tantárgyak összekapcsolása természetes a könyvtárban) ld. Bod Péter verseny – család, tömegközlekedés,
A könyvtár szerepe Iskola az egyén életének kezdeti szakaszában fejleszti a tehetséget A könyvtár az ember szolgálatára áll a tehetségfejlesztésben élethosszig (Kocsis Éva)
A tehetségfejlesztés területei Személyiségfejlesztés: érzelmi intelligencia, feltöltődés, közvetlenül semmit sem nyújtó tevékenységek (BL) Kompenzáció - tehetség és siker nem feltétlenül jár együtt, órai teljesítmény gyenge, magatartással probléma van A könyvtáros a közvetítő pedagógus és tanuló között, a dokumentum és az olvasó között
A tehetségfejlesztés területei IKT: továbbsegíteni a hasznos információk felé Olvasóvá nevelés: nyugodt környezet, a könyv szeretete, Játékos, kötetlenebb formában kapcsolódni a tananyaghoz, őt mélyebben érdeklő témákhoz
A tehetség megmutatkozása Áldott kezek Benjamin Carson, amerikai agysebész professzor Anya szerepe (ld. Mönks, Czeizel) Pedagógusok szerepe (ld. Mönks, Czeizel) Motiváció Etikai-morális aspektus: a gyógyítás mint életcél Gyenge tanulmányi eredmény, magatartásbeli problémák – a genetika nem elegendő Teljesítményhez vezet KÖNYVTÁR: hely, ahol válasz van a kérdésekre