A konstruktivista pedagógia alapjai Projektoktatás A konstruktivista pedagógia alapjai
A konstruktivizmus gyökerei Posztmodern tudományfilozófiák Kognitív pszichológia
Jean Piaget(1896-1980) A tudás nem egy tiszta papíron megjelenő lenyomat, hanem az aktív tevékenység eredményeképpen létrejövő, a környezetére reagáló rendszer.
Tudáskonstruálás
A konstruktivizmus legfontosabb jellemzői A tudást a tanuló aktívan létrehozza, s nem csak passzívan elfogadja. A tanulók az új tudományos ismeretet a már általuk birtokolt tudásra reflektálva, s abba integrálva hozzák létre. Az egyének tanulási folyamataiban a világról egyéni interpretációk születnek meg, amelyek „jóságát” adaptivitásuk dönti el. A tanulás egyéni konstrukciós folyamat, amely azonban nagyon gyakran társas folyamatok során zajlik, melyekben a gondolatok megmagyarázása és megvitatása döntő jelentőségű. A tanulók magukkal hozzák a világról alkotott saját elképzeléseiket az osztályterembe, s meg kell kapniuk minden lehetőséget arra, hogy azokat kifejezhessék.
Tudományelméleti háttér Hans Reichenbach (1938/1998) Racionális rekonstrukciók Carl Hempel(1966/1998) A kreatív képzelőerő működtetése révén találjuk ki a tudományos hipotéziseket, elméleteket. Karl Popper (1963/1998) A probléma sarkallja az embert a tanulásra, tudásszerzésre Thomas S. Kuhn (1978/1984) Normál és forradalmi periódus fogalmi váltás
Paradigma (Kuhn 1984.) „Paradigmán olyan, általánosan elismert tudományos eredményeket értek, melyek egy bizonyos időszakban a tudományos kutatók közössége számára problémáik és problémamegoldásaik modelljeként szolgálnak."
Pszichológiai háttér Jean Piaget: a gyermeki megismerés konstrukció. Mit konstruálunk meg? Tudást, ismeretrendszereket, elméleteket, világképet. A információfeldolgozás tudástartalomhoz és konkrét szituációhoz (kontextushoz) kötött . Képesség: tartalom- és kontextusfüggő valami. Metakogníció szerepe.
Mivel születünk? A génjeinkben hordozzuk az alapvető neuronkapcsolatokat. Sztochasztikus módon alakulnak az idegsejtek közti kezdeti kapcsolatok.
A tanítás művészete Martin Wagenscheim (1896-1988) Kulcsprobléma megtalálása, mely az adott tudomány törvényszerűségeit fókuszba gyűjti. Genetikus megközelítés. A mindennapi dolgokra csodálkozzanak rá. Nyitott kérdések feltétele, melyet szokrateszi kérdezős módszernek is neveznek. Dramatikus elemei is vannak.
A genetikus út Az oktatás során azt az utat járjuk végig a tanulókkal, ahogy az adott elmélet megszületett! Ne csak a letisztult végeredményt mutassuk be! Milyen új kérdések merültek fel, Hogyan alakult ki egy-egy fontos alapfogalom? Hogyan illeszkedett az adott felfedezés az adott kor ideológiai környezetébe?
Néhány összehasonlítás Konstrukti-vizmus Képesség-pedagógia Képesség Magasan szervezett, jól alkalmazható tudásrendszerek vannak. Általános, bármilyen tudásrendszeren alkalmazható „képesség-operátorok”. Igazság adaptivitás Igaz – hamis Objektivitás Személyes konstrukciók Objektív valóság tükröződése