Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, október 25.
Pedagógusképzés – a mesterszak „árnyékában” Új cél – magasabb szint (színvonal) Új, korszerűbb tartalom Szakmai-társadalmi elfogadottság
Előzmények: Műszaki pedagógusképzés Magyarországon Kísért a „múlt” – Egy intézmény – egy vár szemlélet Diszciplináris elkülönülés, de(!) Kapcsolódás az alapdiszciplínákhoz –Műszaki területek –Neveléstudomány –Pszichológia - ergonómia
Alkalmazott Pedagógiai és Pszichológiai Intézet (APPI) Jelentős tanárképzési múlttal rendelkező szervezet Egymást kiegészítő diszciplínák Alapképzés és szakképzés, K+F lehetősége Hatékonyabb működés, több forrás, bővülő partnerkapcsolatok
Alapkérdések: Képzési szintek FSz gyakorlati oktató BSc műszaki szakoktató MA/MSc pedagógus, mérnöktanár, ergonómus PhD –Alkalmazott pedagógia és pszichológia –Szakképzés oktatáselmélete –Ergonómia
Alapkérdések: Bolognai Folyamat Cél az európai felsőoktatási térség kialakítása Európai kredit-transzfer – Mobilitás Képzési tartalom és idő kreditalapokra helyezése Képzési tartalom és képesítések kölcsönös elismerése – szakmai mobilitás, foglalkoztathatóság növelése
Szakmai kompetenciák a tudáselemek és a megszerzett ismeretek területén A képesítésnek megfelelő szakmai képzés tudományos hátterének, technológiai alapjainak, munkaeszközeinek és eljárásainak ismerete Jártasság technológiai folyamatok, eszközeik tervezésében, megvalósításuk, kivitelezésük irányításában A technológiai fejlődés követése
Szakmai kompetenciák a tudáselemek és a megszerzett ismeretek területén A biztonságtechnika mérnöki szintű ismerete, képesség a helyi sajátosságoknak megfelelő fejlesztési tervek, szabályok, előírások kidolgozására, a dolgozók betanítására, begyakoroltatására és a felügyeletre Környezetkímélő technológiák alkalmazásában való jártasság Tájékozottság az elektronikus információ-szerzés, - tárolás és - közlés ismereteiben, használatában
Sajátos ismeretkörök (példák) Gazdasági és humán ismeretek: a szakképzés és a gazdaság kapcsolatrendszere, mikro- és makrogazdasági környezeti feltételek, a felnőttképzéssel kapcsolatos sajátos ismeretek Horizontális kitekintés a szakmai képzéshez kapcsolódó NAT műveltségterületekre A szakmai törzsanyag ismeretkörei: a szakirányú szakképzés gyakorlati alkalmazást támogató műszaki alaptantárgyainak elmélyítése a mérnöki szak szerint
Problémák: Sokasodó jogi szabályok - „időnyomás” az oktatásban-képzésben Felsőoktatási Törvény Felnőttképzési Törvény Szakképzési Törvény Szakképzési hozzájárulásról szóló tv. Új akkreditációs keretek
Az új műszaki pedagógus képzési rendszer jellemzői Felnőtt-oktatók, mesterek,szakoktatók, szakmai tanárok BSc szakoktató be- és kimenet BSc és MSc ciklusos rendszere Pedagógus szerepek foglalkoztatási szempontból
Új dilemmák: Oktatás és/vagy tudásmenedzsment Elsődleges alapok: informális oktatás-nevelés Tradicionális fókusz: formális képzés Új távlatok: LLL – informális tanulás