Az NSZFI szerepe a szakképzés megújításában Budapest 2009. április 21.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A képzett szakemberekért A HEFOP és programok szinergikus eredményei Budapest május 20.
Advertisements

Az államháztartási belső pénzügyi ellenőrzési rendszer fejlesztése
Felnőttképzés az új OKJ rendszerében
2013. évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései
A FELNŐTTKÉPZÉS SAROKKÖVEI:
A szakképzés fejlesztés irányai évfolyam beiskolázási létszáma 2009/2010.
A piacgazdaságra nyitott rugalmas képzési rendszer intézményi jogi megvalósulása. A szak- és felnőtt képzőkkel szemben támasztott szakmai jogi feltételek.
A kompetencia alapú moduláris szakképzés oktatási dokumentumai Tóth Lászlóné 2008.
„A KÉPZÉS MINŐSÉGÉNEK ÉS TARTALMÁNAK FEJLESZTÉSE” TÁMOP
Akkreditált intézmények és programok ellenőrzése Jókai István a FAT elnöke.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
Szakképzés-szervezési Kiemelkedően Közhasznú Nonprofit Kft.
A kamara szerepe a duális szakképzésben március 01.
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
Új típusú OKJ vizsgák tapasztalata felnőttképzésben
A moduláris, kompetencia alapú szakképzés Budapest február 17.
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
1 Apertus Közalapítvány Nemzeti Fejlesztési Program
A SZAKMAI VIZSGA A diaképek az NSZFI munkatársai által készítet tájékoztató anyagok felhasználásával készültek. Budapest, december 8.
A szakképzés kihívásai az új szakképzési szerkezet tükrében Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes Nemzeti Szakképzési Intézet Budapest, április.
Soós László NGM Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály
Az OKJ bevezetésének, a szakmai vizsgáztatásnak jogszabályi háttere.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
A közép- és emelt szintű vizsga tanári értékelése
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
„A KÉPZÉS MINŐSÉGÉNEK ÉS TARTALMÁNAK FEJLESZTÉSE”.
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
4. Anyagvizsgálat a Gyakorlatban Kecskemét, június A RONCSOLÁSMENTES ANYAGVIZSGÁLÓ SZEMÉLYZET TANÚSÍTÁSÁNAK AKTUÁLIS KÉRDÉSEI A MAROVISZ.
A moduláris, kompetencia alapú szakképzés aktuális kérdései
Iskola Tagjai: RFKB Támogatások Iskola 1500 fő Képzési irány, arány Önkormányzati fenntartó Szakképzés szervezési társulás (költségvetési szerv) mint.
A képzett szakemberekért Fejlesztés és szolgáltatás a szakképzésben. Budapest augusztus 27.
A szakképzés jelene és jövője 7. Nevelésügyi Kongresszus augusztus 27. Dr. Szenes György főtitkár.
„A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése”
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
TÁMOP /1-2F „Mércénk az ember” Oktatásfejlesztési munkacsoport.
ÚMFT TÁMOP / „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” Juhászné Víg Éva programvezető május 26.
HEFOP központi program „Korszerű felnőttképzési módszerek kidolgozása és alkalmazása” 2005 – 2008.
Ágazati szakképzés változásai
SAVARIA TISZK - működés tapasztalatai - Salgótarján, december 12.
A szakképzés tartalmi szabályozása - Moduláris, kompetencialapú szakképzés -
1 Utazás § turizmus Program Utazás § turizmus Program Siófok december 3.
dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ
Egységes, új szakmastruktúra, piacképes programok Budapest december 6.
Az NSZFI szerepe a szakképzés tartalmának és minőségének fejlesztésében Nagykanizsa január 29.
Soós László SZMM Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
„A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése”
Szakképzési dokumentumok
Új elemek a szakképzési dokumentumokban Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes október 5.
Lökkös Attila A családi napközi képzés fejlesztése
A szakképzés helyzete Magyarországon
1 Csontó Béla Az új OKJ bevezetése Informatikai rendszergazda Informatikai hálózattelepítő és –üzemeltető.
Reguly Antal Szakképző Iskola és Kollégium
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
ÚMFT TÁMOP / „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” Kálózi Erika
Ipari Szakképző Iskolája
Szakképzés a gazdaság szolgálatában TÁMOP lehetőségek
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadó összetett szerepe a TÁMOP kiemelt projektben.
Szent Lőrinc Vendéglátó és Idegenforgalmi Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium, Eger Vendéglős (OKJ ) vizsga szakmai és vizsgakövetelményei,
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
TIT Öveges József Ismeretterjesztő és Szakképző Egyesület
Szaktanári Segédlet Tananyagfejlesztés A TÁMOP /2 projekt keretein belül.
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
A szakképzésfejlesztéshez szükséges támogató környezet kialakítása Kiskőrös február 10.
Alternativitás a szakképzésben Budapest október 14.
Szakmai nap Észak- alföldi Régió Kisvárda, november 24.
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Szakiskolai fejlesztési program
Az NSZFI szerepe a szakképzés megújításában
Előadás másolata:

Az NSZFI szerepe a szakképzés megújításában Budapest április 21.

Az NSZFI szakképzésfejlesztéshez kapcsolódó feladatai  Moduláris felépítésű, kompetencia alapú képzési szerkezet jogszabályi megalapozottsága  OKJ monitoring vizsgálat  TISZK regisztráció  TÁMOP 2.2.1

Tárcák SZVK (417 db) SZVK-t kiadó rendeletHatályba lépés SZMM /2006. (VIII. 8.) SZMM 21/2007. (V. 21.) SZMM 15/2008. (VIII. 13.) SZMM aug szept aug. 28. FVM448/2008. (I. 23.) FVM2008. ápr. 22. GKM /2006. (VIII. 30.) GKM 78/2007. (VIII. 31.) GKM 15/2008. (IV. 3.) GKM szept szept aug. 31. ÖTM1125/2008. (IV. 29.) ÖTM2008. szept. 1. SZVK-t kiadó rendeletek (1.)

SZVK-t kiadó rendeletek (2.) Tárcák SZVK (417 db) SZVK-t kiadó rendeletHatályba lépés KvVM1212/2008. (IV. 30) KvVM2008. szept. 1. HM3 17/2008. (VII. 18.) HM 19/2008. (VIII. 14.) HM aug. 1. IRM1015/2008. (VII. 28.) IRM2008. aug. 1. OKM61 20/2008. (VII. 29.) OKM 21/2008. (VII. 30.) OKM szept. 10. PM1923/2008. (VIII. 8.) PM2009. jan. 1. EÜM1632/2008. (VIII. 14.) EÜM2008. aug. 15.

Szakképesítések száma típusaik szerint (8/2008. (VI. 13.) SZMM rendelet alapján)

Szakmai és vizsgakövetelmények moduláris OKJ szerint

Központi programok moduláris SZVK szerint

OKJ monitoring vizsgálat Célja:  Megítélni az új szakképesítési rendszer bevezetésének sikerességét, a szakmai megvalósítás hatékonyságát  Véleményt mondani az új rendszer beválásáról  Javaslatokat tenni a szükséges módosításokra

A vizsgálat témakörei 1. Vélemény az SZVK általános előírásairól 2. Vélemény a szakképesítések szakmai-és vizsgakövetelményeiről 3. Vélemény a központi programok helyi alkalmazásának tapasztalatairól 4. Vélemény az áttérés sikerességéről Összesen 16 kérdés-csoportban, adat-típusú és szöveges véleménykérés

A vizsgálat kiterjedtsége  A vizsgálat azokra az intézményekre irányult, amelyek a 2007.október 1.- és szeptember 30. között vizsgával befejeződött, új OKJ szerinti képzéseket folytattak.  Vizsgálni kívántunk összesen 323 intézményt,ezen belül  234 felnőttképzési intézményt,  89 szakképző iskolát, illetve  113 szakképesítést kívántunk vizsgálni.  Visszaérkezett kérdőív összesen 116 intézménytől, ezen belül:  79 felnőttképzési intézménytől  37 szakképző iskolától, összesen  61 szakképesítésre vonatkozóan érkezett vissza kérdőív.

Főbb megállapítások Az új moduláris rendszert a válaszadók nem kérdőjelezték meg. Az átlagos „osztályzat” minden kérdéscsoportban 3,5 - 4,5 volt. A szöveges vélemények kritikusabbak voltak, mint az adattípusúak. A rendszer elemeinek pontosítása, jobb összehangolása egyértelmű kérés. Egyes szakképesítések esetében a konkrét változtatási javaslatokat tettek. Igény van a folyamatos és pontosabb segítségre a rendszer sikeres működése érdekében.

További feladatok  Szakértői értékelés (minősítés) készül az egyes szakképesítésekre vonatkozóan  Intézkedési terv készül a szükséges korrekciós feladatokra, pl.:  szakértői fórum összehívása,  konkrét felülvizsgálat,  módosítás (korrekció) végrehajtása, stb.  Külön terv készül a szakmai segítségadás további feladataira (pl.. Útmutatók készítése)

A április 20-ig nyilvántartásba vett TISZK-ek adatai  Az NSZFI által nyilvántartásba vett TISZK-ek száma:72  Regisztrált központi képzőhelyek száma:7  Nyilvántartásba vett TISZK-ek típusonként I. önkormányzati társulásként működő17 II. nonprofit társaságként működő6 III. évfolyam-szétválasztós19 IV. tagintézményes7 V. kiemelkedően közhasznú társaságként működő22 VI. önkormányzati társulás és más iskolafenntartó megállapodása alapján működő1 VII. önkormányzati társulás és nonprofit társaság megállapodásával működő0

TISZK típusonként iskolák száma és tanulók száma I II III IV V VI VII. 0 0 TISZK-ekben lévő fenntartók száma: 271 Állami140 Nem állami131 TISZK-ekbe bevitt iskolák száma 598 TISZK-ekben lévő összes tanuló létszáma:

„A KÉPZÉS MINŐSÉGÉNEK ÉS TARTALMÁNAK FEJLESZTÉSE” TÁMOP 2.2.1

Alprojektek  Pályakövetés rendszerének kialakítása  Minőségbiztosítási rendszer fejlesztése  A szak- és felnőttképzésben oktatók szakmai, munkahelyi tapasztalatszerzése és továbbképzése  Szakmai idegen nyelvi kompetenciák fejlesztése  Munkahelyi gyakorlati képzés támogatása  Szakmai vizsgarendszer fejlesztése  Vizsgafeladat-bank kialakítása  Tananyagfejlesztés  A képzés iránti kereslet növelése

Megvalósítás II.

Főigazgató Gazdasági főigazgató-helyettes pénzügyi audit Főigazgató-helyettes szakmai audit Programiroda vezető Fejlesztési vezetőPénzügyi menedzser Kontroller csoport FK, PüK Projektirányítás adminisztráció AP1 AP2AP3AP4 AP5 AP6AP7 AP8 AP9 Alprojekt vezető Koordinátor Alprojekt vezető Koordinátor Alprojekt vezető Koordinátor Alprojekt vezető Koordinátor Alprojekt vezető Koordinátor Alprojekt vezető Koordinátor Alprojekt vezető Koordinátor Alprojekt vezető Koordinátor Alprojekt vezető Koordinátor Megvalósítás I.

Ellenőrzés

Szakmai vizsgarendszer fejlesztése

SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNY 1. KÖVETELMÉNYMODUL 2. KÖVETELMÉNYMODUL 3. KÖVETELMÉNYMODUL 1. KÖVETELMÉNYMODUL 2. KÖVETELMÉNYMODUL 3. KÖVETELMÉNYMODUL 1. KÖVETELMÉNYMODUL ÍRÁSBELI GYAKORLATI INTERAKTÍV SZÓBELI Kompetencialeírások

ÍRÁSBELIGYAKORLATIINTERAKTÍVSZÓBELI A követelménymodulok lefedése feladatokkal

A tankönyvi tartalommező megoszlása  Stabil tartalmak  Változó tartalmak  Helyi tartalmak  Feladat-vezérelt tanulásirányítás

Szakmai Tankönyvi Tartalomszolgáltatási Rendszer Szak-Tan-TáR Tartalom- elemek Tartalomelem: a tananyagelemek szakmai információtartalma + tanulásirányító Tanulásirányító: módszertani segédlet a feladattal vezérelt tanulói tevékenységhez Tantárgy szerkezetű képzési folyamat A. tantárgy B. tantárgy C. tantárgy D. tantárgy E. tantárgy F. tantárgy G. tantárgy H. tantárgy A tartalomelemekből többféle szakmai tankönyv állítható össze Szakmai tantárgyak tankönyveiTananyagegységek tankönyvei 1. tananyagegység 2. tananyagegység 3. tananyagegység 4. tananyagegység 5. tananyagegység 6. tananyagegység Tananyagegység alapú képzési folyamat

A Szak-Tan-TáR használata Szakképesítés kiválasztása Követelménymodulok Abroncsgyártó Agrokémiai és növényvédelmi kereskedő Akusztikus emissziós anyagvizsgáló Anyagbeszerző Asztalosipari szerelő Atomerőművi gépész Atomerőművi karbantartó Automatikai műszerész Automatikai technikus Autógyártó Belsőépítési szerkezet- és burkolatszerelő Beszédleíró-gyorsíró Beton- és vasbetonkészítő Betonelemgyártó Autógyártó feladatok Általános gépészeti munka-, baleset-, tűz- és környezetvédelmi feladatok A próbagyártás technológiája Gépgyártósori gépkezelői, gépszerelői feladatok Autógyártó Felhasználók tanulási képességek szerint: Információs tartalomTanulásirányító Autógyártó feladatok A próbagyártás technológiája Gépgyártósori gépkezelői, gépszerelői feladatok „A” 30-as szintű „B” 50-es szintű „C” Gyakorlattal rendelkező Egyéni A képzés tartalomelemei

Tartalomelemek Vizsgaelemek SZVK szerinti kompetenciák tartalma Lefedettség

SZAKKÉPESÍTÉSEK S) SzolgáltatásokP) PénzügyA) AgrárG) GépészetE) Építészet, faiparI) Informatika, elektromosság közlekedés V) Vegyipar, Könnyűipar,Nyomda- ipar, Környezetvédelem H) Humán 8 szakmai tématerület; 40 szakmai téma-főcsoport 144 szakmai témacsoport 192 munkacsoport; 6x192 szakértő. Fejlesztési feladatok Kompetenciák leírása Belső arányok feltárása Leképezés a vizsgafolyamatra Vizsgahelyszínek akkreditációs követelményei Tartalomelem-struktúra meghatározása Meglévő tan- és szakkönyvi anyagok feltárása Bemeneti kompetenciák Feladatkészítés Tananyag-tartalomelemek készítése A megvalósítás ütemezése

A szakértők felkészítése Szakértői pályázat

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!