Az FSZ képzés és az új OKJ valamint a tervezett törvénymódosítások Bánhidyné Dr. Szlovák Éva PhD. felnőttképzési igazgató .:

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A képzett szakemberekért A HEFOP és programok szinergikus eredményei Budapest május 20.
Advertisements

A felsőoktatási szakképzési programok
Érettségi utáni továbbtanulási lehetőségek
Érettségi utáni továbbtanulási lehetőségek
A bolognai folyamat 2006 Magyar Bálint oktatási miniszter december 14.
Hol található a Gépészmérnöki Kar?
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
Kiadványaink Országos Felsőoktatási Információs Központ.
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
dr. Sediviné Balassa Ildikó Projektzáró konferencia
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
WEB-Programozó Felsőfokú Szakképzés kialakítása az Eszterházy Károly Főiskolán dr. Kovács Emőd, dr. Kusper Gábor,
Pontszámítás BSc,osztatlan képzések és felsőfokú szakképzések esetén, 2011 Nagy Pontszámítási Nap Felvételi összpontszám ( pont): -Tanulmányi.
FELVÉTELI Előadó: Németh Péter igazgató. NEM VÁLTOZIK… …a pontos rendszer (emelt szintűért 50 többletpont, ha min 45%-os az eredmény), a.
Az informatikai és hírközlési szakképzés jelenlegi helyzete és a fejlesztés készültségi foka (OKJ és modul rendszer helyzete, a szakmai alapozás és képzés.
Soós László NGM Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Képesítési Keretrendszerek Európában
Műszaki és Közgazdaságtudományi Kar mkk. ejf
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
Az egészségügyi szakképzés fejlesztésének lehetséges irányai Kiss Mária Balatonfüred, augusztus 25.
A képzett szakemberekért Fejlesztés és szolgáltatás a szakképzésben. Budapest augusztus 27.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
ÚMFT TÁMOP / „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” Juhászné Víg Éva programvezető május 26.
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szakképzési fejlesztési munkája
A szakképzés tartalmi szabályozása - Moduláris, kompetencialapú szakképzés -
Szakképzési programok kidolgozása az FSZ szakképesítésekhez
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ AZ ÚJ OKJ FELS Ő FOKÚ SZAKKÉPZÉSEI A SZAKMAI PROGRAMOK ELKÉSZÍTÉSE ÉS A VIZSGÁZTATÁS MUNKAKULTÚRA – SZAKKÉPZÉSI MODELLEK Hajdúszoboszló,
dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ
1 FELSŐFOKÚ SZAKKÉPESÍTÉSEK AJÁNLOTT KÉPZÉSI PROGRAMJAI, ÉVI FEJLESZTÉSEK Legányi Mariann NSZFI Kutatásszervezési és fejlesztési osztály.
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés Oktáv Ráció Munkakultúra – szakképzési modellek Hajdúszoboszló február 3-5.
Az FSZ-, a felsőoktatás és a munkaerőpiac Bánhidyné Dr. Szlovák Éva CSc. főiskolai tanár, igazgató Hajdúszoboszló Február 7. Budapesti Műszaki Főiskola.
Budapesti Gazdasági Főiskola Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó FSZ és felsőoktatás Eredmények és dilemmák április 15.
Egységes, új szakmastruktúra, piacképes programok Budapest december 6.
Dr. Roóz József TÍZ ÉVES A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS VITAINDÍTÓ.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
Dr Sediviné Balassa Ildikó: JUBILEUM UTÁN A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS JÖVŐJE Munkakultúra – Szakképzési Modellek OKTÁV RÁCIÓ február 4-6.
Köszöntöm Önöket az FSZ konferencián! Dr. Zárda Sarolta rektor.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: TÉNYEK ÉS TERVEK A legfontosabb teendőink 2010-ben Munkakultúra - Szakképzési Modellek Konferencia Hajdúszoboszló, Február.
Új paradigmák a FSZ képzés kereskedelmi szakmáiban Medvéné dr Szabad Katalin november 30.
Soós László SZMM Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
Pedagógiai szakmai szolgáltatás
A szakképzés helyzete Magyarországon
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
Jankovits László egyetemi docens PTE BTK
NAK, Szakképzési Igazgatóság
Erdőmérnöki Kar QUO VADIS ERDÉSZETI OKTATÁS? Mészáros Károly dékán.
TÁMOP Nagyrendezvény. Magyarországi szakképzési rendszer változások I.  2011 új szakképzési törvény  2012 szeptember 01 köznevelési törvény hatályba.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Milyen perspektívákat nyit az új OKJ rendszere? Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Tanácsadási osztály Nádráné Tóth Borbála.
a Műszaki Felsőoktatási
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010.
A KKK-rendszer és az OKKR viszonya a felsőoktatásban
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
Gépgyártástechnológus technikus modulrendszerű képzésének BEMUTATÁSA Gépipari, Közlekedési Szakközép- és Szakiskola Jendrassik György Tagintézmény SZOLNOK.
Vörös-Gubicza Zsanett MKIK fejlesztési koordinátor szeptember 06.
A Felsőoktatási Regisztrációs Központ és a felsőoktatás Bakonyi László, főigazgató.
Alternativitás a szakképzésben Budapest október 14.
Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Kar
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
moduláris szakképzési szerkezet
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
Kártyás Gyula Oktatási Igazgató Budapest, január 11.
Soós László Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály szakmai tanácsadó
Előadás másolata:

Az FSZ képzés és az új OKJ valamint a tervezett törvénymódosítások Bánhidyné Dr. Szlovák Éva PhD. felnőttképzési igazgató .: Budapesti Műszaki Főiskola

 Az új modulrendszerű szakképzési szerkezet elősegíti az FSZ képzések rugalmasabb illeszkedését az OKJ-ba.  Az FSZ programok átmenetet képeznek a hagyományos szakképesítések és a felsőoktatás között.  A modularitás és a kompetencia elv érvényesítése megkönnyíti a korábbi tanulmányok és a munkatapasztalat beszámítását az FSZ képzésben. Az FSZ képzések illeszkedése az Országos Képzési Jegyzékbe

 Problémát jelentett az OKJ –s szakmacsoportos (21) szakmastruktúra és a felsőoktatási BSc. alapszakok(102) rendszerének különbözősége, amelyek között hidat kell, hogy képviseljen az FSZ.  A korábban megindult – egységesen koncepcionált - OKJ-s fejlesztésekbe csak az utolsó szakaszban kerültek be az FSZ képzések, ahol az alap szakképesítések száma, mintegy 1/3-ára csökkent.  Különösen hátrányos helyzetbe került a műszaki terület, ahol a mérnökasszisztens alapképesítés 13 elágazást foglal magába; több szakmacsoporthoz és tucatnyi BSc. alapszakhoz kapcsolódóan. Nehézségek az FSZ szakképesítések rendszerének kialakításában

ALAP szakképesítésELÁGAZÁS Mérnökasszisztens Energetikai mérnökasszisztens Építettkörnyezetmérnök-asszisztens Faipari terméktervező Faipari termelésszervező Gépipari mérnökasszisztens Hálózati informatikus Kohómérnök asszisztens Könnyűipari mérnökasszisztens Mechatronikai mérnökasszisztens Műszaki informatikai mérnökasszisztens Vegyész mérnökasszisztens Vegyipari gépészmérnök-asszisztens Villamosmérnök-asszisztens19

 A Mérnökasszisztens szakképesítés 13 elágazásával – tartalmi sajátosságaitól és szakmacsoportos kapcsolódásaitól elszakítva - az Egyéb szolgáltatások szakmacsoportba került besorolásra.  A szakképesítés tanulmányi terület szerinti besorolása: 810- személyi szolgáltatások (általános programok) szakmailag ugyancsak indokolatlan.

 Az FSZ szakok munkaerő-piaci elemzése nem volt teljes-körű.  Az FSZ képesítések körének meghatározásánál időbeli és egyeztetési nehézségek (aránytalanságok – lásd mérnökasszisztens)  A szerkezeti, módszertani fejlesztési stratégia, a szakmák számának korlátozása, továbbá az idő-tényező nem tette lehetővé olyan új FSZ struktúra kialakítását, amely a gazdaság valódi igényeihez igazodik. 24 FSZ alap-szakképesítés- 59 elágazással

KövetelménymodulKompetenciaprofil Kreditbeszámítás Kreditbeszámítás Az FSZ képzések szakmai program-kidolgozása KÉPZÉSI PROGRAM CÉLTananyagmodulok Tanulói munkaforma FELADATOK TULAJDONSÁGOK BSc. Szakmai és Vizsgakövetelmények OKJ szerinti program és vizsga Képesítési és kimeneti követelmények  Az SZVK-ák illesztése a felsőoktatási alapszakok képzési és kimeneti követelményeihez (KKK). (Önmagában a Bologna rendszerben az alapszakok munkaerő-piaci relevanciája megkérdőjelezhető.) Megnő a szakirányú továbbképzések és az FSZ súlya.

 A vizsgakövetelmények megtervezése – szintén a fejlesztési keret/korlát miatt sematikus, nem veszi minden esetben tekintetbe a kettős célrendszert (felsőoktatási kapcsolódás, munkaerő piaci igény).  A hatályos rendeletek szerint a szakképzési program kidolgozás a felsőoktatási intézmények jogkörébe tartozik. Szükséges lenne, mind az erőforrások jobb kihasználása, de főként a képzési programok harmonizációja és kölcsönös elismertetése érdekében az egyeztetett programkidolgozás. Csak ez biztosíthatja a min. 30, max. 60 kredit beszámítását a BSC. alapképzési programokba.  A kevésbé munkaerő-piac orientált BSc. alapképzésekkel szemben az FSZ a munkaerő-piacon eladható, teljes értékű felsőfokú képzettséget kell, hogy nyújtson - vagyis hiánypótló lehet.

 Az FSZ képesítés az egyetlen 5.5. szintű képesítés az OKJ-ban.  A kamarai és a gazdasági igényekkel összhangban – az FSZ szakképzési programokba bekerült a a munka világához kapcsolódó 12 hetes külső szakmai gyakorlat. Hallgatói szerződés bevezetése a felsőfokú szakképzésben,  Hallgatói szerződés bevezetése a felsőfokú szakképzésben,  márciusában az FSZ Kollégium szervezésében az NSZFI 3 napos, kihelyezett felkészítő kurzust tartott a felsőoktatási szakemberek számára (egységes központi programkidolgozás). Szakmai szervezetek szerepe a felsőfokú szakképesítések harmonizációjában

A további fejlesztő munka legfontosabb kérdései  Hogyan alkossunk szakmai programot? (együttműködés)  Milyen forrásból fejlesszünk?  Hogyan tanuljuk meg az új képzési-program fejlesztést? – tanárok, oktatók (NSZFI - FSZ Egyesület)  A módszertani innovációk bevezetése (pl. tanár-továbbképzési programok, FSZ tanári szakirányú továbbképzés)  Az új vizsgarendszerre történő felkészítés (OKJ, modul) Köszönöm megtisztelő figyelmüket!