A leányok neveléséről a 19. századi pedagógia történetében

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ZENE: Love Me With All Your History Egy asszony kijött a házból, és három, hosszú, fehér szakállú öregembert látott üldögélni az udvaron. Nem ismerte.
Advertisements

SZELLEMEK Itt vannak körülöttünk… Nem hiszed???
Ajtóstól az Élet kapuján át? Képzeld el, hogy van egy hely…
Ami a Tiéd.
Saját magunkat mindig arról próbáljuk meggyőzni, hogy mennyivel boldogabb lesz az életünk majd, ha megházasodunk, megszületik az első gyermekünk, majd.
JÉZUS KRISZTUS A SZERETET „SZÉLSŐSÉGE”
8 Klikkelj az egérrel!.
Az egészségügy és az egészség „ügye” „Képes vagy-e EGÉSZ-séget ÉP-íteni?
Ács Tamara – Tóth Cseperke bemutatja. “Mindannyiunknak hatalmunkban áll választani egészség és betegség, gazdagság és szegénység, szabadság és szolgaság.
12.
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
Férfivá és nővé teremtve
Diskurzusok a leányok neveléséről a 19. századi pedagógia történetében
A nőkről.
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
„Férfinak és nőnek teremtette”
Kattintással előre Nőnek lenni A zene: Vangélisz: Glorianna (Himnusz a nőkről)
Nők a Nőkért Együtt az Erőszak Ellen NANE
A nevelés stílusa.
 Klikkelj az egérrel! :20:48
Könnyek....
Család, családi munkamegosztás
Család, családi munkamegosztás
A nagy mesemondó Készítette: Kamenszki Zita.
Életbiztosítási Program
Az ülő Buddha okos gondolatai:
A középkor és reneszánsz gyermekfelfogása
Wiesbaden, Mainz és Limburg városokban röviddel ezelőtt férj-szaküzletek nyíltak, melyekben az asszonyok kiválaszthatják a megfelelő férjet maguknak.
Gondolkozz el…..
Isten akarata-e, hogy megházasodjam? A házastárs kiválasztása.
A család szerepe, jellemzői
ha le tudnánk kicsinyíteni a Földet, és a 6,5 milliárd embernyi népességet egy 100 lelket számláló falura, és az arányok változatlanok maradnának, akkor…
Az értékrend szerepe egy szilágysági falu magyar lakosainak migrációs stratégiáiban Készítette: Keresztury Ágnes Miskolci Egyetem Kulturális és Vizuális.
A nők családszervező szerepe Dr. Koós Ildikó. I. Társadalmi kép 1. Biblia - Bűnbeesésnői jogvesztés 2. Werbőczy Tripartitum (1946-ig) - születéstől való.
Szerző: a szövegek és képek az internetről
Tanítók: egy szakmacsoport az adatok tükrében Nagy Mária, Országos Közoktatási Intézet Tanítóság: szakma, mesterség, hivatás Előadóülés. MTA, június.
3 hely a világon, ahol a nők parancsolnak
Az abszurd dráma. Mit takar a fogalom? Elsősorban egy ír szerző, Samuel Beckett életműve tartozik ide (mások mellett) Fő műve: Godot-ra várva (En attendant.
Korai kereszténység, középkor
Az Élet Igéje október „Állhatatossággal fogjátok megmenteni lelketeket.” (Lk 21,19)
DECEMBER 3. A FOGYATÉKKAL ÉLŐK VILÁGNAPJA A másság elfogadása
Lehet-e a 21. században családi szerepekről beszélni?
Az én szüleim és a te szüleid
A FÉRFIAKról Zene: „Az igazi férfi”.
„Női szemmel minden más?!”
Kedves Fiam ....
!!! Tegyünk együtt Értük.
Névnapi Köszöntö - néhány humoros bölcsességgel és nosztalgia zenével.
MAGYARORSZÁG NEVELÉSÜGYE A 19. SZÁZAD MÁSODIK FELÉBEN
Szociális helyzet a Pogányvölgyben 2011 június 17.
G y ö n y ö r k ö d j és N E V E S S ! ! ! Zene: Princess: Tavaszi hajnal.
Egy napon azt kérte az osztálytól a tanárnő, hogy minden osztálytársuk nevét írják föl egy lapra úgy, hogy a nevek mellett maradjon egy kis üres hely.
Noé Bárkája.
Lépj tovább!. Ne engedd, hogy az emlékek a hatalmukban tartsanak. Épp fordítva: te tartsd a hatalmadban őket, s ne akkor emlékezz, ha rád tör a múlt,
Barát Müller Péter.
Nem az a kurva, aki a placcon áll, hanem akinek megveszed a bundát meg a kocsit, aztán este fáj a feje...
ROMA GYEREKEK AZ ISKOLÁBAN, ROMA FELNŐTTEK A MUNKAERŐPIACON
Saját magunkat mindig arról próbáljuk meggyőzni, hogy mennyivel boldogabb lesz az életünk majd, ha megházasodunk, megszületik az első gyermekünk, majd.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Bölcsességek, aforizmák
Gondolatok a szexről.
ZRINYI ILONA matematikaverseny
Munka – magánélet egyensúly Mintaprojekt és a jövő Hidegkúton és környékén Pénzes Erzsébet Hidegkút „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel”
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Wiesbaden, Mainz és Limburg városokban röviddel ezelőtt férj-szaküzletek nyíltak, melyekben az asszonyok kiválaszthatják a megfelelő férjet maguknak.
A család ahonnan jövök.
Férfi és női szerepek Spártában. Igaz-e Spártára ez a mondás? A férfiak vezetnek, a nők pedig irányitanak.
Imádkozz az Észak-Koreában élő gyermekekért!
MAGYARORSZÁG NEVELÉSÜGYE A 19. SZÁZAD MÁSODIK FELÉBEN
Előadás másolata:

A leányok neveléséről a 19. századi pedagógia történetében Pukánszky Béla anyaga

A lánynevelés a nevelés történetének „árnyoldala” A lányok nevelése évezredekig más utakon járt, mint a fiúké. A mozaikszerű történeti források arra engednek következtetni, hogy a nőnevelés története a nevelés „árnyoldalának” története.

Az iskolához vezető hosszú út 5000 évig tartott, míg a lányok ugyanolyan joggal léphettek be az elemi iskola kapuján, mint a fiúk. A felsőoktatáshoz vezető útjuk 2000 évvel tovább tartott, mint a fiúké. Ha az európai egyetemek születését tekintjük, akkor azt látjuk, hogy ez az út közel 900 évvel tovább tartott a lányoknak.

Statikus nőkép, tradicionális szerepek Az évezredek során a nőkről alkotott kép, a nők szerepe viszonylag keveset változott. A tradicionális - és az európai kultúrkörben évezredekig domináns - nőkép szerint a lányokat a feleség, az édesanya és a gazdasszony szerepre kell felkészíteni. Egyenjogúságról a két nem megítélésében és nevelésében csak néhány szerző beszélt.

A radikális emancipáció egy elfeledett képviselője Theodor Gottlieb von Hippel (1741-1796) Über die Ehe, 1774 Über die bürgerliche Verbesserung der Weiber, 1892

„Tudós embert szeretnél férjednek, kedves lányom „Tudós embert szeretnél férjednek, kedves lányom? Akkor maradj tanulatlan. Ne olvass, de ha már olvastál valamit, akkor tégy úgy, mintha ez meg sem történt volna és hallgass. Ha mindenáron beszélned kell, akkor fecsegj csacska ostobaságokat választottadnak. […] Gazdag embert kívánsz házastársnak? Az a leány, aki egy fiatalemberrel a pénz miatt köti össze az életét, ágyassá alacsonyítja le magát, aki pedig gazdag aggastyánt választ, az a házicselédségre készül.

„Ha palotád van, akkor is csupán egy szobát laksz, a többi másoké „Ha palotád van, akkor is csupán egy szobát laksz, a többi másoké. […] Fényűző, nagyvilági életre vágysz? Akkor talpraesett embert válassz, olyat, akinek nincs pénze, de képes arra, hogy különösebb erőfeszítés nélkül vagyonra tegyen szert. Jobb olyannal frigyre lépni, aki gazdaggá tud válni, mint olyannal, aki már eleve gazdag.”

„Félelem. … Feltűnik nektek ez a szó „Félelem! … Feltűnik nektek ez a szó? Fel kellene tűnnie… Ti férfiak, nyissátok ki mihamarább a nevelő és oktató intézetek kapuit a leányok előtt, és ne rettentsen el benneteket, a káros következményektől való aggodalmaskodó félelmetek. Mert fenn kell-e tartanunk a már régen túlhaladott szokásokat és gyakorlatot csak azért, mert megváltoztatásuk nehézségekkel és kellemetlen következményekkel járhat? Vállalkoznánk-e egyáltalán valami nagy tett véghezvitelére ezen a világon, ha állandóan aggályoskodva latolgatnánk az érveket mellette és ellene?”

„Mi lenne ekkor az emberi társadalomból, mi a családi boldogságból, ha az asszonyok, akik gyereket szülnek, szoptatnak és nevelnek, háztartást vezetnek, tehát ezek az asszonyok elhagynák a családi házat a gyerekekkel és cselédekkel, és a férfiakkal együtt járnának népgyűlésekre, ülnének a törvényszéken vagy éppenséggel együtt harcolnának velük a háborúban?” Christoph Meiners (1747-1810): A női nem története, 1800.

19. századi magyar narratívumok

Mérsékelt reformok Fáy András (1786-1864) Nőnevelés és nőnevelő-intézetek hazánkban, 1814.

Radikális kritika a gyökeres változásért Brunszvik Teréz (1775-1861): Nőképzés és nőnevelés. Kézirat, 1928-ban jelent meg a Kisdednevelés című lapban.

„De ha a férfiak továbbra is meg akarnak maradni tudós tanulmányaik és szánalmas absztrakcióik mellett, úgy minden emberi boldogság végleges tönkretételére mint legcélszerűbb eszközt azt ajánlanám, engedjék a nőket is ilyen fajta tanulmányokban részesedni, mert nem találnám méltányosnak, hogy csak a nők legyenek a józan emberi ész birtokában; mindenesetre kevesebbet gyötörnék őket félbolond férjeik. A műveltségen én tehát nem a nonsense-t s körmönfont okoskodásokat értek.”

A lányok középfokú iskoláztatásáért Molnár Aladár (1839-1881) országgyűlési képviselő: kidolgozta és Trefort Ágoston kultuszminiszternek előterjesztette egy új nőképző intézmény alapításának részletes tervezetét. 1875. október 25. állami, hatévfolyamos felsőbb leányiskola Érettségit nem adott, képzési célja a humán műveltségű családanya és feleség szerepkörre való felkészítés.

„… a két nem között levő különbséget nem abban látom, hogy a nőknél ugyanazon tehetségek kisebb mennyiségben s tökéletlenebb mérvben volnának meg, mint a férfiaknál, hanem abban, hogy ugyanazon általános emberi tulajdonok s tehetségek a nőben a női alkatnak megfelelőleg más és más módon fejlenek ki.” A nő nem tökéletlenebb a férfinál, csak más a fizikai és szellemi alkata, mint a férfié. Ezért az iskolai tanítás anyagának is ehhez az eltérő lelki alkathoz, a sajátos „női jelleghez” kell alkalmazkodnia.

Az első leány-középiskola 1896. október 2. az első hazai nyilvánossági joggal felruházott leánygimnázium. Az első és az ötödik osztályba vettek föl leányokat. Az iskola tanterve a fiúgimnáziumok tantervét vette alapul, de gondot fordítottak arra, hogy érvényesüljön a „női jelleg”. Érettségi bizonyítványt is kiadhatott → belépő a felsőoktatásba. Előrelépés a méltányos oktatási rendszer felé.