Az állami sportirányítás a megváltozott gazdasági körülmények között

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ÚMFT Gazdaságfejlesztési programok sajtóbeszélgetés július 9., Budapest Burány Sándor, államtitkár Kocsis Magdolna, IH vezető GfP sajtóbeszélgetés.
Advertisements

A sport mint stratégiai ágazat az állami szerepvállalás tükrében
A kiemelt projekt tapasztalatainak hasznosítása „Tett - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 16. Siófok Lénárd Krisztina.
A JOGI SZABÁLYOZÁS ÉS AZ ÁLLAMI FINANSZÍROZÁS ÖSSZEFÜGGÉSEI A FOGYATÉKOSOK SPORTJÁBAN Dr. Litavecz Anna elnökségi tag Magyar Paralimpiai Bizottság.
A felsőoktatás fejlesztési lehetőségei
Az Országos Esélyegyenlőségi Hálózat tevékenysége és céljai
ÉMOP 1.Prioritás Versenyképes helyi gazdaság megteremtése A turisztikai pályázatok gazdaságélénkítő hatása az Észak-Magyarországi régióban.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Kovács István Vilmos Fejlesztéspolitikáért felelős elnökhelyettes
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
BEVEZETÉS. Magyarország között 15 operatív program megvalósításáért felelős Összesen mintegy 22,4 milliárd euró fejlesztési forrást tudunk felhasználni.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A TÁMOP felépítése Tóth István január 26.. ÚMFT prioritások és OP-k Társadalmi megújulás Gazdaság- fejlesztés Közle- kedés Környezeti és energetikai.
A TÁMOP civileket érintő területei. A TÁMOP specifikus céljai 1.A munkaerő-piaci kereslet és kínálat összhangjának javítása 2.Az aktivitás területi különbségeinek.
Uniós források fogadása a bérlakásépítéseknél
NFT I NFT II Hosszú távú cél: az életminőség javítása Általános cél: Az EU átlaghoz viszonyított jövedelmi különbségek mérséklése specifikus.
Legyen jobb a gyermekeknek!
Varju László, államtitkár NFGM A Regionális Fejlesztési Operatív Program tapasztalatai Tanulságok és következtetések az ÚMFT regionális programjai tükrében.
A leghátrányosabb helyzetű kistérségek támogatása az Államreform Operatív Program keretében ápr. 29. Kullmann Ádám.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az Európai Unió és a sport, közvetlen brüsszeli pályázati lehetőségek
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
A támogatásra jogosult terület
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
A Magyar Köztársaság kormánya
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
Tájékoztató a Társadalmi Megújulás Operatív Programról.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
Szociális jellegű aktuális pályázati felhívások
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
A Jövő Internet kutatás hazai támogatási lehetőségei Fonyó Attila Nemzeti Erőforrás Minisztérium Tudománypolitikai Főosztály.
Miért fontos a komplex rehabilitáció az Európai Unió foglalkoztatáspolitikája szempontjából? Budapest, december 3.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) NCA-ÖNSZ-08-C-0070 A Társadalmi Megújulás Operatív Programról: a HEFOP.
Integrált közösségi szolgáltató terek
es RAT tervezés koncepciója Gila Gyöngyi Tervezési igazgató-helyettes.
A Dél-alföldi Régió évi Területfejlesztési Operatív Programja Regionális Akcióterv Kecskeméti Klára tervezési projektmenedzser június.
A es NYDOP akcióterv előkészítése. Várható ütemezés  Végleges módszertan: március  Főbb változások, újítási szándékok jelzése, egyeztetése:
Mentorhálózat a A-11/1 pályázatban A-11/1 „Bentlakásos intézmények kiváltása” Információs nap Budapest, március 1.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
BFH Európa Kft. Hollósi Szabolcs ügyvezető
Mátrai Balázs vidékfejlesztési szakértő Magyarországi LEADER Központ
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Nem mondunk le senkiről – a Sárospataki kistérségben sem! Komplex felzárkóztató programok készítése a leghátrányosabb helyzetű kistérségekben ÁROP /B.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
Mitől innovatív egy vállalkozás? Pályázati lehetőségek önkormányzatok számára.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Az NCA Civil Önszerveződés Területi és Szakmai Együttműködés Kollégiumának támogatáspolitikája és hozzájárulása a civil szektor fenntartható fejlődéséhez.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
Új Magyarország Fejlesztési Terv Egészségügyi fejlesztési lehetőségek Gál Ilona közgazdasági szakállamtitkár Új Magyarország Fejlesztési Terv Egészségügyi.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Az Államreform Operatív Program évi akcióterve.
Barcsák Marianna - KPSZTI
TOP vas megyei aktualitásai
Terület- és Településfejlesztési Operatív Program TOP-5. 1
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 5.
2017. július 5..
Lorem ipsum.
Előadás másolata:

Az állami sportirányítás a megváltozott gazdasági körülmények között SPORTOLÓ NEMZET Az állami sportirányítás a megváltozott gazdasági körülmények között 2009. November 4. Szombathely

Földesi-Gál-Dóczi: Társadalmi riport a sportról 2008 Jelenlegi helyzet I. Az életben legfontosabb 12 dolog rangsorában az egészség a 2. helyen, a sport csupán a 11. helyen áll. Földesi-Gál-Dóczi: Társadalmi riport a sportról 2008

határozattal elrendelt I. és II. körös zárolás következményei: Jelenlegi helyzet II. 1001/2009. (I. 13.) Korm. határozattal és az 1033/2009. (III. 17.) Korm. határozattal elrendelt I. és II. körös zárolás következményei: A NUSI és a Sport Szakállamtitkárság feladatkörébe tartozó sportcélú fejezeti kezelésű előirányzatokat 1.550 millió forinttal érintette. Az alábbi programok nem kerültek kiírásra: „Tárt Kapus Létesítmények” Program; Komplex Kistérségi Táboroztatási Program; Kistérségi Szenior Sport – Aktív Életmód Program; Komplex Kistérségi Szabadidősport Program; Kistérségi Diáksport Program.

Jelenlegi helyzet III. Sportpolitika Szövetségek, egyesületek egyéni túlélési taktikája: politikusok, üzletemberek, média személyiségek megnyerése vezetésükhöz. Harc a megjelenésért a médiában a közvélemény formálásáért (nincs a sportnak pozíciója a média közalapítványokban). Állami és önkormányzati források várható további szűkülése. Egymás hibáztatása, folyamatos bűnbak keresés (győztes-vesztes konfrontációk). Sport civil szervezetek összefogásának hiánya. A sportlobby hiánya. Képzett sportmenedzserek, pályázatírók hiánya.

2009. évben a zárolások után felhasználható előirányzat Megnevezés 2009. évben a zárolások után felhasználható előirányzat 2010. évi javasolt támogatás Utánpótlás-nevelési feladatok 1 370,6 1 335,0 Iskolai-, diák és felsőoktatási sport támogatása 293,7 271,2 Sportegészségügyi, doppingellenes feladatok 275,0 Versenysport támogatása 2 299,9 1 872,5 Sportteljesítmények elismerése, megbecsülése 1 900,2 Kiemelt nemzetközi sportesemények támogatása 2 940,0 4 178,5 Nemzeti Sporttanács támogatása 3,0 Wesselényi Miklós Sportközalapítvány működési támogatása 42,7 41,2 Szabadidősport támogatása 241,0 209,5 Sport népszerűsítésével összefüggő kiadások 25,0 20,0 Magyar Olimpiai Bizottság működési támogatása 61,7 59,5 Magyar Paralimpiai Bizottság működési támogatása 16,0 15,4 Nemzeti Sportszövetség működési támogatása 31,6 30,5 Nemzeti Szabadidősport Szövetség működési támogatása 13,3 12,8 Fogyatékosok Nemzeti Sportszövetsége működési támogatása 28,8 27,8 Sportegyesületek Országos Szövetsége működési támogatása 2,8 3,5 Egészségjavítást célzó sporttevékenység (szabadidősport- és diáksport programok) 126,4 100,0 Stratégiai és sporttudományi innovációs folyamatok működtetése és projektjei 71,1 64,2 Magyar Paralimpiai Bizottság és tagszervezeteinek támogatása 57,3 Fogyatékosok Nemzeti Sportszövetsége és tagszervezeteinek támogatása 172,7 Magyar Sport Háza program 337,5 302,5 Sportlétesítmények PPP konstrukcióban történő fejlesztése 929,5 1 529,0 Jégkorong utánpótlás-nevelés támogatása 170,0 0,0 Állami, önkormányzati és egyéb sportlétesítmények fejlesztése, fenntartása 190,8 190,4 Sport szakterület rész összesen 11 645,6 12 671,7 Megjegyzés: A Pénzügyminisztérium előírásai alapján, a 2010. évi tervezés során mentesített előirányzat - azaz amelyeken az elvonást nem lehet érvényesíteni - a Kiemelt nemzetközi sportesemények támogatása és a Sportlétesítmények PPP konstrukcióban történő fejlesztése.

Állami szerepvállalás Egyes ágazatok közötti fokozottabb együttműködés (EüM – Népegészségügyi Program, OKM – iskolai testnevelés; SZMM – esélyegyenlőségi programok, KVVM – fenntarthatóság); Nincs szükség „világmegváltó” megoldásokra (egy sor, számos területre kiterjedő kisebb politikai és gyakorlati változás érhető el); A célok és célkitűzések önmagukban nem elegendőek a hatékony végrehajtás biztosítására; Támogató politikai háttér megteremtése; Az ösztönző jogszabályi környezet megteremtése; Egységes és közös kommunikáció kialakítása (szemléletmód váltás); Professzionális adatgyűjtési rendszerek kialakítása; Legjobb gyakorlatok, működő modellek elterjesztése.

Mi az amit megkezdtünk? Ágazati együttműködések kialakítása: EüM – Népegészségügyi Program kialakítása; OKM – diáksport reformja (MDSZ, NUSI-UPI, MTTOE bevonásával); KVVM – fenntarthatóság (Nordic Walking program, 10 000 Lépés Program); SZMM – Nemzeti Ifjúsági Stratégia megvalósítása; ÚMFT pályázati lehetőségeinek bővítése; Kommunikáció egységesítése (MT Zrt.);

Mi az amit megkezdtünk? Sportszakmai továbbképzések; Legjobb gyakorlatok, működő modellek összegyűjtése; Kistérségi sport és szabadidős stratégiák megvalósítása; Sportinformatikai rendszerek fejlesztése; Indikátor-rendszer kidolgozása; Szerencsejáték adókból származó bevételek felülvizsgálata.

EU támogatások összege

A stratégiai tervezéstől a pályázatig KEOP ÁROP 7 ROP TÁMOP Nemzeti Fejlesztési Terv II. (2007-2013) – Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) … TIOP Operatív Programok (2007-13) Akciótervek (2007-08) Pályázati konstrukciók, felhívások

Sportcélú fejlesztések az előző (2004-2006) programozási időszakban Regionális Fejlesztés Operatív Program Három beavatkozási terület (turisztika, infrastrukturális-, humánerőforrás fejlesztés) Sportcélú fejlesztési lehetőségekre négy intézkedés keretében volt lehetőség: Turisztikai vonzerők fejlesztése (kerékpárutak kiépítése); Turisztikai fogadóképesség javítása (sportturizmus fejlesztése); Városi területek rehabilitációja (szabadidős és sportlétesítmények fejlesztése); Óvodai és alapfokú nevelési-oktatási intézmények infrastrukturális fejlesztése (tornaszobák, tornatermek, sportudvarok fejlesztése);

Sportcélú fejlesztési lehetőségek a jelenlegi (2007-2013) programozási időszakban Turisztikai fejlesztések; Közlekedési feltételek javítása – kerékpárutak építése; Humán erőforrás fejlesztése (TÁMOP); Környezet és Energia Operatív Program (KEOP); Regionális Operatív Programok (ROP) LEADER Program; Települési területek megújítása; Decentralizált helyi önkormányzatok fejlesztési támogatása, valamint a vis maior tartalék terhére: humán-infrastruktúra fejlesztés, zöldterületek rekreációs, valamint sport és szabadidős célú terület megújítása, a sporttevékenység gyakorlása infrastrukturális feltételrendszerének megteremtése.

Szabadidősport fejlesztési lehetőségei 2009-ben LEADER Program – Az Európai Unió kezdeményezése (2004-2006) Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program (AVOP) része Fő cél: térség fenntartható fejlődése Kb. 100 sportcélú fejlesztés Helyi közösségek sportolási lehetőségének bővítése; Turisztikai fejlesztésekhez köthető sportolási lehetőségek bővítése. Helyi Vidékfejlesztési Stratégiák (2008) 56 helyi közösségben terveznek sportcélú fejlesztéseket (sport infrastruktúra fejlesztés, eszközbeszerzés, sport programsorozatok, öltöző felújítás stb.)

Szabadidősport fejlesztési lehetőségei 2009-ben Társadalmi Megújulás Operatív Program (TÁMOP) 6. prioritás: Egészségmegőrzés és egészségügyi humánerőforrás fejlesztés 6.1.2./II Egészségre nevelő és szemléletformáló életmódprogramok Specifikus cél: egészség-kockázati tényezők befolyásolása prevenciós, illetve egészségfejlesztési komplex megelőzési programokkal; egészségtudatos magatartás kialakítása; közösségi aktivitások, partnerségi együttműködések erősítése. Kedvezményezettek köre: önkormányzati intézmények vagy azok költségvetési szervei; non-profit szervezetek; többcélú kistérségi társulások; önkormányzatok. Pályázati keretösszeg: 2,4 Mrd Ft (2009), 4 Mrd Ft (2010-es utófinanszírozás); leghátrányosabb kistérségek esetében 4Mrd Ft (2009). Támogatás min-max. összege: 2-200M Ft (100%-os támogatási arány) Támogatható projektek száma: 40-390 (LHH esetében 33-200)

Szabadidősport fejlesztési lehetőségei 2009-ben Támogatható tevékenységek köre: Kistérségi és települési egészségtervek cselekvési programjainak támogatása; Országos, regionális, kistérségi programok kidolgozása és megvalósítása, különös tekintettel az egészség megőrzését, fejlesztését meghatározó életmódbeli tényezőkre (mozgás, táplálkozás, lelki egészség, káros szenvedélyek); Munkahelyi egészségfejlesztési programok, munkahelyi egészségtervek támogatása; Bölcsődei-, óvodai, iskolai teljes körű egészségfejlesztési programok; A célcsoportok fizikai aktivitásának javítását célzó és a mozgás-gazdag életmódot ösztönző szabadidős programok; Energiaegyensúly (táplálkozás és mozgás együttes alkalmazása) megtartására és visszaállítására irányuló tevékenységek, stb.

Szabadidősport fejlesztési lehetőségei 2009-ben Munkacsoport felállítása (2009. április) Tagok: ÖM Sport Szakállamtitkárság, Stratégiakutató Intézet; Szociális és Munkaügyi Minisztérium, Egészségügyi Minisztérium; Országos Egészségfejlesztési Intézet; NFÜ Központi Fejlesztési Programiroda; Magyar Sporttudományi Társaság Innovációs Bizottság; Tatabánya Megyei Jogú Város. Feladat: kistérségi egészségterv, illetve az ebben megfogalmazott célkitűzések megvalósítására alkalmas „egészségnevelő és szemléletformáló életmódprogram” minták kidolgozása.

Fejlesztési irányok 2010-2011 A Sport XXI. Nemzeti Sportstratégiáról szóló 65/2007. (VI. 27.) OGY határozat végrehajtásának 2010–2011. évekre vonatkozó cselekvési programja létesítmény-fejlesztéssel összefüggő feladatok; a szabadidő- és diáksport fejlesztése; a versenysport és utánpótlás-nevelés fejlesztése; a sport humán-erőforrás fejlesztése.

Kitűzött fejlesztési irányok 2010-2011 Kötött diáksport normatíva megtartása; Sportlétesítmény-felújítási program megtartása; Területi szintű pályázatok visszaállítása (táborozási-, szenior-, szabadidő program); Önkéntesség erősítése a sport területén; Multifunkcionális létesítmények építési lehetőségének megteremtése (2011-2013-as akciótervi tervezések); Sportkommunikáció erősítése.

Kitűzött fejlesztési irányok 2010-2011 További megvalósítandó tervek: Sportszakember képzés; Fogyatékosok sportjának területi alapú támogatása (diák és szabadidő pályázat); Kistérségi/Területi Diáksport Program; Tárt Kapus Létesítmény Program; Felsőoktatás szabadidősportjának támogatása; Irányított sporttudományi kutatások támogatása; Testnevelés órák számának növelése (Bsc képzésben is); Fogyatékosok sportjának sportágfejlesztési programja; Nordic Walking és Munkahelyi sport program;

Már nem is annyira utópia… Lisszaboni Szerződés elfogadása (165-ös cikke értelmében a sport a “koordináló, kiegészítő és támogató tevékenységek” területéhez fog tartozni); Sport Program (Sport Unit) kereteinek kidolgozása (alapja: sportról szóló Fehér Könyv).

SPORTOLÓ NEMZET KÖSZÖNÖM A MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET! ÖM Sport Szakállamtitkárság Sport és Stratégiai Főosztály Lukács Zsuzsanna főosztályvezető lukacs.zsuzsanna@otm.gov.hu Tel.: 301-9254