A LÉTEZŐ KÖZHITELES NYILVÁNTARTÁSOK FELMÉRÉSE Dr. Sinkó Eszter

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Urbán Ferenc Ábel: A KIR megújítási lehetőségei
Advertisements

Az OH TÁMOP fejlesztései
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
„Egy hálóban webezünk!” - a reformok informatikai kihívásai
A pénzügyi felügyelés fő irányai a biztosítási szektorban. A jövő szabályozási kérdései és irányai Dr. Banyár József Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete.
Mit jelent az elektronikus kormányzat az egészségügyi ágazatban
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Egészségügy Betegjogok.
A gyógyító megelőző intézmények és szolgálatok szakfelügyeletéről szóló 8/1993.(III.31.) NM rendelet módosítása Előkészítők: Dr. Bujdosó László Dr. Tímár.
Fekvőbeteg adatbázis szervezés GyógyinfokPirisa Levente.
1 Kormányszóvivői tájékoztató március 31. Egységes Magyar Munkaügyi Adatbázis (emma)
Elektronikus Közhiteles Nyilvántartások
Nemzeti Egységes Kártyarendszer Vetési Iván miniszteri biztos június 2. KÖZIGAZGATÁSI ÉS IGAZSÁGÜGYI MINISZTÉRIUM.
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Szakmai irányelvek, protokollok készítésének, megjelentetésének eljárásrendje Szy Ildikó osztályvezető Egészségügyi Minisztérium III. Egészségpolitikai.
Egységes egészségügyi információrendszer
Az egészségbiztosítási rendszer átalakítása
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
Az OEP lehetséges szerepe az ellátási hibák felismerésében és megelőzésében „(Elkerülhető) ellátási hibák az egészségügyben” országos konferencia, Budapest,
A Nemzeti Közszolgálati Egyetem közigazgatás-tudományi karának minőségcéljai a 2012/2013. oktatási évre dr. Almásy Gyula szakcsoportvezető Közigazgatásszervezési.
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
2004. március „Megbízható harmadik fél szolgáltatás, a digitális aláírás bevezetése az egészségügyi ágazatban” EP 1 részprojektjének státusza és.
Közhiteles nyilvántartások
Humánpolitikai adatbázis Távlati célkitűzés: Humánpolitikai adattár (adatkör – tartalom) Közvetlen célkitűzés: 1.Egészségüggyel kapcsolatos humán 2.Egészséggel.
DoktorInfo Egészségügyi telefonos és internetes tanácsadó rendszer előkészítése (és megvalósítása) Dr. Gaál Péter, Lendvai Ferenc szeptember 22.
Az eFin szabvány dr. Belicza Éva Egészségügyi Menedzserképző Központ
A közhiteles nyilvántartások jogi környezetének feltérképezése A téma részletes szöveges kifejtését az azonos című, án kelt dokumentum tartalmazza.
Elektronikus Közhiteles Nyilvántartások Stubenvoll BtSzentgáli Ádám Elektronikus Közhiteles Nyilvántartások Dr. Sinkó Eszter Dr. Szócska Gábor.
Javaslat az egészségügyi ágazat szektor-semleges adatgyűjtési rendszerének megújítása Dr. Kincses Gyula.
Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) – egészségügyi és szociális vonatkozások: Az Egészségügyi és Szociális Ágazati Információs Stratégia (MITS-ESZ)
Javaslat az ágazati információ-politika átalakítására Dr. Kincses Gyula mb. főigazgató MEDINFO.
Egészségügyi Stratégiai Kutatóintézet Forrás: ESKI V. Egészséginformációs Fórum Budapest, november 18. Internetes Magyar Egészségügyi Adattár Tételes.
Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT) = Európa Terv Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program (HEFOP) 4.4 intézkedés: Egészségügyi információ- technológiai.
„ Egy hajóban evezünk …” konferencia Budapest Konferenciahajó Ungár Klára általános főigazgató-helyettes Országos Egészségbiztosítási Pénztár Budapest,
Adattár Alapú Vezetői Információs Rendszer Központi program (online) szolgáltatásai az intézményeknek december 8. Horváth Tamás felsőoktatási igazgató.
Vezetői Információs Rendszer Kialakítása a Szegedi Tudományegyetemen Eredmények - Tapasztalatok Vilmányi Márton.
Felkészülés a „Könyvtári minőségfejlesztés 21.” bevezetésére Skaliczki Judit 2002.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Felsőoktatási Információs Rendszer Kerekes Gábor április 10. Stratégiai tervek.
A 2014-ben esedékes Peer Review (szakértői vizsgálat) A Hivatalos Statisztikai Szolgálat tagjainak érintettsége Országos Statisztikai Tanács 
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem
1 Milyen a magyar egészségadatok minősége VI. Egészséginformációs Fórum május Király Gyula / 8.
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
Az NFT társadalmi egyeztetése civil szemszögből Civilek a Nemzeti Fejlesztési Terv Nyilvánosságáért - CNNy Pécs, március 23.
Magyar Orvostársaságok és Egyesületek Szövetsége Szövetségi Tanácsülés április 10. A Nemzeti Egészségügyi Programok és a Népegészségügyi Program.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
Országos Egészségbiztosítási Pénztár Aktualitások Dr
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Javaslat az egészségügyi ágazat szektor-semleges adatgyűjtési rendszerének megújítása Dr. Kincses Gyula.
AZ IVÓVÍZVIZSGÁLATOK VÉGZÉSÉNEK, ÉS A LABORATÓRIUMI EREDMÉNYEK JELENTÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI Laczkó András közegészségügyi felügyelő.
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
1 8/1993.(III.31.) NM rendelet Szakmai felügyelet A jogszabály módosítás okai: –Az Eü. Reform kiemelt feladata a szakfelügyelet erősítése –Nem minden orvosi.
MINŐSÉG A SZAKFELÜGYELETBEN
Dr. Kincses Gyula, Kincses Gyula Javaslat az egészségügyi technológiák egységes életciklus-esemény- rendszerének kialakítására Dr. Kincses Gyula.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Elektronikus jelentéstovábbító portál vagyonkezelő szervezet számára Ügyfélkapu használatával.
A betegellátás keretei és rendszere
Integrált irányítási környezet kialakítása. I. Szervezetfejlesztés Az Egyetem szervezeti felépítését részben meghatározza a jogszabály és a Szervezeti.
HATÁRON ÁTNYÚLÓ ELLÁTÁSOK NÓGRÁD MEGYÉBEN A ÉVBEN Debrecen, április 23.
Egynapos sebészet a finanszírozás tükrében
Kovács Beatrix Közérdekű adatok az egészségügy területén közfeladatot ellátó szervek honlapjain A könyvtárak szerepe az elektronikus információszabadságról.
Az OSzMK tevékenysége különös tekintettel a fogorvosi ellátásra Dr. Brunner Péter főigazgató Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ Budapest,
Az egészségügyi intézményrendszert érintő jogszabályi változások főbb következményei. Kapacitások és finanszírozás változásai dr. Koós Tamás Budapest,
KÖFOP E-ingatlan-nyilvántartás kialakítása (e-ING) Szőnyi Lőrinc.
MESZK Gyermekápolás Szakmai Tagozat Beszámoló január-december Bognár Lászlóné tagozatvezető.
ECRIS-TCN dr. Borza Gabriella Nemzetközi és Belső Koordinációs Osztály
Előadás másolata:

A LÉTEZŐ KÖZHITELES NYILVÁNTARTÁSOK FELMÉRÉSE Dr. Sinkó Eszter ELEKTRONIKUS KÖZHITELES NYILVÁNTARTÁSOK A LÉTEZŐ KÖZHITELES NYILVÁNTARTÁSOK FELMÉRÉSE Dr. Sinkó Eszter

Az EKNY kialakításának okai I. a meglévő nyilvántartások zömükben eltérő technológiával készültek, fragmentáltan működnek, azaz nem kapcsolhatóak össze; nemegyszer csupán papíron léteznek, elektronikus hozzáférésük nem biztosított; ráadásul ezek a nyilvántartások nem teljes körűek, nem bírnak hitelt érdemlő megbízhatósággal a szükséges adatok tekintetében, többségük nem felel meg a közhitelesség – feltételezett – kritériumainak.

Az EKNY kialakításának okai II. e nyilvántartások mind az információtartalom, mind az információkezelés szempontjából szűk keresztmetszetet jelentenek, akadályozva a közigazgatásban dolgozókat, vezető tisztségviselőket, döntéshozókat a kontrollálható keretek közötti működtetésben, de ugyanígy a szolgáltatókat, kutatókat valamint az állampolgárokat, hogy az igényelt ágazati alapinformációkhoz hozzájuthassanak. a nyilvántartások egységes szempontokat valló, egységes elvárást érvényesítő felügyelete, kontrollja nem megoldott.

Mérföldkövek (elvégzendő feladatok) A közhitelesség egészségügyi előzetes definíciójának elkészítése; A közhiteles nyilvántartást igénylő témakörök listája munkahipotézisként való meghatározása; Az elsődleges adatgyűjtők köre munkahipotézisszerű meghatározása; Intézetek egységes kérdőívének összeállítása; Jogi és szakmai egyeztetés a munkahipotézis tárgyában; Interjúk a szervezetekkel; Javaslattétel a közhiteles nyilvántartások körébe vonandó adatokra; Harmonizált adatkörök leírása; Az EKNy Központ létrehozásának szervezetfejlesztési javaslata.

Az EKNY kialakítását megelőző tevékenységek I. A közhitelesség kritériumrendszere megalkotása, annak elfogadása A soron következő feladat a közhiteles nyilvántartások területeinek definiálása és erről konszenzus kialakítása A fogalmi kritériumok alapján közhitelesként azonosítható nyilvántartások felmérése, regisztrációja

Az EKNY kialakítását megelőző tevékenységek II. A közhitelesség kritériumaitól való eltérés nyilvántartások szerinti feltárása Ki kell választani a közhitelességet biztosító egyetlen szervezetet Egyértelmű, végrehajtható, valamint számonkérhető, a közhitelesség kritériumainak megfelelő jogszabályi környezet megteremtése, a meglévő jogszabályi kötelezettségek pontosítása

Az EKNY kialakítását megelőző tevékenységek III. A közhitelesség elfogadott definíciójának megfelelő nyilvántartások kialakítása - ez a nyilvántartások egy részének adott esetben szakmai, adminisztrációs valamint informatikai szempontú korrekcióját jelenti. Ezzel egyidejűleg, egyes témákban integrált közhiteles adatmodellek kialakítása válik szükségessé, s ez kiterjedt szakmai egyeztetéseket és egyezségeket kíván. Az Elektronikus Közhiteles Nyilvántartások kialakítására, felügyeletére vonatkozó szakmai, jogi, szervezeti megoldási javaslat elkészítése, annak elfogadása Az EKNY informatikai megoldására javaslat elkészítése, elfogadása.

Az egészségügyi közhitelesség fogalmi kritériumrendszere kötelező adatszolgáltatáson, adatbejelentésen alapul az adatgyűjtés. jogszabály írja elő az adatok kezelését, nyilvántartását. jogszabály által meghatározott módon lehet módosítani a nyilvántartott adatokat. jogszabály által felhatalmazott szervezet végzi a nyilvántartás vezetését. államigazgatási jogosultsággal bíró szervezet által - akár közzététel útján -hitelesített információt tartalmaz. joghatással, jogkövetkezménnyel jár a nyilvántartás azokra vonatkozóan, amikre/akikre érvényes. a nyilvántartás közérdeket szolgál, azaz állampolgároknak, szolgáltatóknak, finanszírozóknak, irányító szervezeteknek az egészségügy működésével kapcsolatos alapvető igényeit ki kell tudnia szolgálni.

Az egészségügyi közhitelesség fogalmi kritériumrendszere II. logikailag egységes (integrált) adatmodellen alapul a nyilvántartás. vagy: egy adott közhiteles nyilvántartás összes kötelezett felhasználója egyetért abban, hogy az adott nyilvántartás az adott információk körére vonatkozóan teljes. (A 'vagy' szócska értelmezése: a 8. kritérium teljesülése esetén tulajdonképpen a 9. kritériumra már nincs szükség. Amennyiben a helyzet nem értelmezhető ekként - márpedig jelenleg nincs olyan adatbázis, amely megfelelne ennek a kritériumnak -, így szükség mutatkozik ez utóbbi kiegészítő/helyettesítő megfogalmazásra is.) E két szempont eredménye, hogy minden közhiteles nyilvántartásból csupán egy van. nem csak a közhiteles nyilvántartásokra vonatkozó alapkritérium, de most is hangsúlyozni szükséges, hogy a közhiteles nyilvántartások sem írhatnak felül személyes adatok védelmét szolgáló jogszabályt.

Klasszikus közhiteles nyilvántartások az orvos-, fogorvostörzs, a gyógyszerészek nyilvántartása a klinikai szakpszichológusok nyilvántartása a szakdolgozók nyilvántartása a szolgáltatói adattörzs a gyógyszer adattörzs a TAJ adatbázis az orvostechnikai eszközök, gyógyászati segédeszközök állományai a digitális aláírások jegyzéke az Országos Transzplantációs Nyilvántartás

Preklasszikus közhiteles nyilvántartások A különböző szakmai kódrendszerek: BNO törzs; OENO törzs; FNO törzs; HBCS törzs. A különböző finanszírozási, besorolási algoritmusok: Fekvőbetegellátás - aktív (HBCS); Fekvőbetegellátás - krónikus (KBCS); Járóbeteg szakellátás (WHO=OENO), Fogászati ellátás.

Közhiteles nyilvántartások csoportjai Jelenleg létező adatbázisok Jelenleg nem létező, újonnan létrehozandó adatbázisok 1. A kritériumoknak 'megfelelő' közhiteles nyilvántartás: Gyógyszer alaptörzs állomány (törzskönyvezett gyógyszerek) Szakmai kódrendszerek papír alapú kiadványai Transzplantációs nyilvántartás 1. Engedélyezett eljárások, beavatkozások 2. A kritériumok alapján 'csaknem' közhiteles nyilvántartás: Humánerőforrásokat tartalmazó nyilvántartások (orvos, fogorvos, gyógyszerész, klinikai szakpszichológus, egészségügyi szakdolgozó) Szolgáltatók nyilvántartása 3. 'Vitatható besorolású' közhiteles nyilvántartás: TAJ nyilvántartás Finanszírozási, besorolási algoritmusok 4. 'Koncepcionális keretek' felülvizsgálatát igénylő nyilvántartás: Engedélyezett orvostechnikai eszközök, gyógyászati segédeszközök

A feladatok ütemezése Az EKNY megvalósításának ütemezése 'Megfelelően' közhiteles nyilvántartások 'Csaknem' és 'Vitatható besorolású' közhiteles nyilvántartások 'Koncepcionális' és 'Létrehozandó' nyilvántartások Első ütem (2004. október - 2004. december) A tanulmány megállapításainak véleményezése, állásfoglalások kialakítása, a IX. fejezet 2. pontja alapján részletezett sorrendben Második ütem (2005. január - 2005. június) Gyógyszer alaptörzs - tükrözés OTNY - webes lekérdezés előkészítése Szakmai kódkönyvek - elektronikus változat elkészítése Szakértői egyeztetések a a.) 'Szolgáltatói', b.) 'Humánerőforrás' adatbázisok c.) 'Finanszírozási algoritmusok' esetében 'TAJ' esetében az elektronikus lekérdezés EKNY-en keresztüli megteremtése Az OEP munkabizottság végleges állásfoglalásának elkészítése az orvostechnikai eszközök, gyógy. segédeszköz témájában – OEP, ESzCsM és EKH közreműködőkkel Tanulmány elkészítése az engedélyezett beavatkozások témájában.

Az EKNY megvalósításának ütemezése 'Megfelelően' közhiteles nyilvántartások 'Csaknem' és 'Vitatható besorolású' közhiteles nyilvántartások 'Koncepcionális' és 'Létrehozandó' nyilvántartások Harmadik ütem (2005. június- 2005. december) 4. Integrált gyógyszer-törzs (K-NET) – feltöltése, tükrözés az EKNY-ben 5.OTNY - webes lekérdezés az EKNY-en keresztül 6. Szakmai kódkönyvek - elektronikus változat az EKNY-ben 3. Integrált a.) 'Szolgáltatói', b.) 'Humánerőforrás' adatbázisok létrehozatala 3. Nyílt szakmai fórumokon vita az orvostechnikai eszközökről. 4. Szakértői workshopok az engedélyezett beavatkozások témájában. 5. Nyílt szakmai vita az engedélyezett beavatkozások témájában. Negyedik ütem (2006. január - 2006. június) 4. Integrált adatbázisok – tükrözés az EKNY-be 6. Új jogszabály megalkotása mind az engedélyezett eszközökről, mind az engedélyezett beavatkozások-ról 7. Adatbázis fejlesztések a két témában