KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA IV.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kiáltó világ.
Advertisements

Isvara Krisna dász / Tasi István Létkérdés Konferencia 2005
Készítette: Raczkó Viktória
Az őskori vallás.
A Barátság.
7. Az idő mérésére használt csillagászati jelenségek
A szimbolizmus 29/C.
Rítus és színház. Isten – szól a mese – a teremtés hetedik napján azt tapasztalta, hogy halálos unalom uralkodik mindenek felett, és akkor rájött, hogy.
A történelem forrásai „Mélységes mély a múltnak kútja.
RÓZSA a virágok királynője.
A szerelem istene: Erósz, Amor, Cupido
Az emberi jogok és a nyelvek Pécs, október 10. Szalayné Sándor Erzsébet Nyelv és jog – avagy a jogi nyelv és a nyelvi jog dilemmája Európában.
Készítette: Barta Krisztina
Miről szól a Katégoriák? Cat.3: „Amikor valamit másvalamiről, mint alanyról állítunk, mindaz, amit az állítmányról mondunk, az alanyról is mondható. Pl.
A SZOCIÁLGEOGRÁFIA I. ROKONTUDOMÁNYOK
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
Vallásantropológia rítus, totem, tabu, mágia, mítosz
Novellaelemzési szempontok
Számitástechnikai alapismeretek
(1856. máj. 6 Freiberg–1939. szept. 23. London)
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Kultúra – nemzet – emlékezet
POLITIKAI IDEOLÓGIÁK © kurtán sándor pefele 2009.
A HÚSVÉTI IDŐ SZIMBÓLUMAI
A táj, a természet szerepe Petőfi lírájában és Az apostolban
Folyamatleírások szerkesztésének gyakorlata, bemutatóval egybekötött gyakorlati képzés szeptember 22.
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
KERESZTÉNYSÉG A KULTÚRÁK VÁLSÁGÁBAN február SEK A vallás és a vele kapcsolatos tárgyak / tudományágak.
K ÉSZÍTETTE : S ZOBI C SONGOR F ELKÉSZÍTŐ TANÁR : D OROGI L ILLA I SKOLA : P IPACSVIRÁG M AGYAR - A NGOL K ÉT T ANÍTÁSI N YELVŰ Á LTALÁNOS I SKOLA I SKOLA.
Haloween (Külön kiadás).
A mítoszok.
„A kultúra azért különlegesen szép terméke az emberi viselkedésnek, mert egyedi és megismételhetetlen. Minden igaz közösség egyszeri jelenség. A kultúra.
Amikor a tanítvány ellentmondott a mesternek
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
A képszerűség szerepe a retorikában
ANDRAGÓGIATÖRTÉNET.
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
A görög és római kultúra
Művelődés-gazdaságtan
Információ, adat, jel, kód
Előadásvázlatok a földrajzi nevekről 2. Névadási folyamat Ferjan Ormeling Fordította: Földi Ervin 2003.
Antropológia VII. Személy - Lélek I..
Az ősi magyar hitvilág.
A deviancia értelmezési kerete
„Reflektorfényben Te állsz”
Kereszténység felvétele
A magyarság őstörténete
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
LEVÉL LAODICEÁBA.
Prezentáziós Stratégia
A nemzeti film fogalma Példa: francia külvárosfilmek.
Durkheim Társadalmi kötelékek és rituálék. A vallás társadalmi jellegű A társadalom egyes egyéni erők szintézise Ezen erők az egyén viszonylatában fölérendeltek.
A z ö n g y ó g y í t á s a r k á n u m a
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Terminus (terminus technicus). Terminology - Vocabulary International standard: Terminology - Vocabulary (ISO 1087, 1990 Genf)
Faj, Nemzet, Etnikai csoport, Kisebbségek Tantárgyfelelős: Dr
GONDOLATOK A VALLÁSRÓL Nem sokat tudunk róla Ázsiában szerzett világkép ma a népmesékben Szerkezetileg hasonlít a kereszténységre, Vándorlás közben őseink.
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
Vallásantropológiai alapok. Narratológia Propp Narratív szemiotika Greimas Greimas A cselekvéses (actantiális) modell Küldő (motiváló) Fogadó (aki profitál)
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Alapvetés, az emberi jogok rendszere
RÓZSA a virágok királynője.
Kultúra és kommunikáció
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Ókori közel-keleti vallások
Előadás másolata:

KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA IV.

SZIMBÓLUMOK ???????

Szimbólumok 1. Etimológia, meghatározás Freud – Jung – Goethe – Hankiss 3. Egyetemes és magyar szimbólumok 4. Rítus, mítosz

1. Definíció: ~ két egyenrangú elem egységben való kiteljesedése. Mindig hordoz egy mélyebb jelentést, amely sokszor nem, vagy csak nehezen értelmezhető racionálisan.~ asszociáció Egyik fele az érzékelhető, konkrét elem = jelölő, másik a kevésbé konkretizálható, eszmei elem = jelzett.

~ görög eredetű szümbolon jelentése: melléállítás, összevetés, egybeesés, ráismerési jel ~ kép, jelkép: - köznyelvi (fehér galamb) - költői („Az alkotmány rózsája a tiétek, Töviseit a nép közé vetétek…” Petőfi S.: A nép nevében)

~ lehet politikai, vallási, művészi ihletésű ~ alapulhat : - hasonlóságon (gyűrű) - érintkezésen (lánc)

2. Freud, Jung: szimbólumok = archetípusok; vallásalkotás = szimbólumteremtés Goethe: ‘ a különvált részek egyesüléséből valami harmadik, új, magasabb rendű, valami váratlan jön létre’ A képzőművészet tárgyairól (1797) Hankiss: Nooszféra mint a túlélés záloga

3. Egyetemes szimbólumok : - gender - őselemek Magyar szimbólumok : - világfa - Turul - sárkány

Rítus: „ A vallások előírnak olyan viselkedésformákat, melyek által az emberek kapcsolatot teremthetnek és hatást gyakorolhatnak a természetfeletti erőkre. Azokat a megszervezett viselkedési mintákat, melyeket a szellemi erők befolyásolása céljából jelenítenek meg – rítusoknak nevezzük. A rítusok mindig sztereotípek: a beszéd és a mozgás meghatározott mintáján vagy az események meghatározott sorozatán alapulnak.

A rítusoknak ezenfelül szimbolikusaspektusuk is van… A rítusokhoz tartozik bizonyos eseményeket szimbolizáló tárgyak használata is. Léteznek például jósló, gyógyító, ártó, áldozatot bemutató és ördögűző rítusok. ( Hollós Marida: Bevezetés a kulturális antropológiába. Szimbiózs, 1995/5) Átmeneti. ill. évkör rítusai

Mítosz: A természetfeletti hatalmak (lények és erők) létében való hit a vallásnak csak egy része. A vallásban vannak mítoszok is, amik a természetfeletti hatalmak múltban történt cselekedeteiről, tetteiről szóló beszélt vagy írott történetek. A mítoszok legtöbbször kulturális hősök és természetfeletti hatalmak régi cselekedeteiről szólnak. Néha tartalmazzák a teljes univerzum keletkezésének történetét,

Elbeszélik, hogyan és miért teremtődtek az emberek, állatok, égitestek és természeti jelenségek. A mítoszok megmagyarázzák, hogyan tettek szert az emberek eszközeikre, szokásaikra és hogyan kerültek oda, ahol most élnek. ( Hollós Marida: Bevezetés a kulturális antropológiába )

Köszönöm a figyelmet