Marketing alapismeret Kárász Zsófia Veronika Előadás Bevezetés a Marketing rejtelmeibe
Felhasznált Irodalom Könyvek Újságok Hasznos Internet Oldalak Kotler, Philip: Marketing Menedzsment, 2004. Akadémia Kiadó-Kötelező Irodalom Jobber, David: -Európai Marketing, 2002. Akadémia Kiadó Veres, János: Globális Marketing, 1999, Akadémia kiadó Malhotra, Naresh: Marketingkutatás, 2002. Akadémia kiadó Újságok Világgazdaság Marketing és Menedzsment Figyelő Hasznos Internet Oldalak www.marketing.lap.hu www. Internet-marketing.hu http://www.w.mimi.hu/marketing
Értékelés 50 % Gyakorlati jegy 60 % Egyéni házi feladatok 40 % Szeminárium aktivitás 10 % Előadás feladatok, ÓRALÁTOGATÁS 40 % Záróvizsga
Gazdasági bevezetés Globalizáció Jövedelemrés Társadalmi felelősség Technikai haladás A hatalmas vevő Demográfiai változások
Marketing Tevékenység Filozófia
Filozófia A vállalkozás egészét átható, piacra irányuló szemlélet, melynek középpontjában a vásárlóval való azonosulás áll /Weinhold/
Tevékenység „ Olyan társadalmi és vezetési eljárás amelynek segítségével egyének és csoportok termékeket és értékeket alkotnak és cserélnek ki egymás között miközben szükségleteiket és igényeiket kielégítik.” (Kotler)
És egy utolsó megfogalmazás „A marketing feladata a társadalmi szükségletek jövedelmező lehetőségekké való formálása.” (Ismeretlen…-bölcs- szerző)
Alapfogalmak Szükségletek Igények Termékek (áruk, szolgáltatások, elképzelések) Érték Költség Elégedettség
Marketing Alapkoncepció Érték, Elégedettség Szükségletek, Igény, Kereslet Termékek Piacok Kapcsolatok és hálózatok Csere és ügyletek
Szükséglet, igény, kereslet Marketing alapja: emberi szükségletek Szükséglet Igény Kereslet Marketing nem teremt szükségleteket! Marketing az igényeket befolyásolja. (egyéb tényezők mellett)
Termékek Szükséglet, Igény teremti meg a keresetet! Létrehozza a terméket Termék= Javak+Szolgáltatások+Elképzelések
Rövidlátás a Marketingben HIBA Rövidlátás a Marketingben Termék fizikai tulajdonságaira való koncentrálás Helyett Vevő igényére való koncentrálás
Érték, költség és elégedettség Adott termék szükséglet kielégítő képessége Választás Számomra melyik lehetőség nyújtja a legnagyobb ár-érték arányt?
Szükségletek kielégítésének típusai: Csere és ügyletek Szükségletek kielégítésének típusai: Saját termelés Kényszerítés Kéregetés Csere Marketing megjelenése
Folyamatos kiemelkedő minőség Kapcsolatok Ügyletmarketing Tevékenységhez kötődik Kapcsolatmarketing Ügyféllel való tartós kapcsolat kialakítása Eszközök: Folyamatos kiemelkedő minőség Megfelelő Ár Ígéret Teljesítés Ezen eszközök együttes használata szükségeltetik!
Piacok „Azokból a vevőkből áll, akiknek bizonyos szükségletei és igényei megegyeznek, akik képesek és készek csereügyletekbe bonyolódni, hogy szükségleteik és igényeiket kielégítsék.” (Kotler)
Piacok Csere folyamata a következő feladatokkal jár: Vevő keresése Szükségleteinek felismerése Jó termékek fejlesztése Kommunikálás Termékek tárolása és kiszállítása Ármeghatározás
Piacok „Azokból a vevőkből áll, akiknek bizonyos szükségletei és igényei megegyeznek, akik képesek és készek csereügyletbe bonyolódni, hogy szükségleteiket és igényeiket kielégítsék.” kommunikáció pénz Ipar Piac szolgáltatás, termék információ
Piacok típusai Erőforrások piaca Kormány piaca Termelők piaca Közvetítői piacok Fogyasztók piaca
Marketing Managment „Elemzésre, tervezésre, megvalósításra, és ellenőrzésre kiterjedő folyamat, csere folyamán alapszik, cél a résztvevők elégedettsége.” Feladata: kereslet mértékének, időbeliségének összetételének befolyásolása mellett a szervezeti célok elérése érdekében
A marketing filozófia fejlődési szakaszai Termelésorientált kereslet > kínálat Értékesítés-orientált kereslet < kínálat Marketingorientált „őfelsége a Vevő” Társadalomorientált társadalmi és vállalati érdek
Értékesítési vagy marketing koncepció Kiinduló pont Fókusz Eszköz Cél Gyár Termékek Értékesítés ösztönzés Profit az értékesített volumenből Értékesítési koncepció Célpiac Vevő-szükségletek Integrált marketing Profit a vevőelégedettségen keresztül Marketing koncepció
Marketing koncepció Négy Alap pillére Célpiac Vevő-szükséglet Integrált marketing Nyereségesség
Marketing koncepció Vevő központúság Sony, Lexus Coca Cola: Viaszos ebihal esete „Az embereket tesszük az első helyre” (BA) „Ön a főnök ”(United) Panaszkezelés
Társadalom központú marketing „Ben and Jerry” „The Body Shop” Az ügyet támogató marketing!