A Kovács-módszer alapismeretei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
GYERMEKDALOK KICSIKNEK
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
VEZETÉKNÉV KERESZTNÉV | A KOM-PASSZ program ismertetése „KOM-PASSZ” pályaválasztást segítő program GEBAUER FERENC MFPI, március 7.
„EZERARCÚ CSALÁD” A fiatalokkal való kapcsolatfelvétel és sikeres bizalmi kapcsolat kialakításának egyik lehetősége Pistyur Gabriella Sóti Beáta Törzsökné.
A koragyermekkori nevelésről
Mikor beszélünk koraszülésről?
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
Diszlexia veszélyeztetettség jelei az óvodában
Általános, speciális kompetenciák Negyedik félév.
Fejlesztési koncepció
A kisgyermekkori zenei nevelés jelentősége és alapelvei
Az iskolaérettség kérdése
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Hatodik előadás.
Új skála – új lehetőségek Egy kis ízelítő. Egységes skála (1)
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
Az óvoda és az iskola együttműködésének megvalósulása a Naprakészség TIOK-ban Mérleg.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Mozgás, pihenés, egészség
1 Óvodapedagógiai konferencia Sopron, május.
Mozgásfejlesztés a megkésett és akadályozott beszédfejlődésű gyermekeknél Ayres-féle szenzoros integrációs terápia a logopédiai korai fejlesztésben.
Fogd A Kezem Alapítvány
A feladatok szerepe Kaposi József.
NEVELÉSELMÉLET.
Látható hangok Esztétikai foglalkozások 3-8 éves gyermekek
Pedagógiai személyiségértelmezések
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
Test és lélek harmóniája
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Munkamegosztás és együttműködés Iskolapszichológia a nevelési tanácsadó ellátó rendszerében Horváth Ágnes Klinikai szakpszichológus Zuglói Nevelési Tanácsadó.
Korai tehetségnevelés
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
Az iskoláskor küszöbén
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Változások az Óvodai nevelés országos alapprogramjában: kihívások, feladatok Pécs-Kecskemét-Budapest, 2010 MOZGÁS avagy tennivalók az óvodai testnevelés.
Az agressziókezelés elmélete és gyakorlata
Buczkóné Pásztor Melinda Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Az óvodai tevékenységterv
Ötletek, javaslatok a kritériumok dokumentum szintű beépítésére
Út a sikeres tanuláshoz
Készítette: Csibi-Gungl Adrienn Konzulens : Gáspár János.
Készítette:Tóth Sándorné
Variálható Sport Létra 3D a kosárlabdázók fejlesztésében
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Készítette: Borsiné Csontos Ilona óvodavezető h.
Alcím mintájának szerkesztése Demens lakók képességmegőrző, rehabilitáló programja Evangélikus Diakóniai Otthon Kaposszekcső Kaposszekcső,
Iskolaérettség Fizikai (biológiai) Szellemi (pszichikus) Lelki (szociális)
II. Kerületi PSZSZ Honfiné Nagy Andrea Gál Nóra
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
A koordinációs képességek felosztása és fejlesztési lehetőségei
Új skála – új lehetőségek
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

A Kovács-módszer alapismeretei LUFI AZ ISKOLÁBAN? A Kovács-módszer alapismeretei

Mi a Kovács-módszer? Új pedagógiai irányzat Zenepedagógia része, kiegészítője Munkaképesség – gondozás Kidolgozója : Dr. Kovács Géza professzor és Dr. Pásztor Zsuzsanna

A Kovács-módszer Célja: A szakmai és életfeladatokhoz szükséges fizikai és idegrendszeri alkalmasság fejlesztése és fenntartása.

A mozgás eredményessége Iskolai tanulásra A tanulást meghatározó részképességekre

A mozgásprogram területei Frissítő mozgás Fejlesztő mozgás Kondíciójavító mozgás

A frissítő mozgás Fenntartás Alkalmazásai: Munkakezdés előtt Munkafolyamat tagolása Levezetés

Elvek Feladata: elfáradás enyhítése Elfáradt szervek regenerálódása Szendvics szerkezet ( tanulás- mozgás-tanulás)

A frissítő mozgás –mozgáspihenők Iskolai munka : nyugalmi helyzethez kötött intenzív szellemi tevékenység. Fokozott idegrendszeri tevékenységextrém oxigén –és tápanyagigény Nyugalmi szinten működő légzés, keringésfáradás tünetei A mozgáspihenő - ha nincs egyéb tervezett játékunk- elengedhetetlen.

Gyakorlati tanácsok Lendületes és pergő legyen Mozgás adagolása csoportban is egyéni legyen. Nem énekeltetünk. Zene csak hangulati aláfestésnek legyen. Kivétel: fiziológiás terhelés. Jóleső játék legyen. Pozitív élménykeltés. Nem versenyeztetünk. Mozgáskompozíció egész testre kiterjedő legyen. Ízületek mozgáshatárig legyenek dolgoztatva. A nyújtás itt nem alkalmas. Gerincet kímélő legyen. Rekeszlégzés !!! Nyakmozgások minden irányban történjenek.

Fejlesztő mozgás Lemaradások kompenzálásában segít. A szervezet „egészét” mozgatja. Idegpályákat és idegközpontokat foglalkoztat.

Fejlesztő mozgás Keringés és a légzés intenzív működtetése. ( jó közérzet, tartós figyelem) Hatásuk mély és erőteljes.

A fejlesztő mozgás hatástartománya Látás, hallás, tapintás, térészlelés, téri tájékozódás, egyensúlyérzékelés, kéz-láb,szem-láb, szem-kéz koordináció, keresztcsatornák,szándékos figyelem, alak-forma,méret-,alak-háttér, Gestalt-látás,ritmus-és tempóérzék,testséma,lateralitás, finommotorika, gyorsasági reflexek,mozgáskoordináció, kreativitás,képzelet, szociális és érzelmi fejélesztés, pozitív énkép támogatása.

A fejlesztő mozgás főbb elemei A tapintás finomítása Kézügyesítése Kézfüggetlenítés Lábügyesítés Gyorsasági reflexek Erőkifejtés differenciálása Mikropihenők készsége Térérzék és helyérzék Egyensúlyérzék Tér-és időtagolás A figyelem koncentrálása és megosztása

Pedagógiai alapelvei Indirekt beavatkozás Pozitív pedagógiai hatások Komplexitás Transzferhatás

Összefoglalás Összefoglalva: a pszichomotoros fejlesztés, és a ritmika művelői egységesen azt vallják: a test eszköz a valóság megismerésében, kölcsönös kapcsolat jön létre az észlelés és a mozgás között, kialakul a test, a lélek, és a szellem harmóniája tudatos, gyakorolt tapasztalattá válik az önállóság és alkalmazkodás, szerves kapcsolat keletkezik mozgás és a beszéd, valamint a nyelv formája és tartalma között, spontán kreatív tevékenységre ösztönző helyzetek keletkeznek, csoportos forma, melyben lehetőség nyílik mások magatartásának megfigyelésére, és abból való tanulásra ösztönöz előkészíti az utat a különböző kulturtechnikák számára lehetőséget teremt a kompenzációs neveléshez.

„Úgy érezzük, hogy amit teszünk, csak egy csepp a tengerben „Úgy érezzük, hogy amit teszünk, csak egy csepp a tengerben. Anélkül a csepp nélkül azonban sekélyebb volna tenger.” Teréz anya

Felhasznált irodalom Dr. Pásztor Zsuzsa : A Kovács –módszer a fejlesztő pedagógiában Kovács- Módszer Stúdió Budapest, 2011 Pintérné Tasnádi Ágnes: Mozgásfoglalkozások az óvodában Trefort Kiadó Budapest 2006 Huba Judit: A pszichomotoros fejlődés és fejlesztés Logopédiai Kiadó Budapest 2011

Köszönöm a figyelmet.