A Kovács-módszer alapismeretei LUFI AZ ISKOLÁBAN? A Kovács-módszer alapismeretei
Mi a Kovács-módszer? Új pedagógiai irányzat Zenepedagógia része, kiegészítője Munkaképesség – gondozás Kidolgozója : Dr. Kovács Géza professzor és Dr. Pásztor Zsuzsanna
A Kovács-módszer Célja: A szakmai és életfeladatokhoz szükséges fizikai és idegrendszeri alkalmasság fejlesztése és fenntartása.
A mozgás eredményessége Iskolai tanulásra A tanulást meghatározó részképességekre
A mozgásprogram területei Frissítő mozgás Fejlesztő mozgás Kondíciójavító mozgás
A frissítő mozgás Fenntartás Alkalmazásai: Munkakezdés előtt Munkafolyamat tagolása Levezetés
Elvek Feladata: elfáradás enyhítése Elfáradt szervek regenerálódása Szendvics szerkezet ( tanulás- mozgás-tanulás)
A frissítő mozgás –mozgáspihenők Iskolai munka : nyugalmi helyzethez kötött intenzív szellemi tevékenység. Fokozott idegrendszeri tevékenységextrém oxigén –és tápanyagigény Nyugalmi szinten működő légzés, keringésfáradás tünetei A mozgáspihenő - ha nincs egyéb tervezett játékunk- elengedhetetlen.
Gyakorlati tanácsok Lendületes és pergő legyen Mozgás adagolása csoportban is egyéni legyen. Nem énekeltetünk. Zene csak hangulati aláfestésnek legyen. Kivétel: fiziológiás terhelés. Jóleső játék legyen. Pozitív élménykeltés. Nem versenyeztetünk. Mozgáskompozíció egész testre kiterjedő legyen. Ízületek mozgáshatárig legyenek dolgoztatva. A nyújtás itt nem alkalmas. Gerincet kímélő legyen. Rekeszlégzés !!! Nyakmozgások minden irányban történjenek.
Fejlesztő mozgás Lemaradások kompenzálásában segít. A szervezet „egészét” mozgatja. Idegpályákat és idegközpontokat foglalkoztat.
Fejlesztő mozgás Keringés és a légzés intenzív működtetése. ( jó közérzet, tartós figyelem) Hatásuk mély és erőteljes.
A fejlesztő mozgás hatástartománya Látás, hallás, tapintás, térészlelés, téri tájékozódás, egyensúlyérzékelés, kéz-láb,szem-láb, szem-kéz koordináció, keresztcsatornák,szándékos figyelem, alak-forma,méret-,alak-háttér, Gestalt-látás,ritmus-és tempóérzék,testséma,lateralitás, finommotorika, gyorsasági reflexek,mozgáskoordináció, kreativitás,képzelet, szociális és érzelmi fejélesztés, pozitív énkép támogatása.
A fejlesztő mozgás főbb elemei A tapintás finomítása Kézügyesítése Kézfüggetlenítés Lábügyesítés Gyorsasági reflexek Erőkifejtés differenciálása Mikropihenők készsége Térérzék és helyérzék Egyensúlyérzék Tér-és időtagolás A figyelem koncentrálása és megosztása
Pedagógiai alapelvei Indirekt beavatkozás Pozitív pedagógiai hatások Komplexitás Transzferhatás
Összefoglalás Összefoglalva: a pszichomotoros fejlesztés, és a ritmika művelői egységesen azt vallják: a test eszköz a valóság megismerésében, kölcsönös kapcsolat jön létre az észlelés és a mozgás között, kialakul a test, a lélek, és a szellem harmóniája tudatos, gyakorolt tapasztalattá válik az önállóság és alkalmazkodás, szerves kapcsolat keletkezik mozgás és a beszéd, valamint a nyelv formája és tartalma között, spontán kreatív tevékenységre ösztönző helyzetek keletkeznek, csoportos forma, melyben lehetőség nyílik mások magatartásának megfigyelésére, és abból való tanulásra ösztönöz előkészíti az utat a különböző kulturtechnikák számára lehetőséget teremt a kompenzációs neveléshez.
„Úgy érezzük, hogy amit teszünk, csak egy csepp a tengerben „Úgy érezzük, hogy amit teszünk, csak egy csepp a tengerben. Anélkül a csepp nélkül azonban sekélyebb volna tenger.” Teréz anya
Felhasznált irodalom Dr. Pásztor Zsuzsa : A Kovács –módszer a fejlesztő pedagógiában Kovács- Módszer Stúdió Budapest, 2011 Pintérné Tasnádi Ágnes: Mozgásfoglalkozások az óvodában Trefort Kiadó Budapest 2006 Huba Judit: A pszichomotoros fejlődés és fejlesztés Logopédiai Kiadó Budapest 2011
Köszönöm a figyelmet.