Erkölcsi nevelés, mint az óvodai nevelési feladatok egyike

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Kapcsolattartás a szülői házzal
Jánosi Beatrix szeptember 08.
(H: Wallanberg-M.S. Bogolea))
Környezettudatos magatartás segítése a katolikus óvodákban Vallásos és erkölcsi neveléssel foglalkozó munkacsoport
Kis csoport szeptember
Tommy's Window dia ♫ Hangszóró szükséges A gyerekek örökkévalók
A társadalmi környezet hatása a gyermekek fejlődésére
A Barátság.
A Budapesti Egyetemi Katolikus Gimnázium és Kollégiumban
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A személyiség.
Napocska Napköziotthon
Intézményvezetői Értekezlet október 6.
Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos.
Szocializáció Fogalmak:
7. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Ápolásetika.
Szigor vagy engedékenység a gyermeknevelésben
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
CSALÁD.
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
A gyermek erkölcsi fejlődése
Szásziné Sustyák Anna óvodavezető Svetits Katolikus Óvoda, Debrecen
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
A Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon KÜLDETÉSNYILATKOZATA MUNKAANYAG: az augusztus i csoportmunkák, a vezetőségi együttgondolkodás,
Különbözőek vagyunk!.
ESZMÉNY, CÉL, FELADAT A NEVELÉSBEN
♫ Hangszóró szükséges ♫ Hangszóró szükséges Az oldalak kattintásra haladnak tovább. Copyright © 2008 Tommy's Window. All Rights Reserved David Brandt.
Pedagógiai személyiségértelmezések
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Nevelés és nevelői attitűdök
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
A kriminálpszichológia
Az alapvető művelődési igények meghatározói
A deviancia értelmezési kerete
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Előadás és tréning.  Túl kevés a jóból ( szükségletek toxikus be nem töltése és nem a szülői tökéletlenség )  Túl sok a rosszból ( kritikusság, elutasítás,
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
PROGRAM.
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS Barátság Készítette: Kovács Mária.
A felnőttek bevonásának fejlesztése a kora gyermekkori oktatásba Chris Pascal, prof. és Tony Bertram, prof.
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
Óvodai szakmai programok, továbbképzések bemutatása 2013/2014 Készítette: Grolyóné Szabó Éva szeptember 11. KPSZTI, Óvodavezetői Értekezlet.
A láthatatlant megadni
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
A dajka a nevelés folyamatában
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
Emberi és gépi morál Tomka János Bőgel György
VALLÁSOS ÉS ERKÖLCSI NEVELÉS A KATOLIKUS ÓVODÁKBAN
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Erkölcsi nevelés, mint az óvodai nevelési feladatok egyike Katolikus Pedagógiai Szervezési és Továbbképzési Intézet 2013. november 15. Erkölcsi nevelés, mint az óvodai nevelési feladatok egyike Labáth Ferencné Igazgató Humán Tréning Központ 2013. november 15. HTK Labáth Ferencné

Mottó: „Szép és fönséges a dajkák hivatása, de fontosak az ő kötelességeik is…” ( Majer István ) 2013. november 15. HTK Labáth Ferencné

1. Az erkölcsi fejlődés szakaszai 1.1 Kiemelten az első szakaszról Bevezetés 1. Az erkölcsi fejlődés szakaszai 1.1 Kiemelten az első szakaszról 1.2 A dajka helye, szerepe az első szakaszban 2. Az erkölcsi fejlődésben szerepet játszó tényezők 2.1 Mi a feladata egy dajkának a gyerekek erkölcsi nevelésében? Zárógondolatok 2013. november 15. HTK Labáth Ferencné

Bevezetés Felvezető kérdés - kutatás Együttérző Együttműködő Erkölcsi érzésünk működésének gyökerei A család, a közösség érzelmi minősége „Jó óvodát kívánunk!” 2013. november 15. HTK Labáth Ferencné

1. Az erkölcsi fejlődés szakaszai Első szakasz: a heteronómia szakasza Második szakasz: az autonómia szakasza A második szakasz megalapozása, előkészítése „Az óvodában a nevelőmunkát az óvodapedagógus végzi.” Aki nevel, az a nevelés felelősségét … 2013. november 15. HTK Labáth Ferencné

2. Az erkölcsi fejlődésben szerepet játszó tényezők Természeti tényezők Társadalmi tényezők Normák, értékek, szabályok Rácsodálkozó képesség Az emberi kapcsolatok szépsége 2013. november 15. HTK Labáth Ferencné

Az erkölcsi fejlődésben szerepet játszó tényezők A család az elsődlegessége A családon túl bárki nevelhet 2013. november 15. HTK Labáth Ferencné

Az erkölcsi fejlődésben szerepet játszó tényezők Kutatás - Az érintés ereje - fejlődés - befogadó kapacitás - ingerek - érzelmi IQ - magabiztosság - figyelem 2013. november 15. HTK Labáth Ferencné

Az erkölcsi fejlődésben szerepet játszó tényezők Különleges terepvizsgálat - érintés élmény szeretett elfogadott érzelmek biztonságos kötődés 2013. november 15. HTK Labáth Ferencné

Az erkölcsi fejlődésben szerepet játszó tényezők Erkölcsileg helyes/helytelen, jó/rossz Örömszerzés 4-5 éves korig A gyerek teljes mértékben elfogadja Szolgálat Mellé és nem fölé 2013. november 15. HTK Labáth Ferencné

Az erkölcsi fejlődésben szerepet játszó tényezők Az Óvodai nevelés országos alapprogramja Segítőkészség Együttérzés Örömszerzés Büszkeség Sajnálkozás Részvét Lemondás Mások iránti felelősség Szégyen Irigység Féltékenység 2013. november 15. HTK Labáth Ferencné

Az erkölcsi fejlődésben szerepet játszó tényezők Az óvodapedagógus feladata Az óvodapedagógus kötelessége A dajka kötelessége Tervezés Megvalósítás Eredmények 2013. november 15. HTK Labáth Ferencné

Mi a feladata egy dajkának? Meg kell tanulnia a gyerekekkel töltött minőségi idő fogalmát. Hét perces gyerekek Magyarország aranytartaléka A szépre, a jóra, az igazra nevelje, tanítsa a gyerekeket. 2013. november 15. HTK Labáth Ferencné

A szép, a jó, az igaz Szép Az emberi lélek Az emberi kapcsolatok Jó Ne vedd el a másét! Az emberi munka Igaz A szó A szabály A viselkedés A mese J Á T É K 2013. november 15. HTK Labáth Ferencné

A szép Saját lélek A szép, a jó 2013. november 15. HTK Labáth Ferencné

A jó Ne vedd el a másét! Értékelő jelzés Bűnök 86 % Nyelvi fordulat Felmérés – történet: objektív/reális – szubjektív/autonóm A büntetés fajtái - gyerek + felnőtt szoros érzelmi kapcsolat (szeretetkapcsolat, büntetésértékű) - gyerek + felnőtt hideg, elutasító kapcsolat (hatalom, erő) A mindennapi munka öröme - hivatás 2013. november 15. HTK Labáth Ferencné

Az igaz A kimondott szó, a szabály A szabály addig él … Tárgyi környezet A szabály akkor is érvényes, ha … Társakkal betartatni 8-9. év: csábításnak való ellenállás A felnőtt mindig igazságos A simogató kéz nem hazudik A mese, a jó mese Erkölcsileg rendezett Pörgő világ – lassítás, tarisznya, ápolás, választás 2013. november 15. HTK Labáth Ferencné

A játék A játék, a szabadjáték ereje A játszó ember Szenteljünk időt! Csendes percek A csend egy hatalmas zaj nélküli játék. A belső csend a lélek néma játéka. A játék a szocializáció része A szabadjáték: szabadságra nevel 2013. november 15. HTK Labáth Ferencné

Önmagunk megismerése Elfogadás Megbecsülés Szeretet Tisztelet Bizalom 2013. november 15. HTK Labáth Ferencné

Zárógondolatok A kisgyerek a szépet, a jót, az igazat cselekvés közben fedezi fel. Erkölcsi nevelés önmagában nem létezik, csakis a nevelés teljes folyamatában. Múlt, jelen, jövő. 2013. november 15. HTK Labáth Ferencné

Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Labáth Ferencné Igazgató labathne@humantrening.eu +36/20/491-5569 2013. november 15. HTK Labáth Ferencné