Az élménypedagógia lehetőségei a matematika oktatásában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Differenciált tanulásszervezés 3. Szervezési módok, munkaformák
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Projektoktatás április 8. Papp Dolli.
Nyílt napok látogatottsága
Számítógép az oktatásban Készítette: Halász Rita Tanár- informatikatanár MA 2010/2011.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
A történelem tanításának és tanulásának módszerei és stratégiái 2007
Fontosabb fogalmak Képesség :
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
A személyközpontú pedagógiai jelenléte a digitális tanórákon
A pedagógiai program Érd,
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
„- Mi volt ma az iskolában? - Semmi!”
Szeretet, türelem, tolerancia
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Projektmunka.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Gyakorlati tanácsok az intézményi dokumentumok kiegészítéséhez, módosításához a TÁMOP pályázati kiírás kritériumai alapján Csizmazia Sándorné Szakmai.
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Program- és tananyagfejlesztés rendszertípus Modern Üzleti Tudományok Főiskolája.
IKT alapfogalmak, IKT-val támogatott módszerek
Projektpedagógia az óvodai gyakorlatban
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A komplex tehetségfejlesztő program
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Ha javítani szeretnénk az eredményeken
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
Inklúzív nevelés Magyarországon
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
Tanulásszervezési módszerek
A KOMPETENCIA ALAPÚ PROGRAMCSOMAG ALKALMAZÁSA AZ ANGOL ÓRÁN Készítette: Kövérné Zajácz Ida Tokaj, január 22.
Pedagógiai válaszaink az egyéni különbségek elfogadására
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

Az élménypedagógia lehetőségei a matematika oktatásában Horváth Judit

Megközelítés a módszertani alapelvek alapján Hatékony tanulásszervezés szempontjából

Varga Tamás

I. Módszertani alapelvek Az absztrakció megtervezése - tevékenység, eljátszás - kirakás - rajzos megjelenítés - jelekkel való megjelenítés - számokkal, jelekkel való lejegyzés

Eszközök sokszínű és sokrétű használata - állandó eszközök - alkalmi eszközök

Cselekvő tapasztalatszerzés konkrét tárgyi tevékenység gondolkodási műveletek interiorizálása tárgyi tevékenység tudatosítása megértés jól használható emlék matematikai fogalmakról sikeres feladatmegoldás új fogalmak kiépülése

Egységes és széles alapozás - Matematikát tanítunk, nem számtant. - Szemléletformálás Életkori sajátosságok figyelembevétele - 6-10 éves gyermek testi és szellemi képességeinek ismerete - meglévő ismereteinek felmérése - figyelmének időtartamának és terjedelmének ismerete - szókincsének ismerete - személyiségének tisztelete - egyedi sajátosságainak elfogadása

Tévedés szabadsága, vita - a tévedés felismerése - a hiba javítása problémamegoldás segíti a tanulást vita személyiség harmonikus fejlődése felszabadult légkör

Örömteli tanulás ,, Az örömet a folyamatban is meg kell találni, nemcsak az eredményben.” Erika Landau

Motiváció Indíték, mely a cselekvést elindítja, annak irányt szab. A gyermek alapvető motívumai: - fizikai, biztonsági, érzelmi szükségletei - tanulás, jó munka, hasznosság, önmegvalósítás

„ minden munka: amit meg kell tenni, és minden szórakozás: amit önként vállal az ember.” Mark Twain

Motivációs szintek Beépült tanulási motiváció Belső tanulási motiváció Külső tanulási motiváció Presztízs, mint tanulási motiváció

Hagyományos tanulásszervezés - Frontális osztálymunka verbális közlés passzív befogadás tanítás-tanulás interakciója csekély - Önálló munka minden tanuló egyedül, ugyanazt végzi

II. Hatékony tanulásszervezés A konstruktivista , élményalapú pedagógia - nem módszer, hanem szemlélet - életszerű helyzetekben fellelhető valóságos problémák - együttműködés - segítségnyújtás - változatos eszközök és információs források

Tanórai differenciálás Meglévő ismeretek különbsége A meglévő tanulói különbségek forrásai Képességbeli különbségek Eltérő személyiségtípusú tanulók Fiú, lány különbségek Etnikai különbségek

A differenciált tanulásszervezés szintjei Érdeklődés szerinti csoportbontás Tartalmi differenciálás Szervezeti tanulócsoportos bontás Tanulási követelmények differenciálása

A differenciálás alapelvei A munkaformák tartalmi ismerete Szemlélet Differenciálási szempontok Átjárhatóság

Tanítási-tanulási munkaformák Csoportmunka Páros munka Egyénre szabott ( individualizált) munkaforma

Differenciált tananyag-feldolgozás feladatlapos rendszerben

A konstruktív oktatási mód lépései - érdeklődés felkeltése - csoportok kialakítása - csapatépítés - témaválasztás - altémaválasztás - az altémák kidolgozása - a csoportok előadásának előkészítése - a csoport előadása

Alkalmazásra szánt feladattípusok - problémamegoldó csoportfeladatok - alkotó feladatok - felfedező kutató feladatok - érvelés, vita

Kooperációra- együttműködésre épülő tanulásszervezési módok A problémaalapú oktatás tanulás tudásszervezés folyamata

alkalmazásának alaplépései: - a feladat meghatározása - információkeresési stratégiák kidolgozása - adatok, információk elérésének meghatározása - az információ felhasználása, a probléma megoldása - szintézis készítése - értékelés

Kooperatív vita a módszer lépései: - szembenálló állítások megfogalmazása - az állítások megjelenítése - állásfoglalás - állítás melletti érvek gyűjtése - képviselő választása - vitakorong

Drámamódszer - egyszerű empátiagyakorlatok (szerep, azonosulás) - egyszerű empátiagyakorlatok - dilemmák, döntési helyzetek - közös döntések - helyszínépítés - ismert történetek dramatizálása - szituációs játékok - szimulációs játékok - tablók - bírósági tárgyalás - disputa

Kagan féle kooperatív tanulás A kooperatív csoport: - tartósan 3-5 főből áll - heterogén - véletlenszerű vagy tudatos szervezés - csoportszerepek: jegyző, időfelügyelő, feladatfelelős, szóvivő

Kooperatív módszerek: - csoportalakítási módszer - új anyag feldolgozását segítő módszer - ismétlő, rendszerező módszer - ellenőrző, értékelő módszer

Pedagógiai projekt - konkrét ismeretekhez, képességek tervezése ( Egy adott probléma legtöbb vonatkozásának és összefüggésének feltárása.) - konkrét ismeretekhez, képességek tervezése - tanári motiváció, segítség tudatos jelenléte

A projekt munkamenete: - csoporttémák megbeszélése - minitémák / altémák kiválasztása, kiosztása - kommunikációs csatornák megbeszélése - csoportok kommunikációjának megtervezése - csoportos beszélgetések a minitémákról, bemutatásuk - csoportbemutatók előkészítése - csoportbemutatók - észrevételek, értékelés

A hagyományos és konstruktív élmény alapú pedagógia összehasonlítása

Ellenőrzés és értékelés - a hibák elfogadása a tanulási folyamat része - a pedagógus ne csak minősítsen, hanem a fejlődésről is beszámoljon - a gyermek saját lehetőségeit mennyire aknázta ki

Köszönöm a figyelmet!