Az élménypedagógia lehetőségei a matematika oktatásában Horváth Judit
Megközelítés a módszertani alapelvek alapján Hatékony tanulásszervezés szempontjából
Varga Tamás
I. Módszertani alapelvek Az absztrakció megtervezése - tevékenység, eljátszás - kirakás - rajzos megjelenítés - jelekkel való megjelenítés - számokkal, jelekkel való lejegyzés
Eszközök sokszínű és sokrétű használata - állandó eszközök - alkalmi eszközök
Cselekvő tapasztalatszerzés konkrét tárgyi tevékenység gondolkodási műveletek interiorizálása tárgyi tevékenység tudatosítása megértés jól használható emlék matematikai fogalmakról sikeres feladatmegoldás új fogalmak kiépülése
Egységes és széles alapozás - Matematikát tanítunk, nem számtant. - Szemléletformálás Életkori sajátosságok figyelembevétele - 6-10 éves gyermek testi és szellemi képességeinek ismerete - meglévő ismereteinek felmérése - figyelmének időtartamának és terjedelmének ismerete - szókincsének ismerete - személyiségének tisztelete - egyedi sajátosságainak elfogadása
Tévedés szabadsága, vita - a tévedés felismerése - a hiba javítása problémamegoldás segíti a tanulást vita személyiség harmonikus fejlődése felszabadult légkör
Örömteli tanulás ,, Az örömet a folyamatban is meg kell találni, nemcsak az eredményben.” Erika Landau
Motiváció Indíték, mely a cselekvést elindítja, annak irányt szab. A gyermek alapvető motívumai: - fizikai, biztonsági, érzelmi szükségletei - tanulás, jó munka, hasznosság, önmegvalósítás
„ minden munka: amit meg kell tenni, és minden szórakozás: amit önként vállal az ember.” Mark Twain
Motivációs szintek Beépült tanulási motiváció Belső tanulási motiváció Külső tanulási motiváció Presztízs, mint tanulási motiváció
Hagyományos tanulásszervezés - Frontális osztálymunka verbális közlés passzív befogadás tanítás-tanulás interakciója csekély - Önálló munka minden tanuló egyedül, ugyanazt végzi
II. Hatékony tanulásszervezés A konstruktivista , élményalapú pedagógia - nem módszer, hanem szemlélet - életszerű helyzetekben fellelhető valóságos problémák - együttműködés - segítségnyújtás - változatos eszközök és információs források
Tanórai differenciálás Meglévő ismeretek különbsége A meglévő tanulói különbségek forrásai Képességbeli különbségek Eltérő személyiségtípusú tanulók Fiú, lány különbségek Etnikai különbségek
A differenciált tanulásszervezés szintjei Érdeklődés szerinti csoportbontás Tartalmi differenciálás Szervezeti tanulócsoportos bontás Tanulási követelmények differenciálása
A differenciálás alapelvei A munkaformák tartalmi ismerete Szemlélet Differenciálási szempontok Átjárhatóság
Tanítási-tanulási munkaformák Csoportmunka Páros munka Egyénre szabott ( individualizált) munkaforma
Differenciált tananyag-feldolgozás feladatlapos rendszerben
A konstruktív oktatási mód lépései - érdeklődés felkeltése - csoportok kialakítása - csapatépítés - témaválasztás - altémaválasztás - az altémák kidolgozása - a csoportok előadásának előkészítése - a csoport előadása
Alkalmazásra szánt feladattípusok - problémamegoldó csoportfeladatok - alkotó feladatok - felfedező kutató feladatok - érvelés, vita
Kooperációra- együttműködésre épülő tanulásszervezési módok A problémaalapú oktatás tanulás tudásszervezés folyamata
alkalmazásának alaplépései: - a feladat meghatározása - információkeresési stratégiák kidolgozása - adatok, információk elérésének meghatározása - az információ felhasználása, a probléma megoldása - szintézis készítése - értékelés
Kooperatív vita a módszer lépései: - szembenálló állítások megfogalmazása - az állítások megjelenítése - állásfoglalás - állítás melletti érvek gyűjtése - képviselő választása - vitakorong
Drámamódszer - egyszerű empátiagyakorlatok (szerep, azonosulás) - egyszerű empátiagyakorlatok - dilemmák, döntési helyzetek - közös döntések - helyszínépítés - ismert történetek dramatizálása - szituációs játékok - szimulációs játékok - tablók - bírósági tárgyalás - disputa
Kagan féle kooperatív tanulás A kooperatív csoport: - tartósan 3-5 főből áll - heterogén - véletlenszerű vagy tudatos szervezés - csoportszerepek: jegyző, időfelügyelő, feladatfelelős, szóvivő
Kooperatív módszerek: - csoportalakítási módszer - új anyag feldolgozását segítő módszer - ismétlő, rendszerező módszer - ellenőrző, értékelő módszer
Pedagógiai projekt - konkrét ismeretekhez, képességek tervezése ( Egy adott probléma legtöbb vonatkozásának és összefüggésének feltárása.) - konkrét ismeretekhez, képességek tervezése - tanári motiváció, segítség tudatos jelenléte
A projekt munkamenete: - csoporttémák megbeszélése - minitémák / altémák kiválasztása, kiosztása - kommunikációs csatornák megbeszélése - csoportok kommunikációjának megtervezése - csoportos beszélgetések a minitémákról, bemutatásuk - csoportbemutatók előkészítése - csoportbemutatók - észrevételek, értékelés
A hagyományos és konstruktív élmény alapú pedagógia összehasonlítása
Ellenőrzés és értékelés - a hibák elfogadása a tanulási folyamat része - a pedagógus ne csak minősítsen, hanem a fejlődésről is beszámoljon - a gyermek saját lehetőségeit mennyire aknázta ki
Köszönöm a figyelmet!