A HELYI ÖNKORMÁNYZATOK TÖRVÉNYESSÉGI FELÜGYELETE 2013 – 2014.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

A törvényességi felügyelet szabályozása és szakmai irányítása
A képviselő-testület működési kérdései
GYMSMKH Jegyzői értekezlet május 11. a Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal első negyedévi tapasztalatai a helyi önkormányzatok, kisebbségi.
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
MANORKA projekt Magyar – Norvég Kapcsolatok
AZ ÚJ SZABÁLYSÉRTÉSI TÖRVÉNY
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
A vízjog időszerű kérdései
Az új önkormányzati törvény, különös tekintettel a Kormányhivatal törvényességi felügyeleti jogkörére Pauerné Csaba Judit MÁK ülés
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
A törvényességi felügyelettel összefüggő írásbeli kapcsolattartás
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
Dr. Bujdosó András Imre főosztályvezető
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A helyi önkormányzatok és a központi állami szervek kapcsolata
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A helyi népszavazás és helyi népi kezdeményezés április 6. Előadó: Dr. Csonka Ernő Területi Közigazgatásért és Választásokért Felelős Helyettes Államtitkár,
A jogalkotás elmélete és gyakorlata
A Ket. módosításaival kapcsolatos jogalkalmazási tapasztalatok
Az anyakönyvi igazgatás
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Dr. Danka Ferenc december 15.. TÖRTÉNETI ÁTTEKINTÉS Többféle lehetséges szervezeti megoldás közül választhatott a politika: 1. ügyészség 2. bíróság.
Törvényességi Felügyeleti Főosztály
JEGYZŐI ÉRTEKEZLET Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Takács Zsófia október 17.
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, november 6. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan (az.
főosztályvezető-helyettes
A törvényességi felügyelet gyakorlati tapasztalatai
JEGYZŐI ÉRTEKEZLET Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Takács Zsófia október 17.
Önkormányzati hivatalok jogszabályból eredő elektronikus közzétételi kötelezettségei és azok megoldása Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek.
Távhőszolgáltatás és fogyasztóvédelem dr. Balku Orsolya főosztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Távhőszolgáltatási Konferencia és KiállításPécs,
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
A költségvetési tervezés megbízhatóságához és megalapozottságához szükséges belső kontrollok kialakítása és működtetése Összeállította: Kiss Péter pénzügyi.
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
Az önkormányzati szabályozás : jelen és jövő – a hatályos Ötv. és az új Ötv. tervezetének összehasonlítása Dr. Gyergyák Ferenc Konferencia az új önkormányzati.
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
KÖZBESZERZÉSEK ELLENŐRZÉSE
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
A évi költségvetési rendelet megszerkesztése, megszövegezése A jellemzően előforduló hibák bemutatásán keresztül.
Jegyzői értekezlet szeptember 24. Dr Penczné dr Zoltán Zsuzsanna
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
A vis maior esemény bekövetkezését követően az érintett Önkormányzatnak 5 munkanap áll rendelkezésére, hogy azt bejelentse az ebr42 rendszeren, valamint.
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
Szakképzési változások
A megsz ű n ő nemzetiségi önkormányzatokkal kapcsolatos feladatok jegyz ő i értekezlet Kecskemét, szeptember 24. El ő adó: Varga-Gy ő rfi Dóra.
A nemzetiségi önkormányzatok törvényességi felügyeletének tapasztalatai Dr. Katona Károly törvényességi felügyeleti osztályvezető.
A területi államigazgatás átalakítása
Jegyzői értekezlet szeptember 8.. Jegyzői értekezlet 2011 szeptember 8. Helyi lakásfenntartási támogatás Jogalkotási kötelezettség: Szoc tv. 38.
Jegyzői értekezlet június 29.. Jegyzői értekezlet 2011 június 29. A jogszabályok társadalmi előkészítése július 1-től hatályos az Ötv. 103/B.
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Adóügyi aktualitások (Új jegyzői adatszolgáltatások, egészségügyi szolgáltatási járulék) Lukács György igazgató NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága.
Vacha Ferenc fejlesztési koordinátor Az elektronikus ügyintézés törvényi háttere és gyakorlata.
VASÚTI VIZSGAKÖZPONT KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. Vasúti Vizsgaközpont Novák László igazgató.
J EGYZŐI ÉRTEKEZLET ÉHOT T ÖRVÉNYESSÉGI F ELÜGYELETI O SZTÁLY Pécs, február 29.
Önkormányzat és állam.
A civil és egyéb cégnek nem minősülő szervezeteket érintő anyagi és eljárási szabályok évi változásainak áttekintése.
Pécs, március 6. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
A magyarországi nemzetiségek és támogatásuk rendszere
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
Az Országos Statisztikai Adatgyűjtési Program (OSAP) tervezete
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Pécs, december 5. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
Pécs, szeptember 25. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
Közbeszerzési szabályok változása és
A közbeszerzési törvénynek a Közbeszerzési Hatóság
AZ EURÓPAI UNIÓ JOGA NKE.
Előadás másolata:

A HELYI ÖNKORMÁNYZATOK TÖRVÉNYESSÉGI FELÜGYELETE 2013 – 2014. dr. Mikulási Erzsébet főosztályvezető Veszprém Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály

2014. JANUÁR 1-JÉTŐL MÓDOSULÓ JOGSZABÁLYOK Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény A nemzeti jogszabálytárról szóló 338/2011. (XII.29.) Korm. rendelet A helyi önkormányzatok törvényességi felügyeletének részletes szabályairól szóló 119/2012. (VI.26.) Korm. rendelet Az önkormányzati rendeleteknek és jegyzőkönyveknek a fővárosi és megyei kormányhivatalok részére történő megküldésének rendjéről szóló 23/2012. (IV.25.) KIM rendelet

Kapcsolattartás formája 2013-tól 338/2011. (XII.29.) Korm. rendelet 4/A. § „A Nemzeti Jogszabálytár honlapján önálló felületet kell biztosítani a helyi önkormányzatok törvényességi felügyeletével összefüggő kapcsolattartás érdekében a fővárosi és megyei kormányhivatal és a helyi önkormányzat között”

A Nemzeti Jogszabálytárban két felület használandó 1. Önkormányzati rendeletek közzététele A már kihirdetett rendeletek a kihirdetést követő 3 munkanapon belül 2. Törvényességi Felügyelet Írásbeli Kapcsolattartás Jegyzőkönyvek ( része a rendelet is > polgármester és jegyző által aláírt példány)

23/2012. (IV.25.) KIM rendelet A kihirdetett önkormányzati rendelet feltöltendő az NJT rendelettárába – egységes szerkezetben – kihirdetést követő 3 munkanapon belül Képviselő-testület, bizottság, társulási tanács, részönkormányzat testületi ülésének jegyzőkönyve feltöltendő az NJT törvényességi felügyeleti kapcsolattartás felületére – ülést követő 15 napon belül Jkv. minden eleme (az aláírt rendelet is!)

23/2012. (IV.25.) KIM rendelet 2014. február 28-ig a kormányhivatalba egy példányban, papír alapon is küldeni kell a kihirdetett rendeleteket 3 napon belül a jegyzőkönyveket 15 napon belül, a jegyzőkönyv részeként a polgármester és a jegyző által aláírt, rendeleteket is (a még ki nem hirdetetteket is!)

Törvényességi felügyeleti eljárásban a Kormányhivatal vizsgálja Rendeletek feltöltése a kihirdetést követő harmadik munkanapig megtörtént-e? Kormányhivatal naprakész statisztikát lát a kapcsolattartási felületén eddigi tapasztalatok Jegyzőkönyvek feltöltése 15 napon belül megtörtént-e? Tartalmi megfelelőség, jogszerűség

Az NJT-ben kötelezően feltöltendő: 119/2012. (VI.26.) Korm. rend. 5.§ (1) – (2) Az NJT-ben kötelezően feltöltendő: Alaptörvény 32. cikk (4) és (5) bekezdés Mötv. 132. § (1) bek. a), b), c), f), i) pontok Mötv. 133. § (2) bekezdés Az NJT-ben nem kötelező feltölteni Mötv. 132. § (1) bek. d), e), g), h), j) pontok Mötv. 133. § (1) bekezdés felügyeleti tevékenységhez kapcsolódó irat

Az NJT-ben kötelezően feltöltendő : törvényességi felhívás képviselő-testület, társulási tanács összehívásának kezdeményezése, összehívása javaslat az önkormányzati rendelet AB-általi felülvizsgálatára kezdeményezésére jogszabálysértő rendelet bírósági felülvizsgálata iránt perindítás jogalkotási kötelezettség elmulasztása miatt perindítás javaslat a képviselő-testület feloszlatásának kezdeményezésére fegyelmi eljárás kezdeményezése polgármesterrel, jegyzővel szemben szakmai segítség nyújtása törvényességi felügyeleti bírság javaslat

továbbra is papír alapon továbbítandó Az NJT-ben lEHETŐSÉGKÉNT FELTÖLTHETŐ, továbbra is papír alapon továbbítandó határozat bírósági felülvizsgálata iránt perindítás perindítás határozathozatali kötelezettség, feladat-ellátási kötelezettség elmulasztása miatt költségvetési támogatás visszatartásának, megvonásának kezdeményezése a MÁK-nál perindítás polgármesteri tisztség megszüntetése iránt ÁSZ vizsgálat kezdeményezése

Az NJT informatikai rendszerében kötelezően feltöltendő okiratok esetében a feltöltéssel az irat kézbesítettnek minősül: a feltöltés keletkezteti a joghatást a feltöltés időpontjától kezdődnek a törvényi határidők a levél felbontójának felelőssége a címzettnek történő átadása > a felhasználói jogosultságok meghatározásának jelentősége !

Az NJT informatikai rendszerében feltölthető okiratok esetében a feltöltéssel az irat nem minősül kézbesítettnek: a feltöltés plusz lehetőség a kötelezően papír alapon történő irattovábbítás mellett nem keletkeztet joghatást a törvényi határidők a papír alapú irat kézbesítésétől kezdődnek

Iratmásolat kiadása A másolatot kiadhatja az érintett önkormányzat vagy a kormányhivatal Hitelesítés szükséges Hitelesítés tartalma a másolaton: NJT-ben való feltöltés időpontja Másolat kiadásának időpontja Másolatot kiadó személy aláírása Kiadó szerv bélyegzőlenyomata „A másolat az eredetivel mindenben megegyező.”

119/2012. (VI.26.) Korm. rendelet 5/A.§ „Társulások esetén a törvényességi felügyeleti eljárást a társulás székhelye szerinti illetékes fővárosi és megyei kormányhivatal folytatja le.” Jelenleg : Részletszabályok hiánya NJT-n társulások adatlapjának hiánya Átmeneti megoldás: Társulási tanácsülések jegyzőkönyveinek papír alapon történő továbbítása az eddigi rend szerint.

Átmeneti időszak 2014.02.28-ig A helyi önkormányzat az informatikai rendszerben feltöltött jegyzőkönyveket (ennek részeként a rendeleteket is !) egy eredeti példányban papír alapon is megküldi a kormányhivatalnak az ülést követő 15 napon belül. A kormányhivatal az informatikai rendszerben feltöltött minden iratot egyidejűleg, egy eredeti példányban papír alapon is megküld a címzettnek

Átmeneti időszak 2014.02.28-ig A kormányhivatalba 2014. elején továbbított 2013. évi jegyzőkönyveket utólag nem kell feltölteni az NJT informatikai rendszerébe. Esetleges technikai gondok miatt a joghatás a teljesíthető módon (papír alapon) továbbított irathoz kapcsolódik (határidők!), de a problémák megszűnte után az iratok az NJT-ben pótlólag feltöltendők.

Átmeneti időszak 2014. …?...-ig. A társulási tanácsülések jegyzőkönyvei papír alapon továbbítandók a kormányhivatalba az NJT felület elkészültéig / új központi rendelkezésig A nemzetiségi önkormányzatok testületi üléseinek jegyzőkönyvei papír alapon továbbítandók a kormányhivatalba az NJT felület elkészültéig / új központi rendelkezésig

STATISZTIKAI ADATOK 2011. 2012. 2013. Megvizsgált testületi jegyzőkönyvek 8.000 8.400 8.800 Megvizsgált határozatok 43.00 40.000 44.000 Megvizsgált rendeletek 3.300 3.100 3.400 Írásbeli törvényességi észrevételek - felhívások 28 141 462 Szóbeli törvényességi észrevételek - szakmai segítségnyújtás 767 372 787 Javaslat, adat- és információ-kérés - 31 112 Egyéb felügyeleti intézkedések 10 14

STATISZTIKAI ADATOK

STATISZTIKAI ADATOK

STATISZTIKAI ADATOK Egyéb felügyeleti intézkedések 2012. 1 felügyeleti bírság (100.000,-Ft) 3 fegyelmi eljárás kezdeményezés 5 bírósági eljárás 2013. 10 felügyeleti bírság (1.047.850,-Ft) 2 fegyelmi eljárás kezdeményezés 1 ÁSZ-vizsgálat kezdeményezése

2014. évi CÉLellenörzések I. negyedév II. Negyedév Belső ellenőrzési kézikönyv megléte, tartalma, belső ellenőrzés szabályai az SZMSZ-ben. II. Negyedév Vagyonkezelői jog létesítése Nemzetiségi önkormányzatok vagyonleltára, vagyon használatának, működtetésének szabályai Vagyonelemek nyilvántartása, vagyonkimutatás

III. negyedév 2014-ben elfogadott rendeletek megfelelése a jogalkotási és jogszabály-szerkesztési előírásoknak felhatalmazás jogosultja, társulásnál kijelölt testület előzetes hatásvizsgálat lefolytatása véleményezők rögzítése felhatalmazó, feladatkört meghatározó jogszabályi rendelkezés társulás esetén a kijelölt képviselő-testület hatálybaléptetések, hatályon kívül helyezések Január elejétől ellenőrzés > felhívás ( NJT-n )

IV. negyedév Hulladékgazdálkodási közszolgáltatási feladatok ellátása Hulladékgazdálkodással kapcsolatos önkormányzati rendeletek jogszerűsége, a hatályos törvényi előírásoknak megfelelő aktualizálása > Szakmai körlevél – „javaslat” (2014. január)

Mötv. Fontosabb módosított rendelkezései Közszolgáltatás ellátására szerződéskötés – 41. § (6) Jegyző szabályozza a kiadmányozás rendjét – 81. § (3) j) Jegyző – talált dolgok nyilvántartása – 81. § (3) k) Közös önkormányzati hivatal létrehozásának szabályai – 85.§ Közös önkormányzati hivatalról megállapodás – 85. § Közös hivatal létrehozására megállapodás pótlása a bíróság által soron kívüli eljárásban – 139. § (6) Területszervezési döntések – 96. § Csereügyletek kormányhivatali jóváhagyással ! – 108/A. §

Mötv. Fontosabb módosított rendelkezései Önkormányzattal szembeni tulajdoni igény peresíthetősége – 110/A. § Hatályon kívül: Mötv. 143. § (4) a)-c) > felhatalmazás az SZMSZ, a költségvetés és a zárszámadás megalkotására Hatályon kívül: Mötv. 146. § > társulási megállapodások felülvizsgálatának és módosításának kötelezettsége Hatályon kívül: Mötv. 146/B. > a körjegyzőségeket felváltó közös önkormányzati hivatalok létrehozásával kapcsolatos átmeneti szabályok

Az egyeztetési eljárásban résztvevő szerv a A Kormányhivatal Építésügyi és Örökségvédelmi Hivatalának (II fok) sürgős kérése a Rendezési Tervek egyeztetési eljárásával kapcsolatban 314/2012. (XI.8.) Korm. rendelet 9. melléklet 13. pont Az egyeztetési eljárásban résztvevő szerv a járási (fővárosi kerületi) hivatal építésügyi és örökségvédelmi hivatala Veszprém, Radnóti tér 2/B. hivatalvezető : Dencs Tibor

KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET