Az önkormányzati gazdálkodás szabályai Debrecen, 2010.12.16.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A 17/2010. (III. 4.) FVM rendelet a családi gazdálkodók által igénybe vehető átmeneti állami támogatásról Szeged, március 31.
Advertisements

Magyar Könyvvizsgálói Kamara XVI. Országis Szakmai Konferenciája III. Szekció „Az önkormányzatiság pénzügyi-, jogi korlátai” Dr. Lóránt Zoltán Eger, 2008.
Önkormányzatok finanszírozása
A magyar egészségbiztosítási rendszer
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
Kereskedelmi gazdálkodás elemzése
Dr. Jókay Károly IGE Tanácsadó Kft. Ha az önkormányzat nem fizet! (az önkormányzati adósságrendezési törvény tapasztalatai, )
Hazai társfinanszírozási támogatási szerződés megkötésének folyamata Nagyváradi Alíz, TEÜ, PVEI Partneri szeminárium magyar partnerek részére Budapest,
A vízjog időszerű kérdései
Elkülönített állami pénzalapok
A környezetvédelem intézményrendszere
Közigazgatási alapismeretek
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
Önkormányzati Pénzügy „Változások”-2010 Budapest
Önkormányzatok finanszírozási és pénzügyi gondjai Tállai András önkormányzati államtitkár Belügyminisztérium április 7.
Az oktatási intézmények önkormányzati működésével kapcsolatos felvetések ( egy jegyző gondolatai, értelmezései és esetleges válaszai) Készítette: Molnárné.
Önkormányzati vagyongazdálkodás Kundi Viktória PhD hallgató november 19.
Prof. Dr. Nagy János Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács Elnöke Budapest, február 24. A felsőoktatási intézmények vagyongazdálkodása.
Új dolgozóval bővül szalonja. Milyen járulékfizetési kötelezettségei vannak? Hasonlítsa össze a mellékletek segítségével egy START kártyás foglalkoztatott.
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Tájékoztatás a határidős feladatokról
Költségvetési rendelet egy pénzügyi vezető szemével
A KÖLTSÉGVETÉSI RENDELET ÖNKORMÁNYZATI RENDELET
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
MAGYAR KÖZGAZDASÁGI TÁRSASÁG PÉNZÜGYI SZAKOSZTÁLY Kossuth klub: április 14. Dr. Lóránt Zoltán (az önkormányzati gazdálkodás nehézségei Magyarországon)
XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Balatonalmádi, szeptember
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
SZAKMAI PROGRAM január – június 30. A KÖZMŰVELŐDÉS ORSZÁGOS SZAKFELÜGYELETE ÁLTAL TETT ÉSZREVÉTELEK ÉS JAVASLATOK MEGVALÓSÍTÁSÁNAK ELŐSEGÍTÉSÉRE.
Költségvetési kockázatok Domokos László az Állami Számvevőszék elnöke Adóegyetem, nov. 29.
A költségvetési tervezés megbízhatóságához és megalapozottságához szükséges belső kontrollok kialakítása és működtetése Összeállította: Kiss Péter pénzügyi.
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
1 Változások az önkormányzatok évi tervezésének, gazdálkodásának szabályozásában.
Polgármesteri Akadémia A helyi önkormányzatok adósságrendezési eljárásáról Dr. Lóránt Zoltán főigazgató február
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
A költségvetés készítésének és elfogadásának folyamata
A évi önkormányzati költségvetési finanszírozás szabályai
A évi költségvetési rendelet megszerkesztése, megszövegezése A jellemzően előforduló hibák bemutatásán keresztül.
Közmeghallgatás december 2. Költségvetési beszámoló.
Az államháztartásról szóló törvény
Vázlat; nem elégséges tananyag!1 A helyi önkormányzatok 1990-ben kialakult, második legnagyobb alrendszer Az államháztartás helyi szintje, szerepe: közfeladatok.
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Az új képviselő-testület megalakulását követő feladatok szeptember 17.
A nemzetiségi önkormányzatok törvényességi felügyeletének tapasztalatai Dr. Katona Károly törvényességi felügyeleti osztályvezető.
Tájékoztatás a társadalombiztosítás nyugellátásáról
Jegyzői értekezlet szeptember 8.. Jegyzői értekezlet 2011 szeptember 8. Helyi lakásfenntartási támogatás Jogalkotási kötelezettség: Szoc tv. 38.
Államháztartási alapismeretek
Vagyon : az önkormányzat közigazgatási területen lévő ingatlanok,
A munkaerőpiac aktív politikájának szervezése, rendszere és finanszírozása Magyarországon BORBÉLY-PECZE, Tibor Bors, Ph.D. szakmai tanácsadó Budapest,
G YŐR M EGYEI J OGÚ V ÁROS adó- és gazdaságpolitikája Nagy Tamás Gazdálkodási Főosztályvezető Győr Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Győr, 2016.
Költségvetési szervezetek évi beszámolója. Vonatkozó jogszabályok: (1/2) évi XXXVIII. törvény az államháztartásról - 292/2009. (XII. 19.)
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Rábapatona Község Önkormányzat 2011 évi költségvetés végrehajtása.
Pénztárak Garancia Alapja A Pénzportál Szabadegyetem előadása április 28. Előadó: dr. Szűcs László.
MESZK Gyermekápolás Szakmai Tagozat Beszámoló január-december Bognár Lászlóné tagozatvezető.
Tájékoztató Nagykovácsi Nagyközség Önkormányzatának
Az államháztartás.
A magyarországi nemzetiségek és támogatásuk rendszere
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
Az önkormányzati működtetés átvételének tapasztalatai
BESZÁMOLÓ A BTK Kari Tanácsának részére
SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK 2012
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Pénzügyi kockázatok az önkormányzati rendszerben Dr
Országgyűlési Képviselők választása április 8.
Kötelezettségvállalás nyilvántartása, számvitele
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Előadás másolata:

Az önkormányzati gazdálkodás szabályai Debrecen,

Önkormányzati gazdálkodás Az előadás tematikája Költségvetési gazdálkodás Költségvetési gazdálkodás Vagyongazdálkodás Vagyongazdálkodás Adósságrendezési eljárás Adósságrendezési eljárás

Költségvetési gazdálkodással összefüggő feladatok Gazdasági program (alakulás után 6 hónapon belül) Gazdasági program (alakulás után 6 hónapon belül) Koncepció, (november 30, december 15.) Koncepció, (november 30, december 15.) Költségvetés készítés (február 15.) Költségvetés készítés (február 15.) Költségvetés végrehajtása Költségvetés végrehajtása Beszámolás Beszámolás Ellenőrzés Ellenőrzés

Gazdasági program A képviselő-testület megbízatásának időtartamára, vagy azt meghaladó időszakra szól, A képviselő-testület megbízatásának időtartamára, vagy azt meghaladó időszakra szól, A gazdasági programot a képviselő-testület az alakuló ülését követő 6 hónapon belül fogadja el, A gazdasági programot a képviselő-testület az alakuló ülését követő 6 hónapon belül fogadja el, A település és az önkormányzat állapotát bemutatja és értékeli A település és az önkormányzat állapotát bemutatja és értékeli Meghatározza a következő négy év – választási ciklus – főbb településfejlesztési, üzemeltetési, működési irányait, elképzeléseit. Meghatározza a következő négy év – választási ciklus – főbb településfejlesztési, üzemeltetési, működési irányait, elképzeléseit.

Költségvetési gazdálkodás A költségvetés Az önkormányzat költségvetéséből finanszírozza és látja el a helyi önkormányzatokról szóló és más törvényben meghatározott feladatait, Az önkormányzat költségvetéséből finanszírozza és látja el a helyi önkormányzatokról szóló és más törvényben meghatározott feladatait, A költségvetés tartalmazza a) a helyi önkormányzat és a helyi kisebbségi önkormányzat kiadásainak és bevételeinek előirányzatait, és b) az általa alapított, irányított költségvetési szervek kiadásainak és bevételeinek előirányzatait.

Költségvetési rendelettervezet Előzetes egyeztetések, véleményeztetések Előzetes egyeztetések, véleményeztetések Előterjesztés tartalmi elemei (Áht, Ámr.) Előterjesztés tartalmi elemei (Áht, Ámr.) Rendelet szerkezete, Rendelet szerkezete, Mellékletek, Mellékletek, Egyéb tartalmi elemek Egyéb tartalmi elemek

Bevételek Önkormányzat bevételei: 3600 Mrd Ft saját bevételek (pl. helyi adó, illeték, intézményi bevétel, kamat, bírság, stb.), 1100 Mrd Ft saját bevételek (pl. helyi adó, illeték, intézményi bevétel, kamat, bírság, stb.), 1100 Mrd Ft átengedett bevételek (SZJA, gépjárműadó, ), 705 Mrd Ft átengedett bevételek (SZJA, gépjárműadó, ), 705 Mrd Ft felhalmozási és tőkejellegű bevételek,330 Mrd Ft felhalmozási és tőkejellegű bevételek,330 Mrd Ft állami hozzájárulások, támogatások, 500 Mrd Ft állami hozzájárulások, támogatások, 500 Mrd Ft átvett pénzeszközök (E. Alap, stb.),450 Mrd Ft átvett pénzeszközök (E. Alap, stb.),450 Mrd Ft Hitel ~500 Mrd Ft Hitel ~500 Mrd Ft

Kiadások Kiadások: Folyó (működési) kiadások összesen 2500 Mrd Ft ebből: Folyó (működési) kiadások összesen 2500 Mrd Ft ebből: Személyi juttatások 1000 Mrd Ft Személyi juttatások 1000 Mrd Ft Társadalombiztosítási és munkaadói járulék, egészségügyi hozzájárulás 270 Mrd Ft Társadalombiztosítási és munkaadói járulék, egészségügyi hozzájárulás 270 Mrd Ft Dologi kiadások 1000 Mrd Ft Dologi kiadások 1000 Mrd Ft Működési célú pénzeszköz átadás 110 Mrd Ft Működési célú pénzeszköz átadás 110 Mrd Ft Társadalom és szociálpolitikai juttatások 160 Mrd Ft Társadalom és szociálpolitikai juttatások 160 Mrd Ft Felhalmozási és tőke jellegű kiadások 650 Mrd Ft Felhalmozási és tőke jellegű kiadások 650 Mrd Ft Hitel és értékpapír műveletek kiadásai 120 Mrd Ft Hitel és értékpapír műveletek kiadásai 120 Mrd Ft

Költségvetésekről A években az önkormányzatok 80%-a költségvetési hiánnyal hagyta jóvá az éves költségvetését. A években az önkormányzatok 80%-a költségvetési hiánnyal hagyta jóvá az éves költségvetését. Azonban év során megtett intézkedések hatására, év végére az önkormányzatok 25%-ánál nem fedezték a bevételek a költségvetési kiadásokat Azonban év során megtett intézkedések hatására, év végére az önkormányzatok 25%-ánál nem fedezték a bevételek a költségvetési kiadásokat A között kevesebb önkormányzat vett fel hosszú lejáratú hitelt, de nőtt a kötvényt kibocsátó önkormányzatok száma.( 2008-ban 125, 2009-ben visszaesés után csak 15) A között kevesebb önkormányzat vett fel hosszú lejáratú hitelt, de nőtt a kötvényt kibocsátó önkormányzatok száma.( 2008-ban 125, 2009-ben visszaesés után csak 15) A között kibocsátott kötvények legkisebb összege 0,01 milliárd Ft, a legnagyobb összege 12 milliárd Ft volt. A kibocsátott kötvények 91%-a fejlesztési célú, 9%-a működési célú volt. A között kibocsátott kötvények legkisebb összege 0,01 milliárd Ft, a legnagyobb összege 12 milliárd Ft volt. A kibocsátott kötvények 91%-a fejlesztési célú, 9%-a működési célú volt.

2011-es elképzelések A Magyar Köztársaság 2011-évi költségvetéséről törvénytervezet az önkormányzatoknak, az összetétel kis mértékben változik. központi költségvetés – állami támogatás és átengedett személyi jövedelemadó révén – mintegy 1130 milliárd forintot biztosít az önkormányzatoknak, az összetétel kis mértékben változik. (két évvel korábbi tény adat az alap) Változik pl. jövedelemkülönbség mérséklési számítása (két évvel korábbi tény adat az alap) Üdülőhelyi feladatok támogatása 1-ről 1,5 Ft ra nő. Üdülőhelyi feladatok támogatása 1-ről 1,5 Ft ra nő.

Vagyongazdálkodás I. Az önkormányzati tulajdon célhoz kötöttsége célhoz kötöttsége Korlátozottsága Korlátozottsága Szerkezetét tekintve: Törzsvagyon /mely közvetlenül kötelező önkormányzati feladat- és hatáskör ellátását vagy a közhatalom gyakorlását szolgálja, jogszabállyal keletkezik, két alcsoport a forgalmi korlátozás miatt/ Törzsvagyon /mely közvetlenül kötelező önkormányzati feladat- és hatáskör ellátását vagy a közhatalom gyakorlását szolgálja, jogszabállyal keletkezik, két alcsoport a forgalmi korlátozás miatt/ Egyéb vagyon Egyéb vagyon

Vagyongazdálkodás II. A vagyon országos összesített értéke folyamatosan növekszik. Bár a kötelezettségek is nőnek. A vagyon országos összesített értéke folyamatosan növekszik. Bár a kötelezettségek is nőnek. Sajátosságok: kötelező nyilvántartás, felelős gazdálkodás, nyilvános értékesítés, nyilvános versenytárgyalás, helyi rendeletben előírt eljárások. Sajátosságok: kötelező nyilvántartás, felelős gazdálkodás, nyilvános értékesítés, nyilvános versenytárgyalás, helyi rendeletben előírt eljárások.

Adósságrendezési eljárás célja: fizetőképesség helyreállítása, hitelezők kifizetése a kötelező feladatok ellátásának biztosítása mellett; a legfőbb ok: fejlesztésből adódó fizetési problémák; a legtöbb eljárást az önkormányzatok saját maguk ellen kezdeményezték Jelenleg 8-9 eljárás van folyamatban, 96 óta 38 önkormányzatot érintően folyt eljárás

Adósságrendezési eljárás Pénzügyi gondnok Pénzügyi gondnok Adósságrendezési bizottság Adósságrendezési bizottság Válságköltségvetés Válságköltségvetés Reorganizációs program Reorganizációs program Egyezségi javaslat Egyezségi javaslat Vagyonfelosztás Vagyonfelosztás

Köszönjük megtisztelő figyelmüket! Dr. Ötvös Gábor tanácsos tanácsos