Agyi lebenyek normális funkciói, lebenysérülések tünettana

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A DROGOKRÓL HáziPatika.com
Advertisements

Gyermekkori görcsállapotok
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Mikor beszélünk koraszülésről?
Mentális komputerek, avagy fény-hang készülékek az oktatásban
Az idegrendszer felépítése és működése
Iskolai magatartási zavarok homeopátiás kezelése
GERINCVELŐ.
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Tudatzavar, emlékezetzavar, gondolkodás zavarai
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Diszlexia veszélyeztetettség jelei az óvodában
TÁMOP /A/ számú pályázat Projektzáró előadás
Túl magas- e Magyarországon a depressziósok száma?
Pszichopatológia II. Az emóciók és motivációk zavarai
Bilateralis opercularis szindróma gyermekkorban
Az idegrendszer fontosabb pályarendszerei
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Epilepszás rohamot provokáló tényezők láz kialvatlanság, fáradtság alkohol, alkoholmegvonás monoton tevékenység gyógyszermegvonás frontok stressz Reflex.
AGYVELŐ ÁLTALÁNOS LEÍRÁSA
Az érzelmi intelligencia készségei
Diencephalon részei Thalamus Epithalamus Metathalamus Subthalamus
Érzőpályák Dr Gallatz Katalin.
A depresszió megelőzése és kezelése természetes gyógymódokkal
Speciális tanulási nehézségek
Zavarok a nyelvelsajátításban, nyelvfejlődésben
Beilleszkedési zavarok
Pszichikus működés zavarai
Az idegrendszer felépítése és működése
Az idegrendszer mozgató működése
Az emberi magatartást kialakító tényezők
Az idegrendszer mozgató működése
Az idegrendszer fejlődése
Baba Etológia.
ORGANIKUS PSZICHIÁTRIAI KÓRKÉPEK
DEMENCIA Dr. Ozsváth Károly
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
Pszicho-neuro-fiziológia I.
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
Tudatosság, kogníció, érzelmek
Zeneterápia a Kerek Világ Alapítványban
Miért jó az, ha tudjuk hogy mit tudunk? A hallgatók tudásszintjének mérése
Dr. Gyarmathy Éva MTA Pszichológiai Kutatóintézet
Bőr mint érzékszerv.
Magasabb rendű idegtevékenység
A szenzoros és motoros funkciók szerveződése és integrációja
A borderline személyiségzavar
Idővel minden megváltozik Készítette: Varga Viktória.
tudományos neuropszichológia alapjai
Pszichológia előadás /2007. tanév őszi félév
A latencia kori személyiségalakulás. A fejlődés mintázatainak ismétlődése  Josselson(1980) a latenciában és a serdülő korban megismétlődnek a szeparációs-individualizációs.
Készítette: Csibi-Gungl Adrienn Konzulens : Gáspár János.
AZ AFÁZIÁK TIPOLÓGIAI OSZTÁLYOZÁSA
Korai fejlesztés a gyermekneurológus szemszögéből Készítette: Dr. Darvas Éva március 24.
1 Készítette: Barkó Zsolt. Nem betegség, rendellenesség A diszlexiásoknak problémát okozhat a betűk, szavak és számok felismerése, leírása. A leírt betűket.
11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése A depresszió.
Patológia EMBERI EMLÉKEZET félév Szőllősi Ágnes.
Neurológia HK BSc III. évf. 2016/17 I. fév.
Mozgástan, mozgásfejlődés, neurobiológia
Demenciával élők kísérése
Magasabbrendű idegtevékenység
A féltekék munkamegosztása
Magasabb rendű idegtevékenység
AGY 1350 gramm 100 milliárd neuron 100 md X10 ezer szinapszis
KÖRNYÉKI IDEGRENDSZER, ÉRZŐMŰKÖDÉS
A központi idegrendszer felépítése és funkcionális rendszerei
Mozgató pályák Csáki Ágnes 2014.
A feledékenységről.
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
Előadás másolata:

Agyi lebenyek normális funkciói, lebenysérülések tünettana Frontális lebeny Temporális lebeny Parietális lebeny Okcipitális lebeny

Agyi lebenyek normális funkciói, lebenysérülések tünettana Frontális lebeny Temporális lebeny Parietális lebeny Okcipitális lebeny

Frontális lebeny részei Motoros mező Premotoros terület

Frontális lebeny normális funkciói Motoros mező mozgató funkció, testrészenként Premotoros terület bal oldalon Broca-beszédközpont (beszéd-képzés) gondolkodás, absztrahálás (elvont dolgok), logika mozgások összerendezése aktivitás érzelem kritika, önkontroll viselkedés

Frontális lebeny sérülésének tünettana Motoros mező mozgató funkció, testrészenként -> ellenoldali bénulás, ügyetlenség

Frontális lebeny sérülésének tünettana Premotoros terület -> liberációs reflexek (pl harapó-, szopóreflex) bal oldalon Broca-beszédközpont (beszéd-képzés) -> motoros afázia (beszéd-képzési zavar) gondolkodás, absztrahálás (elvont dolgok), logika -> gondolkodás zavara mozgások összerendezése -> rendezetlen mozgások, mozgásindítás nem megy aktivitás -> hipo- vagy hiperaktivitás, hipersexualitás -> beszűkült érdeklődés, stupor érzelem -> érzelmi zavarok (érzéketlen, aszociális, agresszív) kritika, önkontroll -> betegség-belátás zavara viselkedés -> kontrollálatlan viselkedés, vicckényszer

Temporális lebeny normális funkciói Mediális terület (bal oldali) hippocampus: memória limbikus rendszer: érzelem, félelem Laterális terület látópálya egy része itt fut bal oldalon Wernicke beszédközpont (beszédértés) hallóközpont

Temporális lebeny normális funkciói Mediális terület (bal oldali) hippocampus: memória -> Rövidtávú memória zavara -> súlyos leépülést okozhat limbikus rendszer: érzelem, félelem -> Érzelmi zavarok: depresszió -> Félelem hiánya: agresszió, hipersexualitás -> epilepszia Laterális terület látópálya egy része itt fut -> látótér-kiesés bal oldalon Wernicke beszédközpont (beszédértés) -> szenzoros afázia (beszédértési zavar)

Parietális lebeny normális funkciói Szenzoros mező érző funkció, testrészenként testséma érzékelése helyzet-érzékelés Háromlebeny-vidék (T+P+O) írás Olvasás Finom mozgás funkciók

Parietális lebeny sérülésének tünettana Szenzoros mező érző funkció, testrészenként -> ellenoldali érzés-kiesés testséma érzékelése -> testrészek negálása helyzet-érzékelés -> járászavar, bal-jobb tévesztés Háromlebeny-vidék (T+P+O) írás -> dysgráfia Olvasás -> dyslexia Finom mozgás funkciók -> apraxia GERSTMANN - TÜNETEK

Okcipitális lebeny normális funkciói Látómező

Okcipitális lebeny sérülésének tünettana Látómező -> látótér – kiesések -> vakság