Gondolkodás, intelligencia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BEVEZETÉS A PSZICHOLÓGIÁBA 3.
Advertisements

Számadás a talentumról
Az Országos Kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Goronné Ondré Katalin Bihari Mentor Hálózat kiépítése a résztvevő szemével.
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Őseink bölcsességétől a Facebook bölcsességéig
Egészségpszichológiai konzultációs szolgálat orvostanhallgatók számára
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Szociális beszéd, egocentrikus beszéd, belső beszéd
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
Magyar Akkreditált Grafológiai Iskolák Fóruma Grafológiai Konferencia augusztus „A tehetség kibontakozásának göröngyei és gyöngyszemei.”
A tehetség fogalomköre
A harmadik erő elméletei
A gondolkodás a legmagasabb szintű megismerés
7. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
Kétnyelvűség és kognitív fejlődés 1. Kétnyelvűség és intelligencia.
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Iskolai alkalmasság A 20. században merült fel az a felfogás, hogy az iskolai teljesítményekben való különbségekért az intelligencia a felelős – különbség.
Budapest, „Az ember csak azt érti meg, amire maga jön rá; amit készen kap, anélkül, hogy lélekben megdolgozna érte, az egyik fülén be, a másikon.
A kognitív-tapasztalati self-elmélet
Tudatos alkalmazkodás: feladat és teljesítmény
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A pszichológiai fejlődés
Személyiség- pszichológia II
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Pszichoterápia Dr. Berghammer Rita SE Magatartástudományi Intézet
Értelmi fogyatékosságok kórtana
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
A könyvtár szerepe a tehetséggondozásban
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Kutatás-történet : Magyar Háztartás Panel vizsgálat (TÁRKI, Budapesti Corvinus Egyetem elődje, KSH) 2007, NKTH Jedlik-pályázat: Háztartások Életút.
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
HÁLÓZATI TANULÁS Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon TÁMOP nyitókonferencia EGER, szeptember 3.
Támogatott Foglalkoztatás célcsoport specifikus ismeretek a foglalkoztatáshoz kapcsolódóan – értelmi sérültek TÁMOP Országos Hálózati Találkozó.
Önéletrajz értelmezés PéPéeS Önéletrajz értelmezés 2 Társaságot kedvelő személyiség: ahogy lehet, lelép az irodából Remek prenzentációs.
Intelligencia és képességrendszerek elmélete és vizsgálata
Az intelligencia körülhatárolása és mérése
A pszichikumról általában
A team-munka elméleti alapjai
„OLYANNAK LÁTOM MAGAM, MINT EGY
Pedagógiai személyiségértelmezések
Vizuális kommunikáció kiskamaszkorban
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Agresszió elleni program Millenáris. Valami hiányzik, és mástól követeljük.
Antropológia VI A szabad akarat II.. Kierkegaard Az emberek valóban ostobák. Azokkal a szabadságokkal, amelyek valóban az övék, nem élnek, hanem olyanokat.
INTELLIGENCIA, KREATIVITÁS
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
Kompetencia mérés eredményei 2006 Készítette: Mészáros-Vásárhely Katalin.
Miért jó az, ha tudjuk hogy mit tudunk? A hallgatók tudásszintjének mérése
Az elvárások szerepe a közlekedési környezet észlelésében. Siska Tamás szakpszichológus Együtt Bt. „Erős pillérek-javuló közlekedésbiztonság” Közlekedésbiztonsági.
Speciális gyermekvédelem
Pszichológia előadás 2006./2007. tanév őszi szemeszter
Tehetséggondozás 1962 óta ének-zene tagozat indításával.
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
A BKF tudástranszfer modellje a
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Miből áll a tehetség? William Stern (1871–1938) hamburgi egyetem Intelligencia kvóciens: IQ =(mentális kor / biológiai kor )*100.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Bev. Pszi 3 Illés Anikó.
Határon túli magyar tanulók teljesítménye a PISA vizsgálatok alapján
Szociális kompetencia
Szociálpszichológia-2 Attitűd
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Kompetenciamérés eredményei évfolyam 2013
Előadás másolata:

Gondolkodás, intelligencia Jelenségek és vizsgálóeszközök Dr. Berghammer Rita SE Magatartástudományi Intézet

Fogalmak történelmileg Tamás (Pécs) és Bálint (Újlak), 1430-as évek) Intellectus: értelem, mint a helyes gondolkodás képessége Intelligentia: értelem, mint bölcsesség Mens: elme, mint józan ítélőképesség Sensus: érzelem, érzékelő képesség Spiritus: szellet, később szellem, mint éltető erő, isteni erő az emberben

Gondolkodás Gyökerei: tárgyakkal való manipuláció – később fogalmakkal Problémamegoldás: tapasztalatok általánosítása, kombinálása, új egységbe rendezése. Beállítódás, brainstorming Diagnózisalkotás: információk – feltevés – tesztelés – új információk - új feltevés – tesztelés stb. Fejlődés: szemlélet dominanciája, konkrét műveletek, elvont műveletek. Decentrálás

Tudat 1. Tudatosság: környezetünk és önmagunk leképezése 2. Tudatosság szintjei: Tudatos, tudattalan, tudatelőttes (Freud) 3. Tudatállapotok: aktivációs szintek - beszűkült tudatállapot: intenzív indulat vagy szorongás esetén - módosult tudatállapot: transz, hipnózis

Anagramma 1 E K E R T E

Anagramma 2 A U M P K T

Elrejtett szó 1: hangszer KZIOMA UVLAFO ADSULK AZONAM OPLBMA

NODAVK VDRÁPC GIRSIT EEGCNI SROKZA Elrejtett szó 2: madár NODAVK VDRÁPC GIRSIT EEGCNI SROKZA

Z A L C A N B A Á L K U A C S É R G Ü S P T O Y N Melyik nem hal? Z A L C A N B A Á L K U A C S É R G Ü S P T O Y N

Melyik állítás közli ugyanazt, mint a két vastag betűs? János tengerész. Minden tengerész tetovált. János tetováltatni akarja magát. Nem igaz, hogy Jánoson nincs tetoválás. Jánosnak több tetoválása van. János soha nem mutatja meg tetoválásait.

Intelligencia Meghatározások Wechsler: globális képesség célszerű cselekvésre és a környezettel való eredményes bánásra Stern: új helyzetekhez való alkalmazkodás képessége Összetevői g-faktor és speciális képességek Absztrakt, praktikus, szociális

Az intelligencia mérése IQ = gondolkodási képesség. Binet: gyermekekkel: az egyén teljesítménye korosztálya átlagához viszonyítva MAWI = magyar mintán standardizált Wechsler-féle intelligenciateszt IQ: 91-109 = átlagos. VQ, PQ. demencia-index: 15% felett kóros.

Patológiás jelenségek Mentális retardáció (oligophrenia): IQ < 68 (debilis): iskolába jár, betanított munkás lehet (imbecillis): beszél, felöltözik, szobatiszta (idióta): semmiben nem önálló, nem szobatiszta, intézetben él Atrophia corticalis: erkölcsi érzék – absztrakt gondolkodás - rövid távú memória, hosszú távú memória, mindennapi praxis, téri-idői orientáció.

Kreativitás Fluencia Flexibilitás Originalitás IQ-val: alacsony korreláció - Átlag alatt a kreativitás is gyenge, felfelé haladva szétválik. Szorongással: extrém magas szintnél gyenge. Területek: szimbolikus, figurális, viselkedéses. Fejlesztés: sok manipuláció tárgyakkal, sémák és előítéletek kerülése