Mentorprogram a felsőoktatásban: kihívások és lehetőségek ÉLETUTAK – GENERÁCIÓK – ÜNNEPEK május 22.
AKI SEGÍT MENTOR: AKI TAPASZTALTABB
Kinek? : a nappalisoknak / fiatalabb korosztálynak jobban kell, mint a levelezős hallgatóknak (a levelezősökkel partneri beszélgetés és a felmerülő kisebb problémák rugalmas megoldása a fő irány) Miben segít?: a) Építeni a „szebb jövőt”: klasszikus mentori feladat b) Jobbá tenni, vagy néha egyszerűen kibírni a jelent növekvő igény erre is
Részösztöndíj-program: (nem egyenlő a mentori programmal, de azzal kapcsolatban áll) 2012 ősze óta nappalis, gazdasági szakos hallgatóknak egyszerű, világos feltételek anyagi támogatás Első megismerkedés lehetősége a felvételi beszélgetésen (már nem idegenként jönnek ősszel) szabályok: egyszerű keret, mely így könnyebben tölthető meg tartalommal
„Szebb jövő” építése: ÉRDEKLŐDÉSEKET ÉBRESZTENI vagy már meglévőket fejleszteni, ápolni, az egyes területek közötti szimbiózisok lehetőségét kihasználni - kötelező tárgyak - alternatív tárgyak - Konferenciák, tudományos napok - jövőbeli munkalehetőségek egyengetése (nyári állás, gyakornoki állás, stb.) Fontos: ha lehet, inkább felajánlás-jelleggel menjen, mint kötelezően // a hallgató válasszon érdeklődése szerint // a kötelező rész szabályozásának teljesen világosnak kell lennie és - lehetőség szerint - még ott is választási lehetőséget kell tartalmaznia
Jelen problémák megoldása "kezelendő" problémás területek: - jelen megélhetés problémái (jövedelem, lakhatás) - családi problémák - eü problémák - pszichés problémák - "sima" időgazdálkodási problémák (pl. külföldi ösztöndíj :) (vagy munka :(
- személyes elbeszélgetés (hogy ne maradjon egyedül) - munkalehetőségek: közvetítés, ajánlás - rugalmasság a tanulmányok szervezésében (nehéz jól csinálni) - ösztöndíjak: felkutatása, segítség a pályázásban Külső segítség bevonása: -pszichológus -pszichés segítségként komolyan bevált a projektmunkák alkalmazásának módszere is - konzultáció baráttal - konzultáció szülővel érdekes lehetőség: "mini"-kolóniák létrehozásának elősegítése (baráti, vagy lakótársi közösségek) veszély: segíteni, de nem az önállóságának visszafejlődése, vagy nem-fejlődése árán (komoly egyéni különbségek) Megoldási irányok a jelen problémáira: Főiskolán belül szerveződő események/ és az azokhoz kapcsolódó feladatok: munka / és(vagy) önismereti tapasztalat lehet - sikerélmény!!! CSR - szemléletformáló projektek, feladatok önmagunk, képességeink és mások (közösség) megtalálása
Alap (kiépítendő, fejlesztendő) erőforrások: Hallgató-mentor kapcsolatokban: személyesség és a bizalom fejlesztése, kiépítése Mentor/főiskola/hallgató ÉS a potenciális munkaadók közötti minél intenzívebb és - lehetőség szerint - organikusan fejlődő kapcsolatrendszer kialakítása, fejlesztése (lehetőség: szorosabb együttműködés a karrier-centrummal)
Későbbi lehetőségek: PR-érték növekedés esetleg külső források bevonása, kiszélesítése (Konkrét ígéretes kezdemény: ERASMUS+ program: tudásközpont-szemléletű projektsorozat beindításának lehetősége - innovációt támogató hálózatok (és egyéb kedvező feltételek rendszerének) kialakítása Szintén érdekes lehetőség : hallgatói cégalkotási ötletek támogatása (startup- kapcsolatok, ill. állami programokba való becstlakozási lehetőség - ez a konvergencia- régók távolsága miatt nehezen kiaknázható)
Konklúzió - a mentorprogramok lehetőséget adnak: Kompetenciafejlesztésre Sokféle kompetencia fejlesztésére: nemcsak explicit, de tacit tudás-növelésre is ÉI fejesztésre Missziós terület: Z-generáció gyenge szociális hagyomány-rendszerben nő fel, a web2-es és egyéb hálózati eszközök lehetőség-voltuk mellett sokszor torzított, legyengült szociális készségeket eredményeznek, melyekben ráadásul kifejezetten erős visszaélési lehetőségek veszélyei is fennállnak TI (társas intelligencia-fejlesztésre) természetesen ÉI-hez közvetlenúl köthető kompetenciacsomag - a fiatalok mellett az egész társadalomnak szüksége van rá
Köszönöm a megtisztelő figyelmet!