Fodor és a Gondolatnyelv-hipotézis Nyelvi jellegű-e a gondolkodás? Márczi Zsuzsanna OTDK 2011 OTDK 2011.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kondicionális Eddig: Boole-konnektívumok ( , ,  ) Ezek igazságkonnektívumok (truth-functional connectives) A megfelelő köznyelvi konnektívumok: nem.
Advertisements

Hogyan tanuljunk? ….és egyáltalán miért?
Informatikai tudásleképezés paradigmái és problémái Szekeres András Márk.
Kognitív nyelvészet Készítette: Molnár Dániel és Herczeg Renáta.
Tengeralattjáró győzelmi hírek elmaradása – kilövés
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Matematika a filozófiában
Megnyitó Új közgazdasági perspektívák szakpolitikai relevanciái Fazekas Károly főigazgató MTA KRTK AZ MTA KRTK Közgazdaságtudományi Intézet és az MTA Emberi.
Személyészlelés Az első benyomás kialakítása: jelek, értelmezések és következtetések Kognitív reprezentációk Az első benyomások nyersanyaga Az emberek.
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
A VALÓSÁG ILLÚZIÓ.
Képességszintek.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Albert Einstein idézetek.
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
A számítástechnika és informatika tárgya
Általános lélektan IV. 1. Nyelv és Gondolkodás.
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
F. Bacon ( ) és a modern tudományok alapvetése.
Albert Einstein idézetek.
Isten misztériumának előzetes kérdése
A TUDÁS TÁRSADALMA A TUDÁSTŐKE TÉRNYERÉSE PARADIGMAVÁLTÁS: –A nemzetgazdaságok szerkezeti átalakulása: az ipar és a mezőgazdaság részarányának csökkenése,
A konfliktusok és elhárításuk
1 1 1.
Szavak a tartályban Előadó: Kovács Gábor, ELTE-BTK filozófia szak
Mikortól meddig; Voltam, Vagyok, Leszek?. ÉSZREVÉTLENÜL JELEN VOLTAM AZ ŐSEIMBEN MINDEN EMBERNEK VAN, VOLT, VAGY LESZ ANYJA. IGAZ EZ AZ ÁLLÍTÁS? TEGYÜK.
A tanítás és tanulás konstruktivista felfogásáról
Vámossy Zoltán 2004 (H. Niemann: Pattern Analysis and Understanding, Springer, 1990) DIP + CV Bevezető II.
Katz és Fodor '63 egy fogalom jelentése vonások halmaza
Managerek éjszakája.
Társas megismerés Automatikus gondolkodás – nem tudatos, nem szándékolt, akaratlan és különösebb erőfeszítés nélküli (2Kor. 4.18) Sémák – mentális struktúrák,
A modell fogalma, a modellezés jelentősége
Gépi tanulás Tanuló ágens, döntési fák, általános logikai leirások tanulása.
(Selye János: Életünk és a stressz – Akadémia Kiadó, o.)
A konstruktív szociális munka Összeállította: Ágoston Magdolna Nigel Parton: Constructive Social Work towards a new practice,
Hogyan használd a PTC oldalakat? Alapvető fogalmak, és leggyakrabban előforduló kifejezések.
Alapvető fogalmak, és leggyakrabban előforduló kifejezések HOGYAN HASZNÁLD A PTC OLDALAKAT?
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
VÉGES AUTOMATA ALAPÚ TERVEZÉSI MODELL
Az Élet Igéje június „Ne hasonuljatok a világhoz, hanem gondolkodástokban megújulva alakuljatok át, hogy felismerjétek, mi az Isten akarata, mi.
Alapsokaság (populáció)
Karl Popper: A tudományos forradalmak racionalitása (1975) Készítette: Takács Viktória november 7.
Thomas S. Kuhn: A tudományos forradalmak szerkezete
A metafizika és a természettudomány. Különböző érzékszervi ingereket érzünk, melyeket alkalmi mondatokkal fejezhetünk ki. Pl.: a tej látványára a „Tej.
W.V. O. Q UINE A DOLGOK ÉS HELYÜK AZ ELMÉLETEKBEN (1981) Mészáros Zsuzsanna Tudományfilozófia szem.
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék.
RDF sémák. RDF  URI-val azonosított erőforrások  Hármasok a kapcsolatrendszer leírására  Egyszerű lekérdezések (rdf:type)  Következtetésre nem alkalmas.
Irodalomtanítás – de meddig? Egy lehetséges válasz: irodalom_12_11_10_9 Fűzfa Balázs – Irodalomtanítás a harmadik.
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
Kellenek-e kísérletek a nyelvészetben? É. Kiss Katalin NyTI február 25.
Szoftverfejlesztés az Informatikus Szakigazgatási Agrármérnök szakon Bakó Mária Várallyai László DE, Gazdaságtudományi Kar.
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
IDEGEN A FILMEN Etnográfiai szöveg és mozgókép közös nehézsége(i) A kulturális idegen ábrázolásának kihívása 1. Hogyan ábrázoljuk az idegent, a másik kultúrát?
Címlap Bevezetés az információelméletbe Keszei Ernő ELTE Fizikai Kémiai Tanszék
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
A védett ismeret (know-how) "terjedésének" magánjogi aspektusai Dr
1 „Még korunk szélhámosainak is tudósnak kell magukat színlelni, mert különben senki sem hinne nekik.” C.F. Weizsacker.
Szimuláció.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
A generatív nyelvelmélet
Információelmélet 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató- és.
ADAT – Információ – Tudás
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Az informatika (programozás) oktatásának pedagógiai módszerei
Előadás másolata:

Fodor és a Gondolatnyelv-hipotézis Nyelvi jellegű-e a gondolkodás? Márczi Zsuzsanna OTDK 2011 OTDK 2011

Fodor elmélete Funkcionalista, számítógépszerű elmemodellFunkcionalista, számítógépszerű elmemodell Cselekvés előtti mérlegelésCselekvés előtti mérlegelés Mátrix-szerű fogalomtanulásMátrix-szerű fogalomtanulás Egyetlen közös információcsatornaEgyetlen közös információcsatorna komputáció→szimbólumhasználat →reprezentációkomputáció→szimbólumhasználat →reprezentáció Felszíni nyelv nem alkalmas: kétértelmű, stb.Felszíni nyelv nem alkalmas: kétértelmű, stb.

A Gondolatnyelv Belső, mentális kódrendszerBelső, mentális kódrendszer Felszíni nyelvhez hasonló szerkezetűFelszíni nyelvhez hasonló szerkezetű Agy neurális hálózatában lévő mintaAgy neurális hálózatában lévő minta Velünk születettVelünk született PrivátPrivát

Komputatív döntés? Fodor érve: tudatos mérlegelésFodor érve: tudatos mérlegelés a,b,c opció→komputáció→reprezentációa,b,c opció→komputáció→reprezentáció Tudatos, lineáris gondolatmenet nem mindig érvényesTudatos, lineáris gondolatmenet nem mindig érvényes Rutinos cselekvésben nincs szükség a mérlegelésreRutinos cselekvésben nincs szükség a mérlegelésre

Formalizált jelentés Fodor szerint hipotézisek gyártásával tanuljuk meg a fogalmakatFodor szerint hipotézisek gyártásával tanuljuk meg a fogalmakat Kései Wittgenstein: jelentés=használatKései Wittgenstein: jelentés=használat Putnam externalista jelentéselméletePutnam externalista jelentéselmélete →A jelentés nem puszta reprezentáció!→A jelentés nem puszta reprezentáció!

Privát nyelv A Gondolatnyelv privát, nem közölhetőA Gondolatnyelv privát, nem közölhető Wittgenstein privátnyelv-kritikájaWittgenstein privátnyelv-kritikája Fodor szerint nem releváns, hiszen a gondolat nyelve innát és idegi alapúFodor szerint nem releváns, hiszen a gondolat nyelve innát és idegi alapú „ amikor a nyelvet számításra használjuk, nem kell tudnunk meghatározni, mikor alkalmazzuk konzisztensen a terminusokat – elég, ha a terminusok konzisztensen vannak alkalmazva(…) Ha valamiképpen létezik a gondolkodás nyelve, annak használata nem a bizalmon nyugszik. Nem filozófiai meggyőződésből használjuk, hanem mert biológiailag így vagyunk kondicionálva.”„ amikor a nyelvet számításra használjuk, nem kell tudnunk meghatározni, mikor alkalmazzuk konzisztensen a terminusokat – elég, ha a terminusok konzisztensen vannak alkalmazva(…) Ha valamiképpen létezik a gondolkodás nyelve, annak használata nem a bizalmon nyugszik. Nem filozófiai meggyőződésből használjuk, hanem mert biológiailag így vagyunk kondicionálva.” (Fodor, The Language Of Thought, Harvard University Press, Cambridge, 1975) (Fodor, The Language Of Thought, Harvard University Press, Cambridge, 1975)

A Gondolatnyelv innát? Szavak megtanulása=igazságfeltételek elsajátítása, Px csak akkor igaz, ha GxSzavak megtanulása=igazságfeltételek elsajátítása, Px csak akkor igaz, ha Gx De ez csak G ismeretében tanulható megDe ez csak G ismeretében tanulható meg → Fodor szerint minden fogalom eleve adott→ Fodor szerint minden fogalom eleve adott Cáfolat: nem kell ismerni G-tCáfolat: nem kell ismerni G-t Homonkulusz-érv, végtelen regresszusHomonkulusz-érv, végtelen regresszus Új tárgyak és fogalmak születnek!Új tárgyak és fogalmak születnek!

„Ahhoz, hogy olyan velünk született fogalomkészlettel rendelkezzünk, amely magában foglalja a karburátor, bürokrata, kvantumpotenciál stb. fogalmakat, ahogy azt az Innátizmus Hipotézis Fodor-féle változata megkívánja, az evolúciónak képesnek kellett volna lennie arra, hogy előre lássa jövőbeli fizikai és kulturális környezetünk összes véletlenszerű vonását. Ezt nyilvánvalóan nem látta, és nem is láthatta előre.”„Ahhoz, hogy olyan velünk született fogalomkészlettel rendelkezzünk, amely magában foglalja a karburátor, bürokrata, kvantumpotenciál stb. fogalmakat, ahogy azt az Innátizmus Hipotézis Fodor-féle változata megkívánja, az evolúciónak képesnek kellett volna lennie arra, hogy előre lássa jövőbeli fizikai és kulturális környezetünk összes véletlenszerű vonását. Ezt nyilvánvalóan nem látta, és nem is láthatta előre.” (Putnam: Reprezentáció és valóság, Osiris,Bp, 2000, 41.o.) (Putnam: Reprezentáció és valóság, Osiris,Bp, 2000, 41.o.)

Verbális kontra képi reprezentáció A képek nem tudnak olyan pontosan referálni tárgyukra, csak a nyelv diszkurzívA képek nem tudnak olyan pontosan referálni tárgyukra, csak a nyelv diszkurzív Arnheim és Price →a kép alkalmas fogalmak kifejezéséreArnheim és Price →a kép alkalmas fogalmak kifejezésére Paivio kettős kódolás elméletePaivio kettős kódolás elmélete Pszichológiai kísérletek (Shepard, Cooper)Pszichológiai kísérletek (Shepard, Cooper) A képek óriási szerepe kultúránkbanA képek óriási szerepe kultúránkban Az ihlet sokszor mentális kép által jelenik megAz ihlet sokszor mentális kép által jelenik meg

„Joan Didion regényíró saját bevallása szerint nem valamilyen figura vagy esemény verbális megfogalmazásával kezdi el művei megírását, hanem intenzív mentális képek jelennek meg neki, azok diktálják a szavakat. Faraday, aki nem is tanult matematikát, úgy fedezte fel az elektromos és a mágneses teret, hogy az elektromos és a mágneses terek erővonalait vékony fénycsövekként vizualizálta magának. Einstein több felfedezéséhez úgy jutott el, hogy elképzelte magát, amint meglovagol egy fénysugarat és visszapillant egy órára, vagy amint ledob egy érmét egy zuhanó liftből.” (S.Pinker: A nyelvi ösztön, Typotex, 1999, 69.)

Összefoglalás Fodor elmélete nem tarthatóFodor elmélete nem tartható A komputatív elmemodell túl egysíkúA komputatív elmemodell túl egysíkú A tudatos, lineáris gondolatmenet egy idealizált sémaA tudatos, lineáris gondolatmenet egy idealizált séma nem csak propozícionális tudás, de tudni hogyan isnem csak propozícionális tudás, de tudni hogyan is Képek nélkülözhetetlen szerepeKépek nélkülözhetetlen szerepe Az elme kreatív, alakít és alkalmazkodik, nem csak reprezentálAz elme kreatív, alakít és alkalmazkodik, nem csak reprezentál

Köszönöm a figyelmet!