Készítette: Mike Martin Témavezető: Dr. Kovács Ábrahám

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kiáltó világ.
Advertisements

Jártam a hegyeket, a hegyoldalakat borító erdőket, és csodáltam a természet szépségét, a fenséges tájakat…
Arisztotelész (Kr.e ) Minden embernek természete, hogy
Készítette: Raczkó Viktória
Tommy's Window dia ♫ Hangszóró szükséges A gyerekek örökkévalók
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
2005. Operációkutatás Ferenczi Zoltán. Széchenyi István Egyetem Operációkutatás eredete •második világháború alatt alakult ki •különböző szakmájú emberekből.
Tudás, közösség, hatalom
Szemiot i ka.
Melyik vallás az igazi? Előadás Csongrád május 31.
Sokan csak azért beszélnek, mert azt hiszik
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar
Kultúra – nemzet – emlékezet
Isten?.
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
A felvilágosult abszolutizmus
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
Közgazdaság: tudomány vagy tan? A "modern elmélet" a válság tükrében.
Isten misztériumának előzetes kérdése
Hit és Tudás Szombathely, SEK, április 4. Dr. Németh Norbert.
A társadalomtudományi kutatás módszerei
A 19. századi líra átalakulása
A modern világirodalom
1 1 1.
Az Istenről való beszéd lehetőségei Thomas Mann József és testvérei című regényében.
A locke-i azonosságkoncepció értelmezésének problémái Szívós Eszter.
Fordulópontok a millennium értelmezésében Nagy Zsófia Sola Scriptura Teológiai Főiskola.
KISS CSABA EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM
A fordítás és a fiktív fordítás vizsgálata hermeneutikai szempontból
A konstruktivista pedagógia alapjai
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
Exegézis – szövegértelmezés – szabályai, illetve feltételei.
1. Kedvelte őket az egész nép ApCsel. 1:42-47 (47/a) „… és kedvelte őket az egész nép.” χαρις (khárisz):- kegyelem (mint örömteli jutalom),
1. Bevezetés a tárgy célja: azoknak az eszközöknek és módszereknek a megismertetése és begyakoroltatása, melyek az érvelések megértéséhez, elemzéséhez,
2. Argumentációs szabályok (É 50−55) argumentációs szabályok meghatározzák, hogy mi mellett és mivel kell érvelni 1. a feleknek érveléssel indokolniuk.
ESZMÉNY, CÉL, FELADAT A NEVELÉSBEN
♫ Hangszóró szükséges ♫ Hangszóró szükséges Az oldalak kattintásra haladnak tovább. Copyright © 2008 Tommy's Window. All Rights Reserved David Brandt.
Naturalista filozófia Avagy milyen állásponton lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan épül fel a világ? Sipos Péter Budapest, 2007 október 10.
DR. habil, Dr. Dr. VASS CSABA
Bevezetés a filozófiába
ban született a francia Le Haye-ben - jezsuita és katonaiskolában tanult - sokat utazott, pl. Magyarországon is - Ulm-ban misztikus álmot látott:
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Szociológia Közgazdászoknak BEVEZETÉS A SZOCIOLÓGIÁBA
Készítette: Jon A. Palmer
ISTEN KIRÁLYSÁGA Készítette: Jon A. Palmer. Isten királysága  Azért vagyunk a földön, hogy megváltoztassuk a forgatókönyveket…
Kicsoda Isten? 4. prédikáció
Moritz Schlick: Pozitivizmus és realizmus
Antropológa IV. rész Az emberi ismeret. Az ismeret fontossága Van-e kapcsolat a külvilág és a gondolat közt? (Mátrix) Van-e lét, van-e igazság? - a lét.
Siketmisszió. Siketmisszió - Protestáns Teológiai Intézet Nagy hagyományokkal rendelkező 1888-ban alapított állami intézmény óvodát és iskolát valamint.
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Az alapvető kommunikáció
Hegel ( ) művészetfilozófiája
A közösség ereje. Mi az e-demokrácia gép? Hogyan működik a gép? Mire szeretnénk használni ezt a gépet? Mi a 42? Kikből áll a 42? Mit szeretne a 42? Miről.
Filozófiatörténet előadások 1I.
Milyen szép a világ Készítette: Süni.
Sokan csak azért beszélnek, mert azt hiszik a hanggal könnyebb bánni, mint a csönddel.
ADAT – Információ – Tudás
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Bevezetés a filozófiába
Logika szeminárium Barwise-Etchemendy: Language, Proof and Logic
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
III. Kérdések a teremtéssel és az anyagi világgal kapcsolatban
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
V. A Szentháromság Isten
Felvilágosodás kora A VILÁG MEGISMERÉSE.
Előadás másolata:

Készítette: Mike Martin Témavezető: Dr. Kovács Ábrahám Debreceni Református Hittudományi Egyetem Dogmatika Tanszék Kovács Ödön, a liberális teológus avagy a vallástudomány és a teológia viszonya Készítette: Mike Martin Témavezető: Dr. Kovács Ábrahám Debrecen, 2010. november 11.

Témavázlat Az előadásunk témája a vallástudomány és a teológia viszonya Kovács Ödön a Protestáns Tudományos Szemlében alábbi cikkei alapján dolgozunk elsősorban: „A theologia és a vallástudomány” (1.12, 1869) „A vallástudomány” (1.13, 1869) „A vallástudomány története és részei I-II” (1.14 és 1.16, 1869) Az előadás három főrésze: A témához kapcsolódó fogalmak tisztázása A liberális teológia rövid történeti áttekintése A vallástudomány és a teológia viszonya Kovács Ödön cikkei alapján

Fogalmakról Vizsgáljuk meg az alábbi fogalmakat A vallás Scheiermacher szerint a vallás „abszolút függésérzet” Müller szerint vallás az Isten megismerésére vezet Theissen azt mondja, hogy a vallás a világban való tájékozódásban és a terhek cipelésében segít A keresztyén teológia A görög theosz (Isten) és logosz (beszéd) szavakból áll A teológia Istenről való elmélkedés A vallástudomány Nem egységes tudomány, hanem több diszciplína halmaza Értékmentes, felekezet és vallás feletti tudomány

A liberális teológia története Magyarországon a 19. század utolsó harmadában virágzott Hegedűs Loránt szerint a teológiai liberalizmus a pietizmus, a racionalizmus és az ortodoxia eszmerendszerek evolúciójaként alakult ki A liberális teológia azt állítja, hogy a vallás nem tan, hanem érzelmi valóság. Ezt a valóságot azonban csak tudományosan lehet vizsgálni. Ott, ahol a Biblia tanítása és a tudomány ellentmondásba kerül, a tudomány javára dönt Kovács Ödön a liberális teológia mérsékelt ágát képviseli

A vallástudomány és a teológia viszonya Kovács Ödön értelmezésében A hagyományos teológia szerinte tudománytalan, nevetséges. „Mi a theologia tárgya? Isten! A tudás és ismeret körébe tartozik-e isten? Teljességgel nem.” „a felekezietlen állami egyetemen felekezeti theológiát az egyetem fogalma ellen elkövetett bűn, az állam többi felekezetein ejtett nagy méltatlanság.” Kovács Ödön nem veti meg vallását. Ellenkezőleg. Nehéz szívvel veszi tudomásul, hogy a világ megveti a vallást. „Mi elismerjük méltán, hogy mégsem érzünk kedvet magunkban velük nevetni. Nem, mert saját lelkünkben érezve a vallás boldogító hatását; meglévén győződve arról, miszerint az a szellemi élettel bíró ember legmagasabb szükségleteit egyedül képes kielégíteni; lehetetlen fájdalom nélkül néznünk miként idegeníti el a hamis rendszer sokszor a legjobbakat és legmíveltebbeket is magától a vallástól.”

A vallástudomány és a teológia viszonya Kovács Ödön értelmezésében Elképzelése szerint a hamis teológiával szemben létre kell hozni egy új teológiát, melyet ő vallástudománynak nevez. A vallástudomány legfontosabb jellemzői: Tárgya: az ember mint vallásos lény Módszere: tudományos (logikai érvelés, tapasztalati vizsgálódás) Ez a tudomány már elfoglalhatná azt a helyet a társadalomban, amely őt valójában megilleti. „Egyetemen csakis olyan valamit lehet előadni, mi teljes joggal igényt tarthat a tudomány névre, tudomány névre pedig csak olyan valami tarthat igényt, a minek tárgya a tudás körébe tartozik, módszere a minden tudományos előadásban egyformán érvényes tapasztalati vizsgálódás.”

A vallástudomány és a teológia viszonya Kovács Ödön értelmezésében A teológiának az Istenről az emberre történő áthelyezését az azonosság elve tette lehetővé. A teológiai liberalizmus az ember primátusát állítja. Bizonyosságának a vallásos érzetét tekinti. Ez ellentmondás, hisz az ember érzetei szubjektívek. A liberális teológusok szándéka, hogy a teológiát a természettudományok módszerével művelje. Minden tudománynak, a teológiának is megvan az érvényességi köre. Így például az ellentmondás-mentesség nem kritériuma a teológiának (pl. gondoljunk a krisztológia tantételére)

A vallástudomány és a teológia viszonya Kovács Ödön értelmezésében Heidegger továbbgondolta az azonosság tételét. Szerinte az azonosság nem egyenlőséget (a=a), hanem kölcsönös megtartást jelent. „Mit jelent itt az azonosság? Az ugyanazt kölcsönös összetartozásként értelmezzük.” Rengeteg eddig megoldatlan vitát old meg. Pl. a realizmus-idealizmus vitát, a szubjektív-objektív vitát. Az ő "különbözők azonosságának" értelmezése, amelynek lényege a kölcsönös megtartás, és nem a kizárás, nem a dichotómia, ez az azonosság gondolat mozgásba hozza a több száz éve terméketlenségre ítélt filozófiát. Nincs én, nincs tudat, nincs ember világ, külvilág nélkül, és fordítva, nincs külvilág ember nélkül.

Összegzés Kovács Ödön szándéka, hogy az egész addigi hagyományos teológiát átírja. Az új teológia neve vallástudomány, amely felekezetek és vallások felett áll. A liberális teológia és Kovács Ödön irreális törekvése megbukott. A keresztyén szellem megerősítését szolgáló intenciója azonban tagadhatatlan. Nem szabad Kovács Ödön életművét elfelejtenünk. Ellenkezőleg, a még nagyon szegényes vallástudományi szakirodalom gazdagításaként kell újraolvasnunk.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!