Jogszabályi háttér Alaptörvény Alaptörvény átmeneti rendelkezései

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer „Állami jelképekről és ünnepekről” szóló, 3. főtörvény Szent Korona alapú jogrendszer.
Az új kisebbségi joganyag főbb elemei Köszönti Önöket a 15 éves Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Hivatal.
A magyar választási rendszer
Választójog.
ÜZEMI TANÁCS és MUNKAVÉDELMI KÉPVISELŐ VÁLASZTÁS
Felkészülés a évi országgyűlési képviselő-választásra SZAVAZÁS BELFÖLDÖN Előadó: Dr. Molnár Krisztián a Fejér Megyei Területi Választási Iroda vezetője.
Felkészülés a évi országgyűlési képviselő-választásra
Az esemény vagy eseménysorozat katasztrófává minősítése Jogszabályi háttér § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről.
MANORKA projekt Magyar – Norvég Kapcsolatok
A védelmi bizottság elnökének katasztrófavédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Közigazgatási alapismeretek
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
12.4 A választási rendszer. A helyi önkormányzatok feladatai, szervezetei és működésük. Középszint A választójog: az általános, egyenlő, közvetlen és titkos.
Az évi LXV. törvény a helyi önkormányzatokról
A KÉPVISELETI DEMOKRÁCIÁK
Államszervezet és közigazgatás
A helyi önkormányzatok és a központi állami szervek kapcsolata
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A helyi népszavazás és helyi népi kezdeményezés április 6. Előadó: Dr. Csonka Ernő Területi Közigazgatásért és Választásokért Felelős Helyettes Államtitkár,
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Választási rendszerek
A kitelepítés, kimenekítés, befogadás, visszatelepítés
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
A jelöltállítás és a választás szabályai:
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
„… nyomtatási feladatok ésszerű házon belülre szervezése …” gyakorlati megközelítésből Zubor András Pál Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium Választási.
CSŐDELJÁRÁSSAL KAPCSOLATOS MÓDOSÍTÁSOK
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
A magyar parlamentarizmus
Történelem – középszintű témakörök
Felkészülés a évi országgyűlési képviselő-választásra Az eredmény megállapítása Előadó: dr. Kovács Zoltán a TVI vezető jogi helyettese 1.
A választási eljárásról szóló évi XXXVI. törvény EP választásra vonatkozó különös részi szabályai Előadó: Dr. Molnár Krisztián főjegyző, TVI vezető.
Az Európai Parlament tagjainak választásáról szóló évi CXIII. törvény Előadó: Dr. Molnár Krisztián főjegyző, TVI vezető Felkészülés az Európai Parlament.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
TÁJÉKOZTATÁS Egyéni választókerületi eredmények: Névjegyzékbevett választópolgárok száma: 1336 Szavazók száma: 769 Részvételi arány: 58%
NAK, Szakképzési Igazgatóság
Választójog és választási bíráskodás. Reformjavaslatok a XVIII. században  Cél: a képviseleti rendszer alapjainak kiszélesítése  Hajnóczy József Alkotmánytervezete.
Helyhatósági és nemzetiségi választások október 12. FELKÉSZÜLÉS A POLGÁRMESTEREK, HELYI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK ÉS A NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK.
Nemzetiségi önkormányzati választások KITŰZÉS települési országos területi 1128/2014. NVB határozat (07.29.) 2715 választás 1745 településen 64 választás.
Az új képviselő-testület megalakulását követő feladatok szeptember 17.
Helyhatósági és nemzetiségi választások október 12. FELKÉSZÜLÉS A POLGÁRMESTEREK, HELYI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK ÉS A NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK.
Jogszabályok, iránymutatások
Helyhatósági és nemzetiségi választások október 12. FELKÉSZÜLÉS A POLGÁRMESTEREK, HELYI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK ÉS A NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK.
Helyhatósági és nemzetiségi választások október 12. FELKÉSZÜLÉS A POLGÁRMESTEREK, HELYI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK ÉS A NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK.
1. A jogszabályi háttér: - az országgyűlési képviselők választásáról szóló évi CCIII. törvény (a továbbiakban: Vjt.) - a választási eljárásról szóló.
Helyhatósági és nemzetiségi választások október 12. FELKÉSZÜLÉS A POLGÁRMESTEREK, HELYI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK ÉS A NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK.
A nemzetiségi önkormányzatok törvényességi felügyeletének tapasztalatai Dr. Katona Károly törvényességi felügyeleti osztályvezető.
Hogy szerepelhet a Jobbik az önkormányzati választáson? László Róbert választási szakértő Political Capital.
Európai Unió Európai Unió 27 tagállam lakos km
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
A választási feladatok ellátásával összefüggő aktuális információk Jegyzői Értekezlet december 3.
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Országgyűlési választások Magyarországon. A választásokat szabályozza: az1989. évi XXXIV. törvény Ideje: négy évente tavasszal A köztársasági elnök írja.
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
Önkormányzat és állam.
A magyar választási rendszer változásai ( )
A közigazgatási eljárás II.
A polgármesterség változásai Veresegyház október 15. Dr
Társadalomismeret II. félév.
Az EU intézményrendszere
A nemzetiségek parlamenti képviselete, országgyűlési választások 2014
Előadás másolata:

A helyi önkormányzati képviselők választásának anyagi és eljárási jogi szabályai

Jogszabályi háttér Alaptörvény Alaptörvény átmeneti rendelkezései Választójog, a választások alapelvei Alaptörvény átmeneti rendelkezései választójog, következő választás időpontja 2010. évi L. törvény – Övjt. anyagi jogi szabályok 2014-től nemzetiségi kedvezmény 1997. évi C. törvény – Ve. eljárási jogi szabályok Miniszteri rendeletek végrehajtási, pénzügyi részletszabályok

Választójog szavazati jog választhatóság magyar állampolgár uniós állampolgár bevándorolt, letelepedett, menekült nagykorúság magyarországi lakóhely nincs megfosztva választójogától lakóhelyén vagy bejelentett tartózkodási helyén Nemzetiségi jelölt, aki nemzetiségi szervezet jelöltje, a település nemzetiségi névjegyzékében szerepel, magyar állampolgár, nyilatkozatot tesz nemzetiséghez tartozásáról

Önkormányzati választási rendszerek I. (fő)polgármester önkormányzati képviselő 10 000 vagy kevesebb lakosú településen egyéni listás választás 10 000-nél több lakosú településen vegyes választás (egyéni választókerület és kompenzációs lista) fővárosi, megyei közgyűlés

(Fő)polgármester választás A település egy választókerület. Ajánlás 10 000 vagy kevesebb lakos – 3 % 10 001-100 000 lakos – 2 % (min. 300) 100 000 felett – 1 % (min. 2 000) főpolgármester 2 % Választás szavazólapon ABC-sorrend 1 választópolgár - 1 szavazat legtöbb szavazatot elérő jelölt nyer (szavazategyenlőség esetén időközi választás)

Egyéni listás választás I. A település egy választókerület Testület létszáma 100 lakosig 2 fő 1 000 lakosig 4 fő 5 000 lakosig 6 fő 10 000 lakosig 8 fő Ajánlás 1 % Választás szavazólapon ABC-sorrendben 1 választópolgár – több szavazat (2-8) legtöbb szavazatot elérő jelöltek nyernek (szavazategyenlőség esetén sorsolás) 2/4/6/8 képviselő + polgármester = páratlan létszámú testület

Egyéni listás választás II. Nemzetiségi kedvezmény egyéni listán feltétele: a választás kitűzésekor a választópolgárok legalább fele az adott nemzetiség nemzetiségi névjegyzékében is szerepelt. Ha nem szerez mandátumot adott nemzetiség egyetlen jelöltje sem, meg kell állapítani az egyéni listán legkevesebb szavazattal mandátumhoz jutó jelöltre leadott érvényes szavazatok 2/3-át. Kedvezményes mandátumhoz jut a nemzetiségnek az a jelöltje, aki az így megállapított szavazatszámnál többet ér el. Az elnyert kedvezményes mandátummal bővül a képviselő-testület létszáma.

Vegyes választás I. egyéni választókerület + kompenzációs lista Testület létszáma Lakosságszámhoz igazodik, min .8 egyéni + 3 komp. Egyéni választókerület Ajánlás 1 % Választás szavazólapon ABC-sorrend 1 választópolgár - 1 szavazat legtöbb szavazatot elérő jelölt nyer (szavazategyenlőség esetén időközi vál.)

Vegyes választás II. Kompenzációs lista Listaállítás Mandátumszerzés az egyéni választókerületek felében jelölt állítása Mandátumszerzés töredékszavazatok alapján 5-10-15 %-os küszöb arányos mandátumkiosztás listán elfoglalt hely sorrendjében Nemzetiségi kompenzációs lista Nemzetiségenként külön-külön nemzetiségi kompenzációs listára kerül valamennyi, az egyéni választókerületben indult nemzetiségi jelöltet. A nemzetiségi kompenzációs lista a választókerületben összesített töredékszavazatok arányában kap mandátumot. A nemzetiség kompenzációs listáról a jelöltek az egyéni választókerületben megszerzett szavazataik száma szerinti sorrendben szereznek mandátumot. (Szavazategyenlőség esetén sorsolás dönt.)

Vegyes választás III. Nemzetiségi kedvezmény kompenzációs listán feltétele: a választás kitűzésekor a választópolgárok legalább 25 %-a az adott nemzetiség nemzetiségi névjegyzékében is szerepelt. Ha nem szerez mandátumot adott nemzetiség egyetlen jelöltje sem egyéni választókerületben vagy kompenzációs listán, , meg kell állapítani az egyéni választókerületben mandátumot szerzett képviselőkre leadott szavazatok átlagának 2/3-át. Egy kedvezményes mandátumhoz jut nemzetiségi kompenzációs lista, ha a fenti számnál több töredékszavazazatot szerzett. Az elnyert kedvezményes mandátummal bővül a képviselő-testület létszáma.

Megyei közgyűlés választása A megye egy választókerület (a megyei jogú város nem része) Testület létszáma 400 000 lakosig minden 20 000 után 1 fő (min. 15 fő) 700 000 lakosig 20 + a 400 000 feletti minden 30 000 lakos után 1 fő 700 000 lakos 30 + a 700 000 feletti minden 40 000 lakos után 1 fő Listaállítás 1 % (de a közös listához min. 2 000 ajánlás) Mandátumszerzés leadott szavazatok alapján 5-10-15 %-os küszöb arányos mandátumkiosztás listán elfoglalt hely sorrendjében

Fővárosi közgyűlés választása A főváros 1 választókerület Testület létszáma 50 000 lakosonként 1 fő Listaállítás 12 kerületben kompenzációs lista állítása Mandátumszerzés leadott szavazatok alapján 5-10-15 %-os küszöb arányos mandátumkiosztás listán elfoglalt hely sorrendjében

Választási szervek Választási bizottságok Feladatuk a választás törvényességének biztosítása és az eredmények megállapítása Országos Választási Bizottság (5 fő + 5 fő delegált) 20 Területi Választási Bizottság (3 fő + delegáltak) 1 250 Helyi Választási Bizottság (3 fő + delegáltak) 11 000 Szavazatszámláló Bizottság 27 000 delegált tag a szavazatszámláló bizottságokba

Választási szervek Választási irodák Állami feladatok ellátása: a választás előkészítése, szervezése a lakosság közszolgálati tájékoztatása Országos, területi, egyéni választókerületi , helyi választási irodák (40-50 ezer fő)

Választási feladatok I. legközelebb 2014 októberében 5 évre 1 forduló A köztársasági elnök tűzi ki Az időközi választásokon a jelenleg hatályos Ve-t kell alkalmazni, 2014-től az új Ve. szabályai lesznek irányadók. (Ezek jelenleg még kidolgozatlanok.)