A reklámozás lehetőségei és korlátai a hazai gyógyszerpiacon Abádiné dr. Erdei Ildikó Csakurdáné dr. Harmathy Zsuzsanna Országos Gyógyszerészeti Intézet
Jogszabályi háttér A gazdasági reklámtevékenységről szóló évi I. törvénnyel módosított évi LVIII. törvény 22/2001 EüM. rendelet A rádiózásról és televíziózásról szóló évi I. törvény
A gyógyszercégek marketingtevékenysége megcélozhatja Szakembereket Gyógyszerismertetés Tudományos konferenciák Orvoslátogatás Donáció … Lakosságot Gyógyszerreklám Tudományos ismeretterjesztés, eü. felvilágosítás Társadalmi célú reklám ……
Megjelenítés Írott sajtó (szórólapok, képes magazinok, újságok hirdetései PR cikkei) közterületi reklámhordozók (óriásplakátok,city light) Elektronikus média (TV, rádió reklám) Internet
Az elbírálandó ügyek forrása A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség, Versenyhivatal, egyéb társhatóság szakvéleményt kér Panaszos bejelentés érkezik Reklámozó cég kér előzetes elbírálást Patikai és kórházmédia területén tevékenykedő vállalkozások kérésére szakvélemény
Vény nélküli gyógyszerek reklámja A reklám és a tudományos ismeretterjesztés, eü. felvilágosítás jó esetben átfedi egymást
Információ feltüntetése nem előírás, de különösen fontos I. figyelmeztetések, ellenjavallatok, melyeket a gyógyszer megvásárlása előtt ismerni kell
Információ feltüntetése nem előírás, de különösen fontos II. vénykötelesből vény nélkülivé átsorolt gyógyszerek, amelyek esetében az orvossal való konzultáció szükséges lehet (diagnózis, betegkövetés)
A gyógyszerszedés korlátainak feltüntetése A nyíltság törvénye: „Ha elismersz egy negatívumot, a vevő valamilyen pozitívummal fog felruházni” Al Ries-Jack Trout: A marketing huszonkét vastörvénye Hitelesség = Bizalom (gyógyszerek esetében különösen fontos)
Társadalmi célú reklám A reklám és a tudományos ismeretterjesztés, eü. Felvilágosítás a TCR esetében szükségképpen átfedi egymást
Vényköteles gyógyszerek A reklám tilos Tudományos ismeretterjesztés, egészségügyi felvilágosítás nem lehet reklám A kettő között átfedés nem lehet
Direkt reklám ritka, de azért előfordul
Mikor valósul meg az átfedés? 22/2001 EüM. rendelet 1. § (2) bekezdése értelmében … amikor a tájékoztatás a gyógyszerkészítményt azonosító utalást tartalmaz.
Mi jelent konkrét utalást I. Célzás a gyógyszer nevére
Mi jelent konkrét utalást II. Egyedülálló hatásmechanizmus, hatáserősség, adagolásmód, „állandó jelzők”
Amikor az információ a törvényes határok között marad
Reprezentációs ajándékok I. Tárgyak a vényköteles gyógyszer nevével (forrás: konferenciák, orvoslátogatók)
Reprezentációs ajándékok II. „Cukorkák” „Kóstolók” „Kiszerelt placebo” (Elmossák a határokat,a veszélyérzet csökken)
Kritikák „A kormányzati (állami) befolyás miatt a gyógyszermarketing területén magas fokú bürokrácia, túlszabályozottság van” „Az OGYI az információ korlátozásával megfosztja a laikusokat a tudományos felfedezések, új terápiás eljárások megismerésének lehetőségétől”.
Konklúzió „A marketingmunka során sokféle korlátozás érvényesül. Az igazi marketing- szakember ezért ezeket nem is korlátoknak tekinti, hanem a szó jó értelmében vett játékszabályoknak.” Olach Zoltán: A marketing szemlélete és gyakorlata
Köszönöm a figyelmet!