Pszichológiai segítségnyújtás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

Családi krízisek és kezelése
Pszichológiai segítségnyújtás az áldozatsegítésben - Heves megye.
Az internetfüggőség Kővágó pál és márki Gabriella
Munka-magánélet egyensúlya- a vállalkozás, mint lehetséges megoldás
Buczkó Erika r. alezredes
ÁLDOZATOK NAPJA „EGYÜTT AZ ÁLDOZATOKÉRT”
Hivatalos programoldal: /hirek/666-coaching-fezstival-2013.html.
Missziónk A gyerekeket meg kell hallgatni és a felnőtteket segíteni kell abban, hogy erre képesek legyenek. A Kék Vonal minden munkatársa és önkéntese.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Szociális munka az onkológiában
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
„KAPCSOLATTARTÁS A KRÓNIKUS BETEGSÉGBEN SZENVEDŐKKEL”
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A képzőművészet-terápia
A társadalmi kohéziót erősítő bűnmegelőzési és reintegrációs programok módszertani megalapozása-kiemelt projekt (TÁMOP 5.6.2/10-1),
A társadalmi kohéziót erősítő bűnmegelőzési és reintegrációs programok módszertani megalapozása-kiemelt projekt (TÁMOP 5.6.2/10-1),
A szociális munka elméletek főbb jellemzői-I. Pszicho-dinamikai elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991 (81.o.)
Gyermekkori depresszió
 A kongresszusi részvételt a Janssen Cilag Kft támogatja.
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
Rokszin Mónika Pszichológus
Család Családi kapcsolatok jelentősége a gyermek életében
MOTIVÁCIÓ.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Mikor kivel, hogyan működhetünk együtt hatékonyan?
Krízis és krízisterápia
Workshop A gyermekvédelmi jelzőrendszer működésének
Kárenyhítési esetek tapasztalatai és gyakorlati problémái dr. Tóth Zsófia áldozatsegítő szakreferens Közigazgatási és Igazságügyi Hivatal június.
Ápolási tevékenységünk központja a beteg SE ÁOK I.sz.Sebészeti Klinika Budapest Mollnár Enikő Zina.
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
ÁLDOZATSEGÍTÉSI SZOLGÁLTATÁSOK
Kormányszóvivői tájékoztató 1 A társadalmi bűnmegelőzés nemzeti stratégiája 115/2003. (X. 28.) OGY határozat. Cselekvési program 1009/2004. (II. 26.) Korm.
Krízis.
Az esetismertetés szerkezete Ágoston-Héderné 1. A kliens bemutatása 1.1. A realitások a kliens életkora, egészségi állapota, mentális képességei jövedelmi,
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
DR. ERDÉLYI ÁGNES ADDIKTOLÓGIAI OSZTÁLY
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
1 A krízislélektan oktatásának jelentősége a tűzoltóképzésben Szarvas, április 28. Tusori Szabolcs tű. hadnagy.
A HOZZÁTARTOZÓK KÖZÖTTI ERŐSZAK MEGELŐZÉSÉVEL ÉS MEGSZŰNTETÉSÉVEL KAPCSOLATOS EGYÜTTMŰKÖDÉSRŐL Horváthné Kecskés Diána intézményvezető VMJV Családsegítő.
A társadalmi bűnmegelőzés stratégiája egy éves tapasztalatai.
Mindennapi veszteségeink
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Az internetfüggőség Kővágó pál és Bajusz Lili Október 10.
Resztoratív megközelítés a konfliktuskezelésben
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Tömeges krízishelyzetek a pszichológus szemével II.
TÁMOP A-13/ A váltóműszakosok problémája 1.
Krízishelyzetek oldása mentálhigiéniás módszerekkel Moln á r József B. A. Z. Megyei Kórh á z és Egyetemi Oktatókórh á z Miskolc, 2013.
Erőszak a családban.
Találkozásaim a szülőkkel Együttműködések, párbeszédek a fogyatékkal élők családjaival Szász Emese, Gyulafehérvári Caritas – Szociális gondozás fogyatékkal.
Maximális teljesítmény
A KLUBTAG HATÁSA A KLUBRA Győr 2015 szeptember 19.
Személyközpontú gondozás
Élettani hatások, amelyekre nem fordítunk kellő figyelmet
Az iskolai zaklatás jelensége alapfogalmai. Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka,
Családi Családi krízisek krízisek. Krízis - döntés - fordulópont - lehetőség.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja.
1990. február 22-én tette közzé az Európa Tanács a bűncselekmények áldozatainak chartáját, ez a nap azóta is számos országban – óta Magyarországon.
Irgalom a családban.
Az Újbuda 60+ Program rendszerének legfontosabb elemei
Stressz, stresszreakciók, stresszkezelés
Pedagógiai kísérés és reflexió az iskolai közösségi szolgálatban Szontagh Katalin Temesvári Pelbárt Ferences Gimnázium és Kollégium, Esztergom.
ÁLDOZATOK VILÁGNAPJA Február 22.
ÁLDOZATOK VILÁGNAPJA Február 22.
ÁLDOZATOK VILÁGNAPJA Február 22.
Előadás másolata:

Pszichológiai segítségnyújtás Woynárovich Melinda KIH Áldozatsegítő szakreferens, pszichológus

Mit él át az áldozat? Mi történik azzal, aki bűncselekmény áldozatává vált? Milyen állapotban van? Hogyan hatnak rá a történtek rövid és hosszú távon?

Mit él át az áldozat? 2. Általános szinten nehéz meghatározni Függ a traumától = konkrét bűncselekmény-től, a bűncselekmény természetétől, súlyától Eltérő hatást gyakorolnak sértettre, különböző sérelmeket okoznak Jellemzően súlyos következményű bcs.-ek az élet elleni bcs.-ek, szexuális támadások, és az egyéb erőszakcselekmények DE MINDEN BCS. TRAUMATOGÉN HATÁSÚ!

Mit él át az áldozat? 3. Függ a konkrét áldozattól: Aktuális testi és lelki állapotától (kora, egészségi állapota, anyagi és élethelyzete) Alapszemélyisége és problémamegoldó repertoárja Korábbi tapasztalatai

Családi állapota, kapcsolatainak milyensége A hozzátartozók és környezet ítéletalkotása a bcs.-ről, körülményeiről és a saját szerepükről –a keletkezett érzelmek feloldásában is Az áldozat tájékozottsága, ismeretei, műveltsége, hite

Krízisállapot Ha a trauma krízissé mélyül, a személy olyan állapotba kerül, amely: lélektanilag kritikus állapot a veszélyeztető helyzet nem elkerülhető kénytelen szembenézni vele számára kitüntetett fontosságú a helyzet minden figyelme, erőfeszítése erre irányul ÉS a szokásos problémamegoldó eszközei elégtelenek (Caplan, 1964)

Krízisreakciók Fizikai reakciók: fáradékonyság, fejfájás, evészavarok, alvászavar Mentális reakciók: bizonytalanság, emlékezeti zavar, koncentrálási zavar, döntési képtelenség, realitásérzék csökkenése Emocionális zavarok: szorongás, félelem, szomorúság, tehetetlenség, ingerlékenység, zaklatottság, nyugtalanság, düh, bűntudat

Megfigyelhető magatartásminták: Szorongó, feszült, gyötrődő, görcsösen megoldást kereső Figyelme a problémára (egésze, része) irányul Érzelmi reakcióit csak részben képes kézben tartani, uralni Hajlamos indulatvezérelt cselekvésre Mindennapi tevékenységeit nem képes hatékonyan ellátni

Megváltozik a másokhoz fűződő kapcsolata (abból a szempontból ítél, a másik segít-e) Nincs önmagára vonatkozó jövőképe A kialakult problémáról sokat tud, elvész a részletekben, nehezen tudja átlátni, rendszerezni Beszűkült érzelmeiben és gondolataiban, csak a problémával foglalkozik, tépelődik

Pszichológiai segítségnyújtás Bármely bcs.-t elszenvedett áldozat szorulhat pszichológiai segítségre, attól függően, hogy ő szubjektíven hogyan éli át a trauma következményeit. Nincs közvetlen összefüggés- ben a bcs. súlyosságával és a tünetek láthatóságával sem! Valós szükségletek felbecslése Ehhez igazodó szolgáltatás

Pszichológiai segítségnyújtás 2. Első interjú alatt a pszichológus állítja fel a „kezelési tervet” A munka célja: feldolgozás és az ismételt áldozattá válás elkerülése, a bcs.-t megelőzőhöz hasonló egyensúlyi helyzet létrejöttében való támogatás Módszertanilag több terápiás irányzat is kínál eljárásokat Speciális áldozati szükségletek

Az áldozatsegítés alapelvei Áldozat biztonsága – fizikai/szubjektív Áldozat meghallgatásához biztonságos és zavartalan körülmények Már a legelejétől törekedni a megnyugtatására, együttérzés biztosítása, érzékeltetni, hogy segítő „vele van”, ami történt nem az ő hibája, most már biztonságban van

Az áldozatsegítés alapelvei 2. Figyelemmel lenni érzéseire, igényeire, állapotára – és ennek megfelelően gondoskodni róla Ventilláció biztosítása: 1, szavakba önthesse. 2, A repetitív elmondások alatt a töredezett emlékeket egy értelmezhető eseménnyé összerakni, amit ezután már lehet integrálni az élettörténetbe (kezdetben összefüggéstelen, beszűkült lehet, egyes részletekre, élményekre fókuszálhat, majd egyre több részlet egyre integráltabban)

Az áldozatsegítés alapelvei 3. A megélt érzelmek normalizálása (ijesztő érzések, reakciók – nem megőrült) Kontrollvesztés, káosz érzése – segíteni kontroll visszaszerzését. Bejósolhatóság, átláthatóság kiemelten fontos -> tudja mi történik vele és mi vár rá. Ismételt áldozattá válás megelőzése (sérülékenység csökkentése, biztonságérzet visszasezrzése)

Az áldozatsegítés alapelvei 4. A trauma központi kérdése a bizalom! Megértő figyelem, a kapott információk bizalmas kezelése – figyelmeztetni, ha bizalmas közlést nem tarthatunk titokban (pl. gyermekbántalmazás vagy veszélyeztetés) A segítő kapcsolatban támaszt, gondoskodást nyújtani. Jövőbeni tervek végiggondolása, reális célkitűzések, alternatívák felajánlása. Fontos: mikor? Túlgondoskodó attitűd gátolja. Segítő háló feltérképezése

Áldozatok jellemzői Áldozatok igényei Fokozott bizalomvesztés Bűntudat Szorongás Izolálódás Elfojtott indulatok Kontrollvesztés Megrendült világkép Elfogadás, tapintat Bűntudatcsökkentés Biztonság Támogató háló Düh kifejezése Fokozott kontroll Közösségi jóvátétel