Repüléseink jogi szabályozásának zavarai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1 Változó jogszabályok Dr. Becske Loránd
Advertisements

NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG
EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
Az NSR-rendszer tervezett fejlesztései Magyarországon
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
a Szabad Repülők Szövetsége (HFFA: Hungarian Free Flying Association)
G M P Dr. Hetényi László.
A BIZTONSÁGI INTÉZKEDÉSEK Jogszabályi háttér
Szakemberek – Szakértők melyikből – mennyit ? XII. FOE Szakmai Napok Balatonalmádi 2012.
Kerekes László igazságügyi szakértő
A piacgazdaságra nyitott rugalmas képzési rendszer intézményi jogi megvalósulása. A szak- és felnőtt képzőkkel szemben támasztott szakmai jogi feltételek.
KBSZ szakmai találkozó Siófok, április 08.
A repüléseink jogi szabályozásának zavarai
„Geotermia a XXI. században” Kistelek február 26. Geotermia hasznosítás a bányatörvény módosításának tükrében Szabados Gábor elnök Magyar Bányászati.
Munkavédelmi előírások rendszere
A SZAKMAI VIZSGA A diaképek az NSZFI munkatársai által készítet tájékoztató anyagok felhasználásával készültek. Budapest, december 8.
A vasúti ágazatot érintő aktuális szabályozási feladatok
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. Sipos Sándor főosztályvezető.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Pál László balesetvizsgáló LÉGIFORGALMI SZOLGÁLATOKKAL KAPCSOLATOS ESEMÉNYEK.
HELIKOPTER REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest,
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL (I-IX. HÓ) KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 29. Sipos Sándor repülési főosztályvezető.
KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS Agárd, április 12. Pál László balesetvizsgáló ATM VONATKOZÁSÚ ESEMÉNYEK 2006.
Várható változások a légiközlekedést érintő európai uniós jogi szabályozásban október 7.
A siklóernyőzés és a sárkányrepülés aktuális problémái
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
Hogyan érvényesül a repülésben az Európai Unió jogrendszere, különös tekintettel az EASA szerepére 2013.
Buktatók a jogszabályi környezetben KBSZ Szakmai Fórum november 24. Monostory Miklós Vasútbiztonsági referens
RIASZTÁS, KUTATÁS-MENTÉS ÉS AZ
MIHÁLY PÉTER Nemzeti Közlekedési Hatóság
VITORLÁZÓREPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS
A közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter 32/2009. (VI. 30.) KHEM rendelete a hajózó személyzet képzésérõl és szakszolgálati engedélyérõl.
1 TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Sipos Sándor főosztályvezető.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Sipos Sándor főosztályvezető.
EJTŐERNYŐS ÉS SIKLÓERNYŐS ESEMÉNYEK – KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Janovics Ferenc balesetvizsgáló.
Győri Gyula Légügyi elnökhelyettes Hivatalvezető
1 VÁLTOZÁSOK A SZAKMAI ÉS AZ ÜZEMBEN TARTÓI VIZSGÁLATRA VONATKOZÓ SZABÁLYOKBAN KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS BUDAPEST, november 11. dr. Horváth Diána.
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, november 6. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan (az.
megjegyzések a katonai ügyészi és katonai bírói
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
1 Az EMC témaköre, EMC Irányelv Zavarok frekvencia tartomány szerinti elhelyezkedése Az EMC megvalósításának módszere.
2006 LAKOSZ Jáky Géza & Lanczki Miklós VOC előírások és költség hatékony technológiák a jármű javító fényezésben Május 19. Jáky Géza elnök Lakk Kereskedők.
Vasútszabályozási Osztály
Ágazati szakképzés változásai
Megpályázható tevékenységek BM/ /2012. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A repülés kultúra ÁRAMLÁS.
Polgári Légiközlekedési Hatóság
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK kg és 5700 kg közötti légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
MRSZ Szakmai nap Vass Tímea Dr.Koller József
Szakképzési változások
BEVEZETŐ.
MOTOROS-SÁRKÁNY BALESET
~ COMLOSS REPÜLÉSEK Szarka Ágoston légiközlekedés védelmi tiszt.
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
2014. november Rendek Tímea
A pilóta nélküli légijármű rendszerek hatósági tanúsítása
A kémiai biztonságról közérthetően
Alapvető jogszabályok A évi LXIV. kulturális örökségvédelmi törvény (2005. évi LXXXIX. törvénnyel módosított, hatályos január 1-től) alapján.
A vasúti továbbképzések lehetőségei a hazai és a nemzetközi elvárások változása kapcsán Előadó: Dr. Vincze Árpád főtanácsos Gazdasági és Közlekedési Minisztérium.
NÉHÁNY GONDOLAT A KISREPÜLŐTEREKRŐL …
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Nemzetközi tudományos-szakmai konferencia Nyitott kérdések a drónok alkalmazásában Budapest, november 3-4. Presented by : Gyula GYŐRI, president.
A közbeszerzések elméleti háttere I. A szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
A pilóta nélküli légijárművekkel kapcsolatos várható jogi szabályozás
KBSZ ÚJ BEJELENTŐ FELÜLETÉNEK BEMUTATÁSA
KBSZ Alapító: Gazdasági és Közlekedési Miniszter Alapítva: január 01. Jogállása: országos illetékességű, központi hivatal, alkalmazottai kormánytisztviselők.
Előadás másolata:

Repüléseink jogi szabályozásának zavarai Kerekes László igazságügyi szakértő Tel.: 20/7779139 Email: laszlo.kerekes55@gmail.com

TV. a légiközlekedésről PILÓTA LÉGIJÁRMŰ LÉGTÉR TV. a légiközlekedésről (XCVII./95.) „19.§. (2) Nem kell üzemben tartási engedély a természetes személy tulajdonát képező, kizárólag magáncélra használt polgári légijármű üzemben tartásához” üzemben tartás: azon tevékenységek összessége, amelyek során az üzemben tartó a légijármű alkalmazási céljának megfelelő felhasználását szervezi és irányítja, a légijármű légialkalmasságának és üzemképességének fenntartásáról gondoskodik, továbbá a repülések végrehajtását a vonatkozó előírásokkal összhangban szervezi, irányítja és felügyeli. 20/2002. KöViM rendelet a polgári légijármű üzemben tartásának szakmai feltételeiről és engedélyezési eljárásáról 1. § (1) E rendelet hatálya a Magyar Köztársaság Állami Légijármű Lajstromába (a továbbiakban: lajstrom) felvett polgári légijármű üzemben tartójára terjed ki.

„Do the new EASA rules also apply to non-commercial operations? Reference: Regulation (EU) No 965/2012 on Air Operations as amended by Regulation (EU) No 800/2013, (EU) 71/2014 and (EU) 83/2014” „Training flights fall under either Part NCC or Part NCO, depending on the aircraft being flown.” www.easa.europa.eu

AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 216/2008/EK RENDELETE 216/2008. „Basic regulation” AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 216/2008/EK RENDELETE a polgári repülés területén közös szabályokról és az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség létrehozásáról II.Annex www.easa.europa.eu

XCVII./1995. Légiközlekedési törvény (Ltv) Ltv. „22. § Légiközlekedési, valamint légiközlekedéssel összefüggő tevékenység - a 71. § 10. pontjának e) és h) pontjában meghatározott tevékenység kivételével - a légiközlekedési hatóságnak… az adott tevékenységre vonatkozó engedélyével folytatható..” e) a légi jármű sport-, valamint magáncélú alkalmazása, 12. légi közlekedéssel összefüggő tevékenység: a) a légi jármű, …gyártása, karbantartása, javítása, c) a légiközlekedési szakszemélyzet szakirányú földi képzése, f) a légi jármű földi kiszolgálása;

Lt. 29. § (1) A légijármű és egyes légiközlekedéssel kapcsolatos eszközök gyártásához, a javítási és karbantartási tevékenység folytatásához az illetékes légiközlekedési hatóság engedélye szükséges

2002 Lt.6. § (1) A magyar légteret az a légijármű veheti igénybe, a) amely felségjellel és lajstromjellel, illetőleg jogszabályban meghatározott egyéb azonosító jelzéssel rendelkezik, továbbá b) amelynek vezetője a légiközlekedési hatóság, illetve a katonai légügyi hatóság által kiadott szakszolgálati engedéllyel rendelkezik. (2) Az (1) bekezdés b) pontjában említett feltétel nem vonatkozik a kiképzés ideje alatt légijárművezető-növendék által vezetett légijárműre.

TV. a légiközlekedésről (XCVII./95.) 52.§. PG KIKÉPZÉSI SZINTEK SIKLÓERNYŐS "NÖVENDÉK I" Oktató irányítása mellett alapfokú gyakorló repüléseket végezhet.  Dátum: ........................ Oktató: ..............................  Az előírásoknak megfelelően siklóernyős "A" vizsgát tett SIKLÓERNYŐS "NÖVENDÉK II"  Oktatója iránymutatása alapján, nem turbulens időben, magassági korlátozás nélkül gyakorló repüléseket, oktatója jelenlétében középfokú gyakorlati repüléseket végezhet. Dátum:.......................... Oktató: ............................... PILÓTA LÉGIJÁRMŰ LÉGTÉR TV. a légiközlekedésről (XCVII./95.) 52.§. „ Lajstromozásra nem kötelezett légijárművet az vezethet… … rendelkezik a hatóság által elfogadott tanfolyam elvégzéséről bizonyítvánnyal”

2005 Lt.6. § (1) A magyar légteret az a légijármű veheti igénybe, a) amely felségjellel és lajstromjellel, illetőleg jogszabályban meghatározott egyéb azonosító jelzéssel rendelkezik, továbbá b)54 amelynek vezetője a légiközlekedési hatóság, illetve a katonai légügyi hatóság által kiadott szakszolgálati engedéllyel rendelkezik, lajstromozásra nem kötelezett légijármű esetében a jogszabályban meghatározott feltételeknek megfelel. (2) Az (1) bekezdés b) pontjában említett feltétel nem vonatkozik a kiképzés ideje alatt légijárművezető-növendék által vezetett légijárműre. 2005

TV. a légiközlekedésről PILÓTA LÉGIJÁRMŰ LÉGTÉR TV. a légiközlekedésről (XCVII./95.) 52.§. „… vezethet, aki nem szenved a külön jogszabályban felsorolt betegségek, testi hiányosságok egyikében sem” 14/2002. EüM rendelet a szakszolgálati engedélyek egészségügyi követelményeiről

Növendék szakszolgálati engedély TV. a légiközlekedésről 2001: 5/2001. Növendék szakszolgálati engedély 2002: 14/2002 A polgári légiközlekedési szakszolgálati engedélyek egészségügyi feltételeiről és kiadásuk rendjéről A légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény (a továbbiakban: Lt.) 53. §-ának (5) és (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján… Lt. 53.§. (8) A szakszolgálati engedélyek kiadásának egészségügyi feltételeit a miniszter az egészségügyért felelős miniszterrel, … egyetértésben rendeletben határozza meg. 11.§. A lajstromozásra nem kötelezett légijármű vezetőjének 2. Eü minősítéssel kell rendelkeznie PILÓTA TV. a légiközlekedésről (XCVII./95.) 52.§. „… vezethet, aki nem szenved a külön jogszabályban felsorolt betegségek, testi hiányosságok egyikében sem” 14/2002. EüM rendelet a szakszolgálati engedélyek egészségügyi követelményeiről

Csak a lajstromosokra vonatkozik. 2009: 32/2009. Csak a lajstromosokra vonatkozik. Szakszolgálati engedélyes nem lajstromozottra vonatkozik? A lajstromozásra nem kötelezett légijármű vezetőjének 2. Eü minősítéssel kell rendelkeznie (2000. „orvosi követelmény nincs meghatározva, 2003. Bírói határozat: „nincs egyértelmű jogszabály” 2008. A hatóság képviselői elismerik, hogy jogszabály nem írja elő 2010. A hatóság képviselője szerint jogszabály előírja.) PILÓTA TV. a légiközlekedésről (XCVII./95.) 52.§. „… vezethet, aki nem szenved a külön jogszabályban felsorolt betegségek, testi hiányosságok egyikében sem” 14/2002. EüM rendelet a szakszolgálati engedélyek egészségügyi követelményeiről

Lt.12. § (1) A magyar polgári légijármű - a jogszabályban légijárműnek minősített repülőmodell, az ejtőernyő és a személyzet által vezetett egyéb repülőeszköz kivételével - a légiközlekedésben akkor vehet részt, ha a légiközlekedési hatóság a Magyar Köztársaság Állami Légijármű Lajstromába (a továbbiakban: lajstrom) felvette.

AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 216/2008/EK RENDELETE 216/2008. „Basic regulation” AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 216/2008/EK RENDELETE a polgári repülés területén közös szabályokról és az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség létrehozásáról II.Annex www.easa.europa.eu

, mert az légijármű komponensnek tekinthető)   nimális állandó repülési - ítottakat is;   A jogszabályokat, szakmai anyagokat és a kia következő légijárműveket az együléses, legfeljebb 80 kg, vagy kétüléses, legfeljebb 100 kg üres tömegű legfeljebb 70 kg. vitorlázórepülők, siklórepülők, siklóernyők beleértve a lábbal ind repülőgépek, motoros vitorlázó repülők, motoros siklórepül bármely más típusú légijármű, melynek legnagyobb üres tömege üzemanyaggal együtt ejtőernyő (kivéve pilóta mentőernyő (CAS); sebesség leszálláskor nem haladja meg a 35 csomós kalibrált repülési sebességet a következő: legfeljebb két üléssel, amelyek legnagyobb felszálló tömege (MTOM) nem több mint és repülőgépek, amelyeknél az átesési sebesség vagy a mi v. i. vi. iv. ii. iii. 315 kg szárazföldi, törzsre szerelt ejtőernyős mentőrendszerrel rendelkező 330 kg kétéltű vagy úszóte 300 kg szárazföldi, együléses légijármű esetében; vagy 450 kg szárazföldi, kétüléses légijármű esetében; vagy 472,5 kg szárazfö 495 kg kétéltű vagy úszótestes, kétüléses légijármű esetében, feltéve hogy amennyiben úszótestes repülőgépként és szárazföldi repülőgépként is üzemel, adott esetben mindkét MTOM kétüléses légijármű esetében; vagy együléses légijármű esetében; tekinti la ldi, törzsre szerelt ejtőernyős mentőrendszerrel rendelkező jstromozásra nem kötelezett légijárműnek : stes, együléses légijármű esetében; vagy határ alá tartozik; lakult gyakorlatot áttekintve a Hatóság ők és motoros siklóernyők „A jogszabályokat, szakmai anyagokat és a kialakult gyakorlatot áttekintve a Hatóság a következő légijárműveket tekinti lajstromozásra nem kötelezett légijárműnek:  ejtőernyő  repülőgépek, motoros vitorlázó repülők, motoros siklórepülők és motoros siklóernyők legfeljebb két üléssel, amelyek legnagyobb felszálló tömege nem több mint a következő: - 300 kg szárazföldi, együléses légijármű esetében; vagy - 450 kg szárazföldi, kétüléses légijármű esetében; vagy - az együléses, legfeljebb 80 kg, vagy kétüléses, legfeljebb 100 kg üres tömegű vitorlázórepülők, siklórepülők, siklóernyők beleértve a lábbal indítottakat is; - bármely más típusú légijármű, melynek legnagyobb üres tömege üzemanyaggal együtt legfeljebb 70 kg.” www.easa.europa.eu

14/2000. KöViM „J” melléklet

14/2000. KöViM „J” melléklet

1979. április 45-ös LE (jogalapja az 1964. évi 26.sz.tvr) Kötelezően alkalmazandó szakmai szabály??????

Elsőbbségek statikus felhajtóerő ballon dinamikus felhajtóerő motor nélkül merev szárnyú (rigid) rugalmas súlypontkormányzású (flexibile) hajlékony struktúra (paraglider) merev motorral motoros repülő (UL-plane-Boeing) motoros súlypontkormányzású (SES) motoros siklóernyő hajtóerővel repülő vadászgép, űrhajó

14/2000. KöViM rendelet a Magyar Köztársaság légterében és repülőterein történő repülések végrehajtásának szabályairól kitérési szabályok (elsőbbség)

14/2000. KöViM rendelet a Magyar Köztársaság légterében és repülőterein történő repülések végrehajtásának szabályairól kitérési szabályok (elsőbbség)

14/2000. KöViM rendelet a Magyar Köztársaság légterében és repülőterein történő repülések végrehajtásának szabályairól kitérési szabályok (elsőbbség)

14/2000. KöViM rendelet a Magyar Köztársaság légterében és repülőterein történő repülések végrehajtásának szabályairól kitérési szabályok (lejtő)

14/2000. KöViM rendelet a Magyar Köztársaság légterében és repülőterein történő repülések végrehajtásának szabályairól TERMIK kitérési szabályok (elsőbbség)

TV. a légiközlekedésről (XCVII./95.) PILÓTA LÉGIJÁRMŰ LÉGTÉR TV. a légiközlekedésről (XCVII./95.) Jelek jelzések „A” függelék 14/2000. KöViM rendelet a Magyar Köztársaság légterében és repülőterein történő repülések végrehajtásának szabályairól

14/2000. KöViM rendelet a Magyar Köztársaság légterében és repülőterein történő repülések végrehajtásának szabályairól 150 méter talaj felett (?)

14/2000. KöViM „J” melléklet

14/2000. KöViM rendelet a Magyar Köztársaság légterében és repülőterein történő repülések végrehajtásának szabályairól 2900 m AMSL 1500 m 300 m 1200 m AMSL AMSL VFR szabály

14/2000. KöViM rendelet a Magyar Köztársaság légterében és repülőterein történő repülések végrehajtásának szabályairól útvonal repülés 3.6.2. ,,A” vagy „C” módú 4096 kódbeállítási lehetőséggel rendelkező transzponderrel kell felszerelni azokat a légijárműveket, amelyek VFR szerint: …., c) 4000 láb (1200 m) AMSL feletti nem ellenőrzött légtérben működnek. Ez alól kivételt képeznek az indulási repülőtér forgalmi körét, légterét és az LHSG.. légteret elhagyó hajtómű nélküli légijárművek, ha repülésükről a FIS-t előzetesen tájékoztatták, valamint az LHSG.. légterekben működő légijárművek.

14/2000. KöViM rendelet a Magyar Köztársaság légterében Rádióval fel nem szerelt légijárműveknek útvonalrepülés végrehajtása során el kell kerülniük a működő forgalmi tájékoztató körzeteket. Indokolatlanul nagy TIZ-ek! 14/2000. KöViM rendelet a Magyar Köztársaság légterében és repülőterein történő repülések végrehajtásának szabályairól

ELTÖRÖLTE A HATÁRSÁVBAN REPÜLÉS TILALMÁT! 26/2007. GKM-HM-KvVM rendelet módosítása 2012! ELTÖRÖLTE A HATÁRSÁVBAN REPÜLÉS TILALMÁT! Az ezzel együtt módosított 4/1998-as kormányrendelet: „9. § (1) Jogosulatlanul veszi igénybe a magyar légteret az a légijármű, amely az államhatár átrepüléshez szükséges, jogszabályban meghatározott engedéllyel, illetve feltételekkel nem rendelkezik.”

AKKOR MOST MI VAN????

Email: laszlo.kerekes55@gmail.com Sok szerencsét! Kerekes László igazságügyi szakértő Tel.: 20/7779139 Email: laszlo.kerekes55@gmail.com